Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
    
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   M.INFOKOLEJ.PL   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 70, 71, 72
Prezentacja sytuacji w PKP Cargo
Autor Wiadomość

tygryś Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 25 Wrz 2008

PostWysłany: 08-11-2020, 19:21    Odpowiedz z cytatem

sfora6 napisał/a:
Nie strasz. Kierunek zmian jest dobry.
ZUZP powinien być identyczny dla Zakładów i Centrali.
Dodatkowo brakuje zapisów o likwidacji funduszu socjalnego, na którym uwłaszczają się związkowcy. Obecnie fundusz socjalny traktuje nierówno pracowników oraz promuje nieróbstwo i biedotę. Im więcej zarabiasz, tym mniej dostajesz.

Propozycje zmian w załącznikach.

sfora6 gratuluję dobrego poczucia humoru, kierunek jest dobry??? dla kogo?? oczywiście te wszystkie zmiany dla dobra pracownika.....likwidacja posiłków regeneracyjnych i zastąpienia ich kwotą np. 24,40 zł?, zmiana wykonywania miejsca pracy z punktowego na obszarowy (fajny spośób bedzie na zastraszanie ludzi, albo będziesz dojeżdzał albo wypad...), likwidacja ryczałtu za diety, zmniejszenie kosztów z tytułu wypłat świadczeń, których wysokość zależy od lat pracy na kolei itp
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Victoria Płeć:Kobieta
Asystentka Admina
Asystentka Admina


Dołączyła: 17 Lis 2005
Skąd: Warszawa

PostWysłany: 14-11-2020, 20:08    Odpowiedz z cytatem

PKP CARGO NAD PRZEPAŚCIĄ

Spadające przewozy, coraz mniejsze udziały w rynku, wyprzedaż majątku. Narodowy przewoźnik towarowy pod rządami Czesława Warsewicza.

Czytaj więcej w najnowszym numerze "Z Biegiem Szyn":
http://www.zbs.net.pl/zbs110.pdf

_________________
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora

sfora6 Płeć:Kobieta
Użytkownik


Dołączyła: 29 Mar 2020

PostWysłany: 16-11-2020, 17:34    Odpowiedz z cytatem

Sprawa PKP Cargo. Prokurator ściga nie tych, co trzeba

Więcej:
https://wyborcza.pl/7,155287,26512306,sprawa-pkp-cargo-prokurator-sciga-nie-tych-co-trzeba.html

6 lutego 2019 roku prokurator Bartosz Wójcik z Prokuratury Regionalnej w Lublinie postawił zarzuty pięciu byłym członkom zarządu PKP Cargo, a także ośmiu byłym członkom rady nadzorczej tej spółki.
PKP Cargo to spółka giełdowa, ale PKP SA wciąż posiada w niej 33 proc. akcji i ma decydujący głos w sprawie obsady zarządu. W związku z tym po przejęciu władzy przez PiS w 2015 roku zmienił się zarząd PKP SA i PKP Cargo SA. Spółki zostały obsadzone przez ludzi związanych z PiS.

Zarzuty prokuratury dotyczą transakcji zakupu czeskiego przewoźnika kolejowego AWT B.V. przez zarząd PKP Cargo w dniu 30 grudnia 2014 roku. Prokurator uważa, że cena zakupu była zbyt wysoka, co jego zdaniem podpada pod artykuł 296 kodeksu karnego. Artykuł ten mówi: „Kto, będąc obowiązany (…) do zajmowania się sprawami majątkowymi lub działalnością gospodarczą (…) przez nadużycie udzielonych mu uprawnień lub niedopełnienie ciążącego na nim obowiązku, wyrządza jej znaczną szkodę majątkową, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5”.

Artykuł 296 kk
To artykuł kontrowersyjny, od lat krytykowany przez środowiska biznesowe. Menedżerowie kierujący spółkami podejmują decyzje, które mogą przynosić efekty dobre lub złe. Nie zawsze jest to zasługa lub wina menedżerów. Każda ich decyzja jest obciążona ryzykiem, więc każdemu menedżerowi można postawić zarzuty. Prokurator może, ale nie musi korzystać z tego artykułu. Menedżerowie licznych spółek kontrolowanych przez skarb państwa działają na szkodę swoich spółek, wykonując polecenia polityków, i prokuratorzy są na to ślepi.
Nie ścigają na przykład byłych szefów spółek energetycznych, którzy utopili miliard złotych w rozpoczętej i przerwanej budowie bloku energetycznego w Ostrołęce.
W przypadku PKP Cargo zarzuty prokurator postawił także członkom rady nadzorczej, co jest zdarzeniem wyjątkowym.
Byli członkowie zarządu PKP Cargo zostali zatrzymani na wniosek prokuratury 19 lutego 2019 roku i osadzeni w areszcie. Sąd po dwóch dniach uznał decyzję prokuratury za „oczywiście niezasadną”.

4 marca 2019 zarzuty usłyszał Jakub Karnowski, były przewodniczący rady nadzorczej PKP Cargo, prezes PKP w latach 2012-15. Prokuratura zarzuca Karnowskiemu, że „zagłosował za zgodą na zawarcie transakcji pomimo posiadanej wiedzy o nieuwzględnieniu (…) wszystkich ujawnionych ryzyk”, w tym ryzyka utraty głównego klienta, tj. Kopalni OKD (Ostarvskie Karvinskie Doly).

Doniesienie prezesa Libiszewskiego
Doniesienie do prokuratury złożył w lipcu 2016 roku ówczesny prezes PKP Cargo z nominacji PiS Maciej Libiszewski. Do 2012 r. zasiadał we władzach spółki Srebrna, będącej zapleczem finansowym środowiska Jarosława Kaczyńskiego.
W połowie 2016 roku Libiszewski zamieścił list do akcjonariuszy PKP Cargo, który został opublikowany w skonsolidowanym raporcie rocznym spółki. Prezes pisał: „Najważniejszym wydarzeniem w 2015 roku było nabycie 80 proc. akcji spółki Advanced World Transport (AWT), drugiego pod względem wielkości kolejowego przewoźnika towarowego w Czechach i jednego z największych prywatnych przewoźników w Europie. Dzięki tej inwestycji PKP Cargo wzmocniło swoją strategiczną pozycję w Europie Środkowej i Południowej. Dzięki włączeniu AWT w struktury PKP Cargo skokowo zwiększyliśmy skalę działalności za granicą i nasze możliwości w zakresie obsługi rynków europejskich”.
Kilka tygodni później ten sam Maciej Libiszewski złożył do prokuratury zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa przez poprzedni zarząd PKP Cargo w związku z zakupem AWT, twierdząc, że zakup był szkodliwy dla spółki.

Wycena czeskiego przewoźnika
Zarząd PKP Cargo do przeprowadzenia procesu zakupu AWT wynajął profesjonalne konsorcjum doradcze składające się z zespołów Domu Maklerskiego PKO Banku Polskiego, firmy doradczej Ernst Young (obecnie EY), firmy prawniczej Weil, Gotshal & Manges oraz doradców technicznych. Po zakończonej transakcji niezależny zewnętrzny audytor, firma PWC, przygotował raport, w którym ocenił bardzo wysoko przebieg transakcji.
Za 80 proc. udziałów w AWT B.V. PKP Cargo zapłaciła 103,2 mln euro (445 mln zł). Wcześniej Dom Maklerski PKO Banku Polskiego rekomendował cenę za 80 proc. akcji AWT 111 mln euro. Udało się ją zbić o blisko 18 mln euro.

Cena była niższa niż uznana za „godziwą”, w związku z czym w latach 2016 i 2018 zarząd PKP Cargo dokonał – zgodnie z wymogami międzynarodowych standardów rachunkowości - odpisów na łączną kwotę 52 mln zł. Tym samym uznawał, że cena zakupu nie była zbyt wysoka, ale przeciwnie – była niższa niż rzeczywista wartość, czyli transakcja przyniosła dodatkowy zysk.

Jednym z ryzyk związanych z zakupem AWT była kondycja czeskiej spółki węglowej Kopalni OKD (Ostarvskie Karvinskie Doly), która była głównym klientem przewoźnika. OKD ogłosiła upadłość w 2018 roku, ale kopalnie przejęła spółka Prisko – w 100 proc. należąca do czeskiego skarbu państwa.

Przy wycenie AWT zakładano, że wydobycie węgla będzie stopniowo wygaszane i zakończy się w 2023 roku. Obecnie, sześć lat po dokonaniu wyceny i zakupu AWT, można uznać to założenie za całkowicie realne. W październiku 2018 roku premier Czech Andrej Babisz zapowiedział, że wydobycie węgla w kopalniach OKD będzie kontynuowane co najmniej do 2030 roku, ale nacisk ze strony Unii być może skróci ten okres. Ale ten scenariusz był przewidziany w wycenie AWT. Podczas restrukturyzacji OKD należności AWT zostały uznane. Należąca do PKP Cargo spółka nie poniosła strat.

Amatorzy kwestionują wycenę
Doniesienie Libiszewskiego, a w konsekwencji zarzuty postawione przez prokuratora opierają się na wycenie zakupu czeskiego przewoźnika dokonanej przez firmę Zarzecki, Lasota i Wspólnicy ze Szczecina. Dariusz Zarzecki jest kierownikiem Zakładu Inwestycji i Wyceny Przedsiębiorstw Uniwersytetu Szczecińskiego. Przygotowywał między innymi wycenę majątku SKOK Wołomin w sytuacji, w której wierzyciele nie mieli już żadnych szans na odzyskanie swoich pieniędzy. Libiszewski zlecił wycenę transakcji bez przetargu. Zarzecki zadanie przekazał swemu podwładnemu - magistrowi Miłoszowi Kołodziejczykowi i sam w niej nie uczestniczył, lecz nadzorował.

Młody magister zakwestionował efekty pracy zespołu (w sumie ponad 100 osób) trzech profesjonalnych firm, twierdząc, że cena zakupu AWT była zawyżona o 250 mln zł. Ta „ekspertyza” stała się podstawą zawiadomienia złożonego do prokuratury przez prezesa Libiszewskiego i postawienia zarzutów byłym menedżerom PKP Cargo!
Rozgrywka: Ziobro - Morawiecki

Po doniesieniu Libiszewskiego sprawą zajęła się Prokuratura Okręgowa w Warszawie. Była bliska umorzenia, ale w 2017 Prokuratura Krajowa przekierowała ją do Prokuratury Regionalnej w Lublinie. Sprawę przejęła prokurator Hanna Majewska, która prowadziła ją przez ponad rok, przesłuchując w tym czasie kilkadziesiąt osób. Zarzutów nie była w stanie postawić, ale w grudniu 2018 roku sprawę jej zabrano i przekazano prokuratorowi Bartoszowi Wójcikowi. Wójcik jest jednym z najszybciej awansowanych prokuratorów. W krótkim czasie przeszedł z prokuratury w Krasnymstawie na stanowisko szefa Prokuratury Rejonowej w Zamościu, później naczelnika Wydziału Śledczego w Prokuraturze Okręgowej w Zamościu aż do Prokuratury Regionalnej w Lublinie.

Jego bezpośredni szef prokurator Jerzy Ziarkiewicz (objął stanowisko we wrześniu 2018 roku) wśród swoich współpracowników uchodzi za zadeklarowanego ziobrystę.

Aktywność prokuratury w sprawie transakcji PKP Cargo można interpretować jako element rozgrywki Zbigniewa Ziobry z Mateuszem Morawieckim. Jednym z podmiotów wyceniających wartość AWT był Dom Maklerski PKO BP. Bankiem od lat kieruje przyjaciel Morawieckiego Zbigniew Jagiełło. Nawiasem mówiąc, nikomu z uczestników wyceny prokurator nie postawił zarzutów.

Spółka PKP Cargo zadebiutowała na giełdzie w październiku 2013 roku. Konsorcjum, w skład którego wchodził bank BZ WBK, kierowany przez Mateusza Morawieckiego, zdecydowanie odradzało sprzedaż przez giełdę i rekomendowało zbycie większości akcji inwestorowi branżowemu, a wśród trzech zaakceptowanych potencjalnych inwestorów w grudniu 2011 roku była spółka zależna od kolei rosyjskich (RŻD) kierowanych przez przyjaciela Putina – Wladimira Jakunina (Pisał o tym „Newsweek”, 1.04.2019).

Warto przy okazji zauważyć, że PKP sprzedawała akcje PKP Cargo po 68 zł. Podczas debiutu kurs wzrósł do 80,2 zł, a po podpisaniu umowy kupna czeskiej spółki kurs wzrósł i przez kilka miesięcy utrzymywał się na poziomie ponad 85 zł. Dziś akcje PKP Cargo kosztują 11,7 zł. Od objęcia rządów przez PiS spółka straciła przeszło 80 proc. wartości. Prokurator nie stawia z tego powodu zarzutów kolejnym zarządom PKP Cargo.
Przedłużone śledztwo

Dotychczas prokurator nie zlecił wykonania wyceny, wciąż opierając się na amatorskiej pracy magistra Kołodziejczyka, której sąd z pewnością nie uzna za dowód. Z nieoficjalnych informacji wynika, że wyceny mają dokonać eksperci nowo utworzonego Instytutu Ekspertyz Ekonomicznych i Finansowych. Uroczyste otwarcie instytutu miało miejsce 10 maja 2019 r. Na czele Rady Naukowej instytutu stoi… prokurator krajowy Bogdan Święczkowski. Prokuratura zleci więc wycenę własnym ekspertom!

Śledztwo wciąż trwa. 25 września 2019 roku prokurator krajowy Bogdan Święczkowski przedłużył jego okres. Osobom, którym postawiono zarzuty, prokuratura „zabezpieczyła” majątek. W praktyce oznacza to wejście prokuratury na hipoteki nieruchomości i zabezpieczenie udziałów w spółkach. W przypadku mieszkań obciążonych kredytem hipotecznym oznacza też ryzyko wypowiedzenia przez bank kredytu lub pogorszenia warunków finansowania. Śledztwo w sprawie, która się wydaje absurdalna, może trwać jeszcze wiele lat, a osoby nim objęte zostały już pozbawione części majątku i mają utrudnioną możliwość prowadzenia działalności zawodowej lub gospodarczej.

Jakub Karnowski po odejściu z PKP na początku 2016 roku został prezesem zarządu prywatnego funduszu Inwestycyjnego z Luma Investment. Pełnił także funkcję niezależnego członka rady nadzorczej oraz przewodniczącego komitetu ryzyka i audytu w banku HSBC Polska (największy bank w Europie). Był wówczas jedynym Polakiem w radzie nadzorczej. Jego współpraca z Luma Investment zakończyła się tuż po zarzutach, gdyż prywatny właściciel nie chciał narażać na szwank swoich relacji ze skarbem państwa. Brytyjczycy z HSBC – po zapoznaniu się z treścią zarzutów przez prawników z Warszawy i Londynu – nie przejęli się nimi i pozostawili Karnowskiego w radzie nadzorczej. Pełnił on swoją funkcję do końca funkcjonowania HSBC w Polsce.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Ralny Płeć:Mężczyzna
Moderator


Dołączył: 23 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 21-11-2020, 20:04    Odpowiedz z cytatem

PKP Cargo z wynikami za III kwartał 2020 r. Spółka odrabia straty

20 listopada przed sesją na GPW Grupa PKP Cargo opublikowała raport finansowy za III kwartał 2020 r. W III kwartale przychody wyniosły 1,01 mld zł wobec 1,19 mld zł w analogicznym okresie ubiegłego roku. W tym okresie PKP Cargo wypracowało zysk operacyjny w wysokości 36,6 mln zł w porównaniu do 80,9 mln zł rok wcześniej. Wynik EBITDA wyniósł 226,9 mln zł wobec 263 mln zł przed rokiem. Spółka zakończyła III kwartał zyskiem netto w wysokości 15,6 mln zł w porównaniu do 50,8 mln zł w analogicznym okresie zeszłego roku.

Czytaj więcej:
https://www.fxmag.pl/artykul/pkp-cargo-z-wynikami-za-iii-kwartal-2020-r-spolka-odrabia-straty

_________________
Gdyby głupota umiała latać, LOT miałby poważnego konkurenta w postaci PKP.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 72 z 72 Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 70, 71, 72
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  



HomeRegulaminRejestracjaAdministracjaUżytkownicyStatystykiAlbum
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2020 infokolej.pl