Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następny
Fundusz Własności Pracowniczej PKP
Autor Wiadomość

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 08-08-2007, 16:26   Fundusz Własności Pracowniczej PKP Odpowiedz z cytatem

Pracownicy PKP otrzymali w 2003 roku udziały w kolejowych spółkach. Wszystkim pracującym, a także emerytom i rencistom przydzielano je w zależności od stażu pracy.

Każdy z nich był wart wtedy 2,30 zł. Obecnie wartość udziałów jest prawie ośmiokrotnie większa. Od dziś można zamienić je na pieniądze. Ale na nagły przypływ bogactwa kolejarze nie mają co liczyć.

Zgodnie z ustawą o restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa PKP w 2003 roku został utworzony fundusz inwestycyjny. Pieniądze, które były do dyspozycji podzielono na jednostki uczestnictwa. Każdy z zatrudnionych w chwili tworzenia funduszu oraz emeryt czy rencista kolejowy w zależności od stażu pracy otrzymywał ich odpowiednia liczbę. Zatrudnieni najkrócej, a więc mniej niż rok, otrzymali jedną jednostkę, wartą 2,30 zł. Ci, którzy przepracowali na kolei więcej niż 25 lat otrzymali takich jednostek 14. Na fundusz miało wpływać także 15 procent zysków z prywatyzacji kolejowych przedsiębiorstw.
Wszystkie pieniądze, jak w każdym funduszu miały być inwestowane, a tym samym pieniądze miały robić następne pieniądze.
Pracownicy, którzy je otrzymali nie mogli pozbyć się jednostek uczestnictwa w funduszu. Dziś mogą już to zrobić.
Jednak nawet ośmiokrotny wzrost ich wartości nie jest dla kolejarzy satysfakcjonujący.
– Nikomu naprawdę nie zależało, żebyśmy na tym zarobili – twierdzi Katarzyna Wieczorek, przewodnicząca Okręgowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” w Poznaniu.

Gdy powstawał Fundusz Własności Pracowniczej, zakładano, że docelowo wpłynie do niego ponad miliard złotych. Po pięciu latach jego istnienia wpływy osiągnęły nieco ponad dziesiątą część zakładanych. Przyczyną jest fakt, że kolejowe spółki to wciąż własność Skarbu Państwa.
Znaczących wpływów do funduszu więc nie było.
–Funduszem Własności Pracowniczej zarządza towarzystwo Legg Mason – twierdzi Marek Sieczkowski z biura prasowego PKP – od jego działań zależy wartość jednostek.
Katarzyna Wieczorek sądzi, że nie wyłącznie. Kolejny problem to złe zarządzanie majątkiem.
– Nieraz odnosiliśmy wrażenie, że niektóre spółki należące do kolei, takie jak Ferpol, są celowo doprowadzane do upadłości – twierdzi. – Poza tym państwo mogło uwłaszczyć kolej jedną ustawą. Nie doszło do tego, a to na pewno przeszkadza.
Na razie prywatyzacja kilkunastu spółek koleito wciąż sprawa dość odległa.
Trudno więc liczyć w najbliższym czasie na znaczący wzrost wartości jednostek uczestnictwa w funduszu.

Zwłaszcza dla emerytów i rencistów, którzy mają udziały w funduszu czas jest sprawą kluczową. Tylko tych, którzy w 2003 roku mieli za sobą dłuższy niż 25-letni staż pracy na kolei było ponad 170 tysięcy.
Dla nich, jeśli chcą ze swoich udziałów skorzystać sami, prawo do sprzedania ich teraz może się okazać jedyną szansą.
Ci, którzy dostali ich najwięcej mogą zarobić niespełna 280 złotych.
– Mimo że jak na fundusz opierający się na obligacjach i lokatach stopa zwrotu jest wprost kosmiczna, to wynika ona nie tyle z jakości inwestowania, ale z wpływów z PKP. Mimo wszystko to wciąż niewielkie pieniądze – twierdzi analityk Maciej Kossowski. – Zapewne będzie grupa takich, którzy zechcą te jednostki sprzedać. W dłuższej perspektywie zyskają na tym ci, którzy poczekają.
Niezależnie od tego, ile czasu upłynie jeszcze do prywatyzacji kolei, wpływy z niej zasilą fundusz.
Pieniądze zaś będą dzielone wśród tych, którzy zdecydowali się zatrzymać udziały w PKP. Im mniej ich będzie, tym inwestycja będzie zyskowniejsza.

Fundusz Własności Pracowniczej jest funduszem stabilnego wzrostu. Oznacza to, że może część środków inwestować w akcje, pozostałe w obligacje i lokaty. Taka strategia inwestycyjna gwarantuje relatywnie wysoki zysk, przy średnim poziomie ryzyka.
Najlepsze z otwartych funduszy inwestycyjnych, które obracają wyłącznie pieniędzmi swoich klientów osiągają roczną stopę zwrotu na poziomie nie przekraczającym 25 procent.
W praktyce strategia inwestowania Funduszu Własności Pracowniczej jest bliższa bezpiecznym funduszom inwestycyjnym, których roczne stopy wzrostu nie przekraczają 10 procent.

Źródło: Głos Wielkopolski

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

directorpkp Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 20 Kwi 2007

PostWysłany: 19-08-2007, 14:05    Odpowiedz z cytatem

A co będzie z akcjami spółki PKP IC. Czy otrzymają je tylko pracownicy PKP IC czy może wszyscy pracownicy Grupy PKP.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 21-08-2007, 13:37    Odpowiedz z cytatem

KOMUNIKAT ZARZADU PKP SA
O ZMIANACH W STATUCIE FWP PKP SFIO

Uchwała z dn. 13. sierpnia 2007r. Zarzad PKP SA dokonał zmiany Statutu polegajacej na:
1) wykresleniu § 24 Statutu Funduszu w aktualnym brzmieniu, okreslonym poniżej:
„§ 24
1. Warunkiem składania okreslonych przez Fundusz rodzajów zlecen, a w szczególnosci zlecen odkupienia jednostek uczestnictwa droga telefoniczna, telefaksowa oraz za posrednictwem internetu jest złożenie przez Uczestnika pisemnego oswiadczenia o zapoznaniu sie z warunkami składania zlecen droga telefoniczna, telefaksowa oraz za posrednictwem internetu, zwanych dalej warunkami i przyjeciu tych warunków oraz udzieleniu pełnomocnictwa Towarzystwu lub podmiotowi przez nie wskazanemu do wystawiania pisemnych zlecen na podstawie złożonych przez Uczestnika dyspozycji. Dyspozycje, na podstawie których wystawiane sa pisemne zlecenia sa przechowywane przez Towarzystwo.
2. Warunki okreslaja w szczególnosci rodzaje zlecen, jakie moga byc składane droga telefoniczna, telefaksowa oraz za posrednictwem internetu, sposób identyfikacji Uczestnika oraz minimalne warunki techniczne umożliwiajace składanie zlecen droga telefoniczna, telefaksowa oraz za posrednictwem internetu.
3. Warunki nie moga zmieniac praw Uczestników i ograniczac obowiazków, a także odpowiedzialnosci Funduszu wynikajacych z prawa i Statutu.
4. W przypadku, gdy dyspozycje, o których mowa w ust. 1 zawieraja wszystkie elementy identyfikujace Uczestnika okreslone w warunkach, lecz zostały złożone przez nieupowa¿niona przez Uczestnika osobe trzecia, Fundusz nie ponosi odpowiedzialnosci za realizacje takiego zlecenia.”
2) przyjecie nastepujacego brzmienia § 26 ust. 1 Statutu Funduszu:
„§ 26
Po upływie terminu, o którym mowa w § 25 ust. 1, Fundusz odkupuje jednostki uczestnictwa za posrednictwem Towarzystwa lub innego uprawnionego podmiotu. Fundusz odkupuje od Uczestników jednostki uczestnictwa na podstawie złożonego przez Uczestnika oswiadczenia, że został poinformowany o skutkach dokonania wypłaty srodków, w formie zlecenia ustalonego przez Towarzystwo.”

UZASADNIENIE
Od 7 wrzesnia 2007 r. uczestnicy FWP PKP SFIO beda miec mo¿liwosc realizacji wypłat z Funduszu. Ustanie uczestnictwa w Funduszu w zwiazku z dokonaniem wypłaty srodków spowoduje, że osoba która wypłaty dokona nie bedzie mogła uczestniczyc w ewentualnych, przyszłych pożytkach płynacych z dokonywania przez PKP S.A. kolejnych wpłat do Funduszu. Konsekwencja umorzenia jednostek uczestnictwa Funduszu jest brak mo¿liwosci odniesienia finansowej korzysci z podwyższenia wartosci
jednostki uczestnictwa Funduszu, jaka może miec miejsce w razie dojscia do skutku, majacych miejsce po dokonaniu umorzenia jednostek uczestnictwa, sprzedaży akcji lub udziałów spółek utworzonych przez PKP S.A., sprzedaży nieruchomosci i praw z nimi zwiazanych oraz innych składników majatkowych tej spółki, które zgodnie z ustawa z dnia 8 wrzesnia 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiebiorstwa panstwowego „Polskie Koleje Panstwowe" (Dz. U nr 84 poz. 948 z pózn. zm.) zasila aktywa Funduszu.
Zmiana Statutu oznacza, że uczestnicy zainteresowani umorzeniem jednostek beda mogli złożyc takie zlecenie wyłacznie osobiscie na pismie w oddziale banku PEKAO SA podpisujac równoczesnie oswiadczenie, że zostali poinformowani o skutkach dokonania wypłaty środków.

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 21-08-2007, 13:51    Odpowiedz z cytatem

Warto poczytać:

wywiad(1).JPG
Plik ściągnięto 2504 raz(y) 188.66 KB

wywiad(2).JPG
Plik ściągnięto 2677 raz(y) 162.78 KB


_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Naczelnik Płeć:Mężczyzna
Administrator


Dołączył: 10 Lis 2005
Skąd: Polska

PostWysłany: 13-09-2007, 11:43    Odpowiedz z cytatem

http://wolnadroga.pl/?dzial=archiwum&rok=07&nr=18&art=09

http://wolnadroga.pl/arch/07_18/09.jpgByć może za dwa lata wartość jednostek FWP znacząco wzrośnie - Mówi Dyrektor Biura Zarządu PKP SA, Przewodnicząca Rady Inwestorów FWP PKP SFIO, Lucyna Roszyk dla „Wolnej Drogi”

Ile jednostek FWP jest w posiadaniu byłych i obecnych pracowników PKP?

W Funduszu uczestniczy dokładnie 384.930 osób. Łącznie w ich posiadaniu znajduje się 4.140.226 jednostek uczestnictwa, w ogóle w FWP uczestniczy 384.930 osób.

Na podstawie, jakiej zasady zostały one podzielone między kolejarzy i komu one przysługują?

O ilości przydzielonych jednostek decydował staż pracy w PKP, zaś liczba przysługujących jednostek w zależności od stażu pracy, została określona na podstawie rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 5. stycznia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad podziału uprawnionych pracowników na grupy ze względu na okresy zatrudnienia w przedsiębiorstwie państwowym ,,Polskie Koleje Państwowe'' i w spółce Polskie Koleje Państwowe SA i ustalenia liczby jednostek uczestnictwa w FWP przypadających na każdą z tych grup. Kto może do Funduszu przystąpić rozstrzyga art. 62 ustawy o PKP.

Kiedy powstał FWP i skąd pochodzą środki przeznaczone na FWP?

Fundusz został powołany na podstawie ustawy z dnia 8. września 2000 roku o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” ( Dz. U. Nr 84 poz. 948 z późniejszymi zmianami). Szczegółowo rzecz biorąc, to miało tu miejsce kilka zasadniczych etapów. 13 marca 2002 roku Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych Banku Handlowego złożyło wniosek do Komisji Papierów Wartościowych i Giełd o zgodę na powstanie FWP PKP. 16 lipca 2002 roku KPWiG wyraziło zgodę na utworzenie Funduszu. 24 września Fundusz został wpisany do rejestru funduszy inwestycyjnych prowadzony przez Sąd Okręgowy w Warszawie VII Wydział Cywilny i Rejestrowy pod numerem RFI 125. Na początku października dokonano pierwszej wyceny oraz przydzielono jednostki uczestnictwa.
W odniesieniu do kwestii zasilania Funduszu środkami ze sprzedaży i prywatyzacji, to zgodnie z art. 63 ust.2 wspomnianej przed chwilą ustawy PKP SA przekazuje do Funduszu 15% środków finansowych pochodzących z każdej sprzedaży akcji lub udziałów spółek utworzonych przez PKP SA, sprzedaży nieruchomości i praw z nimi związanych oraz innych składników majątkowych tej spółki, z wyłączeniem środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości początkowej, w rozumieniu przepisów o rachunkowości. Do chwili obecnej wpływy z każdej sprzedaży nieruchomości i innych składników rzeczowego majątku trwałego spółki zwiększyły wartość FWP o kwotę 58.694.697,83 PLN.
We wrześniu 2005 r. PKP SA Centrala dokonała sprzedaży udziałów „Farmacji Kolejowej”, gdzie całkowita wartość sprzedaży wyniosła 9.100.041,60 PLN, z czego 1.365.006,24 PLN trafiło do Funduszu.

Ile pieniędzy trafiło do tej pory na konto FWP i jaka jest dziś wartość jednostki uczestnictwa?

Mówiąc o wynikach Funduszu należy uwzględnić dwa wskaźniki: wartość aktywów netto oraz wartość aktywów netto na jednostkę uczestnictwa. Jeśli chodzi w wartość aktywów netto w okresie od 2004 do 2006 roku wynosiła ona kolejno 37.760 tys. PLN w 2004 r., rok później było to już 53.892 tys. PLN, a w roku 2006 - 68.059 tys. PLN. Konsekwentnie przełożyło się to na wartość aktywów netto na jednostkę uczestnictwa, która w momencie tworzenia Funduszu w 2002 roku została wyceniona na 2,24 PLN, aby 1. sierpnia 2007 roku osiągnąć wartość 19,67 PLN.

Zadawalają was te wyniki?

Obiektywnie wyniki te są zadowalające, choć wracając do założeń, jakie przyjęto podczas tworzenia Funduszu, kwoty wówczas prognozowanych wpłat i de facto wartość jednostki uczestnictwa, znacząco się rozmijają z dzisiejszymi wynikami. To rezultat zbyt optymistycznych w tamtym okresie planów prywatyzacyjnych majątku PKP, dwukrotnej zmiany strategii dla branży i w końcu żmudnego procesu regulowania stanu prawnego zbywanych nieruchomości. Dziś można powiedzieć, że niestety miał miejsce najmniej korzystny wariant budowy wartości jednostek uczestnictwa, w której pierwsza prywatyzacja była prywatyzacją stosunkowo niedużej wartości, jednakże zgodnie z § 26 pkt 3 Statutu FWP PKP, sprzedaż „Farmacji Kolejowej” uruchomiła zegar odliczający 2 lata, po których uczestnicy mogą złożyć zlecenie odkupienia przez Fundusz jednostek uczestnictwa. Terminem tym jest dzień 7 września tego roku. W praktyce może to oznaczać masowe umarzanie jednostek, co z jednej strony spowoduje wypływ gotówki z Funduszu i jego znaczące zmniejszenie, a równocześnie uniemożliwi osobom, które dokonają wypłaty środków uczestniczenie w ewentualnych, przyszłych pożytkach płynących z dokonywania przez PKP SA kolejnych wpłat do Funduszu.

Jakie zasady będą umożliwiały umarzanie jednostek uczestnictwa po 7 września 2007 r.?

To dość istotne pytanie, gdyż jeszcze do 13 sierpnia można było złożyć zlecenie umorzenia poprzez telefon, telefax i Internet. Dokonana w połowie sierpnia zmiana Statutu Funduszu oznacza, że zlecenia odkupienia jednostek uczestnictwa będą przyjmowane wyłącznie na piśmie, a osoba składająca zlecenie będzie równocześnie podpisywać oświadczenie, że została poinformowana o skutkach dokonania wypłaty środków.
Chcę stanowczo podkreślić, że dzień 7 września nie oznacza końca wpłat PKP SA do Funduszu. W świetle planów prywatyzacji „PKP Intercity”, czy „PKP CARGO” sądzę, że każdy powinien przemyśleć decyzję zbycia udziałów, gdyż - choć nikt tego nie może zagwarantować na pewno - za dwa lata wartość tych jednostek może znacząco się zwiększyć. Ponadto uwzględniając dzisiejszą wartość jednostki, czyli 19,67 PLN oraz fakt, że uczestnicy z najdłuższym stażem pracy mają maksymalnie po 14 jednostek, oznacza to, że po umorzeniu otrzymają oni... 274,68 PLN minus podatek w wysokości 19%, który potrąci Fundusz. Wiem, że warto jeszcze poczekać. Jednakże osoby, które zdecydują się na zbycie jednostek, powinny się zgłaszać z dowodem tożsamości do wskazanej w prospekcie placówki banku PEKAO SA. Proponuję dla ułatwienia wziąć ze sobą potwierdzenie przydziału jednostek uczestnictwa. Wykaz placówek banku będzie dostępny na stronach internetowych, www.pkp.pl , Legg Mason TFI ( www.leggmason.pl ) oraz opublikowany zostanie w „Kurierze PKP”.

Czy można przekazać swoim zstępnym jednostki uczestnictwa w FWP PKP?

Nie ma takiej możliwości. Uczestnik może wyznaczyć pełnomocnika, z tym, że pełnomocnictwo wygasa z chwilą śmierci uczestnika. Po śmierci dziedziczą spadkobiercy na zasadach ogólnych.

Dziękuję za rozmowę.

Wszystkie informacje dotyczące Funduszu Własności Pracowniczej znajdują się na stronie www.pkp.pl oraz pod numerem telefonu infolinii: (22) 640-09-78.

Rozmawiał Zygmunt Sobolewski

źródło: Wolna Droga

_________________
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Victoria Płeć:Kobieta
Asystentka Admina
Asystentka Admina


Dołączyła: 17 Lis 2005
Skąd: Warszawa

PostWysłany: 26-02-2008, 16:35    Odpowiedz z cytatem

FWP PKP powstał na mocy ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”. To pierwszy w Polsce przypadek, że dla pracowników prywatyzowanej firmy stworzono specjalny fundusz, który pozwala wszystkim pracownikom byłego przedsiębiorstwa państwowego PKP czerpać zyski nie tylko z prywatyzacji poszczególnych spółek, w których PKP S.A. posiadają udziały, ale też ze sprzedaży majątku (akcji, nieruchomości, praw). Zasada jest prosta – 15 proc. zysków z każdej takiej transakcji obowiązkowo trafia do funduszu. Podczas restrukturyzacji PKP podzielono na wiele spółek. Część z nich ma być sprzedana. Gdyby nie fundusz, zgodnie z obowiązującymi przepisami, tzw. akcje pracownicze z prywatyzacji mogliby otrzymać tylko pracownicy zatrudnieni w tych konkretnych spółkach.

źródło: Kurier PKP

_________________
SKŁADKA NA SERWER
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora

cruc Płeć:Mężczyzna
Nowy


Dołączył: 06 Mar 2008

PostWysłany: 06-03-2008, 16:23    Odpowiedz z cytatem

Witam,szukam informacji na temat funduszu własności pracowniczej.Mój tata przepracował na kolei 37 lat teraz jest na emeryturze,czy może sie starać o akcje? jak tak to gdzie ma sie zgłosić?
Za wszelkie informacje z góry dziękuje Smile
Pozdrawiam.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Naczelnik Płeć:Mężczyzna
Administrator


Dołączył: 10 Lis 2005
Skąd: Polska

PostWysłany: 01-07-2008, 19:16    Odpowiedz z cytatem

300 zł - tyle maksymalnie może dostać pracownik kolei z istniejącego od 6 lat Funduszu Własności Pracowniczej PKP. Funduszu, który zatrudnionym w PKP miał umożliwić czerpanie zysków z prywatyzacji kolei. Na dodatek, od tej kwoty trzeba odliczyć 19-proc. podatek.

Wyniki nie dają powodów do radości, mimo imponującej stopy zwrotu, która w latach 2006-2008 wyniosła aż 857,8 proc.(wartość jednostki wzrosła z 2,2 zł do obecnych 21,4 zł). Taki wzrost wartości funduszu, którym zarządza Legg Mason TFI, wynika z jego konstrukcji. Ilość jednostek uczestnictwa jest stała (4 mln), więc przy każdej większej wpłacie wartość jednostki skokowo rośnie. Środki funduszu są zaś inwestowane głównie w skarbowe papiery dłużne.

FWP PKP powstał w 2002 r. na mocy Ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. 384 tysiącom aktualnych, byłych i emerytowanych pracowników PKP, w zależności od stażu pracy, przyznawano od jednej do czternastu jednostek uczestnictwa. Do FWP PKP wpłacanych jest 15 proc. przychodów pochodzących z prywatyzacji. - Polskie Koleje były budowane przez lata przez wielu ludzi, chcieliśmy dać szanse uczestnictwa w majątku spółki nie tylko obecnym, ale również byłym pracownikom - powiedział Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA.

Na koncie FWP PKP znajdują się obecnie 83 mln zł. Pieniądze pochodzą ze sprzedaży PKP Farmacja (ponad 9 mln zł) oraz Warszawskiej Kolei Dojazdowej (3 mln zł). Ponadto Fundusz czerpie średnio 10 mln zł rocznie ze sprzedaży nieruchomości kolejowych. Tymczasem plany były o wiele bardziej ambitne. W chwili tworzenia Funduszu zakładano, że zgromadzi on około 1,3 mld zł.

Dlaczego przyjęte prognozy tak bardzo rozmijają się z dzisiejszymi wynikami? Jest to efekt tego, że sprzedaż majątku PKP idzie bardzo opornie. - Wartość FWP znacznie wzrośnie po sprzedaży PKP Intercity i PKP Cargo - powiedział Wrzosek. Według Adrianny Chibowskiej, rzecznik Intercity, prywatyzacja tej spółki przewidywana jest na połowę 2009 roku. Natomiast, zgodnie ze strategią rozwoju transportu kolejowego, PKP Cargo ma zdążyć ze sprzedażą swojego majątku do 2010 roku.

źródło: Parkiet

_________________
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Naczelnik Płeć:Mężczyzna
Administrator


Dołączył: 10 Lis 2005
Skąd: Polska

PostWysłany: 09-09-2008, 22:49    Odpowiedz z cytatem

http://wolnadroga.pl/?dzial=archiwum&rok=08&nr=18&art=14

Fundusz Własności Pracowniczej?

Od kilku lat każdy kolejarz jest posiadaczem jednostek Funduszu Własności Pracowniczej. Od czasu do czasu ktoś pyta, jak jest wartość tych akcji? Można je znaleźć w notowaniach na giełdzie w Warszawie. Można rzec, że ich wartość wynosi constans, no może kilka procent poszły w górę, ale przy takiej wartości złotówki, to żadna rewelacja. Ludzie starsi na pewno nie doczekają się, aby wartość tych jednostek przekroczyła wartość tysiąca złotych, ale zbytnich nadziei nie dawałbym też tym, którzy liczą na silny wzrost po prywatyzacji spółek kolejowych. Dlaczego?
Z prostej przyczyny - PKP wyzbywa się ciągle majątku, coś sprzedaje, coś oddaje za długi samorządom, a majątek się kurczy (nie będę tu pisał o starych „przekrętach”, bo te nadal bada prokuratura).
Oto niedawno, kilka lat temu, powołaliśmy do życia wspólnie z samorządem mazowieckim „Koleje Mazowieckie” spółka z o.o. I co dziś ma z tego FWP? Nic, dziś nie jesteśmy nawet udziałowcami w tej spółce, a samorząd przejął od kolei majątek wart kilkanaście milionów złotych.
Słyszy się tu i ówdzie, że kolej wspólnie z bankami inwestuje, czyli oddaje tereny pod budowę infrastruktury. I co? I znów nic na koncie.
Piszę o tym teraz, bo już dziś „PKP CARGO” SA i PKP SA przekazuje do spółki „PKP Intercity” i „PKP Przewozy Regionalne” znaczny majątek, idący w grube miliony, aby nie rzec miliardy złotych. Za chwilę ten majątek, a dokładnie 1 grudnia 2008 roku, przejmą samorządy, które znów wezmą go za darmo, a nam na FWP nie skapnie nic.
Dlatego trudno nie zrozumieć kierujących PKP, że dla nich ważniejsze jest oddłużenie całej grupy PKP SA, z „PKP Przewozy Regionalne” na czele, ale dlaczego to, co wypracowali kolejarze, czasami ich ojcowie, a nawet dziadowie, mają oddawać za darmo? Przecież to, że powstał na kolei dług, to nie wina kolejarzy, tylko kwestia nie wywiązywania się kolejnych rządów z płacenia kolei za wykonywane usługi przewozowe. Przecież jest ciągłość rządzenia i nie może być tak, że zarówno jedni, jak i drudzy uważają, że jest wolny rynek, i to kolej musi ponosić skutki konkurencji. Kolejarze pracowali uczciwie, czasami może mniej wydajnie, ale nie z ich winy, tylko głupich przepisów, więc, dlaczego dziś nie mają mieć coś za swoją pracę?
Nie chcę, aby ta wartość była taka, jak Banku Śląskiego, gdy wchodził na giełdę, i przebicie na akcji było kilkadziesiąt razy (też nie dla wszystkich). Więc może warto dziś już pomyśleć, jak zabezpieczyć interesy akcjonariuszy FWP PKP, aby ich udziały rosły, bo gdy przyjdzie do prywatyzacji spółki „PKP Intercity” SA czy „PKP CARGO” SA, to na Fundusz wpłyną małe środki, a większe dostaną pracujący w tych spółkach pracownicy, a reszta pójdzie na rozwój tych spółek.
Dlatego sądzę, że to sami kolejarze, poprzez swoich reprezentantów, muszą zadbać o swoje interesy, mając na uwadze niskie emerytury, jakie zapowiada pani minister pracy, która każe pracować do 67 lat i dobrze zarabiać. Jak można dobrze zarabiać, skoro kolejowym majątkiem wzbogaca się samorząd, a kolejarze muszą ponosić koszty całej transformacji PKP?
To nie rząd dał pieniądze na odprawy dla odchodzących kolejarzy, na zasiłki przedemerytalne, tylko wypłacały go spółki z własnych środków, które być może mogłyby być przeznaczone na podwyżki wynagrodzeń dla tych zostających.
Obiecywano wówczas, że osoby, które odejdą, a osiągną wiek emerytalny, będą miały wszystkie świadczenia. Co z tych obietnic zostało? Dziś już wiadomo, że po przejściu na emeryturę nie mają oni żadnych świadczeń. Mało tego, jeszcze się je ogranicza tym, którzy je mieli (ulgi przejazdowe) - emerytom i członkom ich rodzin.
Czy tak też będzie z FWP?
Będzie się kolejarzom obiecywać gruszki na wierzbie, a w rzeczywistości na Fundusz nie będą wpływać żadne środki i jego obsługa skonsumuje nawet te środki, które jeszcze się na nim znajdują.
Dowiedziałem się, że to tylko dzięki przewodniczącemu SKK NSZZ „Solidarność”, Henrykowi Grymelowi, udało się załatwić, iż do tej pory za obsługę Funduszu płaci PKP SA.
Ale, jak długo jeszcze?

źródło: Wolna Droga

_________________
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

kemi73 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 04 Lis 2008
Skąd: Kraków

PostWysłany: 06-02-2009, 11:00    Odpowiedz z cytatem

Na stronie Legg Mason TFI można podejrzeć aktualną cenę akcji.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

simplex Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 13 Sty 2006
Skąd: Kraków

PostWysłany: 06-02-2009, 14:24    Odpowiedz z cytatem

A czy można od byłego pracownika PKP odkupić jednostki FWP i ewentualnie jak to prawnie przebiega . Pytam ponieważ pewien emerytowany 83 letni kolejarz chce odsprzedać swoje jednostki a jestem zainteresowany ich kupnem.

_________________
Nigdy nie kłóć się z Idiotą - najpierw zniży Cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Zed Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 11 Lis 2005
Skąd: UK

PostWysłany: 06-02-2009, 16:36    Odpowiedz z cytatem

simplex, te jednostki są i będą g... warte! Szkoda kasy.

_________________

Sponsorem mojej nieobecności na forum jest WizzAir.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

emeryt75 Płeć:Mężczyzna
Nowy


Dołączył: 26 Sty 2011

PostWysłany: 26-01-2011, 08:16    Odpowiedz z cytatem

Zwracam sie z prosba o odpowiedz na ponizsze pytanie:
Jesli moj dziadek nie zlozyl oswiadczenia o zamiarze przystapienia do funduszu to czy juz definitywnie nie ma praw do akcji pracowniczych, czy jest jakas szansa zeby je nabyl i sprzedal...?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

EP07Budyn Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 03 Gru 2009

PostWysłany: 26-01-2011, 08:46    Odpowiedz z cytatem

A czy wogóle jeszcze są jakieś akcje? Kiedyś w Cargo dali mi jakiś świstek że mam ileś tam własności PKP, teraz jestem w Intercity a co z tamtymi niby akcjami? Nadal jestem jakimś tam współwłaścicielem czy temat już poszedł całkiem w odstawkę? Jak to teraz wygląda?

_________________
Kolejarze wszystkich spółek łączcie się Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 24-06-2011, 21:55    Odpowiedz z cytatem

Fundusz Własności Pracowniczej PKP SFIO:

http://www.wolnadroga.pl/index.php?s=7&n=316439

_________________
Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 7 Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następny
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl