Łódź czeka na „małe metro”. Projekty okołokolejowe uzgodnione
Łódź szykuje się na rozpoczęcie zasadniczych prac przy wielkiej inwestycji kolejowej realizowanej przez PKP PLK – budowie tunelu średnicowego, nazywanego tutaj „małym metrem”. Na terenie udostępnionym przez miasto trwają już prace pod szyb startowy tarczy. – Mam nadzieję, że za trzy lata nic już nie będzie takie samo. Łódź będzie się zmieniać i ta inwestycja skutkować będzie zmianami w transporcie w skali Polski, ale też w samej Łodzi. Nasze „małe metro” spowoduje, że komunikacja stanie się dużo sprawniejsza, szybsza i pewniejsza – podkreśla Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi.
PKP PLK chce kopać pod Łodzią. Znamy termin początku prac
Drążenie pod Łodzią tunelu średnicowego łączącego dworzec Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec powinno się rozpocząć w czerwcu lub lipcu przyszłego roku - poinformował dziennikarzy prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
Pół roku – tyle ma wynosić maksymalne opóźnienie w oddaniu do użytku łódzkiego tunelu średnicowego. Ważną informacją jest też podjęcie decyzji o budowie trzeciego przystanku na Kozinach, która nastąpi jednak dopiero w kolejnym etapie. Tymczasem na plac budowy dotarły już wszystkie elementy mniejszej tarczy TBM.
Budowa tunelu średnicowego w Łodzi to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Tunel kolejowy przebiegający pod centrum miasta połączy główne łódzkie stacje – Łódź Widzew, Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieniec. Inwestycja otworzy aglomerację łódzką na nowe połączenia kolejowe i usprawni lokalny, regionalny i krajowy transport pasażerski oraz towarowy.
Nowe podziemne połączenie kolejowe między głównymi łódzkimi stacjami to nie tylko poprawa dostępu mieszkańców do transportu kolejowego, ale także mniej pojazdów na ulicach. To z kolei przekłada się na poprawę bezpieczeństwa ruchu samochodowego i tramwajowego w mieście, obniżenie kosztów transportu oraz zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.
Dwutorowy tunel, od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez podziemne przystanki Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna (ok. 3 km), będzie wykonywany tarczą o średnicy 13,04 m. To największa maszyna, jaka pracowała w Polsce. Taką samą metodą wykonane zostaną 4 jednotorowe tunele w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca. Do ich wydrążenia będzie druga maszyna 8,76-metrowa. Początek tunelu, przy stacji Łódź Fabryczna będzie na głębokości ok. 14 m. W najniższym punkcie linia osiągnie głębokość 24 m (w okolicach ul. Ogrodowej).
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Zakończenie inwestycji planowane jest do 2022 r.
W tym roku rusza jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w Polsce
Nowy tunel średnicowy, czyli najprościej rzecz ujmując podziemne połączenie kolejowe, będzie łączył trzy główne łódzkie stacje kolejowe: Łódź Żabiniec, Łódź Kaliska i Łódź Fabryczna.
Jest to ogromna szansa dla mieszkańców, ponieważ zyskają oni szybkie połączenie między wszystkimi częściami miasta oraz nową stację przelotową. Dzięki nowemu połączeniu stacja Łódź Fabryczna stanie się właśnie taką stacją, gdyż jak na razie jest stacją końcową.
W Łodzi są już wszystkie elementy pierwszej z dwóch maszyn TBM, które wydrążą tunel kolejowy w mieście. Przywieziona do Polski pierwsza tarcza o 8,76 m średnicy i 95 m długości przygotuje część tras podziemnych, które zapewnią lepsze połączenia kolejowe w kraju i regionie.
_________________ "Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
W Łodzi powstaje najdłuższy tunel kolejowy w Polsce
Tunel ze stacji Łódź Fabryczna do stacji Łódź Kaliska będzie miał długość 7,5 km, a kolej dzięki niemu zyska na efektywniejszym połączeniu na kierunku wschód-zachód oraz północ-południe. Nadzorem inwestorskim nad budową – podobnie jak budową ultranowoczesnego węzła transportowego Łódź Fabryczna, który stanowi Etap I tej potrzebnej inwestycji – zarządza firma Safege S.A.S. Oddział w Polsce.
PKP budują tunel w Łodzi. Najgłośniej robi się... w nocy.
Aż trudno uwierzyć, że w XXI wieku potężna inwestycja w mieście może odbywać się kosztem snu mieszkańców. Tak jest jednak w Łodzi, gdzie PKP budują tunel średnicowy obok skupiska bloków. Prace zaplanowano tak, że najgłośniej robi się między 22:00 a 6:00 rano. Materiał "Interwencji".
Do Łodzi z fabryki w Schwanau w Niemczech dotarły już dwie maszyny TBM do drążenia tuneli. Mniejsza tarcza wydrąży 4 jednotorowe tunele o średnicy 8,5 m i łącznej długości ok. 4,5 km. Większa, ok. 1560-tonowa maszyna o ponad 13 m średnicy i 110 m długości wykona tunel, który będzie miał ok. 3 km długości i średnicę 12,7 m. Duża TBM przeznaczona na tunel w Łodzi jest największą, jaka pracowała do tej pory w Polsce.
Ruszyła produkcja elementów do tuneli w Łodzi, łączących dworzec Łódź Fabryczna z dworcami: Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Tzw. tubingi powstają w fabryce oddziału firmy Pekabex koło Mszczonowa.
Komory startowe i reaktywacja maszyn do drążenia kolejowych tuneli w Łodzi.
Komora startowa dużej tarczy TBM osiągnęła docelową głębokość 30 m. Budowana jest komora dla małej TBM i wyjazdy z podziemnych tras. Montowane są maszyny do drążenia tuneli. Inwestycja za ponad 1,7 mld zł realizowana w Łodzi przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększy możliwości kolei w relacjach dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych. Projekt jest współfinansowany z unijnych środków POIiŚ.
Łódzki tunel średnicowy: Jaki przystanek przy Włókniarzy?
Trzy poziomy, cztery perony i lokalizacja dalej na zachód, niż planowano – to nowe informacje w sprawie przystanku w tunelu średnicowym na łódzkich Kozinach. Jeszcze w ubiegłym roku budowa przystanku dla mieszkańców tego osiedla nie była przesądzona. Pojawiają się jednak wątpliwości, czy sposób zaprojektowania obiektu i rozmieszczenie wyjść pozwoli na dobrą integrację z komunikacją miejską.
Ruszyły tarcze TBM do drążenia tuneli kolejowych pod Łodzią
Ruszyły tarcze dużej i małej maszyny do drążenia tuneli. Katarzyna – duży TBM rozpoczął prace przy dwutorowym tunelu do Łodzi Fabrycznej. Faustyna – mniejszy TBM wykona 4 jednotorowe tunele do Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieniec. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 1,7 mld zł z POIiŚ zwiększy możliwości kolei w kraju, regionie i mieście.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum