Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
    
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   M.INFOKOLEJ.PL   FB.COM/INFOKOLEJ
LOT


Poprzedni temat :: Następny temat
PKP PLK blokuje aplikację Mój Pociąg
Autor Wiadomość

Victoria Płeć:Kobieta
Asystentka Admina
Asystentka Admina


Dołączyła: 17 Lis 2005
Skąd: Warszawa

PostWysłany: 10-03-2017, 20:54   PKP PLK blokuje aplikację Mój Pociąg Odpowiedz z cytatem

Spór PKP PLK i twórcy aplikacji mobilnej Mój Pociąg. Gdzie są granice korzystania z informacji publicznej, jaką jest rozkład jazdy?

Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/cyberwojna-o-rozklad-jazdy-moj-pociag-blokowany-przez-plk-80748.html

_________________
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora

Beatrycze Płeć:Kobieta
Redaktor


Dołączyła: 11 Lis 2005
Skąd: Legnica

PostWysłany: 24-03-2017, 13:45    Odpowiedz z cytatem

Oświadczenie w sp. wniosku o udostępnienie informacji publicznej

Informujemy, że w dniu 21 marca 2017 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie wydały decyzję odmowną na wniosek o udostępnienie informacji publicznej złożony przez autora aplikacji „Mój Pociąg” (którego treść zamieszczamy poniżej). W związku z tym oraz dyskusją wokół tematu, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prezentują stanowisko w tej sprawie.
· Partnerem do współpracy z autorem aplikacji „Mój Pociąg” są przewoźnicy, a nie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., gdyż to ich połączenia kolejowe i usługi aplikacja promuje.
· Rozkład jazdy, który opracowują i publikują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest produktem, który zamawia i za który płaci przewoźnik, przez co staje się jego właścicielem i dysponentem.
· Aplikacja „Mój Pociąg” nie posiada własnego mechanizmu wyszukiwania, a korzysta jedynie z autorskiego rozwiązania PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jakim jest wyszukiwarka połączeń kolejowych „Portal Pasażera”.
· Wykorzystywanie silnika wyszukiwarki w sposób nieuprawniony, bez zgody autora, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest nie tylko łamaniem przepisów regulaminu „Portalu Pasażera”, ale także prawa autorskiego oraz ustawy o ochronie baz danych.
· Dokumentacja techniczna Portalu Pasażera jest objęta tajemnicą przedsiębiorstwa ze względu na fakt, iż jest to autorski produkt PKP Polskich Linii Kolejowym S.A. posiadający wartość gospodarczą i stanowiący know-how naszej spółki.
· Ustawa o dostępie do informacji publicznej umożliwia spółce PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pobranie opłaty odpowiadającej dodatkowym kosztom związanym ze wskazanym we wniosku o dostęp do informacji publicznej sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na spotkaniu we wrześniu 2016 r. przekazały twórcy aplikacji „Mój Pociąg” wszystkie niezbędne informacje na temat możliwości nawiązania współpracy i warunków na jakich ona może się odbywać. Jednak w związku z decyzją o odmowie udzielenia informacji publicznej na złożony wniosek o udostepnienie dokumentacji technicznej, ponownie przekazujemy wszystkie niezbędne informacje oraz wskazujemy możliwe sposoby postępowania związane z pozyskaniem danych dotyczących rozkładu jazdy pociągów pasażerskich:
1. Koncesjonowany przewoźnik, w tym także pasażerski (tj. świadczący usługi przewozowe osób) składa w ramach zawartej z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (zarządca infrastruktury) umowy na udostępnienie infrastruktury kolejowej wnioski na konstrukcję określonych tras pociągów. Konstruktor rozkładu jazdy w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., przy wsparciu dedykowanego systemu informatycznego, dokonuje konstrukcji takiego rozkładu i tworzy techniczny rozkład jazdy. Wytworzony produkt publikowany jest w służbowych zeszytach rozkładu jazdy pociągów i przekazywany przewoźnikowi, który płaci za realizację tej usługi.
2. Taki rozkład techniczny uzupełniany jest przez przewoźników o szereg dodatkowych informacji handlowych, które na etapie konstrukcji są nieistotne, ale z punktu widzenia oferty handlowej bardzo ważne. Są to m.in.: kategoria handlowa pociągu, klasy wagonów, usługi świadczone w pociągu, itp.).
3. W wyniku złożenia w całość informacji wytworzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz informacji wytworzonych przez przewoźnika, powstaje taka postać rozkładu jazdy, która jest informacją publiczną i stanowi ofertę handlową każdego przewoźnika pasażerskiego, ponieważ jest podstawą do zawierania z pasażerami umów sprzedaży. Zapoznając się z ofertą handlową przewoźnika i kupując bilet na wybrany pociąg pasażer zawiera umowę przewozu z przewoźnikiem (a nie z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.).
4. Regulacje dotyczące udostępniania infrastruktury kolejowej opisane są w Ustawie z dnia 16 listopada 2016 o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 1923 ze zm.), w myśl których obowiązek publikowania rozkładów jazdy spoczywa na:
- zarządcy (w Polsce jest ok. 70 zarządców, w tym PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.),
- właścicielu dworca lub zarządzającym dworcem,
- przewoźniku (obecnie jest 12 przewoźników pasażerskich).
W ramach współpracy te trzy podmioty tj. zarządca, operator dworca i przewoźnik realizują obowiązek ustawowy publikując ofertę handlową przewoźników w uzgodniony sposób i w określonych miejscach.
Dodatkowo każdy z przewoźników pasażerskich może indywidualnie zawierając umowy lub porozumienia z innymi podmiotami promować swoją ofertę handlową na uzgodnionych warunkach i w uzgodnionej formie.
W celu opracowania narzędzia, które legalnie prezentowałoby rozkład jazdy oraz promowało ofertę handlową przewoźników można podjąć następujące kroki:
1) Istnieje możliwość zwrócenia się do poszczególnych przewoźników pasażerskich i zainteresowania ich tą propozycją. Każdy z przewoźników będący właścicielem swojego rozkładu jazdy, czyli konkretnej oferty handlowej, może takie dane udostępnić. W przypadku braku możliwości przekazania rozkładu jazdy przez przewoźnika może on zwrócić się do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z pisemnym wnioskiem (Załącznik 6.2 do „Regulaminu przydzielania trasy pociągów ….”), w którym upoważnia wskazaną osobę do pobierania jego rozkładu jazdy bezpośrednio z naszych baz danych przez opracowane do tego celu narzędzie informatyczne.
2) Istnieje możliwość pozyskiwania tych danych na podstawie ustawy z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2016 r. poz. 352), wtedy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mogą na pisemny wniosek:
- przygotować jednorazowy standardowy plik zawierający roczny rozkład jazdy pociągów wraz z obowiązującą jego korektą,
- po określeniu zakresu, częstotliwości oraz innych warunków przekazywania danych w trybie on-line przygotować indywidualny interfejs do świadczenia w sposób ciągły usługi informatycznej.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w obu przypadkach za przetworzenie danych publicznych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. może naliczyć opłaty odpowiadające poniesionym przez spółkę kosztom za przygotowanie pliku lub wykonanie dedykowanego interfejsu i związanych z tym kosztów eksploatacyjnych interfejsu.
Dostęp do informacji publicznej jest co do zasady bezpłatny, o czym stanowi art. 7 ust. 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2014 r. poz. 782.) Ustawa pozwala na odstąpienie od zasady bezpłatności tylko w sytuacji przewidzianej w art. 15 ust. 1, jeżeli w wyniku udostępnienia informacji publicznej na wniosek podmiot obowiązany do udostępnienia ma ponieść dodatkowe koszty związane ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku.
3) Istnieje również możliwość nieodpłatnego pobrania dla celów niekomercyjnych plików w formacie PDF z przetworzonym rozkładem jazdy, tzw. plakatowym rozkładem jazdy pociągów, m.in. z naszej strony www.portalpasazera.pl
Ponadto spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informuje, iż Portal Pasażera spełnia przesłanki chronionej bazy danych sui generis, określone w ustawie o ochronie baz danych (Dz. U. z 2001 r,, Nr 128, poz. 1402, ze zm.). Działanie aplikacji, polegające na dalszym udostępnianiu danych zawartych w bazie poprzez jej przeszukiwanie i przekazywanie odnalezionych wyników w czasie rzeczywistym poprzez zewnętrzny system wyszukiwawczy, w świetle aktualnego orzecznictwa unijnego w przedmiocie prawa sui generis do baz danych, klasyfikowane jest jednoznacznie, jako naruszenie prawa wyłącznego twórcy bazy, czyli PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Dokumentacja techniczna systemów informatycznych jest chroniona prawem autorskim, które w pełni przysługuje PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. Jest objęta tajemnicą przedsiębiorstwa ze względu na fakt, iż jest autorskim produktem, który posiada określoną wartość gospodarczą i stanowi know-how naszej spółki.
W aplikacji „Mój Pociąg” wykorzystywane są fragmenty funkcjonalności naszego systemu informatycznego (wyszukiwarka połączeń kolejowych), które stanowią integralną całość autorskiego rozwiązania jakim jest „Portal Pasażera” i są częścią tego utworu. Wykorzystywanie silnika wyszukiwarki następuje w sposób nieuprawniony, bez zgody PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i łamie przepisy nie tylko regulaminu „Portalu Pasażera”, ale także prawa autorskiego oraz ustawy o ochronie baz danych.
Jednocześnie informujemy, że jesteśmy gotowi do podjęcia rozmów mediacyjnych w powyższej sprawie przy udziale przedstawicieli Urzędu Transportu Kolejowego.

Treść wniosku

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Źródło: Facebook

_________________
"Aby dowiedzieć się kto naprawdę Tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno Ci krytykować" - Voltaire.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Beatrycze Płeć:Kobieta
Redaktor


Dołączyła: 11 Lis 2005
Skąd: Legnica

PostWysłany: 13-04-2017, 12:27    Odpowiedz z cytatem

PKP PLK vs twórca aplikacji mobilnej "Mój Pociąg" - ciąg dalszy:

https://www.facebook.com/MojPociag/posts/191334204707704

_________________
"Aby dowiedzieć się kto naprawdę Tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno Ci krytykować" - Voltaire.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Ralny Płeć:Mężczyzna
Moderator


Dołączył: 23 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 13-04-2017, 23:08    Odpowiedz z cytatem

PKP PLK udostępni rozkład, za jedyne 30 tysięcy

Sprawa konfliktu między autorem aplikacji Mój Pociąg i PKP PLK przeszła na nowy poziom. Spółka odpowiedzialna za rozkłady jazdy nie odmawia już udostępniania opracowanych przez siebie danych, związanych z kursowaniem pociągów. Zamiast tego proponuje ich sprzedaż.

Czytaj więcej:
https://www.dobreprogramy.pl/PKP-PLK-udostepni-rozklad-za-jedyne-30-tysiecy,News,80489.html

_________________
Gdyby głupota umiała latać, LOT miałby poważnego konkurenta w postaci PKP.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

oskar777 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 01 Lip 2015

PostWysłany: 14-04-2017, 07:26    Odpowiedz z cytatem

A czy ta aplikacja jest aż tak niezbędna do życia? Chciałem z ciekawości poszukać połączenie Gdynia- Zakopane ale z wiadomych względów jest to teraz niemożliwe. Z jednej strony mamy dziwną sytuację z udostępnianiem danych przez PKP a z drugiej jeszcze dziwaczniejszy sposób wspierania twórcy aplikacji przez jej użytkowników (lub nawet nie). Przypominam tylko, że aplikacja mimo wszystko nie działa i taki sposób wspierania autora wychwalając apkę pod niebiosa wprowadza tylko w błąd ludzi, którzy chcą ją zainstalować a nie są wtajemniczeni w ten dziwny spór. Mieliście okazję z niej korzystać? W czym mi pomoże w stosunku do innych aplikacji? Czy też jest to w tej chwili walka z PKP "dla zasady" w stylu: "skoro pan Iksiński walczy z PKP to ja też to zrobię chociaż wcale nie jeżdżę pociągami"?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

yogg Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 30 Wrz 2016

PostWysłany: 20-04-2017, 11:41    Odpowiedz z cytatem

oskar777 napisał/a:
A czy ta aplikacja jest aż tak niezbędna do życia?

Oskar777 - nie jest może niezbędna, ale na pewno jest bardzo przydatna. Przede wszystkim pokazuje opóźnienia na konkretnych stacjach. Dojeżdżam codziennie do pracy TLKami, w aplikacji sprawdzam czy pociąg na Centralnej jest o czasie i wychodzę np. 30 minut później, co ma znaczenie zwłaszcza w zimie. Rano rzut oka na opóźnienia pozwala mi czasem dłużej pospać Very Happy , a nie stać na mrozie na odkrytym peronie lub w nieogrzewanej poczekalni.Z niecierpliwością czekam na zakończenie sporu. A póki co zostaje nadal jeszcze działający Infopasażer, który niestety już jest niedostępny w sklepie Googla.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

szymel Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 14 Maj 2009

PostWysłany: 03-05-2017, 13:14    Odpowiedz z cytatem

Na chwilę obecną w najnowszej wersji aplikacja Mój pociąg działa, więc można sprawdzić jakie ma atuty.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Ralny Płeć:Mężczyzna
Moderator


Dołączył: 23 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 26-10-2017, 08:19    Odpowiedz z cytatem

Witajcie. Wiem, że aplikacja nie działa od rana - jak już kiedyś mówiłem - póki PKP PLK nie 'zepsuje', to będzie działać - ale ja nie mam siły się więcej bić z betonem (tym bardziej, że nasłali już na mnie nawet policję...), także jeżeli to oni zablokowali, to aplikację możemy pochować.

Źródło:
https://www.facebook.com/MojPociag/posts/280716555769468

_________________
Gdyby głupota umiała latać, LOT miałby poważnego konkurenta w postaci PKP.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Beatrycze Płeć:Kobieta
Redaktor


Dołączyła: 11 Lis 2005
Skąd: Legnica

PostWysłany: 30-10-2017, 06:12    Odpowiedz z cytatem

Ostateczny koniec aplikacji „Mój Pociąg”. Stracił pasażer.

Z rynku zniknęła darmowa aplikacja mobilna z rozkładem jazdy Mój Pociąg. Stracili na tym pasażerowie i sama PLK, która walczyła z aplikacją. Wygranych nie widać – pisze w komentarzu Jakub Madrjas, redaktor naczelny portalu „Rynek Kolejowy”.

Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/ostateczny-koniec-aplikacji-moj-pociag-stracil-pasazer-84150.html

_________________
"Aby dowiedzieć się kto naprawdę Tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno Ci krytykować" - Voltaire.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Tawot Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 20 Lut 2014
Skąd: Ostrów Wielkopolski

PostWysłany: 08-11-2017, 11:03    Odpowiedz z cytatem

Bilkom, to średniowieczne ścierwo. Błagam, cymbał projektant nie przewidział, że ktoś jadąc z a do b, będzie chciał wrócić. Nie ma ikonki podróż powrotna, czujecie? PKP owe betony blokują dobre inicjatywy, żeby tyle energii wkładali w inne aspekty swojej pracy. Bo mnie boli...

_________________
Kawa w Warsie, za oknem umyka krajobraz i wycie budzące miejscowych, maszynista dał znać że nie śpi
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Ramirez Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 26 Wrz 2009

PostWysłany: 08-11-2017, 17:16    Odpowiedz z cytatem

Jest w Bilkomie ikona podroż powrotna.... I wcale nie jest taki żły ten program. Przynajmniej nie jest taki wolny jak Rozkład Kolejowy wydany przez PKP PLK
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2017 infokolej.pl