Jest przetarg na elektrowozy dla PKP IC, nie dla polskich firm?
PKP Intercity rozpisały długo oczekiwany przetarg na dostawę elektrowozów. Pierwsza szybka analiza kryteriów doświadczenia wskazuje, że na tę chwilę ofert nie może złożyć ani PESA ani Newag. Siemens faworytem?
PKP Intercity ogłasza przetarg na lokomotywy. Polskie firmy wykluczone.
W poniedziałek ruszył przetarg na zakup 20 lokomotyw elektrycznych, ogłoszony przez PKP Intercity. Problem w tym, że już na tym etapie z zamówienia wykluczone zostały dwie duże polskie firmy - Pesa i Newag. Powód? Nie spełniają kryteriów przetargu.
Newag chce kolejnych zmian w przetargu na 20 lokomotyw dla PKP Intercity.
Mimo zmian, które PKP Intercity poczyniło w specyfikacji przetargowej, jeden z krajowych producentów nowoczesnych elektrowozów – Newag – wciąż nie jest zadowolony z ostatecznej treści konkursu ofert i odwołuje się w tej sprawie do Krajowej Izby Odwoławczej.
Po raz kolejny PKP Intercity przesuwa termin otwarcia ofert na dostawę 55 fabrycznie nowych wagonów. Jest to już czwarta zmiana. Tym razem przewoźnik przekłada termin o kolejny miesiąc.
PKP IC zmienia strategię taborową. MIB: "Na razie trwają prace".
Dzięki kolejnej interpelacji posła Tomasza Kostusia poznaliśmy kilka szczegółów odnośnie zmian strategii taborowej PKP Intercity. Jak się okazuje, przewoźnik wciąż pracuje nad zmianą dokumentu – ogłoszonego zaledwie rok temu. W grę wchodzi, jak już informował Rynek Kolejowy, zakup kolejnych ezt-ów.
Sytuacja na dziś w zakresie realizacji strategii wygląda tak, że rozstrzygnięto przetargi na modernizację prawie 300 wagonów oraz dodatkowe 112 w opcji. Wliczam tu zarówno naprawy na 5 poziomie utrzymania, które de-facto są odbudowaniem wagonu z gołego pudła z wózkami, jak róznież kilka sztuk napraw na 4 poziomie, które mają podobny zakres odbudowy.
Prawie we wszystkich zadaniach zostały przekroczone budżety zakładane przez Intercity, a najbardziej zaawansowane naprawy, połaczone z wymianą wózków na nowe przekroczyły koszt 5 mln za sztukę.
Odwleka się przetarg na dostawę nowych wagonów, dlatego nie możemy aktualnie porównać, jaki jest koszt nowego wagonu, kilka lat temu była mowa o kwocie 6,5 mln za nowy wagon z FPS, posiadający mocniejszą konstrukcję, niż te modernizowane, dłuższy, bo 26,4 m i o prędkości 200km/h.
Powstaje pytanie, czy te naprawy na prawdę się jeszcze opłacają? Przy kilkuset sztukach to są oszczędności na grube miliony, ale jednak coś za coś.
W przypadku EZT rezygnacja z kolejnych zakupów była podjęta na podstawie założenia, że na trasach o przewidywalnych potokach jest wystrczająca ich liczba, a wagony dadza możliwość lepszego dostosowania długości składu do potrzeb. Rzeczywistośc pokazała, że część EZT jest wyłączona z ruchu po wypadkach, a jeszcze doszła obsługa Łodzi Fabrycznej i część skłądów planowana na EZT zastąpiona została wagonami. Nie można nie zauważyć, że to jednak EZT najbardziej przyciągnęły pasażerów, dzięki temu, że podróżny wie, czego się może spodziewać, w wagonach tak dobrze nie ma, raz przyjedzie przedziałówka bez klimy i gniazdek, raz bezprzedziałówka, nie każdy lubi takie loterie. Dlatego zakup 10-20 sztuk EZT spokojnie rynek by przyjął. Remonty do Lublina kiedyś się skończą i EZT będą tam musiały wrócić. Juz po decyzji o zakupie dodatkowych 10 Dartów było widać, że dodatkowe EZT by się jednak przydały.
Dla informacji cena za dostawę 1 szt. Darta to 50,43 mln + 15,6 mln za 15 letnie utrzymanie, dla Flirta 3 odpowiednio - 57,8 mln i 23.25 mln.
Zakupy lokomotyw to oczywistość, ale obawa, że będą kolejne tak udane produkty jak Gamy, powduje, że mam nadzieję, Intercity będzie chciało sięlepiej zapezpieczyć przed kolejnymi zakupami. Z drugiej strony patrząc, że 1 Gama kosztował 13,2mln z 12 letnim utrzymaniem, w tym organizacja zapleczy, to w porównaniu do ceny wagonów to prawie darmo.
Jeżeli Pesie uda się rozwiązać problemy z Gamami, to zakup elektryczne-spoalinowych wersji uważam za dobry pomysł, bo zapotrzebowanie na trakcję spalinową jest sezonowe i dzięki takiemu rozwiązaniu te lokomotywy będa bardziej uniwersalne oraz będą mogły pokonywać dłuższe odcinki mieszane.
Dopłacimy do inwestycji w wagony. Pół miliarda zł dotacji dla PKP Intercity.
W tym roku PKP Intercity dostaną 540 mln zł dotacji z budżetu państwa. W sumie w latach 2011-21 spółka miała z państwowej kasy dostać aż 4,5 mld zł. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa (MIB) planuje jednak przedstawić Radzie Ministrów aneks do umowy dotyczącej dofinansowania publicznych usług świadczonych przez pasażerską spółkę (tzw. PSC). Dopłaty mogą wzrosnąć - czytamy w "Pulsie Biznesu".
Wczoraj Intercity otworzyło oferty na nowe wagony. Lepiej byłoby napisać ofertę, gdyż szumne zapowiedzi Pesa i Newagu nie poskutkowały konkretnymi ofertami.
FPS jako jedyny oferent chce po prawie 9 mlnl za wagon łącznie z 39 miesięczną gwarancją i przeglądem P3, parę lat temu było to około 7 mln.
Budżet Intercity został przekroczony o ponad 15%.
Wagony są ewidentnie do segmentu EIC, ale patrząc na możliwą dopłatę za usługi PSC, można się spodziewać różnych scenariuszy.
Pesa, Newag czy Chińczycy - kto dostarczy 20 lokomotyw dla PKP Intercity?
Trzech oferentów zgłosiło się do przetargu PKP Intercity na dostawę 20 lokomotyw przystosowanych do prędkości co najmniej 160 km/h wraz z usługą ich utrzymania. Wśród chętnych znajdują się dwaj najwięksi polscy producenci taboru szynowego tj. Pesa i Newag oraz chińska firma CRRC Zhuzhou Locomotive. Zamówienie zawiera prawo opcji na zakup kolejnych 10 lokomotyw.
Prezentacja zmodernizowanego wagonu 2 klasy 144A przez FPS Cegielski w pociągu EIC „Sobieski” wagon rewelacyjny, detale w szczegółach i komfort naprawdę na wysokim poziomie.
_________________ fb: podróże koleją. Zdjęcia, ciekawostki z podróży
PKP IC planuje ok. 7 mld zł wydatków na modernizację i nowy tabor do 2023 r.
Zaktualizowana strategia taborowa PKP Intercity na lata 2016-2020 z perspektywą do 2023 r. zakłada ponad 7 mld zł wydatków na modernizację i zakup taboru, podała spółka.
PKP Intercity wymieni lub zmodernizuje aż 80 proc. swojego taboru.
Inwestycje wartości 7 mld zł zakłada nowa strategia zakupu i modernizacji taboru PKP Intercity na lata 2016-20, z opcją do 2023 roku. Będzie to największy program inwestycyjny w historii tej spółki, chociaż w poprzednim - zakończonym w 2015 r. - wydano 5 mld zł, w tym na zakup 20 składów Pendolino, a także kilkudziesięciu Flirtów i PesaDartów.
Obligacje, kredyty i dotacje – jak PKP Intercity sfinansuje program taborowy?
PKP Intercity poprawiły swoją sytuację finansową i wiarygodność kredytową co ułatwia spółce zdobycie finansowania dla ambitnego programu inwestycyjnego. Spółka liczy na wzrost wpływów z biletów i wkrótce wdroży dynamiczny system sprzedaży.
Newag wyprodukuje 20 lokomotyw elektrycznych dla PKP IC.
Krajowa Izba Odwoławcza w całości oddaliła złożone odwołanie w przetargu na dostawę 20 lokomotyw elektrycznych dla PKP IC, tym samym umożliwiając podpisanie umowy pomiędzy PKP Intercity a Newagiem.
Cegielski zbuduje wagony dla PKP Intercity za prawie pół miliarda zł.
Należąca do Agencji Rozwoju Przemysłu Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski podpisała umowę z PKP Intercity na wyprodukowanie 55 wagonów. Wartość kontraktu to prawie 500 mln zł. To obecnie największe zamówienie w portfelu Cegielskiego.
Ile i za ile. Jaki tabor dla PKP Intercity w ramach nowej strategii taborowej?
Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło dokładne dane na temat taboru, jaki do roku 2023 planują zakupić PKP Intercity. Podano także kwotę, jaka ma zostać przeznaczona na ten cel.
Jak wyjaśnił wiceminister Andrzej Bittel aktualizacja strategii taborowej PKP Intercity do 2020 r. z perspektywą do roku 2023 w podstawowym zakresie polega na przesunięciu terminów wybranych etapów przejściowych realizacji projektów (bez zmiany docelowego horyzontu czasowego) oraz na wprowadzeniu nowych projektów, wynikających z wydłużenia do roku 2023 perspektywy czasowej objętej strategią.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum