Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 45, 46, 47, 48, 49  Następny
Usamorządowienie Przewozów Regionalnych
Autor Wiadomość

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 07-01-2010, 20:50    Odpowiedz z cytatem

"Biała Księga" aportu nieruchomości PKP S.A. do spółki Przewozy Regionalne. Kalendarium

Przedstawiamy historię przekazania przez Grupę PKP nieruchomości spółce Przewozy Regionalne, która nie doszła do skutku.

22 czerwca 2009 r. – Zarząd PKP S.A. podejmuje uchwałę w sprawie wniesienia aportem nieruchomości o wartości 96 457 676 zł i 25 czerwca 2009 r. informuje o tym zarząd spółki Przewozy Regionalne: (...) Zarząd PKP S.A. w dniu 22 czerwca br. podjął Uchwałę o wniesieniu wkładu niepieniężnego, o łącznej wartości ustalonej przez rzeczoznawców majątkowych, wynoszącej 96.457.676,00 zł (...) W związku z powyższym prosimy o wszczęcie działań, mających na celu podjęcie przez Zgromadzenie Wspólników Spółki uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego PKP Przewozy Regionalne spółka z o.o. i złożenie PKP S.A. przez Zarząd Spółki oferty objęcia nowoutworzonych udziałów. (...) [pismo Zarządu PKP S.A. do Zarządu Przewozów Regionalnych]

Czerwiec – listopad 2009 r. – Zarząd spółki Przewozy Regionalne nie podejmuje żadnych działań, umożliwiających przyjęcie nieruchomości od PKP S.A.

22 października 2009r. – Zarząd PKP S.A. podejmuje uchwałę w sprawie wniesienia aportem nieruchomości o wartości 61 012 027 zł.

23 października 2009 r. PKP SA informuje o tym fakcie Zarząd spółki Przewozy Regionalne: (...) Zarząd PKP S.A. w dniu 22 października br. podjął Uchwałę o wniesieniu wkładu niepieniężnego, o łącznej wartości ustalonej przez rzeczoznawców majątkowych, wynoszącej 61.012.027,00 zł. W związku z powyższym prosimy o wszczęcie działań, mających na celu podjęcie przez Zgromadzenie Wspólników Spółki uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego PKP Przewozy Regionalne spółka z o.o. i złożenie PKP S.A. przez Zarząd Spółki oferty objęcia nowoutworzonych udziałów. (...) W związku z koniecznością spłaty przez PKP S.A. pożyczki, udzielonej przez Skarb Państwa, reprezentowany przez Ministra Finansów do końca br., zarejestrowanie przedmiotowego kapitału musi być dokonane nie później niż w terminie do 15 grudnia 2009r (...)
[pismo Zarządu PKP S.A. do Zarządu Przewozów Regionalnych]

26 października 2009 r. – Rada Nadzorcza spółki Przewozy Regionalne podejmuje uchwałę zobowiązującą Zarząd spółki Przewozy Regionalne do przygotowania wniosku o jej upadłość.

5 listopada 2009 r. – Zarząd PKP S.A. informuje Marszałków Województw (właściciela spółki Przewozy Regionalne) o zagrożeniu sfinalizowania transakcji aportu nieruchomości do spółki Przewozy Regionalne z powodu zagrożenia jej upadłością.
(...) Zgodnie z wiążącymi w tej sprawie PKP przepisami, wniesienie aportu do spółki PKP PR oparte jest na przesłance niezbędności wnoszonego majątku dla działalności PKP PR. W przypadku podjęcia przez Radę Nadzorczą PKP PR uchwały, zobowiązującej zarząd do przygotowania wniosku o upadłość (co jest równoznaczne z potwierdzeniem przez organ nadzorczy PKP PR stanu trwałej niewypłacalności tej spółki) nie można już mówić o kontynuowaniu działalności gospodarczej, a tym bardziej o zasadności wyposażania spółki w dodatkowy majątek. Perspektywa upadłości spółki PKP PR niweczy też możliwość nieodpłatnego objęcia przez samorządy województw udziałów powstałych na skutek wniesienia wkładu niepieniężnego przez PKP. (...)
[pismo Zarządu PKP S.A. do Marszałków Województw]

9 listopada 2009 r. – Zgromadzenie Wspólników spółki Przewozy Regionalne podejmuje uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki (wyrażenie zgody na przyjęcie aportu).
(...) W związku z uchwałami Zarządu PKP S.A. z dnia 22 czerwca 2009r. i 22 października 2009r. oraz w związku z powzięciem w dniu 9 listopada 2009r. przez Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników Spółki PKP Przewozy Regionalne uchwały w sprawie wyrażenia zgody na podwyższenie kapitału zakładowego Spółki z kwoty 1.270.542.000,00 zł do kwoty 1.428.029.000,00 zł, Zarząd PKP Przewozy Regionalne spółka z o.o. wzywa do złożenia oświadczenia przystąpienia do Spółki i objęcia 157.487 udziałów o wartości 157.487.000,00 zł oraz przekazania wkładu niepieniężnego w celu pokrycia obejmowanych udziałów. (...)
[pismo Zarządu Przewozów Regionalnych do Zarządu PKP S.A.]

10 listopada 2009 r. – Zarząd PKP S.A. przesyła prośbę do Zarządu spółki Przewozy Regionalne o udostępnienie danych finansowych spółki, by ocenić jej sytuację finansową:
(...) Nawiązując do ustaleń ze spotkań odbytych w ostatnim czasie oraz do pisma Zarządu PKP S.A. z dnia 5 listopada 2009 r., skierowanego do Marszałków Województw, Zarząd PKP SA oczekuje w terminie do dnia 13 listopada br., przekazania materiałów i informacji, o które zwracaliśmy się podczas spotkań w dniu 6 i 9 listopada br. (...) Jednocześnie Zarząd PKP S.A. uważa za konieczne wprowadzenie do Uchwały Zgromadzenia Wspólników spółki PKP Przewozy Regionalne spółka z o.o. z dnia 9 listopada br. o podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki (lub też podjęcia dodatkowej uchwały NZW) zapisu, z którego wynikałoby, iż przedmiotowa Uchwała o podwyższeniu kapitału zakładowego traci moc, jeśli do dnia 15 grudnia 2009r. Sąd Rejestrowy nie wyda postanowienia o rejestracji podwyższenia kapitału zakładowego Spółki. (...) (*)
[pismo Zarządu PKP S.A. do Zarządu Przewozów Regionalnych]

(*) Informacja uzupełniająca: Konieczność sfinalizowania transakcji w ściśle określonym czasie wynikała z terminu spłaty pożyczki, który mijał wraz z końcem 2009 r. W zamian za przekazanie majątku wartego ponad 157 mln złotych, PKP S.A. miało objąć udziały w spółce Przewozy Regionalne i niemal jednocześnie przekazać je Ministrowi Finansów, jako spłatę zaciągniętej wcześniej pożyczki. Minister Finansów miał przekazać je niezwłocznie Samorządom Województw, będącym dzisiaj właścicielami spółki. Operacja ta została skrupulatnie przygotowana i zaakceptowana przez wszystkie zainteresowane strony.

13 listopada 2009 r. – Zarząd spółki Przewozy Regionalne odmawia PKP S.A. dostępu do danych. (...) Przedłożenie Państwu żądanych informacji handlowych i finansowych o PKP Przewozy Regionalne spółka z o.o. to ujawnienie kluczowych spraw zagrażających ochronie interesu Spółki. (...) [pismo Zarządu Przewozów Regionalnych do Zarządu PKP S.A.]

13 listopada 2009 r. – Zarząd PKP S.A. kolejny raz argumentuje prośbę o wgląd do dokumentów finansowych spółki Przewozy Regionalne i informuje o konieczności wstrzymania aportu nieruchomości do czasu ich przekazania:
(...) Pragniemy zwrócić uwagę Państwa, iż o dokumenty te zwracaliśmy się po pierwsze jako jeden z wierzycieli PKP PR, a po wtóre jako podmiot mający zamiar zaangażować w Spółkę majątek o znacznej wartości. W każdym przypadku inwestycji kapitałowych inwestor ma prawo domagać się uzyskania informacji i materiałów o sytuacji ekonomiczno-finansowej i prawnej podmiotu, niezbędnych do podjęcia stosownej decyzji, ma też prawo dokonać badania Spółki. Tym bardziej niezrozumiałe jest dla nas Państwa stanowisko. Dowodzi bowiem braku woli jakiejkolwiek współpracy i chęci załatwienia sprawy według przyjętych i powszechnie stosowanych standardów i norm postępowania.(...)
[pismo Zarządu PKP S.A. do Zarządu Przewozów Regionalnych]

19 listopada 2009 r. – Przewozy Regionalne proponują udostępnienie wymaganych dokumentów, z zastrzeżeniem, że przygotowane zostaną do wglądu w siedzibie spółki.
(...) Zarząd „PKP Przewozy Regionalne” spółka z o.o. uprzejmie informuje, że w związku z koniecznością przeprowadzenia przez Państwa analizy i oceny pod względem ekonomicznym sytuacji Spółki PKP PR w celu podwyższenia kapitału zakładowego Spółki, dokumenty, o które państwo wystąpili w piśmie z dnia 10 listopada 2009r., zostaną udostępnione do wglądu w siedzibie Spółki przy ul. Wileńskiej 14A w dogodnym przez Państwa terminie. Prosimy o telefoniczne uzgodnienie terminu
(...) [pismo Zarządu Przewozów Regionalnych do Zarządu PKP S.A.]

20 listopada 2009 r. – Pracownicy PKP S.A., odpowiedzialni za zbadanie dokumentów finansowych Przewozów Regionalnych, kontaktują się telefonicznie z Zarządem Spółki w celu ustalenia terminu. Wówczas zostają poinformowani o konieczności złożenia przez Zarząd PKP S.A. deklaracji o zachowaniu poufności.

16 grudnia 2009 r. – Zarząd PKP S.A., po prawie miesięcznych uzgodnieniach z Zarządem Przewozów Regionalnych, składa pisemną deklarację o zachowaniu poufności.

18 grudnia 2009 r. – Zarząd Przewozów Regionalnych wnosi o złożenie przez Zarząd PKP S.A. dodatkowych wyjaśnień dot. warunków aportu nieruchomości, mimo wcześniejszych rozmów i pism, wyjaśniających szczegółowo przebieg tego procesu:
(...) W związku z podpisanym przez Państwa zobowiązaniem o zachowaniu poufności w zakresie dokumentów wskazanych w piśmie, niezbędnych zadaniem Państwa do przeprowadzenia procesów, związanych z wniesieniem aportem nieruchomości do naszej Spółki, uprzejmie prosimy o wskazanie oczekiwanych przez Państwa warunków przeprowadzenia operacji aportowania. (...)
[pismo Zarządu Przewozów Regionalnych do Zarządu PKP S.A.]

22 grudnia 2009 r. – Zarząd PKP S.A. ponownie informuje Zarząd spółki Przewozy Regionalne o gotowości przekazania nieruchomości i związanej z tym konieczności zapoznania się z dokumentacją finansową spółki przed aportem:
(...) Po raz kolejny informujemy, iż wniesienie majątku do Spółki musi być w każdym przypadku poprzedzone przekonaniem wnoszącego, mającym podłoże w ocenie jej sytuacji ekonomiczno- finansowej i rynkowej, iż wartość rynkowa obejmowanych w zamian za wkład niepieniężny udziałów będzie nie niższa od wartości wnoszonego aportu i tym samym nie spowoduje szkody dla wnoszącego, w tej sytuacji, PKP S.A. Zarząd PKP S.A. w dalszym ciągu deklaruje wole wniesienia aportu w postaci nieruchomości do Przewozów regionalnych spółka z o.o., ale z zachowaniem wszelkich zasad związanych z racjonalnym gospodarowaniem majątkiem PKP S.A. W tych okolicznościach kluczowe znaczenie ma zachowanie się Zarządu Spółki Przewozy Regionalne spółka z o.o. w kwestii uwiarygodnienia dalszego funkcjonowania Spółki, wartości jej przedsiębiorstwa oraz perspektyw ekonomicznych i rynkowych. (...)
[pismo Zarządu PKP S.A. do Zarządu Przewozów Regionalnych]

Mimo deklaracji, przedstawionej na piśmie, kolejnych szczegółowych wyjaśnień dotyczących przebiegu procesu aportowania nieruchomości i złożenia wymaganych oświadczeń o zachowaniu poufności przez Zarząd PKP S.A., dokumenty nie zostają udostępnione.

30 grudnia 2009 r. – Zarząd PKP S.A. informuje Marszałków Województw o zaistniałym problemie, polegającym na braku możliwości poznania rzeczywistej sytuacji finansowej spółki:
(...) Należy podkreślić, iż główną przeszkodą wnoszenia majątku PKP S.A. do spółki Przewozy Regionalne jest sygnalizowana przez organy tej spółki (Zarząd i Radę Nadzorczą) groźba niewypłacalności. PKP S.A. podjęła działania w celu wyjaśnienia tej sytuacji. Zwróciliśmy się do Zarządu spółki Przewozy Regionalne o udostępnienie nam stosownych danych o spółce, składając jednocześnie żądane przez Zarząd spółki oświadczenie o poufności. Do chwili obecnej nie otrzymaliśmy jednak żadnych informacji w tej sprawie. (...)
[pismo Zarządu PKP S.A. do Marszałków Województw]

Obecnie Zarząd spółki Przewozy Regionalne, domagając się aportu nieruchomości powołuje się na zapisy Art. 17 Ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz Porozumienia Ministra Infrastruktury i Marszałków Województw z dnia 9 grudnia 2008 r.

Należy podkreślić, iż ani art. 17 Ustawy, ani też przywołane powyżej Porozumienie nie stanowią podstawy prawnej do jakichkolwiek zobowiązań PKP S.A. wobec Przewozów Regionalnych czy też jakichkolwiek roszczeń Przewozów Regionalnych wobec PKP SA.

PKP SA nie może przekazać majątku wartego ponad 157 mln zł w zamian za udziały, które w obliczu upadłości spółki nie przedstawiałyby żadnej wartości. Ponadto do dochowania należytej staranności w tej sprawie obliguje zarówno Kodeks Spółek Handlowych, jak i zwykła rzetelność w działaniu, wymagana od osób, zarządzających podmiotem gospodarczych. Po stronie dłużnika, będącego jednocześnie odbiorcą aportu nieruchomości leży klarowne przedstawienie własnej sytuacji finansowej i perspektyw towarzyszących jego działalności gospodarczych.

Źródło: PKP S.A.

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 22-01-2010, 15:28    Odpowiedz z cytatem

Kolejowe przewozy regionalne na Konwencie Marszałków

Sytuacja finansowa i perspektywy działania spółki Przewozy Regionalne rozpoczęła kolejną część odbywającego się w Nysie i Głuchołazach Konwentu Marszałków. Dziś spółka ma 42,6% udziałów w przewozach pasażerów w całym kraju - to istotny udział w rynku.

Małgorzata Kuczewska-Łaska, członek zarządu spółki przypomniała proces usamorządowienia kolei. Zwróciła uwagę na rok 2009, kiedy to po przekazaniu przewozów międzywojewódzkich do PKP Intercity spadła efektywność przewozów, spadły przychody spółki, zwiększyło się też jej zadłużenie. Dzięki rekompensacie z Ministerstwa Infrastruktury podczas 2009 roku obniżały się jednak zobowiązania spółki wobec kontrahentów.

Spółka szuka źródeł pokrycia zadłużenia. Dziś brak jest możliwości przekazania spółce 200 mln zł z Funduszu Kolejowego. Wydaje się, że sposobem na to może być sprzedaż taboru samorządom.

Jeśli chodzi o perspektywy na rok 2010, to spółka przygotowała program restrukturyzacyjny. To m.in. rozszerzenie zakresu kompetencji jednostek terytorialnych (oddziałów), reorganizacja produktowa (nowy produkt - przewozy interREGIO) i restrukturyzacja sieci dystrybucji czy redukcja zatrudnienia.

To nie wszystkie problemy spółki. Do tej pory tylko kilka województw podpisało umowy roczne na realizacje przewozów regionalnych, a w wielu trwają jeszcze negocjacje. Kontrowersje, zwłaszcza wśród pasażerów, wzbudzają pociągi Interregio. To nowy produkt spółki, jednak w opinii wielu pasażerów niezbyt udany. Podczas dyskusji zwracano uwagę na problemy w dotrzymaniu warunków oferty przez spółkę, zwłaszcza w ostatnich dniach, w trudnych warunkach pogodowych. Marszałkowie dopytywali także o szczegóły programu restrukturyzacyjnego.

źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego / RK

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Wojtek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 10 Lis 2005
Skąd: Legnica

PostWysłany: 22-01-2010, 17:43    Odpowiedz z cytatem

Sejmowa komisja infrastruktury dyskutowała o PR

Podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury, dyskutowano na temat sytuacji spółki Przewozy Regionalne. Minister Cezary Grabarczyk zadeklarował, że strata PR za 2008 r. zostanie pokryta z budżetu państwa. Takie są jego ustalenia z marszałkami województw, obradującymi w Nysie. - Teraz trzeba znaleźć sposób przekazania tych pieniędzy zgodny z prawem polskim i europejskim. Nie jest więc prawdą twierdzenie, że spółka została pozostawiona sama sobie - podkreślił.

- Proces usamorządowienia będzie jeszcze trwał, ponieważ nie udało się spółki wyposażyć w aport rzeczowy w postaci zaplecz - powiedział minister. Według niego, gdy rząd był gotowy do przekazania obiektów, Rada Nadzorcza PR zwróciła się do zarządu ws. ewentualnego ogłoszenia upadłości. - Gdyby w takiej sytuacji doszło do wniesienia aportu, ministrowi można by postawić zarzut, że przekazał go spółce, która sama wątpi we własną zdolność do działania - stwierdził Grabarczyk. Jak zaznaczył, wczoraj spotkał się z marszałkami, współwłaścicielami Przewozów Regionalnych. Oprócz wyrównania strat PR, minister rozmawiał także z nimi o zwiększeniu nakładów finansowych na spółkę, w związku ze zwiększeniem odsetka podatku CIT, który wpływa do samorządów.

Wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt przedstawił natomiast wykres, prezentujący wierzytelności wobec PR, jakie posiadają spółki z Grupy PKP. - Widać zależność pomiędzy wzrostem należności, a liczbą uruchamianych pociągów interREGIO - podkreślił wiceminister. - Tej sytuacji nie da się rozwiązać poleceniem ministra. Pamiętać trzeba jednak, że spółki z Grupy PKP także są podmiotami prawa handlowego i muszą dbać o swą płynność finansową - stwierdził Engelhardt. Poinformował także o tym, że PR zwróciły się do ministerstwa o przyznanie rekompensaty w wysokości 323 mln zł za wykonywanie przewozów międzywojewódzkich w latach 2006-2008. MI odmówiło, wskazując na brak podstaw prawnych dla takiego posunięcia.

http://rynek-kolejowy.pl/images/upload/obraz2%28349%29.jpg
* Wykres przedstawiający należności, jakie ma PR wobec spółek z Grupy PKP, zaprezentowany przez PKP SA i MI podczas posiedzenia komisji.

Jak stwierdził Juliusz Engelhardt, studia wykonalności i przymiarki PR do zakupu nowego taboru koncentrują się wokół linii E65. Tymczasem według wiceministra, Przewozy Regionalne powinny świadczyć usługi komplementarne wobec PKP Intercity, a nie skupiać się na konkurowaniu z tym przewoźnikiem.

- Jeśli twierdzicie, że kłopoty PKP Intercity i odłożenie wejścia spółki na giełdę to skutek wprowadzenia interREGIO, to się mylicie - powiedział poseł Janusz Piechociński, zwracając się do przedstawicieli ministerstwa i Grupy PKP. - Z jednej strony obiecano załodze PR, że będzie lepiej, a pasażerom wyższy poziom usług, a z drugiej okazało się, że spółka wciąż natrafia na nowe bariery. Przewozy Regionalne stały się "chłopcem do bicia" dla PKP - stwierdził poseł.

- Konieczne są zmiany struktury właścicielskiej. Każdy z marszałków wojewódzkich ma przecież odmienne interesy - stwierdził Leszek Miętek, przewodniczący Konfederacji. Kolejowych Związków Zawodowych. Według niego, należy zwrócić jednak uwagę na fakt, że jeśli bogate województwa stworzą własnych przewoźników, to dostęp ludności np. z województw wschodnich do kolei gwałtownie się pogorszy.

Głos zabrała także Małgorzata Kuczewska-Łaska z zarządu Przewozów Regionalnych. - Jesteśmy otwarci na konkurencję, ale uczciwą - podkreśliła. Wskazała, że w wykresie przedstawionym przez PKP SA, obrazującym poziom zadłużenia PR wobec spółek z Grupy PKP, ukazano zobowiązania nie na koniec każdego miesiąca, ale w dowolnie wybranych dniach. - Takie wyniki dobrze pokazywać na koniec pewnego okresu - stwierdziła Kuczewska-Łaska i przedstawiła wykres przygotowany przez PR.

Jak poinformowała, odpowiadając na pytania kolejnych posłów, realna strata Przewozów Regionalnych za 2009 r. wyniesie ok. 240-250 mln zł. Do tego kwoty należy jeszcze dodać ok. 50 mln zł odsetek od zadłużenia przewoźnika względem spółek z Grupy PKP. Kuczewska-Łaska skomentowała także plany wprowadzenia opłat dworcowych. - My rozumiemy te zamiary, ale mamy podpisane umowy, które są praktycznie niezmienialne. Kto pokryje dodatkowe koszty? - pytała.

- Wierzę, że jest szansa na wzajemne porozumienie - zaznaczył prezes PKP SA, Andrzej Wach. - Jestem także przekonany, że możemy przezwyciężyć trudności. Musi być jednak obecny duch współpracy. Tuż po usamorządowieniu go zabrakło. Mam nadzieję, że wkrótce wróci - pokreślił.

Według planów, komisja miała zająć się także "Zarządzaniem nieruchomościami PKP w związku z nieprzekazywaniem majątku należnego spółkom wyłonionym z przedsiębiorstwa PKP oraz zmianami personalnymi w zarządzie PKP S.A. w stosunku do osób odpowiedzialnych za zarządzanie nieruchomościami". Z braku czasu, dyskusję na ten temat udało się jedynie zapoczątkować.

źródło: Rynek Kolejowy

_________________
Podróżny pamiętaj! Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją. (S. Bareja)
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

grochowiak Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 24 Sty 2010

PostWysłany: 24-01-2010, 13:01    Odpowiedz z cytatem

Mam wizję! Przewozy Regionalne będą spółką uruchamiającą tylko przewozy dalekobieżne. Przewozami w regionach zajmą się powołane i powoływane spółki przez samorządy województw.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Dominik Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 21 Lip 2007
Skąd: Polska

PostWysłany: 25-01-2010, 09:48    Odpowiedz z cytatem

- Nieuzgodnienie z samorządami tego, w jakim kierunku mają iść zmiany w Przewozach Regionalnych, było błędem Ministerstwa Infrastruktury - powiedział podczas ostatniego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury poseł Bogusław Kowalski.

- Ministerstwo nie dopilnowało zawarcia umowy ze związkami zawodowymi przed usamorządowieniem. O to mamy do pana największe pretensje, panie ministrze - stwierdził Kowalski, zwracając się do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka obecnego na posiedzeniu komisji. - A wbrew załodze i w atmosferze konfliktu nic nie da się zrobić - podkreślił.

Według Kowalskiego, sytuacja w PR bardzo pogorszyła się w okresie świątecznym. Wskazał m.in. na protesty załogi i strajki głodowe związkowców.

Poseł poruszył także kwestie nieruchomości PKP. - Odnosimy wrażenie, że w tej sferze panuje chaos, a nieruchomości są taka "kulą u nogi" kolei - stwierdził. - Na przykład Koleje Mazowieckie płacą 12 mln zł rocznie za dzierżawę nieruchomości, które powinny być własnością spółki. Przez 5 lat działalności spółki KM zapłaciły więc 60 mln zł. Za te pieniądze można kupić 3 nowe ezety - powiedział Kowalski,

- W ciągu dwóch lat zmienia się już trzeci członek zarządy PKP SA, odpowiedzialny za zarządzanie nieruchomościami. Dlaczego ich tak często wymieniacie? Dlaczego o opłatach dworcowych dowiadujemy się z mediów? - pytał Kowalski, zwracając się do przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury.

Źródło: Rynek Kolejowy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

grochowiak Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 24 Sty 2010

PostWysłany: 25-01-2010, 10:23    Odpowiedz z cytatem

Jeszcze jeden demagog, który podlizuje się związkowcom. Skarb Państwa przekazał spółkę samorządom, więc trzeba wykorzystać okazję i zażądać gwarancji, że nikt nikogo nie zwolni nawet, gdy będzie to grozić upadłością, a jeżeli zwolni to za ciężkie pieniądze. Jest okazja, trzeba ją wykorzystać.

Przed świętami dobrze się głoduje w słusznej i nie słusznej sprawie. Z okazji świąt protest można przerwać, ba, nawet należy w imię chrześcijańskiej miłości. Po świętach głodować nie ma co, bo zainteresowanie mediów przed sylwestrem żadne i jeszcze mogą wyśmiać, że się odchudzają.

Nieruchomości są własnością Skarbu Państwa i zostały przez niego wniesione do przedsiębiorstwa PKP. Potem to przedsiębiorstwo się skomercjalizowało i podzieliło na spółki. Nieruchomości pozostały w PKP SA, a spółki z tych nieruchomości korzystają. Ustawa o restrukturyzacji, komercjalizacji i prywatyzacji PKP nie gwarantowała przekazania nieruchomości spółkom. To Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy PKP SA miało zdecydować jakie nieruchomości zostaną do spółek wniesione. WZA, czyli kolejni od 2000 roku ministrowie zarządzający transportem takiej decyzji nie podjęli. Dzisiaj PKP SA chce wnieść nieruchomości aportem do PR, natychmiast przekazać przejęte w ten sposób udziały Skarbowi Państwa, za udzielone pożyczki i gwarancje, a Skarb Państwa przekaże te udziały nieodpłatnie samorządom. Swoiste perpetum mobile. Poseł-krytykant powinien to pochwalić, bo PR dostaną to, co chciały, a PKP SA spłacą część swojego długu. Umówmy się, że wszystko jest umowne.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Wojtek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 10 Lis 2005
Skąd: Legnica

PostWysłany: 25-01-2010, 11:08    Odpowiedz z cytatem

Piechociński chce podzielić Przewozy Regionalne

W piątek 22 stycznia Sejmowa Komisja Infrastruktury debatowała nad aktualną sytuacją w spółce Przewozy Regionalne. Poseł Bogusław Kowalski zwrócił uwagę, iż w okresie świątecznym sytuacja w tej firmie bardzo się zaostrzyła. Doszło do protestów załogi, strajku głodowego na węźle śląskim, a to jest dopiero czubek góry lodowej, który pokazuje, niestety, kolejne błędy jakie zostały popełnione w procesie usamorządowienia Przewozów Regionalnych.

- Niezawarcie porozumień ze związkami zawodowymi powoduje, że dzisiaj mamy wielkie problemy oraz obawy co z tą spółką się stanie. A obawy są o tyle istotne, że spółka zatrudnia 15.000 ludzi i wykonuje ogromną pracę przewozową i w odróżnieniu od innych spółek kolejowych jest to spółka która towarzyszy znacznej części Polaków w ich codziennym życiu, dowożąc ich do pracy, lub dzieci do szkoły. W tej sytuacji oczekujemy od ministerstwa, że nie będzie się zachowywało jak „Piłat który umywa ręce od problemów”, tylko mając świadomość, że pewne zaniechania, niedoróbki zostały poczynione wraz z marszałkami województw ten błąd postara się naprawić w takim zakresie w jakim to w obecnych realiach jest możliwe. - powiedział Kowalski.

W odpowiedzi na to Minister transportu Cezary Grabarczyk odparł, że od ponad roku nie jest właścicielem spółki. Dodał również, że w spór który się toczy pomiędzy Przewozami Regionalnymi a Intercity minister infrastruktury nie jest w żaden sposób zaangażowany, gdyż sprawę prowadzi Urząd Transportu Kolejowego. Z kolei Poseł Piechociński w kontekście uruchomienia połączeń InterREGIO stwierdził, iż nie jesteśmy jeszcze przygotowani do konkurencji pasażerskiej na polskim rynku usług pasażerskich. Parlamentarzysta ma też obawy, że w ten sposób nasz główny przewoźnik zostanie wypchany z rynku a na jego miejsce wejdą koleje zagraniczne. To mogłoby skutkować wzrostem bezrobocia. Powiedział również, iż PR-y powinny zostać podzielone na mniejsze spółki. Wtedy nie zagrożą one monopolowi InterCity.

źródło: kolejpolska.pl

_________________
Podróżny pamiętaj! Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją. (S. Bareja)
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

szomiz Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 17 Sie 2009

PostWysłany: 25-01-2010, 11:37    Odpowiedz z cytatem

A niech potną PIC na żyletki. Rozdrobniona struktura właścicielska Regionalnych umożliwia branie pod uwagę w działalności bardziej aspektów ekonomicznych niż politycznych.

Przepchnięcie jakiegokolwiek nowego pomysłu na uzdrowienie sytuacji sprzecznego ze zdrowym rozsądkiem wymagało by - w przypadku Regionalnych - rozmów w kilkunastu a nie kilku gabinetach. Przypadłości KolMazów niczego nie nauczyły?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 26-01-2010, 09:54    Odpowiedz z cytatem

Kolejowe przewozy regionalne na Konwencie Marszałków

Sytuacja finansowa i perspektywy działania spółki Przewozy Regionalne rozpoczęły kolejną część odbywającego się w Nysie i Głuchołazach Konwentu Marszałków. Dziś spółka ma 42,6% udziałów w przewozach pasażerów w całym kraju - to istotny udział w rynku. Małgorzata Kuczewska-Łaska, członek zarządu spółki przypomniała proces usamorządowienia kolei. Zwróciła uwagę na rok 2009, kiedy to po przekazaniu przewozów międzywojewódzkich do PKP Intercity spadła efektywność przewozów, spadły przychody spółki, zwiększyło się też jej zadłużenie. Dzięki rekompensacie z Ministerstwa Infrastruktury podczas 2009 roku obniżały się jednak zobowiązania spółki wobec kontrahentów. Spółka szuka źródeł pokrycia zadłużenia. Dziś brak jest możliwości przekazania spółce 200 mln zł z Funduszu Kolejowego.

Wydaje się, że sposobem na to może być sprzedaż taboru samorządom. Jeśli chodzi o perspektywy na rok 2010, to spółka przygotowała program restrukturyzacyjny. To m.in. rozszerzenie zakresu kompetencji jednostek terytorialnych (oddziałów), reorganizacja produktowa (nowy produkt - przewozy interREGIO) i restrukturyzacja sieci dystrybucji czy redukcja zatrudnienia.

źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Krzysztof21
-Usunięty-
Gość

PostWysłany: 26-01-2010, 13:29   

Piechociński może lepiej nich już się koleją nie zajmuje. Ów Waść wszak gorącym zwolennikiem "usramorządowienia" był. Teraz może lepiej zamilknąć i nie wymyślać kolejnych bzdur.

A poseł Bogusław Kowalski. Hmm. Szkoda, że broni interesu... związkowców, a nie pasażerów!
Powrót do góry

fisch Płeć:Kobieta
Przyjaciel


Dołączyła: 16 Mar 2008

PostWysłany: 26-01-2010, 20:11    Odpowiedz z cytatem

Pełna relacja z posiedzenia.

http://www.warsztat.info/index.php?option=com_content&task=view&id=489&Itemid=1
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

grochowiak Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 24 Sty 2010

PostWysłany: 30-01-2010, 08:39    Odpowiedz z cytatem

Piechociński:
Cytat:
PR-y powinny zostać podzielone na mniejsze spółki.
Marszałek Województwa Śląskiego:-
Cytat:
Trudno spierać się z faktem, iż spółka ta obciążona jest potężnym bagażem zadłużenia, które redukuje niemalże do zera jej zdolność kredytową, obniża wiarygodność na rynku i utrudnia kontraktowanie. Dodatkowym czynnikiem jest skostniała struktura, wiekowy tabor i niezoptymalizowane zatrudnienie. W obecnym kształcie spółka nie ma szans utrzymać się na rynku w perspektywie długoterminowej, choć pojawiają się pierwsze oznaki zmian
"Marszałek" Województwa Wielkopolskiego:
Cytat:
Wielkopolska objęła w niej 9,7 proc. udziałów. Ponieważ jednak wprowadzanie koncepcji usamodzielnienia regionalnych oddziałów tej samorządowej spółki uległy zahamowaniu, powstał projekt utworzenia przez województwo własnego podmiotu.
"Marszałek" Województwa Opolskiego", może prezes Moraczewski:
Cytat:
Wydaje się, że sposobem na to może być sprzedaż taboru samorządom. Jeśli chodzi o perspektywy na rok 2010, to spółka przygotowała program restrukturyzacyjny. To m.in. rozszerzenie zakresu kompetencji jednostek terytorialnych (oddziałów)
Różne są koncepcje, bo 16 marszałków do spółki przystąpiło. Skończy się na zwiększeniu samodzielności oddziałów, czy na tworzeniu nowych spółek?

Wszystko zaczęło się w roku 2003. Wtedy to pisał "Bankier" :
Cytat:
Trzyletni program naprawczy PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. zakłada podział przedsiębiorstwa na lokalne spółki, w których samorządy będą miały udziały kapitałowe, powiedział w wywiadzie dla agencji ISB członek zarządu i dyrektor finansowy PKP SA Janusz Lach. Do niektórych spółek prywatni inwestorzy mogą wejść już nawet na przełomie 2003 i 2004 roku.
W roku 2004 powstała spółka Koleje Mazowieckie. W tym samym roku, w listopadzie PAP informuje o zamierzeniach nowego zarządu PKP SA z prezesem Andrzejem Wachem na czele o zamiarze utworzenia trzech grup kapitałowych. Jedna z nich z PKP PR na czele:
Cytat:
Zarząd PKP SA chce, aby w grupie przewozów regionalnych znalazły się natomiast niskokapitałowe spółki tworzone przez „PKP Przewozy Regionalne” wspólnie z samorządami. W ramach współpracy z samorządami powstały już dwie takie firmy - „Koleje Wielkopolskie” i „Koleje Mazowieckie”.
Rok później, w październiku na konferencji "Koleje Regionalne w Polsce - dzisiaj i jutro" prof. Juliusz Engelhardt dość enigmatycznie wypowiedział się o usamorządowieniu PR:
Cytat:
Zdaniem profesora w spółce PR istnieje właściwa w tak dużym podmiocie inercja wywołująca również długość procedur decyzyjnych, co również zniechęca samorządy do podejmowania współpracy, bo one wolałyby mniejszego i lokalnego partnera. Dlatego, utworzona 1 stycznia 2005 roku spółka „Koleje Mazowieckie” przetarła pewien kierunek przekształceń kolejowych „Przewozach Regionalnych” i teraz należałoby pójść parę kroków dalej, choć można by tu dostrzec parę mankamentów.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Victoria Płeć:Kobieta
Asystentka Admina
Asystentka Admina


Dołączyła: 17 Lis 2005
Skąd: Warszawa

PostWysłany: 02-02-2010, 22:43    Odpowiedz z cytatem

03.02.2010 r., o godz. 11.00 w siedzibie Spółki Przewozy Regionalne w Warszawie odbędzie się Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników.

Obrady będą dotyczyły głównie przebiegu procesu zawierania umów o świadczenie usług publicznych w zakresie wykonywania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich. Przewidziano również podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Programu Naprawczego i Restrukturyzacyjnego Spółki wraz z planem finansowym na 2010 rok. Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników zajmie się także uchwałą dotyczącą zaciągnięcia przez Przewozy Regionalne sp. z o.o. zobowiązań na zakup lokomotyw elektrycznych oraz modernizację elektrycznych zespołów trakcyjnych.

źródło: Transport i Komunikacja

_________________
SKŁADKA NA SERWER
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora

Wojtek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 10 Lis 2005
Skąd: Legnica

PostWysłany: 18-02-2010, 15:25    Odpowiedz z cytatem

Samorządowa kolej po nowemu

Marszałkowie zapłacą w tym roku za pociągi regionalne nawet o kilkadziesiąt procent więcej niż w 2009 r.

Samorządowe dotacje wzrosną, mimo że koszt uruchomienia pociągów w niektórych województwach spadnie po podzieleniu spółki na 15 samodzielnych zakładów (na Mazowszu działają Koleje Mazowieckie).

Tego domagali się marszałkowie. Chcieli, by każde województwo płaciło tylko za pociągi, które jeżdżą na ich terenie. – To kierunek właściwy i przez wszystkich oczekiwany – mówi Władysław Husejko, marszałek zachodniopomorski. – Pieniądze na dotacje połączeń idą bezpośrednio z budżetów wojewódzkich, nienaturalne byłoby utrzymywanie uśrednionych dopłat do przewozów – dodaje. Według niego dyrektorzy poszczególnych oddziałów będą mieli teraz większe możliwości racjonalizacji kosztów.

Na to, że po wyodrębnieniu oddziałów spadną koszty ich funkcjonowania, liczą także pozostali marszałkowie. – To oczywiste, że koszty będą racjonalizowane. Restrukturyzacja musi być kontynuowana – podkreśla Józef Sebesta, marszałek województwa opolskiego.

Wzrost wysokości dotacji to efekt większej liczby uruchamianych pociągów oraz tego, że w tym roku dopłaty marszałków mają pokryć 100 proc. deficytu, a nie – jak w ubiegłym – ok. 70 proc. – W 2010 r. nasza spółka wyjdzie na zero lub wypracuje niewielki zysk – zapowiada Tomasz Moraczewski, prezes Przewozów Regionalnych.

"630 mln zł dopłaciły samorządy w 2009 r. do przejazdów regionalnych"

Strata za 2009 rok może wynieść ok. 270 mln zł. – Zeszłoroczny wynik jest m.in. obciążony 38,5 mln zł odsetek od historycznego zadłużenia – mówi Tomasz Moraczewski. Może się jeszcze poprawić. Wszystko zależy od samorządów. W zeszłym roku 16 województw miało przekazać spółce po 12,5 mln zł, co razem miało dać obiecane 200 mln zł. – Te pieniądze otrzymaliśmy tylko od Małopolski i województwa dolnośląskiego, Pomorskie przekazało ponad 2 mln zł. Brakuje nam jeszcze 170 mln zł – podkreśla Moraczewski.

Plany firmy na ten rok przewidują m.in. dalszą redukcję kosztów i przygotowanie do ogłoszenia przetargu na zakup nowego taboru. Trwa program dobrowolnych odejść, który obejmie do 700 osób i ma kosztować 27 mln zł. Zgodnie z porozumieniem ze związkami skorzystać z niego mogą tylko te osoby, na które zgodzi się zarząd. W ciągu ostatniego roku załoga została już zredukowana o ok. 1,5 tys. pracowników, do ok. 15 tys. osób. Ograniczyło to koszty o ok. 75 mln zł rocznie.

Nowe pociągi mają się pojawić na torach w 2011 r. – Mamy już studium wykonalności, w połowie roku powinniśmy być gotowi do rozpoczęcia postępowania – mówi prezes Moraczewski. Inwestycja będzie warta ponad 350 mln euro. 175 mln euro to dotacje unijne w ramach programu „Infrastruktura i środowisko”. Co najmniej drugie tyle będzie musiała znaleźć spółka w ramach wkładu własnego. Jednocześnie trwa likwidacja starego taboru. Spółka, przechodząc pod skrzydła marszałków, dostała ok. 1050 wagonów, w ciągu roku zostało już zezłomowanych ok. 200.

Druga połowa roku ma też przynieść możliwość zakupu biletów przez Internet. Kasy pozostaną tylko na największych dworcach.

Autor: Agnieszka Stefańska
Źródło: Rzeczpospolita

_________________
Podróżny pamiętaj! Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją. (S. Bareja)
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Krakonos Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 24 Lut 2009

PostWysłany: 18-02-2010, 15:49    Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Nowe pociągi mają się pojawić na torach w 2011 r. – Mamy już studium wykonalności, w połowie roku powinniśmy być gotowi do rozpoczęcia postępowania – mówi prezes Moraczewski. Inwestycja będzie warta ponad 350 mln euro. 175 mln euro to dotacje unijne w ramach programu „Infrastruktura i środowisko”. Co najmniej drugie tyle będzie musiała znaleźć spółka w ramach wkładu własnego.
Jak rozumiem te nowe pociągi będą służyć do obsługi InterRegio? Czy może prezes skapnie coś łaskawie do regionów?
Jak pokazuje ostatnie przykłady z Dolnego Śląska czy Wielkopolski stan taboru jest katastrofalny.
Cóż ale Traxxy jeżdżą. Niedługo żeby dostać się do domu niektórzy zostaną zmuszeni do jazdy IR, gdyż Regio przestaną jeździć. Chociaż kiedy zezłomują już ostatni klasyczny wagon, czym będzie prowadzone IR? Laughing
Cytat:
Samorządowe dotacje wzrosną, mimo że koszt uruchomienia pociągów w niektórych województwach spadnie po podzieleniu spółki na 15 samodzielnych zakładów (na Mazowszu działają Koleje Mazowieckie).

Jedyny pozytyw, rozbić to towarzystwo na województwa, potem skutecznie rozbić beton w poszczególnych oddziałach. Następnie stworzyć koleje wojewódzkie. Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 46 z 49 Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 45, 46, 47, 48, 49  Następny
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl