PKP SA pozostanie większościowym udziałowcem PKP Cargo
Prywatyzacja PKP Cargo będzie częściowa. PKP SA pozostaną większościowym akcjonariuszem spółki. Takie informacje przekazał „Rynkowi Kolejowemu” Łukasz Boroń, prezes PKP Cargo, komentując informację, iż spółka ta złożyła prospekt emisyjny w Komisji Nadzoru Finansowego.
PKP Cargo przynosi państwu polskiemu duże zyski. Nikt o zdrowych zmysłach nie sprzedaje takiej firmy – mówi w rozmowie z Marcinem Pieńkowskim zasiadający w podkomisji ds. transportu kolejowego i poczty poseł PiS Adam Abramowicz:
Za klika dni KNF zatwierdzi prospekt emisyjny PKP Cargo
W przyszłym tygodniu Komisja Nadzoru Finansowego ma zatwierdzić prospekt emisyjny PKP Cargo – dowiedział się nieoficjalnie „Rynek Kolejowy”. Prawdopodobnie już następnego dnia po zatwierdzeniu prospektu rozpoczną się zapisy na akcje dla inwestorów indywidualnych.
PKP Cargo idzie na giełdę – to może być debiut wart 2 mld zł
Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdziła prospekt emisyjny jednej z największych polskich spółek kolejowych - PKP Cargo. Spółka trafi na parkiet prawdopodobnie w listopadzie, a jak oceniają analitycy, może to być największy debiut od 2 lat - jego wartość może osiągnąć 2 mld zł.
Z komunikatu KNF informującym o zatwierdzeniu prospektu emisyjnego wynika, że w ramach oferty właściciel spółki, Grupa PKP, chce sprzedać 50 proc. minus jedną akcję Cargo. Prospekt dotyczy publicznej oferty sprzedaży akcji serii A oraz zamiaru ubiegania się o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym akcji serii A i B.Oferującym jest Dom Maklerski PKO Banku Polskiego.
PKP Cargo opublikowało szczegóły zaplanowanej na koniec miesiąca oferty publicznej. Nadal nie wiadomo ile pieniędzy pozyska ze sprzedaży prawie połowy akcji przewoźnika obecny właściciel, czyli PKP S.A., ale można szacować, że chodzi o ok. 1,6 mld zł.
Dziś ruszają zapisy na zakup akcji PKP Cargo. Największy w Polsce i drugi w UE przewoźnik towarowy zadebiutuje na Giełdzie Papierów Wartościowych 31 października. Zdaniem ekspertów, spodziewany rozwój gospodarczy i związany z tym wzrost zapotrzebowania na przewóz towarów oraz obniżenie stawek dostępu do infrastruktury pozwalają liczyć na zysk dla posiadaczy akcji.
Dr Mirosław Antonowicz, były wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego, uważa że decyzja o debiucie giełdowym PKP Cargo oraz o skierowaniu na GPW pakietu 50% minus 1 akcja tej spółki jest lepszą koncepcją prywatyzacyjną niż poprzedni projekt, zakładający sprzedaż pakietu większościowego inwestorowi strategicznemu (50% + 1 akcja).
Według analityków zainteresowanie ofertą akcji PKP Cargo wśród indywidualnych inwestorów będzie umiarkowane.
Sprzedaż akcji PKP Cargo - największego przewoźnika kolejowego w Polsce i drugiego w Europie, po Deutsche Bahn - to jedna z ostatnich szans na zmobilizowanie drobnych inwestorów, aby kupowali akcje w ramach akcjonariatu obywatelskiego wymyślonego w 2010 r. przez byłego ministra skarbu Aleksandra Grada.
Co to jest akcjonariat obywatelski?
Chodzi o to, aby upowszechnić inwestowanie w akcje spółek ze stajni skarbu państwa. Oferta PKP Cargo w ramach akcjonariatu obywatelskiego jest trochę nietypowa, bo choć spółka pochodzi z zasobów skarbu państwa, to faktycznie sprzedającym jest PKP SA, czyli jej państwowa spółka matka.
Jak informuje PAP, księga popytu na akcje PKP Cargo w poniedziałek przed południem jest pokryta w całości przy cenie 67 zł, ale ostateczna cena może jeszcze wzrosnąć bliżej górnej granicy przedziału.
Debiut PKP Cargo. Warto zaryzykować i kupić akcje?
PKP Cargo jest liderem rynku i firmą unikatową nawet w skali Europy. Zakup akcji przewoźnika jest bardzo ciekawą inwestycją i zdaniem analityków daje spory potencjał do zysków na debiucie. Spółka będzie musiała jednak obniżyć cenę akcji, żeby wszystkie papiery przeznaczone do sprzedaży znalazły odbiorców. Analitycy uważają, że ostateczna cena, po której będzie można kupić je zanim trafią na giełdę nie przekroczy 70 złotych. Ostrzegają też przed długoterminowym podejściem do inwestycji. Duże nakłady na modernizację przestarzałych pociągów i silna pozycja związków zawodowych nie będą sprzyjać rozwojowi spółki.
Jeszcze tylko dzisiaj inwestorzy indywidualni mogą zapisać się na akcje PKP Cargo. W drugiej części tygodnia zlecenia kupna będą składać duzi inwestorzy instytucjonalni, czyli głównie fundusze inwestycyjne i emerytalne. W największej mierze to właśnie od nich zależy, czy drobni gracze zarobią na debiucie. Na parkiecie GPW przewoźnik pojawi się już 31 października.
PKP SA odpowiada Kaczyńskiemu ws. prywatyzacji PKP Cargo
Prezes PiS Jarosław Kaczyński wypowiedział się w sprawie prywatyzacji PKP Cargo. Według niego jest ona prowadzona nieprawidłowo a jego wycena została zaniżona. Zarząd PKP S.A. błyskawicznie przygotował odpowiedź na zarzuty prezesa Kaczyńskiego.
Ostateczna cena sprzedaży akcji dla Inwestorów instytucjonalnych i indywidualnych w ofercie publicznej akcji PKP Cargo została ustalona na 68 zł za jedną akcję. Oznacza to, że wartość spółki kształtować się będzie na poziomie 3,0 mld zł po uwzględnieniu rozwodnienia.
Do kogo trafią akcje PKP Cargo? Odrzucono dużą ofertę
Debiut PKP Cargo zbliża się wielkimi krokami. Firma ma zadebiutować na giełdzie warszawskiej 30 października, czyli już w przyszłą środę. Przydział akcji nastąpi dwa dni wcześniej. Zapisy na papiery spółki dla inwestorów indywidualnych zostały już zakończone, natomiast inwestorzy instytucjonalni mogą się zapisywać do końca dzisiejszego dnia.
Informacje na temat tej drugiej grupy są elementem zainteresowania rynku. Powodem tego jest komunikat Mennicy Polskiej, która poinformowała, że jej oferta nabycia akcji na rynku pierwotnym została odrzucona. Emitent w prospekcie emisyjnym zastrzegł sobie bowiem prawo do uznaniowego wyboru inwestorów instytucjonalnych, po zakończeniu budowania księgi popytu. Zainteresowany otrzymał odmowę sprzedaży akcji jeszcze przed zakończeniem zbierania chętnych wśród inwestorów instytucjonalnych.
Na podstawie tych informacji można wnioskować, że władze nie wspierają polskich firm w nabywaniu akcji przedsiębiorstw także pochodzących z Polski. Spółka złożyła ofertę na ponad 4 miliony akcji, czyli na 10 procent udziału w PKP Cargo. Mennica zaproponowała również nico wyższą cenę (70 złotych) niż ta emisyjna (68 złotych).
Wiele wskazuje na to, że Skarb Państwa nie chciał mieć dużego akcjonariusza w postaci małej spółki jaką jest Mennica Polska w spółce. W zamian za to większe udziały trafią zapewne w ręce zagraniczne.
Oferta publiczna spółki obejmuje 50 procent udziałów minus jedna akcja, co daje 20.926.171 sztuk akcji. Do inwestorów indywidualnych ma trafić 17.326.171 akcji, a do indywidualnych 3.600.00 akcji.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum