O tym jak powinny lub jak będą wyglądać pojazdy na CPK, rozmawiali producenci, prawdopodobny przewoźnik (PKP Intercity), przedstawiciele lotniczej spółki oraz przedstawiciel Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Po pierwsze: NCBR chciałoby, by pociągi do CPK były czymś pośrednim między ezt a klasycznym zestawem: lokomotywa + wagony.
Szybka kolej w każdym województwie? Bez Centralnego Portu Komunikacyjnego nie będzie to możliwe
Choć trudno w to uwierzyć, ponad 100 miast i ponad milion Polaków nie mają dostępu do kolei. Niektóre duże miasta, np. Wrocław i Rzeszów, nie mają wygodnego, bezpośredniego, szybkiego połączenia kolejowego z Warszawą. Dopiero budowa Centralnego Portu Kolejowego może to zmienić.
Centralny Port Komunikacyjny wygeneruje 37 tys. nowych miejsc pracy
Rynek lotniczy – zarówno w Polsce, jak i całej Europie – rośnie bardzo szybko. IATA szacuje, że w 2037 europejska branża obsłuży już 1,9 mld pasażerów. Do tego czasu liczba podróżnych obsługiwanych przez polskie porty lotnicze wzrośnie już do ok. 100 mln z niecałych 46 mln w ubiegłym roku. Szybkie wzrosty pociągają za sobą także większe zapotrzebowanie na kadry. Sektor ma ogromny deficyt mechaników, pilotów, personelu pokładowego i naziemnego. Problem będzie się zaostrzać wraz z przechodzeniem na emeryturę obecnej, doświadczonej kadry i oddaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego – tylko ten hub ma wygenerować dla lotnictwa ok. 37 tys. nowych miejsc pracy.
Wielka Brytania zaproponowała 100 mln funtów kredytu eksportowego na CPK
Rząd Wielkiej Brytanii zaproponował na realizację Centralnego Portu Komunikacyjnego kredyt eksportowy w wysokości 100 mln funtów – poinformował w środę w Katowicach wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. tej inwestycji Mikołaj Wild.
Szybka budowa CPK? Jest pomysł na to, jak zmienić nieżyciowe prawo.
Trwają prace planistyczne. Powstają kolejne wizualizacje. Do Centralnego Portu Komunikacyjnego zgłaszają się krajowi i zagraniczni partnerzy, zgłaszając chęć uczestnictwa w jego budowie. Co zrobić, żeby skomplikowane procedury prawne nie opóźniły prac nad CPK? Władze spółki mają pomysł, jak zaoszczędzić czas i pieniądze.
Piotr Malepszak, p.o. prezesa spółki Centralny Port Komunikacyjny, o znaczeniu linii kolejowej, łączącej Warszawę z przyszłym megalotniskiem, Łodzią, Warszawą, Wrocławiem i Poznaniem.
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Co dalej z centralnym portem? Kluczowy dokument w przyszłym roku
Spółka Centralny Port Komunikacyjny ma rozpisany na wiele miesięcy harmonogram działań. Ich realizacji nie zakłóca planowana rekonstrukcja rządu, bo stoją za nią m.in. dwie okoliczności. W lipcu obecny rząd dofinansował spółkę kwotą 300 mln zł, nowe udziały w niej objął skarb państwa. Natomiast zgodnie z wcześniejszą opinią rządu inwestycje w CPK to nie tylko projekt strategiczny dla Polski, ale także opłacalny.
Zakończył się pierwszy etap uzgodnień przebiegu linii kolejowych do CPK
Dobiegł końca pierwszy etap trwających od lipca uzgodnień przebiegu planowanych linii kolejowych do Portu Lotniczego Solidarność - poinformowała w piątkowym komunikacie spółka CPK. Celem spotkań było uzgodnienie, czy przygotowane wstępne warianty tras uwzględniają wszystkie uwarunkowania regionalne, i czy nowe linie kolejowe do Centralnego Portu Komunikacyjnego nie kolidują z budowami planowanymi lokalnie.
Marcin Horała nowym Pełnomocnikiem Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Premier Mateusz Morawiecki powołał Marcina Horałę na sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i powierzył mu obowiązki Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformowała KPRM.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała sześciu wykonawców w przetargu na wykonanie inwentaryzacji przyrodniczych dla nowych linii kolejowych prowadzących do Portu Lotniczego Solidarność. Szacowana wartość zamówienia to ponad 26 mln zł. Pierwsze umowy będą zlecane w przyszłym roku.
Projekt CPK w 2019: Plany kolejowe, zmiany kadrowe.
Pod koniec roku ważne zmiany zaszły na szczycie spółki, zajmującej się budową Portu Lotniczego Solidarność oraz w Ministerstwie Infrastruktury. Prezesem CPK sp. z o.o. został dotychczasowy pełnomocnik ds. realizacji projektu z ramienia resortu infrastruktury, Mikołaj Wild. Na stanowisko pełnomocnika powołano natomiast posła PiS, Marcina Horałę.
Nie będzie partnerstwa przy CPK. Polska odcina Chińczyków
Partnerzy z Azji tak, ale Chińczyków do Centralnego Portu Komunikacyjnego nie chcemy dopuścić – tak prezentuje się oficjalna rządowa linia, jeśli chodzi o największy projekt infrastrukturalny w historii Polski. Jak przyznaje w „Rządowej ławie” Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK, różnice w filozofii zarządzania nowym lotniskiem są zbyt duże, by były do zaakceptowania przez stronę polską.
31 grudnia 2019 roku zmarł Dariusz Sawicki, członek zarządu spółki Centralny Port Komunikacyjny. W przygotowaniach do budowy CPK był odpowiedzialny za komponent lotniskowy. O śmierci Dariusza Sawickiego poinformowała spółka, w której pracował.
Tokio. Morawiecki i przedstawiciele CPK z oficjalną wizytą. Japończycy pomogą zbudować CPK?
W dniach 20-21 stycznia z oficjalną wizytą w Japonii przebywa premier Morawiecki. Towarzyszą mu przedstawiciele spółki CPK. Jedno z zaplanowanych spotkań będzie dotyczyło inwestycji infrastrukturalnych – to o tyle istotne, że spółka portu Narita wymieniana jest jako jeden z potencjalnych doradców strategicznych.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum