Pendolino nie wyjedzie na polskie tory w terminie? "Nie zdążą z certyfikatami"
Pierwsze składy Pendolino nie staną się własnością PKP Intercity w wyznaczonym terminie. Jak dowiedział się nasz reporter Mariusz Piekarski, nie ma szans, by przekazano je do 6 maja. Producent nie zdąży uzyskać wymaganych certyfikatów Urzędu Transportu Kolejowego.
Nie jest to problem producentów lecz zamawiających. Nie tylko Alstom nie może zdobyć stosownych homologacji w Polsce, by wypełnić warunki zamówienia, podobne kłopoty ma Stadler, również Pesa. Pokrzykiwanie polityków nic nie da dopóki na torach PLK nie będzie można przeprowadzić stosownych testów. Zamawiający znacznie wyprzedzili rzeczywistość:
Problemy z homologacją pendolino to wierzchołek góry lodowej. Inne zamówione pociągi mają takie same. Wszystko z powodu opóźnień PKP w montażu systemu sterowania ruchem. Chodzi o transmisję danych z torów do kabiny. Zamieszanie jest już z taborem dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, który powinien wyjechać na tory w połowie czerwca – dowiedział się DGP.
Wychodzi na to, że zawiodła spółka PLK ! Z drugiej strony, to, że nie ma możliwości homologacji w Polsce na 200 km/h, nie zwalnia Alstomu od dostarczenia sprzętu w stanie używalności zgodnym z zamówieniem. Umowa, to umowa.
_________________ W czasach zakłamania, mówienie prawdy, jest czynem rewolucyjnym - Orwell
We wtorek, 6 maja, przypada termin przekazania przez producenta PKP Intercity pierwszych ośmiu składów Pendolino. Powinny one mieć wszystkie dokumenty, czyli przede wszystkim homologację, dopuszczającą te pociągi do ruchu po sieci kolejowej w Polsce. Ale czy będą mieć?
Dziś mija termin odbioru pierwszych ośmiu składów ED250. Pojazdy są fizycznie dostarczone PKP Intercity, ale nie są gotowe do przekazania przewoźnikowi – nie mają homologacji na jazdę z prędkością 250 km/h (ani nawet 160 km/h). Czyli nie spełniają warunków umowy.
Pociągi niezgodne z zamówieniem, naliczanie kar rozpoczęte. Z nieoficjalnych informacji wynika, że w sprawie Pendolino toczą się rozmowy na "najwyższych szczeblach":
_________________ ⚠ Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!
Alstom: Do homologacji niezbędna jest dostępność właściwej infrastruktury.
PKP Intercity zamierzają naliczać kary Alstomowi za niedostarczenie w terminie składów Pendolino, zgodnych ze specyfikacją przetargową. Portal inforail.pl zapytał producenta, czy zgadza się z taką interpretacją zapisów umownych:
Od grudniowej zmiany rozkładu jazdy wszystkie składy ED250 mają pokonywać w sumie ponad 20 tys. km w ciągu jednej doby. Pozostaje tylko pytanie, na ile w ogóle realny jest grudniowy termin uruchomienia przewozów pociągami Pendolino.
Urząd Transportu Kolejowego zwrócił producentowi pociągu Pendolino wniosek homologacyjny. To ten sam wniosek, który nie spełniał oczekiwań PKP Intercity, bo pozwalał na jazdę Pendolino z prędkością 160 km/h, a nie 250 km/h.
Producent do końca tygodnia ma czas na uzupełnienie braków albo wycofanie wniosku homologacyjnego i złożenie zupełnie nowego.
PKP odpowiadają, że producent oferując pociągi doskonale znał stan infrastruktury oraz wiedział, że odpowiedni system bezpieczeństwa ERTMS na polskich torach pojawi się dopiero w 2015 roku. Pendolino ma wyjechać na tory w grudniu tego roku.
Gdyby jeszcze owe "PKP" zechciały powiedzeć, czy kupując pociągi, same też ten stan infrastruktury znały, stałoby się jasne, kto kogo właściiwie wydymał.
Oświadczenie Prezesa UTK w związku z informacją RMF FM – „Nie kończą się kłopoty z Pendolino” z dn. 13.05.2014 r.
W związku z publikacją na stronie rmf24.pl o godzinie 8.02 z dn. 13.05.2014 r. informacji pt. „Nie kończą się kłopoty z Pendolino”, Prezes UTK oświadcza, że Urząd Transportu Kolejowego nie zwrócił producentowi pociągu Pendolino wniosku homologacyjnego.
Wniosek homologacyjny złożony przez firmę Alstom do UTK dotyczący przedmiotowej sprawy podlega w dalszym ciągu weryfikacji w ramach postępowania administracyjnego. W toku tego postępowania, firma została wezwana do uzupełnienia dokumentacji.
PKP Intercity domaga się od producenta Pendolino informacji, kiedy koncern Alstom dostarczy pierwsze pociągi wraz z homologacją pozwalającą na jazdę do 250 km/h - powiedziała PAP rzeczniczka PKP Intercity Zuzanna Szopowska.
"Chcemy poznać termin dostawy pierwszych ośmiu składów oraz dowiedzieć się, czy występują jakiekolwiek problemy techniczne w procesie certyfikacji" - powiedziała w środę rzeczniczka. Dodała, że przewoźnik czeka także na pełną dokumentację zamówionych pociągów. "Dokumentacja ta jest konieczna do finalnego odbioru pociągów" - powiedziała.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum