Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
    
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   M.INFOKOLEJ.PL   FB.COM/INFOKOLEJ
Tablety


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Lokomotywa - Pytanie
Autor Wiadomość

twardypt91 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 04 Lip 2011

PostWysłany: 17-10-2012, 17:25    Odpowiedz z cytatem

Ale z tymi 10 000 tonami u byka to przesadziłeś Wink

[ Dodano: 17-10-2012, 18:40 ]
A tak swoją drogą to co to za jednostka siły pociągowej - "T"? Przykładowo byk na siłę (wg Wikipedi) 42 T, czyli co 42 tony? Nie za bardzo...
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Taurus Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 30 Lis 2010

PostWysłany: 17-10-2012, 18:43    Odpowiedz z cytatem

No nie wiem czy przesadziłem, póki ktoś tego nie sprawdzi to pozostaje w sferze domniemań Smile

Oznaczenie T to chyba tony, bo w starych książkach tak oznaczano po staremu. Teraz widzę że siłę pociągową podaje się w kN.
Maksymalna masa pociągu jaką można zapiąć do konkretnej lokomotywy zależy od wielu czynników. Najwięcej właśnie od siły pociągowej, wzniesienia, prędkości, oporów ruchu lokomotywy i wagonów. Na tej bazie konstruuje się tabele obciążeń dla poszczególnych serii.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

ACR Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 04 Sty 2008
Skąd: Niemcy

PostWysłany: 20-10-2012, 21:15    Odpowiedz z cytatem

trzeba taurosowi przyznac racje ze pytanie jest naprawde dosc nieprecyzyjne.

np - 30 zaladowanych weglarek to mniej wiecej tyle samo masy co 120 pustych. jednak ruszyc 120 pustych bedzie duzo trodniej niz 30 zaladowanych.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

cezary1 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 30 Wrz 2009

PostWysłany: 22-10-2012, 16:47    Odpowiedz z cytatem

W tej dyskusji zapomnieliscie o wagonach. Pociągi o największej masie i długości muszą mieć wagony wyposażone w autoszczepy, a nie sprzegi śubowe. Mocna lokomotywa porozrywa długi skład złożony z wagonów ze sprzęgami śrubowymi. Dlatego na Wschodzie i w USA są stosowane autoszczepy.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Taurus Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 30 Lis 2010

PostWysłany: 23-10-2012, 10:17    Odpowiedz z cytatem

W pewnym sensie... zgadza się, wytrzymałość sprzęgu śrubowego jest teoretycznie ograniczona wartością 850kN. Na polski tabor i polskie warunki na tą chwilę to wystarcza . Dlatego wszystkie zerwania haków są w winy złego skręcenia składu lub/i złym operowaniem nastawnikiem jazdy.

[ Dodano: 23-10-2012, 15:00 ]
Zaintrygował mnie cały ten temat i w wolnej chwili zabrałem się za wyliczenia oporów ruchu.
Pogmerałem w necie i znalazłem kilka ciekawych wzorów i wskazówek którymi się podparłem.
Nie jestem matematykiem i jestem z tego przedmiotu cienki ale coś mi tam wyszło. Przypomniałem sobie dawne spostrzeżenia, zrobiłem porównania i chyba dobrze to policzyłem.

Zacznę od tego że kiedyś na jednej z bocznic elektrociepłowni widziałem ustawiacza który własnoręcznie wypchał na prostym torze wagone węglarkę o masie 20t z obrotnicy i przepchał ją dobre 30 metrów. Byłem wtedy w małym szoku ale gdybym nie widział na własne oczy to bym nie uwierzył. Widziałem też niezabezpieczony wcześniej zbiegnięty elektrowóz z toru żeberkowego przy wiejących silnych wiatrach. Z obliczeń ruchu oporu, wyszło mi aby zrównoważyć opór pustej węglarki na prostym torze należy użyć siły 730 N, czyli c.a. 73 kg. Zdrowy dorosły człowiek jest w stanie to zrobić więc obliczenia się potwierdziły z praktyką.

Założyłem te moje teoretyczne 10000 ton i ET22.
Założenia:
125 ładownych węglarek 4 osiowych o masie 80t,
Współczynnik łożysk tocznych wynoszący 6,5.
Prędkość początkowa 0 km/h.
Profil toru 0 ‰

Pominąłem:
opory lokomotywy,
opory powietrza,
warunki pogodowe,
przyczepność kół do toru.
oporu krzywizny (łuków) torów
przegrzanie oporów rozruchowych
inne mało istotne.

Z wyliczeń wyszło mi że do zrównoważenia siły oporów ruchu tego składu wystarczy 150kN. Czyli teoretycznie ET22 wprawi w ruch taki skład na prostym torze.
Ale, już na wzniesieniu 3‰, potrzeba 523kN i tu już nasz byczek musiałby się poddać, na 5‰ teoretycznie zrywamy hak cięgłowy, oczywiście to wszystkoczysta teoria.

Czekam na jakieś uwagi gdyż mogłem gdzieś strzelić babola.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

ACR Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 04 Sty 2008
Skąd: Niemcy

PostWysłany: 31-10-2012, 17:20    Odpowiedz z cytatem

co chodzi o wyliczeniu sily potrzebnej do poruszenia skladu trzeba doliczyc fakt ze os wygina szyne do dolu i wtym zawsze idzie pod gore. im wiekszy nacisk na os tym wiekszy taki efekt.

dalej opor lozysk nie jest linearny- przy rozruchu wiekszy .

pozdrowienia !
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

marcinwuu Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 28 Paź 2013

PostWysłany: 28-10-2013, 18:45    Odpowiedz z cytatem

Witam,
Chciałbym trochę odświeżyć temat.Poszukuję wzorów,tabel lub czegokolwiek co pozwoli mi na dobór lokomotywy spalinowej do konkretnego szlaku z wniesieniem. Brutto pociągu około 3200T i długość do 600m. Pociąg rusza "na równym" po około 400 metrach jest wzniesienie 400 metrów- 1%o ;500m- 4%o ;700m- 8%o; 600m-2,5%o.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Taurus Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 30 Lis 2010

PostWysłany: 29-10-2013, 07:13    Odpowiedz z cytatem

Nie ma w Polsce takiej lokomotywy spalinowej która pojedzie z tym pociągiem.
Nie znam charakterystyki lokomotywy Class 66 chociaż też wątpię, musiałbyś zerknąć na charakterystykę.
PLK na taki pociag może dać rozkład jazdy tylko w podwójnej trakcji spalinowej.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

blakop Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 22 Paź 2013

PostWysłany: 29-10-2013, 08:55    Odpowiedz z cytatem

Program takowy posiadam. Jednak wymaga on posiadania stosownych plików wsadowych czyli musisz mieć dane charakterystyki konkretnej lokomotywy i wagonów (opory, opory toczenia itd.) + dane szlaku (profil, WOS itd.). Program był pisany lata temu - dawno go nie testowałem. Raptem mam profil linii Pń - Wrocław (zapewne już nieaktualny) + ze dwie lokomotywy (i to z czasów gdzie nadzieją dla PKP miałaby być EU11/EU43) + ze dwa modele wagonów osobowych.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

marcinwuu Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 28 Paź 2013

PostWysłany: 30-10-2013, 17:51    Odpowiedz z cytatem

Taurus napisał/a:
Nie ma w Polsce takiej lokomotywy spalinowej która pojedzie z tym pociągiem.
Nie znam charakterystyki lokomotywy Class 66 chociaż też wątpię, musiałbyś zerknąć na charakterystykę.
PLK na taki pociag może dać rozkład jazdy tylko w podwójnej trakcji spalinowej.


PLK musi mieć mieć jakieś tabele lub wzory do obliczenia wymaganej siły pociągowej i właśnie o to mi chodzi. Potrzebuję info w jaki sposób jest to obliczane żebym mógł teoretycznie dobrać konia/konie do wyciągnięcia tak ciężkiego pociągu.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

pawcio1978 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 20 Wrz 2012

PostWysłany: 30-10-2013, 20:08    Odpowiedz z cytatem

Ciuchcia class 66
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

3te10m Płeć:Mężczyzna
Nowy


Dołączył: 16 Sty 2014
Skąd: Pomorskie

PostWysłany: 21-01-2014, 00:07    Odpowiedz z cytatem

Z europejskich lokomotyw na tor 1435 to chyba VOITH MAXIMA 40 CC - moc 3600 kW siła pociągowa 519kN
http://pl.wikipedia.org/wiki/Voith_Maxima
W Rosji wyprodukowano i testują Lokomotywe na gaz ziemny GTh 1 z mocą turbiny 8300 kW na filmach reklamowych pokazywana jest jako maszyna do tonażu 12000 T brutta. http://www.youtube.com/watch?v=a-IsL29tXQ8
http://www.youtube.com/watch?v=WdEnpfOGNOM
Tylko ta turbina działa jak w samolocie około 120 dB i miałaby pracować w tajdze.
A najcięższe regularne pociągi towarowe są w Mauretani 22 000 ton brutta i 2,8km długości.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Orion Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 14 Wrz 2009
Skąd: Kraków

PostWysłany: 21-01-2014, 17:47    Odpowiedz z cytatem

Jako ciekawostka : Rekord długości i ciężaru pociągu należy do australijskich linii BHP (przewozy rudy).21 czerwca 2001 roku,trasa długości 275 km.Pociąg miał 7300 m długości,
682 wagony o łącznej masie 98000 ton.Osiem sterowanych radiowo lokomotyw AC6000CW o mocy 4660 kW każda rozmieszczonych w trzech parach i dwie pojedynczo.Do tego jeden maszynista Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 2 z 2 Idź do strony Poprzedni  1, 2
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2017 infokolej.pl