Trammer: Zanim zbudujemy kolej dużych prędkości, zajmijmy się istniejącą siecią.
Blisko trzy lata temu rząd Portugalii zrezygnował z forsowanego przez długi okres projektu budowy linii kolei dużych prędkości z Lizbony do Madrytu. Z projektu wycofano się w ramach oszczędności. Tymczasem wyniki ostatnio przeprowadzonego audytu portugalskiej NIK pokazały, że realizacja projektu nie miała ekonomicznego uzasadnienia, a wszystkie prace przygotowawcze pochłonęły ponad 180 mln euro – napisał Rynek Kolejowy. Czy w Polsce budowa kolei dużych prędkości (tzw. linia „Y” z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia) będzie miała w przyszłości sens?
A może 'fachowiec' Tramer wypowie się w kwestii autostrad ? Moze też zaproponuje remonty DK zamiast budowac A i S ?
S-C-Z -Usunięty- Gość
Wysłany: 02-03-2015, 11:54
''– Przedstawiony przez przewodniczącego Komisji Europejskiej Jean-Claude Junckera projekt listy priorytetów inwestycyjnych daje szansę na szybsze zapewnienie finansowania budowy linii Kolei Dużych Prędkości „Y” z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” minister sprawiedliwości i były minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Zadanie zgłoszone przez polski rząd do realizacji z powstającego Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych (EFIS) znalazło się na pierwszym miejscu listy.
Wysłany: 03-03-2015, 10:54 "Y" to poroniony pomysł
Każdy europejski kraj wykształcił w toku historycznych doświadczeń główne szlaki komunikacyjne na potrzeby wewnętrzne i zewnętrzne. W Polsce z przyczyn historycznych i geograficznych wykształcił się układ "H" a pan Grabarczyk minister sprawiedliwości zresztą z maniackim uporem głosi potrzebę złamania tego układu. Pragnę pana poinformować, że jest pan odpowiedzialny w dużym stopniu za brak modernizacji linii Tarnów - Kraków Katowice. Pan zamiast pokajać się za nieudolność ciągle epatuje bezsensownym projektem "Y". Na południu Polski istnieje naturalne zagospodarowane przejście między Karpatami a Sudetami - Brama Morawska.
Wykorzystywane od tysiącleci (Szlak Bursztynowy) wiedzie do Wiednia, Bratysławy, Budapesztu i dalej.
[ Dodano: 06-03-2015, 00:02 ]
Istniejące w Polsce ukształtowane szlaki kolejowe:
E 59 Świnoujście - Szczecin - Kostrzyn - Zielona Góra - Wrocław - Opole - Chałupki
E 65 Gdynia - Gdańsk - Warszawa - Katowice - Zebrzydowice (- Petrovice u. Karvine)
E 20 (Frankfurt (O)) - Kunowice - Poznań - Warszawa - Terespol (- Brest)
E 30 (Görlitz -) Zgorzelec - Wrocław - Katowice - Kraków - Przemyśl - Medyka (- Mostiska)
i tego należy się trzymać poniważ KDP jest społecznie opłacalne na najbardziej zurbanizowanych terenach.
Niestety dla lobby z Łodzi żadna z tych linii przez Łódź nie przechodzi.
Dokument przedstawiony jako podstawa zasadności budowy "Y" zawiera przekłamania dotyczące wielkości miast w Polsce. KDP wg Grabarczyka ma połączyć miasta o łącznej ilości mieszkańców ok. 3 620 000.
Ten projekt pozostawia na uboczu pierwszą polską aglomerację liczącą około 2 500 000 czyli konurbację górnośląską oraz Kraków - trzeci na liście 770 000 zrąb KDP już istnieje panie Grabarczyk i obejmuje blisko 5 milionów ludzi. Trzonem jest CMK, naturalnym wyjściem na południe Brama Morawska (Zebrzydowice / Chałupki). Na zachód istnieje ciąg Warszawa - Poznań - Berlin. Dalsze rozwinięcie może być przedmiotem studiów.
Koncepcja budowy w Polsce kolei dużych prędkości - choć oficjalnie zamrożona do 2030 r. - w rzeczywistości wciąż jest popychana do przodu. Pod koniec 2014 r. Polska zgłosiła projekt „Budowa kolei dużych prędkości Warszawa - Łódź - Wrocław/Poznań” do „Planu inwestycyjnego dla Europy” (tzw. planu Junckera). Koszt budowy został oszacowany na 7,5 mld euro. Według deklaracji strony polskiej, jedna dziesiąta tej kwoty mogłaby zostać wydana na kolej już w ciągu najbliższych trzech lat.
Jeszcze raz powtarzam - KDP ma łączyć największe aglomeracje. Takimi w Polsce są Konurbacja Górnośląska aglomeracja warszawska oraz aglomeracja krakowska. KDP w proponowanym kształcie to naciąganie całego państwa na bezsensowną, niepotrzebną inwestycję.
Wysłany: 13-03-2015, 12:15 Re: Łódzkie lobby działa
soad napisał/a:
Jeszcze raz powtarzam - KDP ma łączyć największe aglomeracje. Takimi w Polsce są Konurbacja Górnośląska aglomeracja warszawska oraz aglomeracja krakowska. KDP w proponowanym kształcie to naciąganie całego państwa na bezsensowną, niepotrzebną inwestycję.
Z Warszawy do Krakowa i Katowic za 'chwilę' pojedziesz 230km/h po CMK. Budowanie kolejnej linii w tej osi to objaw skrajnej niegospodarności.
Wysłany: 13-03-2015, 13:57 KDP "Y" to naciąganie państwa na zbędne wydatki
Nawet połączenie Warszawy Krakowa i Katowic przez KDP jest wątpliwe bo rosną ambicje lokalnych stacyjek (Opoczno, Włoszczowa itp) Pociąg KDP powinien przykładowo pokonać trasę Warszawa - Kraków/Katowice w 1h30. Zatrzymanie pociągu KDP na stacyjkach obsługujących po kilka tysięcy podróżnych jest bezcelowe.
Nikt nie mówi o budowie nowej linii. CMK ma geometrię pozwalającą na prędkości rzędu 300 km/h więc nawet pendolino może być zbyt wolne. Możliwość rozwoju to kierunek południowy (Wiedeń, Budapeszt, Bratysława Praga, Belgrad). Jestem za rozwinięciem linii Warszawa - Poznań - Berlin do poziomu KDP. Natomiast pomysł "Y" uważam tylko za maszynkę do wyciągania państwowej kasy.
– Program kolei dużych prędkości w Polsce był źle policzony i nieracjonalny – powiedział w wywiadzie dla Polskiej Agencji Prasowej Jakub Karnowski, prezes zarządu PKP SA, wybrany pod koniec kwietnia na kolejną, trzyletnią kadencję w Grupie.
Wysłany: 05-05-2015, 20:54 już wcześniej pisałem że pomysł jest nieracjonalny
Bardzo się cieszę że mój pogląd na sprawę podziela Pan Karnowski. Chciałbym jednak by bardziej przejął się inwestycjami będącymi w toku, mającymi zapewnione finansowanie. KDP w postaci "Y" po zrealizowaniu będzie wysysać pieniądze bo proponowaną trasę zamieszkuje zbyt mało ludzi.
Wizja Pana Karnowskiego jest taka, jak gdyby zamiast budowy nowych autostrad i dróg ekspresowych, zmodernizować obecną siatkę dróg krajowych do... standardu drogi krajowej, która nie rozwiązuje przepustowości oraz jest ograniczona prędkościami. Dobrze, że chociaż GDDKiA myśli bardziej rozwojowo niż pseudo liberalne PKP.
Koniec prac koncepcyjnych nad KDP w 2015 roku. Co dalej?
– Wszystkie prace studialne nad koleją dużych prędkości w Polsce zostaną zakończone w 2015 r. – powiedział podczas konferencji poświęconej KDP Jan Raczyński z Instytutu Kolejnictwa. Czy prace te zostaną skonsumowane w następnych latach?
– Czy mamy pieniądze na KDP? Mamy. Ale zamiast tego budujemy drogi, bo ich koszty są inaczej liczone – powiedział dziś w Warszawie były prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański.
Wysłany: 06-05-2015, 20:11 Polsce KDP (BWP) "Y" jest niepotrzebne.
Będę tak twierdził tak długo, aż się nie dowiem dokładnie jaki cel przyświeca budowie, ile to będzie kosztowało i ilu pasażerów na dobę przewiezie (towarów KDP nie wozi albo mało).
Ciekawe czy w ramach prac studialnych wystąpiono do właściwych organów terenowych o uwzględnienie końcepcji w Miejscowych Planach Zagospodarowania Przestrzennego ? Czy ktoś pilotował temat czy były to studialne koncepcje gabinetowe ? Warto też zapytać o zaplecze energetyczne ...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum