Tak nie przeniesiemy tirów na tory. Przewoźnicy płacą więcej niż w Niemczech, a dostają mniej.
W Polsce przewoźnicy kolejowi płacą więcej za dostęp do torów niż np. w Niemczech, choć korzystają z gorszej infrastruktury. Tam pociągi pasażerskie rozpędzają się powszechnie do prędkości 200-250 km/h, a towarowe w ciągu godziny pokonują średnio 55 km. U nas prędkość 200 km obowiązuje na 70 km linii, a średnia dla przewozów towarowych to 22 km/h. Zarazem mamy najniższe stawki za przejazd płatnymi odcinkami dróg, które obowiązują zaledwie na ułamku wszystkich dróg w Polsce – mówi Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.
W odpowiedzi na rosnące obostrzenia administracyjne w stosunku do międzynarodowego transportu samochodowego oraz wzrastające koszty takiego transportu, w najbliższych dniach Clip Intermodal, Duisport Agency wraz z PKP Cargo S.A. rozpoczną przewozy intermodalne na linii Poznań – Duisburg. Technicznie połączenie będzie gotowe do startu z dniem 01.04.2020, ale zostanie uruchomione w miarę napływania zleceń.
PKP CARGO, największy operator kolejowego transportu towarowego w Polsce, LG Cargo, firma transportowa należąca do największej grupy kolejowej w republikach nadbałtyckich – Kolei Litewskich (Lietuvos Gelezinkeliai), oraz operator transportu intermodalnego – CargoBeamer, połączyły siły w celu poprowadzenia pilotażowego pociągu z naczepami.
PKP Cargo i Koleje Litewskie zakładają razem spółkę. Chcą przejąć ładunki ciężarówek
PKP Cargo oraz LTG Cargo Polska 17 września 2020 r. zawarły umowę o utworzeniu spółki celowej o charakterze operatora intermodalnego dedykowanego do rozwoju przewozów międzynarodowych pomiędzy Litwą a Europą zachodnią.
Przewozy naczep i przyczep samochodowych koleją w Polsce
Wraz z rosnącą popularnością przewozów intermodalnych wzrasta również liczba naczep i przyczep samochodowych przewożonych koleją. Jednak skala wzrostu i porównanie z innymi państwami pokazują, że w Polsce ten rodzaj przewozów ma nadal niewykorzystany potencjał. Warto szerzej rozważyć zalety kolei jako alternatywnego, niskoemisyjnego środka transportu w stosunku do przewozów drogowych.
Program „Kolej plus” nie bierze pod uwagę potrzeb kolei towarowej. Udział pociągów w przewozach ładunków może się nadal zmniejszać.
Idei „tiry na tory” w Polsce wciąż nie udaje się wdrożyć w życie. Udział kolei w przewozie towarów sukcesywnie spada. Według Głównego Urzędu Statystycznego w 2022 r. jedynie 10,4 proc. towarów przewożono po torach. Jeszcze w 2010 r. ten udział wynosił 13,2 proc., a w 2004 r. – 21 proc.
Przewoźnicy z Ukrainy znaleźli sposób na obejście blokady polskiej granicy. Ciężarówki mają wjeżdżać do Polski koleją. Pierwszy transport jest w drodze. Po torach wjedzie 13 ciężarówek.
Moim zdaniem powinno wrzucić się TIRy na tory. Dlaczego?
Po pierwsze czują się jak Bogowie za kierownicą. bo jadą długim/ciężkim zestawem
Po drugie stwarzają zagrożenie biorąc pod uwagę
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum