Polska, Czechy, Słowacja i Węgry zostaną połączone koleją wysokich prędkości?
Reprezentujący kraje Grupy Wyszehradzkiej ministrowie transportu bądź ich przedstawiciele podpisali we wtorek w Bratysławie deklarację o połączeniu Polski, Czech, Słowacji i Węgier koleją wysokich prędkości.
Jakie będą koleje dużych prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego?
Zakończył się pierwszy etap regionalnych konsultacji ws. przebiegu kolejowych linii dużych prędkości prowadzących do Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformowała spółka CPK. Jak dodano, we wrześniu mają się odbyć spotkania w tej sprawie w kolejnych siedmiu województwach.
Dużą prędkością przez Śląsk. Jakie KDP na południu kraju?
Tematem ostatnich miesięcy stała się koncepcja tzw. szprych, czyli sposobu obsługi przyszłego nowego portu lotniczego pod Warszawą. Koncepcja ta zakłada, że uruchomione zostałyby połączenia kolejowe z różnych regionów Polski zbiegające się promieniście w porcie lotniczym. Relacji takich byłoby 12 i części pokrywały się z istniejącymi trasami pociągów. Inne były wytrasowane na nowo, przy czym część z nich wymagałaby budowy nowych linii, które uzupełniałyby obecną sieć kolejową.
W planach rozwoju Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T dla kolei dużych prędkości aglomeracja kalisko-ostrowska jest jednym z jej punktów węzłowych. Koncepcja Centralnego Portu Komunikacyjnego, która zakłada ukierunkowanie sieci kolejowej w Polsce na obsługę przyszłego portu lotniczego pod Warszawą, takiego węzła nie przewiduje. Warto więc przypomnieć, jakie były przesłanki projektowania sieci TEN-T w Polsce w tym regionie.
Francja pomoże Polsce zaprojektować Kolej Dużych Prędkości
Koleje Francuskie SNCF będą nam doradzać przy wytyczaniu szybkich tras kolejowych. Konsultacje będą współfinansowane przez Komisję Europejską
Współpracę z francuskimi kolejami SNCF podejmie spółka CPK, która zajmuje się przygotowaniami do budowy portu przesiadkowego w Baranowie. Oprócz realizacji samego lotniska, będzie ona odpowiedzialna za budowę nowych tras kolejowych m.in. szybkiej linii z Warszawy do Łodzi.
Z Warszawy do Wrocławia w dwie godziny. W 2030 roku ruszy kolej dużych prędkości
– Naszym celem jest, aby linia „Y” od Warszawy do Wrocławia i Poznania była zbudowana do 2030 roku. Oznaczać to będzie budowę około 470 kilometrów nowej linii kolejowej – zdeklarował Piotr Malepszak, członek zarządu spółki CPK odpowiedzialny za komponent kolejowy. Nowa trasa połączy stolicę, Centralny Port Komunikacyjny i Łódź z Wrocławiem i Poznaniem.
Kolej dużych prędkości będzie bezpieczna pod warunkiem zachowywania wszystkich obowiązujących standardów i przestrzegania procedur – powiedział w wystąpieniu podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego dr Jan Raczyński z Instytutu Kolejnictwa. Według przedstawiciela IK zmierzenie się z nowymi wyzwaniami w tym zakresie będzie łatwiejsze dzięki czerpaniu z doświadczeń państw, które swoje systemy KDP eksploatują od kilkudziesięciu lat. Należy też być przygotowanym na nadchodzące zmiany w przepisach europejskich, mające dostosować otoczenie prawne kolei do coraz bardziej zaawansowanych technologii cyfrowych.
Kolej dużych prędkości przez całą Europę. Czy wielka inwestycja wydźwignie kontynent z kryzysu?
Kolej dużych prędkości łącząca europejskie stolice to jeden z pomysłów na naprawę europejskiej gospodarki. Według ekspertów najpierw trzeba jednak skupić się na poprawie krótszych połączeń.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum