W kwestii grupy wagonów HAŃCZY do Grodna mam następujące pytanie do zorientowanych w temacie: czy utrzymana zostanie ona w RJ2016/17 ? a jeśli tak, to czy zgodnie z obowiązującymi przepisami (od niedawna) będzie można przekroczyć granicę z Białorusią tym pociągiem bez wizy? Na stronie ambasady białoruskiej ani słowa o możliwości wjazdu koleją nie ma, poza tym jest tam jakiś dziwny wymóg posiadania dokumentu podróży wydanego przez białoruskie biuro podróży..Ech, łudziłem się że będzie można zrobic sobie taki wypad, ale chyba na nadziejach się skończy...
Desiro: 2 lata temu kiedy z Warszawy do Grodna przy pewnym szczęściu można było dojechać za 15-20 zł, dzwoniłem do Ambasady Białorusi. Oprócz paszportu, i wizy trzeba było mieć jeszcze specjalne zaproszenie od mieszkańca Białorusi. Także może o taki dokument chodzi.
Rosyjskie Talgo będzie jeździć przez Polskę od 17 grudnia.
17 grudnia z Dworca Kurskiego w Moskwie wyjedzie pierwszy międzynarodowy pociąg obsługiwany zestawami wagonów Talgo na trasie Moskwa – Berlin. Będzie jeździł pod nazwą handlową Swift.
Swift będzie kursował na razie dwa razy w tygodniu ze stacji Kurskaja w soboty i niedziele. Odjedzie z niej o godzinie 13:05 czasu moskiewskiego, by dotrzeć na berliński Ostbahnhof na 7:19 czasu środkowoeuropejskiego. Kursy powrotne ze stolicy Niemiec odbywać się będą w niedziele i poniedziałki o 18:50 i dotrą do Moskwy następnego dnia o godzinie 17:25. Po drodze Swift zatrzyma się na stacjach w Smoleńsku, Orszy, Mińsku, Brześciu, Terespolu, Warszawie, Poznaniu, Rzepinie i Frankfurcie nad Odrą.
Z Gorzowa pojadą 2 wagony bezpośrednie do Wrocławia(numery wagonów 15,16),odłączane w Krzyżu od "Kociewia" i łączone z "Dobrawą".Dziwnie to będzie wyglądać jak doczepią 2 stare wagony do zmodernizowanych w "Dobrawie"...
Dziwnie to będzie wyglądać jak doczepią 2 stare wagony do zmodernizowanych w "Dobrawie"...
Już nieraz takie sytuacje występowały, przykładowo trzy sezony temu w przypadku łączenia "Mieszka" z "Sielawą", kiedy "Mieszko" charakteryzował się wagonami 156A i 159A, a "Sielawa" starymi 111A. Zresztą nawet i dzisiaj zdarzają się przypadki planowych starych wagonów w IC, np. w IC Malczewski. Swoją drogą, to dobrze, że będzie połączenie Gorzów Wlkp. - Wrocław. Od czasów "Hetmana" chyba takiego bezpośredniego nie było.
Nasze Polskie EC mają dużo postojów pośrednich. AŻ ZA DUŻO. 2 razy Ostrava - skandal
Oba są potrzebne. Na hl.n. masz przesiadki w innych kierunkach i tramwaj do centrum, ale generalnie ze wszystkich pociągów w Czechach więcej ludzi wysiada/wsiada w Ostravie-Svinov czyli sypialni miasta, gdzie również mamy przesiadki np. na Opavę.
Obecny rozkład w wyszukiwarce PLK uwzględnia pierwszą korektę do 11 marca, stąd wnioskuję, że to jest zamknięciowy. I pojawił się kilka dni temu, wcześniej był tylko roczny.
Szkoda, że nie przywrócono IC Orkan na trasie Wrocław - Poznań - Szczecin - Świnoujście dołączonego do IC Mieszko na odcinku Wrocław - Poznań. Wypada więc poranny IC Czcibór, a za niego wydłużony będzie z kolei IC Barnim. Wątpię, że frekwencja miałaby być zbyt mała, no, ale trzeba się cieszyć z tego, co jest.
Z kolei czas jazdy IC Matejko (chyba największego "hitu") jeszcze wzrósł do 15,5 godziny i mają się pojawić bezpośrednie wagony Zamość - Świnoujście. Szczerze mówiąc, wątpię w sukces tego pociągu, szczególnie jeśli chodzi o Zamojszczyznę, bo czas wyjazdu wybitnie "ambitny", a powrót o północy. Można by było podpiąć zamojskie wagony pod np. IC Mehoffer i skrócić ich relację do Wrocławia, żeby startowały później i wracały "za dnia". Jednak mamy następcę "Hetmana" w okrojonej wersji. Jeśli jednak Gamy będą posłuszne, to można będzie mówić, że jest jakiś postęp, a tragiczne czasy kolei w Zamościu miną.
Za 1,5 miesiąca wejdzie nowy rozkład jazdy PKP, który jak co roku układany jest chyba przez ludzi nie mających żadnego pojęcia o geografii transportu, logistyce oraz potrzebach społeczeństwa. I tak prosty przykład prosty przykład połączenia Zielonej Góry i Szklarskiej Poręby.... Nie wiem, komu ma to połączenie służyć, szczególnie w dni wolne od pracy, bo na pewno nie turystom. Z Zielonej Góry wyjazd o 07:31, w Szklarskiej Porębie przyjazd o 12:25 (w trakcie podróży czas na przesiadkę w Jeleniej Górze od 11:25 do 11:36). Skomunikowanie ok., ale godziny kursowania do bani... Na jednodniowy wypad w Karkonosze, żeby pochodzić po górach lub pozjeżdżać na nartach raczej nie ma co liczyć, bo połączenie powrotne jest ze Szklarskiej Poręby o 14:57 z przyjazdem do Zielonej Góry na godz. 19:56, w tym 18 minut na przesiadkę w Jeleniej Górze. Tak więc przez 2,5 godziny to nawet nie będzie szansy, aby dotrzeć pod wyciąg i wjechać na Szrenicę, wypić piwo, zjechać i ponownie dotrzeć na dworzec PKP w Szklarskiej Porębie. Ewentualnie możemy sobie pospacerować przez te 2,5 godziny po centrum miasta. 5 godzin potrzebuje nasze PKP, abyśmy się przemieścili na odległość 227 km (tyle podaje wyszukiwarka połączeń). To coś ok. 45 km/h. Prędkość zawrotna, nie wiem, czy kolarze wyższej nie rozwijają.... A skoro już mamy taką oszałamiającą prędkość, to lepiej byłoby, aby szynobus wyjeżdżał z Zielonej Góry w dni wolne od pracy o godz. 05:00, przyjazd z przesiadką lub bezpośrednio do Szklarskiej Poręby coś ok. 09:45, powrót 17:30,w Zielonej Górze przyjazd na 22:45. Myślę, że byłoby to lepsze, a w ciągu blisko 8 godzin to każdy miłośnik aktywnego wypoczynku znajdzie czas na swoje hobby. Druga kwestia, to to, że na odcinku Zielona Góra - Węgliniec szynobus mógłby jechać w podwójnej trakcji, tj. jeden do Szklarkiej Poręby (z pominięciem Zgorzelca, jak to ma miejsce obecnie, dzięki czemu czas na przejazd Zielona Góra - Jelenia Góra - Szklarska Poręba mógłby się skrócić do ok. 4 godz. 15 min.), a drugi odłączany w Węglińcu podążałby dalej przez Zgorzelec, Zawidów / Cernousy, Frydlant v Cechach do Liberca. Dodam, że na początku lat 90-tych były plany uruchomienia połączenia Praga - Liberec - Cernousy/Zawidów - Węgliniec - Zielona Góra - Szczecin (latem do Świnoujścia), ale czas przejazdu na sieci PKP nie spełniał wymogów i oczekiwać kolei czeskich....Przy powrocie łączenie w Węglińcu. Jestem ciekawy, co inni będący w temacie o tym sądzą.
_________________ Jeśli masz lepsze źródło informacji niż SRJP...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum