- PKP IC już dziś ma zbyt mało taboru rozwijającego prędkość 200 km/h. Zamówienie nowych składów dużych prędkości jest więc konieczne, tym bardziej wobec ambitnych planów budowy „komponentu kolejowego” CPK – uznali uczestnicy debaty podczas Europejskiego Forum Taborowego. Podkreślono też znaczenie doświadczenia, zebranego podczas eksploatacji zespołów trakcyjnych ED250.
Gdyby polityka przestała aż tak ingerować i dała pełną swobodę ludziom ogarniętym w temacie, to już dawno w PKP IC zamówione zostałyby wagony "klasy europejskiej". Nie oszukujmy się, że nie ma z góry jakiegoś nakazu, żeby ignorować sposób, w jaki rozwija się kolej w Europie, a postawiono na "polską myśl rozwojową". Efekt? Nie ma z czego zestawiać pociągów. Przykład? Wciskanie wagonów projektowych do pociągów komercyjnych, niemożność zestawienia pociągów nocnych z komfortowych wagonów (np. planowane Karkonosze) z tytułu braku wagonów o podwyższonym standardzie do jazdy "dzień-noc" - np. bezprzedziałowych o cechach sleeperetek, wreszcie zastępowanie sprawdzonej koncepcji wagonów Bnopuvz i Bbnopuz z szeroką podażą miejsc przez jakieś propagandowe Combo, którego wady prędzej, czy później ludzie zobaczą, gdy nagle okaże się, że wozi on powietrze, bo akurat nie ma osób niepełnosprawnych, rowery też nie jadą, a i rodzinki z dzieciakami nie ogarnęły i jadą w zwykłym Bnopuz. Co najlepsze, wciąż czytam, jak to ludzie się tymi wagonami podniecają. Faktem jest, że nikt nawet nie badał, czy częstotliwość podróżowania pociągów osób niepełnosprawnych, osób z rowerami i rodzin z dziećmi uzasadnia tworzenie wagonu dedykowanego całkowicie tym grupom osób. W takim Bnopuvz i Bbnopuz i tak ktoś by jechał, a komu to wytłumaczyć, jak wiedzą swoje? I na deser oczywiście mniej więcej takie słowa w sprawie rozwoju międzynarodowych połączeń nocnych "Wiemy, że to jest dobre, ale nie planujemy rozwoju takich połączeń". Raczej nie tylko nie ma planów, tylko polityka każe inaczej. Rządzący i tak powiedzą, że kolej już najlepsza w Europie, mimo opóźnień po 120 minut i awarii taboru. To wina "ich", a nie "nasza". Problem tylko w tym, że zamiast czerpać wzorce z Europy lub chociaż na to, co się sprawdziło, postawiono na swoje pomysły, które za jakiś czas odbiją się czkawką.
W piątek odwołano na całej długości TLK KOCIEWIE bo 2 kioski się posypały. Nie wprowadzono kom. zastępczej a podróżnym zaproponowano podróż do Gdańska pociągami regio z przesiadkami w Krzyżu Pile i Bydgoszczy. W Bydgoszczy IC Heweliusz bez gwarancji miejsca. Kupuje człowiek z 2 tygodniowym wyprzedzeniem bilet i z 5 godzinnym opóźnieniem dociera do celu, nie wspominając już o podróży na stojąco z Bydgoszczy do Gdańska. Nie ma tygodnia bez problemów z lokami a od grudnia IC chce jeszcze do 5 zwiększyć ilość połączeń IC z Gorzowa. Tylko nie wiem czym będą jeździć, chyba stałą kom. zastępczą...
Znowu będzie brakować lokomotyw spalinowych? PKP Intercity bez żadnej oferty na dzierżawę 5 lokomotyw
Na polskim rynku kolejowym poszerza się problem z dostępnością lokomotyw spalinowych. PKP Intercity w ostatnim przetargu na dzierżawę 5 jednostek spalinowych nie otrzymało żadnej oferty.
Jak się próbuje wycierać pewną część ciała palcem, to takie są efekty.
Naprawy EP09 od wielu lat robi zakład Newagu w Gliwicach i cały czas startuje w przetargach, tylko cena jaką oferuje Intercity jest za niska. Więc zamiast wysłać te maszyny na załom i zastąpić nowymi, które będą miały kilkunastoletnie utrzymanie w cenie, to brniemy w temat dalej.
Podobnie ze spaliniakami, od wielu lat Intercity utrzymuje, że więcej niż 10 lokomotyw liniowych nie potrzebuje i jednocześnie wypożycza od wielu lat od Czechów nurki. A można było wziąć w leasing 10 sztuk nowych lokomotyw i nie męczyć SU4210 kursami przez pół Polski.
Ale jak ktoś nie potrafi złapać wiatru w odpowiednim momencie, to zawsze będzie miał go w oczy.
Podobnie z wagonami, jak duzi wykonawcy się zapchali, to powstali mniejsi, ale za wszelką cenę próbuje się ich zniechęcić do pracy, przeciągając postępowania miesiącami. A ceny szaleją, ale z tendencją w jedną stronę. Moim zdaniem to przepis na kolejne marnotrawienie pieniędzy. Ale kto bogatemu zabroni, skoro ma obiecane 19, czy tam 21 miliardów złociszczy? Problem w tym, że tę kasą mają, ale obiecaną, a nie w kieszeni.
Od początku 2021 roku do marca 2022 roku tabor PKP Intercity uczestniczył w kilkunastu wypadkach. Do naprawy skierowano osiem lokomotyw i siedem wagonów przewoźnika. Z łącznej liczby elektrycznych zespołów trakcyjnych – 10 jednostek.
Jak wygląda sytuacja taboru spalinowego PKP Intercity?
W ostatnim czasie PKP Intercity straciły dwie lokomotywy spalinowe SU160 Gama, które brały udział w wypadkach na przejazdach kolejowych. To może skutkować problemami na liniach niezelektryfikowanych, gdzie przewoźnik i tak często sobie nie radzi. Ile spalinowozów używanych obecnie przez przewoźnika jest więc sprawnych?
Znacznie spadnie liczba wagonów Kolei Czeskich, z których podczas sezonu letniego będzie korzystać PKP Intercity. PKP Intercity zrezygnowało też z wypożyczania wagonów od ZSSK – Kolei Słowackich.
Według stanu na dzień 31 grudnia 2021 roku spółka posiadała na stanie 2100 wagonów pasażerskich, 386 lokomotyw (w tym 5 lokomotyw spalinowych serii 754 wynajętych z kolei ČD) oraz 74 elektryczne zespoły trakcyjne.
Poznaliśmy SWZ przetargu na dostawę 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 wielosystemowymi lokomotywami, którą PKP Intercity od miesięcy przygotowało wspólnie z producentami. Pojazdy mają zostać dostarczone do 31 maja 2026 r. Myślicie, że uda się dotrzymać tego terminu ?
PKP Intercity chce mieć więcej wagonów na następne wakacje
Jak przyznaje członek zarządu PKP Intercity Jarosław Oniszczuk, w te wakacje boom na kolej nieco zaskoczył PKP Intercity. Przewoźnik musiał dołożyć do pociągów łącznie 4,5 tysiąca wagonów ponad plan. Za rok przewoźnik zakłada wyprawiać dłuższe pociągi, ale potrzeba mu taboru. – Zagospodarujemy każdą ilość wagonów – zapewnia.
Tylko jedną ofertę, od SKPL Cargo otrzymało PKP Intercity w przetargu na dzierżawę spalinowych lub hybrydowych zespołów trakcyjnych. Choć początkowo przewoźnik chciał jeździć składami, które były wyprodukowane 2015 r., to ostatecznie dopuszczone zostaną pojazdy wyprodukowane po 1972 r.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum