Infrastruktura - Elektryfikacja linii kolejowych Ryk - 20-02-2021, 15:42 Temat postu: Elektryfikacja linii kolejowych
Witam. W tym temacie ogółem chciałbym poruszyć temat elektryfikacji w obecnej dekadzie, a konkretnie jakie linie kolejowe powinno się elektryfikować i gdzie najbardziej brakuje sieci trakcyjnej.
A więc opiszę poniżej listę linii kolejowych, których elektryfikacja jest kluczowa i powinna zostać zrealizowana jeszcze w tej dekadzie:
1. Linia kolejowa nr 14 Durzyn (Kostrzyn) - Leszno - Głogów;
2. Linia kolejowa nr 24 Piotrków Trybunalski - Bełchatów;
3. Linia kolejowa nr 25 Tomaszów Mazowiecki - Skarżysko Kamienna i Chmielów - Dębica;
4. Linia kolejowa nr 27 Nasielsk - Sierpc - Toruń Wschodni;
5. Linia kolejowa nr 30 Łuków - Lublin;
6. Linia kolejowa nr 33 Płock Trzepowo - Sierpc - Brodnica;
7. Linia kolejowa nr 34 Ostrołęka - Małkinia;
8. Linia kolejowa nr 36 Ostrołęka - Łapy;
9. Linia kolejowa nr 38 Ełk - Korsze;
10. Linia kolejowa nr 49 Śniadowo - Łomża;
11. Linia kolejowa nr 55 Siedlce - Sokołów Podlaski - Małkinia;
12. Linia kolejowa nr 66 Stalowa Wola Południe - Biłograj - Zwierzyniec Towarowy;
13. Linia kolejowa nr 69 Rejowiec - Krasnystaw - Zwierzyniec Towarowy;
14. Linia kolejowa nr 72 Zawada - Hrubieszów Miasto;
15. Linia kolejowa nr 106 Rzeszów Staroniwa - Jasło Fabryczne;
16. Linia kolejowa nr 137 Kędzierzyn Koźle - Kamieniec Ząbkowicki - Legnica;
17. Linia kolejowa nr 177 Racibórz - Głubczyce;
18. Linia kolejowa nr 189 Ruda Chebzie - Zabrze Biskupice;
19. Linia kolejowa nr 201 Gdynia Główna - Gdańsk Osowa - Kościerzyna - Maksymilianowo;
20. Linia kolejowa nr 203 Tczew - Piła Główna - Krzyż;
21. Linia kolejowa nr 207 Toruń Wschodni - Malbork;
22. Linia kolejowa nr 208 Działdowo - Brodnica - Jabłonowo Pomorskie - Laskowice Pomorskie - Chojnice;
23. Linia kolejowa nr 209 Bydgoszcz Fordon - Kowalewo Pomorskie;
24. Linia kolejowa nr 229 Łeba - Lębork - Pruszcz Gdański;
25. Linia kolejowa nr 248 Gdańsk Zaspa - Gdańsk Osowa;
26. Linia kolejowa nr 253
27. Linia kolejowa nr 274 Lubań Śląski - Zgorzelec;
28. Linia kolejowa nr 281 Gniezno - Nakło Nad Notecią - Chojnice;
29. Linia kolejowa nr 287 Opole Zachodnie - Nysa;
30. Linia kolejowa nr 288 Nysa - Brzeg;
31. Linia kolejowa nr 294 Racławice Śląskie - Głubczyce;
32. Linia kolejowa nr 298 Sędzisław - Kamienna Góra;
33. Linia kolejowa nr 308 Jelenia Góra - Mysłakowice - Kamienna Góra;
34. Linia kolejowa nr 326 Wrocław Psie Pole - Trzebnica;
35. Linia kolejowa nr 340 Mysłakowice - Karpacz;
36. Linia kolejowa nr 369 Czempiń - Śrem - Mieszków;
37. Linia kolejowa nr 402 Kołobrzeg - Goleniów
38. Linia kolejowa nr 405 Szczecinek - Słupsk
39. Linia kolejowa nr 408 Szczecin Gumieńce - Granica Państwa
40. Linia kolejowa nr 409 Szczecin Gumieńce - Granica Państwa
41. Linia kolejowa nr 418 Sławno - Darłowo
42. Linia kolejowa nr 427 Mścice - Mielno Koszalińskie
43. Linia kolejowa nr 434
44. Linia kolejowa nr 435
45. Linia kolejowa nr 743
46. Linia kolejowa nr 744
47. Linia kolejowa nr 966
Argumentem za elektryfikacją tych linii kolejowych są lokalne połączenia pasażerskie oraz dalekobieżne realizowane przez PKP Intercity, u którego brakuje lokomotyw spalinowych do realizowania połączeń na niezelektryfikowanych trasach, a także połączenia dla ruchu towarowego. Niektóre trasy, które wspomniałem są planowane do elektryfikacji i uważam że ich realizacja powinna nastąpić w tej dekadzie. Wiem, że wszystko nie zrealizuje się w jednym czasie, ale na pewno jeżeli większość się uda, to powstaną bardzo dobre połączenia kolejowe. Pominąłem już linie kolejowe nr 31, 32, 41, 107 oraz 108 których elektryfikacja może nastąpić pod koniec dekady lub w latach 30-tych.
Ogółem co sądzicie ? Które szlaki będą elektryfikowane w tej dekadzie ? Victoria - 21-03-2021, 14:39 Temat postu:
SPADEK NAPIĘCIA
Topnieją elektryfikacyjne plany spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Elektryfikację ponad 500 km linii zakłada Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. Staje się już jednak jasne, że spółce PKP Polskie Linie Kolejowe nie uda się tych planów zrealizować nawet w połowie.
Czytaj więcej w najnowszym numerze "Z Biegiem Szyn":
http://www.zbs.net.pl/zbs112.pdfRyk - 24-03-2021, 12:51 Temat postu:
To bezsensu. Porzucenie tych planów jest błędów. I choć o ile patrzyłem tutaj w perspektywę do około 2028 roku, to jednak realizacja elektryfikacji jest kluczowa. Zwłaszcza, że brak zelektryfikowanego szlaku stanowi problem uruchomienia połączeń PKP Intercity. Dodatkowo kolejny problem stanowi polityka Unii Europejskiej przez którą za dziesięć lat mogą być problemy z połączeniami kolejowymi.
Jednak skoro z Kolej+ nie będzie środków to czy PKP i samorządy nie mogłyby brać dofinansowania z środków KPO ? Zwłaszcza że województwo dolnośląskie wzięło środki na rewitalizację 300 km i elektryfikację ponad 110 km linii kolejowych (jeżeli mylę się proszę mnie poprawić). Nie bardzo również też rozumiem podejście opinii publicznej do KPO. O ile mamy dobre plany zakupowe taboru dla niektórych regionów i przewoźników, tak niestety widzę też absurdalne rzeczy, które kompletnie nie nadają się do realizacji.
Pozostaje pytanie czy elektryfikacja może być też realizowana przy finansowaniu gmin i województw ?
Inna kwestia na którą warto zwrócić uwagę to taka, że na Dolnym Śląsku niektóre linie przejął DSDiK, więc elektryfikacja linii kolejowej nr 326 odbywałaby się praktycznie bez udziału PKP.
[ Dodano: 02-05-2021, 19:09 ]
Czy posiada ktoś informacje kiedy mają rozpocząć się prace nad elektryfikacją PKM, oraz czy coś wiadomo w kwestii linii kolejowej nr 201 ?
Dzisiaj pojawiła się informacja, że Torpol został wybrany jako wykonawca elektryfikacji i modernizacji linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze. Prace najpewniej rozpoczną się jeszcze w tym roku.
Nie wiem czy ktoś poruszał ten temat na forum, ale jak się okazuje linia kolejowa nr 104 ma zostać zelektryfikowana z Rabki Zdrój do Marcinkowic. Dodatkowo przejdzie głęboką modernizację polegającą na przebudowie infrastruktury oraz wymianie starego torowiska.
Jeżeli prace uda się zrealizować zgodnie z planem Szczucinka jako jedyna będzie niezelektryfikowaną linią w województwie małopolskim.
Z uwagi na niepewną przyszłość 104-ki nie umieściłem jej wówczas na liście, ale wychodzi na to, że w tych latach przejdzie dużą przebudowę. Pirat - 27-09-2021, 13:58 Temat postu: Kolejarze przygotowują elektryfikacyjną ofensywę
Ponad 1/3 linii kolejowych w Polsce jest niezelektryfikowana. W nadchodzących latach te statystki powinny się poprawić, co motywuje również sektor wykonawczy do inwestowania w ten segment robót.
No to wkrótce rozpocznie się elektryfikacja linii kolejowej nr 409 z dobudową drugiego toru
@Pirat: Czytałem dawno ten artykuł i niestety ta dyskusja tam to jakaś tragedia.
[ Dodano: 29-11-2022, 18:59 ]
W ostatnim czasie PKP PLK zobowiązało się do elektryfikacji linii kolejowej nr 30 oraz linii kolejowej nr 34 i 55 wraz z ich modernizacją i mam nadzieję, że coś ruszy.
Dzisiaj został ogłoszony przetarg na elektryfikację linii kolejowej nr 181 na odcinku Kępno - Oleśnica. Dzięki tej inwestycji cała linia kolejowa nr 181 będzie zelektryfikowana oraz będzie można stworzyć ciąg komunikacyjny Wieluń - Wrocław.
[ Dodano: 14-10-2023, 23:51 ]
Pojawiła się informacja, że w IV kwartale 2023 roku podpisana zostanie umowa na realizację elektryfikacji i modernizacji linii kolejowej nr 181 na odcinku Kępno - Oleśnica.