Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
    
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   M.INFOKOLEJ.PL   FB.COM/INFOKOLEJ
Tablety


Poprzedni temat :: Następny temat
Starachowicka Kolej Wąskotorowa
Autor Wiadomość

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 13-07-2011, 11:36   Starachowicka Kolej Wąskotorowa Odpowiedz z cytatem

Mniej więcej w połowie drogi Warszawa –Rzeszów usytuowane jest urokliwe miasteczko –Iłża. Warto, podróżując chociażby w Bieszczady, zrobić sobie tutaj krótki przystanek. Z Iłży można wybrać się na przejażdżkę do Marcul –kolejką wąskotorową. Pociągi obsługiwane przez Stowarzyszenie Sympatyków Zabytkowej Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej kursują w każdą niedzielę trzy razy dziennie.

Trasa przejazdu prowadzi praktycznie wzdłuż szosy rzeszowskiej, obrzeżami Puszczy Iłżeckiej. Odcinek Iłża –Marcule Nadleśnictwo jest jednym z dwóch obsługiwanych dziś przez Starachowicką Kolej Wąskotorową. Drugi czynny fragment to Starachowice –Lipie. Tu pociągi kursują w każdą niedzielę raz dziennie. Odcinek Lipie –Marcule jest obecnie w trakcie odbudowy.

Korzystając z możliwości przejażdżki starachowicką wąskotorówką warto na kilka chwil zatrzymać się w mieście. Iłża to miejscowość założona w XI wieku. Do dziś zachował się układ urbanistyczny sprzed wieków, mimo, iż miasto rozrosło się, tworząc nowe osiedla mieszkaniowe. Prawa miejskie Iłża otrzymała w 1294 roku, będąc wówczas własnością biskupów krakowskich. Do dziś zachowały się tu ruiny zamku biskupiego. Ze wzgórza zamkowego roztacza się wspaniały widok na Góry Świętokrzyskie. Niektórzy twierdzą nawet, że jest to najlepsze miejsce do podziwiania tego pasma górskiego. Ze wzgórza można dostrzec także końcową stację wąskotorówki, zlokalizowaną nad samym brzegiem rzeki Iłżanki, przy ulicy Błazińskiej.

Do stacji docieramy kierując się ze wzgórza zamkowego drogą nr 9 w kierunku Starachowic i Rzeszowa. Zanim jednak się tam udamy warto jeszcze zobaczyć dom, w którym niegdyś mieszkał Leśmian, a także dwa zabytkowe kościoły - Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny na Rynku oraz Św. Ducha - a jakże po drodze na stację wąskotorówki.

Starachowicką kolejką możemy dojechać do Nadleśnictwa Marcule, gdzie trzeba wejść do Centrum Edukacji Przyrodniczej, które znajduje się w byłej siedzibie Nadleśnictwa. Obok 'Izby Leśnej' mieści się tam również muzeum historyczno-przyrodnicze, gdzie gromadzone są eksponaty przyrodnicze, narzędzia i urządzenia używane w leśnictwie, fotografie, prace konkursowe, itp. Uwagę zwraca także zabytkowy …wóz strażacki. Osoby odwiedzające centrum mają okazję do odpoczynku na łonie przyrody, jak również do zapoznania się z zasadami zachowania w lesie. Jest to też doskonała lekcja nauki szacunku do rodzimej przyrody…Warto!

Drugi czynny dziś fragment linii Starachowickiej Kolei Wąskotorowej to, jak już wspomnieliśmy wcześniej, odcinek Starachowice –Lipie. Początkowa stacją wąskotorówki mieści się w najstarszej części Starachowic. Zanim wsiądziemy do pociągu warto popatrzeć na górujący nad rynkiem zabytkowy kościół św. Trójcy. W mieście trzeba także zobaczyć zespół dawnego Wielkiego Pieca mieszczący obecnie Muzeum Przyrody i Techniki, usytuowane przy linii kolejowej Skarżysko-Kamienna –Ostrowiec Św. Większa część linii wąskotorowej przebiega przez tereny Puszczy Iłżeckiej. Na stacji Lipie znajduje się plac rekreacyjny z miejscami do odpoczynku i węzeł szlaków. Lipie to śródleśna wieś o tradycjach patriotycznych, znana z potyczek powstańców styczniowych czy partyzantki podczas II wojny światowej. W pobliżu znajduje się Dębowa Góra z okazałymi bukami, w pobliżu której można zobaczyć czarnego bociana. Z Lipia czarnym szlakiem można dojść do Rezerwatu Rosochacz (6 km) –miejsca ochrony naturalnych wielogatunkowych drzewostanów porastających bagienne źródliska rzeki Świętojanki (ekspansja lasu na teren torfowiska niskiego).

Szczegółowe informacje i rozkład jazdy pociągów Starachowickiej Kolei Wąskotorowej można znaleźć na stronie www.skw.org.pl
Istnieje także możliwość zamówienia przejazdu specjalnego. W tym roku wprowadzona została również oferta turystyczna „Kolejką do lata”. Jej szczegóły można znaleźć na stronie www.kolejkadolata.pl

Zapraszamy do Iłży. I polecamy. Sprawdzaliśmy. Warto!

źródło: inforail.pl

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

pospieszny Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 21 Wrz 2008

PostWysłany: 11-03-2012, 15:10    Odpowiedz z cytatem

Na początku maja mają ruszyć regularne, weekendowe przejazdy Starachowickiej Kolei Wąskotorowej. Turyści będą mogli wybrać dwa różne warianty podróży: ze Starachowic do Lipia lub na trasie Iłża - Marcule.

Historia wąskich szyn w Starachowicach wiąże się z miejscowymi zakładami przemysłowymi, wchodzącymi w skład tworzonego w okresie międzywojennym poprzedniego stulecia Centralnego Okręgu Przemysłowego. Wtedy też powstała kilkudziesięciokilometrowa „pajęczyna” wąskich torów. Ba, powołując się na Zarządzenie Prezydenta RP z 1923 roku, Stanisława Wojciechowskiego, opublikowane w Dzienniku Ustaw nr 135, należy stwierdzić, że był także pomysł przedłużenia linii do Solca nad Wisłą. To nie powinno dziwić, bowiem warto pamiętać, że lata dwudziestolecia międzywojennego, to dynamiczny okres rozwoju tego typu transportu na obszarach całej Polski.

Dla przemysłu i mieszkańców
Jednak plan budowy tak długiej linii kolejowej nie powiódł się. Dopiero po II wojnie światowej, wykorzystując istniejący odcinek do Lubieni, wybudowano jego przedłużenie do Iłży. W sumie w 1950 roku długość tej linii kolejowej wyniosła 20 km.

Przez ponad 30 lat kursowały na niej składy towarowe dowożące wapień z pobliskich wapienników, drewno i rudę żelaza. Sporym zainteresowaniem cieszyły się także kursy osobowe wykorzystywane przez mieszkańców okolicznych miejscowości na dojazdy do pracy w Starachowicach.

We wrześniu 1986 roku ze względów ekonomicznych ruch pasażerski zamknięto, pozostawiając jedynie ofertę przejazdów turystycznych – czarterowych. Siedem lat później kolej wpisano do rejestru zabytków, a w roku następnym definitywnie jej eksploatację zakończono. W 1996 roku całość taboru wywieziono do Jędrzejowa. Na kilka lat wąskotorówka przeszła w stadium hibernacji.

Dopiero dzięki uporowi wolontariuszy z Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych, która za główny cel postawiła sobie przywrócenie do życia tych kolei w całej Polsce, w marcu 2001 roku podpisano list intencyjny z władzami Starostwa w Starachowicach. Określał on zakres działań zmierzających do reaktywowania kolei łączącej Starachowice z Iłżą. Tak więc formalnie można było rozpocząć stosowne prace naprawcze.

Powrót na szlak
A roboty było huk. Porozkradane szyny niemal na całej długości trzeba było uzupełnić, zarośnięty roślinnością nasyp wykarczować i naprawić infrastrukturę (rozjazdy, bocznice, mijanki, zwrotnice, oznakowanie itp.). Przez kilkanaście miesięcy członkowie Fundacji i wolontariusze, nie szczędząc sił i środków, ciężko pracowali. Ich wysiłek nie poszedł na marne. 8 maja 2005 r. starachowicka wąskotorówka ruszyła na szlak. Do lokomotywy Wls – 75 podpięto dwa wagony „letniaki” oraz skład roboczy.

Ale na regularne jazdy trzeba było jeszcze poczekać niespełna trzy tygodnie. Dopiero w niedzielę 27 maja, w strugach deszczu kolej już bez przeszkód ruszyła na swój krótki 6 kilometrowy odcinek. Przejazdy co półtorej godziny odbywały się tylko w soboty i niedziele do Lipia. W kolejnych latach, w okresie od maja do września, kolej kursowała też w dni powszednie, a operatorami starachowickich wąskich szyn było Stowarzyszenie Żuławskiej Kolei Dojazdowej i Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

Zmiana operatora...
Murzyn zrobił swoje, murzyn może odejść – tak należałoby ocenić to, co stało się później. Mimo zabiegów, deklaracji i osobistego zaangażowania Pawła Szweda, prezesa Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych, w 2007 r. kolej przejęło tamtejsze starostwo. Ponieważ urząd, jako operator, tego typu przedsięwzięcia prowadzić nie może, podpisał porozumienie z kolejnym stowarzyszeniem.

- Podpisana została umowa ze Stowarzyszeniem Sympatyków Zabytkowej Jędrzejowskiej Kolejki Dojazdowej, które zarządza bliźniaczym projektem „Ciuchcia Express Ponidzie” (kursuje w okresie wakacyjnym pomiędzy Jędrzejowem a Umianowicami). I to oni od blisko 5 lat dbają, by przejazdy starachowicką wąskotorówką stały się atrakcją turystyczną nie tylko naszego powiatu, ale całej północnej części województwa świętokrzyskiego – informuje Paweł Michalski z Wydziału Promocji starostwa starachowickiego.

I nie tylko tego województwa, ale sąsiadującego z nim od północy, województwa mazowieckiego oraz samorządu miasta i gminy Iłża. Na trasie Iłża – Marcule zostały przywrócone przejazdy, gdzie podróżni mogą nie tylko skorzystać z przygotowanego przez organizatorów ogniska z pieczeniem kiełbasek, ale też zwiedzić arboretum w tamtejszym leśnictwie.

Plany, plany...
W starostwie oraz w iłżeckim samorządzie chcą przywrócić ruch kolejki na całej 20-km trasie. Ale na przeszkodzie stoi brak blisko pięciokilometrowego odcinka między Łaziskami i Marculami. To fragment torów na pograniczu obu województw, przebiegający przez teren leśny, dawnej Puszczy Starachowickiej.

- Według kosztorysu sprzed lat na ten cel potrzeba około 9 mln zł. Tych pieniędzy w budżecie nie ma. Dlatego też staraliśmy się o ich pozyskanie z Regionalnego Programu Operacyjnego. Ale bez efektu – kontynuuje Michalski.

Mimo to samorządowcy nie załamują rąk, ale starają się za wszelką cenę pozyskać brakujące pieniądze. Lekarstwem może być większe zainteresowanie turystów podróżą wąskotorówką i wpływy z biletów. Dlatego też urzędnicy starają się zachęcić bardzo młodych, tych w średnim wieku i nieco starszych, do skorzystania z tej urokliwej oferty. I nie wszystko, bo na podróżnych czekają też inne atrakcje.

Oferta na wakacje...
- Od maja na obu odcinkach będą przywrócone regularne, coniedzielne przejazdy. Ze Starachowic i Iłży składy wyruszą o godzinie 14 a o 16.30 nastąpi powrót z Lipia. Pół godziny później wyruszy skład w drogę powrotną na trasie Marcule – Iłża. Poza tym będziemy chcieli do końca roku szkolnego rozpropagować naszą wąskotorówkę proponując dzieciom i młodzieży, oprócz przejazdu, dodatkowe atrakcje: zwiedzanie Ekomuzeum czyli Muzeum Wielkiego Pieca w Starachowicach, wspomnianego arboretum w leśnictwie Marcule, ruin iłżeckiego zamku królewskiego i muzeum regionalnego w Iłży. W miarę rosnącego zainteresowania w okresie wakacyjnym przywrócimy codzienne, rozkładowe kursy – uzupełnił Michalski.

Nic nie wskazuje na to, by od maja uległy zmianie ceny biletów. Jak dotąd bilet normalny kosztował 10 zł, studenci i młodzież szkolna korzystali z przejazdów ulgowych w cenie 6 zł, a dzieci do lat 4 podróżowały bezpłatnie.


źródło: Kurier Kolejowy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

ET05 Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 24 Sie 2007
Skąd: Skarżysko Kamienna

PostWysłany: 28-04-2012, 21:00    Odpowiedz z cytatem

Rozkład jazdy SKW

_________________
pozdrawiam
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

ET05 Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 24 Sie 2007
Skąd: Skarżysko Kamienna

PostWysłany: 10-10-2014, 20:32    Odpowiedz z cytatem

Jutro w Starachowicach pociąg specjalny. Informacje na 750mm.pl

_________________
pozdrawiam
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

sympatyk Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 14 Lip 2008

PostWysłany: 10-05-2015, 15:17    Odpowiedz z cytatem

Radomskie Inwestycje pytają o odbudowę Starachowickiej KW.

Starachowicka Kolej Wąskotorowa od lat funkcjonuje na dwóch niezależnych fragmentach, które nie zostały dotąd połączone. O los historycznego ciągu komunikacyjnego Starachowice – Iłża pytają aktywiści ze stowarzyszenia Radomskie Inwestycje. Ich zdaniem wąskotorówka może nie tylko pełnić rolę atrakcji turystycznej, ale także być pełnoprawnym elementem sieci transportowej.

Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/57229/radomskie_inwestycje_pytaja_o_odbudowe_starachowickiej_kw.html

---

Starachowicka KW: Odbudowa – tak, rozbudowa – nie.

Starostwo Powiatowe w Starachowicach zamierza odbudować nieprzejezdny fragment Starachowickiej Kolei Wąskotorowej. Na pewno nie będzie jednak rozbudowywać trasy wąskotorówki. Samorząd nie widzi też szans na wykorzystanie połączenia w celach innych niż turystyka.

Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/57462/starachowicka_kw_odbudowa_tak_rozbudowa_nie.html
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Ralny Płeć:Mężczyzna
Moderator


Dołączył: 23 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 23-11-2016, 22:38    Odpowiedz z cytatem


_________________
Gdyby głupota umiała latać, LOT miałby poważnego konkurenta w postaci PKP.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Maykin Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 20 Paź 2010

PostWysłany: 02-12-2016, 17:40    Odpowiedz z cytatem

Kiedyś,dawno,w latach 80tych jezdziłem kolejką ze Starachowic do Iłży albo Marcul i odwrotnie.Owszem,jezdziły autobusy..ale w pociągu była atmosfera,byli ludzie,był ten zapach spalin małych lokomotywek.W nocy jeżdziły składy towarowe,coś się na tej linji działo.Potem zaczeło to wszystko zamierać.W zimie często autobusy nie jechały..kolejki juz nie było,a szkoda!!!Były plany rozbudowania kolejki do Lipska.Też nic z tego nie wyszło,a szkoda.Teraz w dobie zasypu złomem samochodowym,nie raz sobie zadajemy pytanie,a nie lepiej było w pociągu niz w korkach stać?!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2017 infokolej.pl