Wagony typu 111Arow występują aż w pięciu wersjach. Pierwsze pojawiły się w 2005 roku. Różnią się ilością miejsc na rowery i co się z tym wiąże liczbą miejsc siedzących, ilością toalet, posiadaniem lub nieposiadaniem klimatyzacji, detalami wyglądu i malaturą itd. Pierwszej wersji mamy 20 sztuk wagonów, drugiej 10, trzeciej 30, czwartej 15 i wszystkie one są w tradycyjnym malowaniu IC oraz 10 sztuk w zielonym malowaniu dawnych PR-ów. Układ miejsc w wersji pierwszej wygląda następująco:
Tomasz, jesteś pewny, że aż w 5? Było tyle serii, ale wydaje mi się, że serie robione dla Intercity poza pierwszą z kwadratowymi oknami i bez klimy są jednakowe ( w sensie wyposażenia).
Te robione w ramach SPOT to inna bajka, by ly robione dla PKP PR i mają inne założenia (choćby drzwi odskokowo-przesuwne).
Obecnie szykują się 2 nowe serie wagonów Arow w przetargach na 68 i 150 wagonów na trasę Szczecin-Przemyśl.
Te wersje różnią się jednak trochę od siebie. Mamy więc 5 serii tych wagonów (111Arow):
1 wersja - kwadratowe wklejane okna, brak klimy, nawiew, 72 miejsca do siedzenia, 6 miejsc na rower i 1 wc
2 wersja - okna wklejane zaokrąglone, klima, 72 miejsca do siedzenia, 3 miejsca na rower, 2 wc
3 wersja - okna wklejane zaokrąglone, klima, 72 miejsca do siedzenia, 6 miejsc na rower, 1 wc
4 wersja - okna wklejane zaokrąglone, klima, 66 miejsc do siedzenia, 12 miejsc na rower, 2 wc
5 wersja - to 10 sztuk takich wagonów(to nie SPOTY): http://farm8.staticflickr.com/7134/7825755918_7ced2b881e.jpg
Wersja ta pierwotnie powstała na zlecenie PKP Przewozy Regionalne czasowo po pierwszej serii "Arołów" dla PKP IC. Dziś wszystkie należą do PKP IC, i tylko te mają zielono-kremowe malowanie.
Wagony z programu SPOT to nie 111Arow tylko 111Ainw lub 111Ainw-FPS.
Zgadza się, sprawdziłem w necie: 15 sztuk z pierwszej wersji zostało zmodernizowanych przez PESĘ - pojawiła się klimatyzacja i zamknięty obieg w kibelku
Tomasz, a Ty jesteś pewny tego, co piszesz?
Bo mnie coś nie gra, pierwsza seria (bez klimy) miała mieć 10 szt, a Ty piszesz o modernizacji 15 szt.
Seria druga miała 2 toalety, kwadratowe okna i klimatyzację i miała liczyć 20 szt.
Serie trzecia i czwarta to okrągłe okna, klima i 1 toaleta - w sumie 45 sztuk. Faktycznie znalazłem, że ostatnie 15 sztuk ma 66 miejsc i 12 uchwytów na rowery, ale nie wiedziałem o 2 toaletach.
Tobie wychodzi jakby jedna seria więcej. Napisz coś więcej, z tego, co wiesz. Jak liczne były serie, może jakieś numery do porównania.
Mnie wychodzi z serii zlecanych przez Intercity łącznie 75 wagonów, powstałych w latach 2005-2009 (2010).
Pewny na 100% nie jestem, ale wg. moich notatek sprawa wygląda tak:
Dla IC pierwotnie powstały 4 serie:
I partia -> 20 sztuk wagonów -> 50 51 84-78 006 do 025
II partia -> 10 sztuk wagonów -> 51 51 84-70 011 do 020
III partia -> 30 sztuk wagonów -> 51 51 84-70 023 do 052
IV partia -> 15 sztuk wagonów -> 50 51 84-70 053 do 067
To wszytko daje 75 sztuk zleconych przez Intercity. Jedną partię posiadały wcześniej także PR-y (potem została ona przekazana do IC wraz z innymi wagonami)
V partia (fizycznie powstała chyba między I a II dla IC) -> 10 sztuk wagonów ->50 51 84-70 001 do 010
Łącznie daje to 85 wagonów typu 111Arow jakie posiada Intercity. Z 20 pierwszych w 15 zamontowano klimę i zamknięto obieg w WC.
Jeśli natomiast o okna chodzi to: 2 pierwsze serie (dla IC) kwadratowe reszta zaokrąglone, a w tych PR-owskich tradycyjne.
To jesteśmy coraz bliżej konsensusu
Seria III to jednak 50 51 84-70 023 do 052 - sprawdziłem na wszelki wypadek filmiki na YT.
Nie mam pewności czy najpierw było te 20 sztuk, potem 10, czy odwrotnie i jak z tą klimą, bo znalazłem u siebie takie zapiski: "Wykorzystane do przebudowy wagony 110Ac posiadały ogrzewanie konwekcyjne. Podczas modernizacji zrezygnowano z tego przestarzałego rozwiązania, montując w pierwszych 10 egzemplarzach system ogrzewania nawiewowego, a w kolejnych 20 klimatyzację. W obu wersjach zastosowano jednakowe okna wklejane, z nieznacznie odchylaną górną częścią - w wagonach klimatyzowanych jest to wymóg niezbędny do prawidłowego działania urządzeń schładzających wnętrze. Niestety montaż nieotwieralnych okien także w egzemplarzach z ogrzewaniem nawiewowym jest kolejną, bardzo poważną wadą wagonów 111Arow, szczególnie uciążliwą w okresie letnim."
Sprawę komplikuje dodatkowo fakt, że na burtach 111Arow jest wpis "Ogrzew. naw.", nawet na tych, które mają klimatyzację. Dodatkowo znalazłem 2 przykłady, że wagonów z serii 51 51 84-78 014 i 023, które mają na burcie dodatkowy napis "Klimatyzacja". Teraz to ja już sam nie wiem, w których jest klima i jak te wagony są oznaczone.
Jeszcze jedno pytanie, czy ostatni wagon z serii czyli 067 jest nadal w malowaniu TLK?
To się wydawało wszytko takie proste, ale jednak prosta sprawa to to nie jest. Jeśli chodzi o ten ostatni Arow - ten słynny, który pierwszy pomalowany został w barwy TLK i zaprezentowany na tragach TRAKO to jeździł w tych barwach do wakacji 2011, a potem robił za wagon kinowy i został obklejony w reklamę "Kina Letniego". Ostatnio go nie widziałem, ale pewnie nadal jeździ w barwach TLK. Trzeba by gdzieś na necie "wytropić"
Seria czy partia roboczo nazwana "III" to faktycznie 50 51 84-70 023 do 052, źle miałem zapisane. Masz rację.
Co do klimy w 20, a w 10 nie to ta wersja chyba częściej pojawia się w necie. Swoją drogą jakby 10 nie miało klimy to po co PIC montowałby ją w 15 wagonach (a dokładnie PESA). O tej sprawie było głośno bo PIC zlecił tą modernizację chyba bez przetargu i ostatecznie sprawa znalazła się w sądzie (zgłosił to UTK). Sam wyrok i uzasadnienie dostępne jest w necie. Możesz poszukać jak będziesz się nudził, ja to czytałem parę dni temu.
Jeśli jednak chodzi o klimatyzację to sprawa jest skomplikowana (co nie znaczy, że nie do wyjaśnienia). Poprzeglądałem trochę filmów na YT z Arow-ami w składach i co się okazuje:
- są egzemplarze z "najnowszych serii" i w ogóle nie mają na burcie napisu "klimatyzacja" a tylko "nawiew"
- są egzemplarze, które mają zarówno napis "klimatyzacja" jak i "nawiew" (ogrz.naw. - dokładnie). Mam zdjęcia za równo z I serii, jak i z II i na obu klimy nie ma. I bądź tu człowieku mądry ... Gdzieś ktoś napisał, że wagony mają ogrzewanie nawiewowe i klimę razem - możliwe to w ogóle, że podstawa to nawiew, a w upał można klimę uruchomić?
[ Dodano: 11-09-2012, 01:19 ]
Coś też nie podobają mi się numery Arow pochodzących z PR-ów. Są takie same! jak te w wagonach XB Intercity, w których powstał "przedział rowerowy". To też trzeba wyjaśnić ...
Dzięki za dodatkowe informacje.
Chcę dodać do nich tylko tyle, że wagony z nowszych serii (z okrągłymi oknami) mają na burcie napis o ogrzewaniu nawiewnym. Tylko starsze wagony obok standardowego wpisu o ogrzewaniu nawiewnym mają dodatkowo napis Klimatyzacja, ale w miejscu zdecydowanie bliższym drzwi wejściowych.
Przykład z filmu naszego forumowego kronikarza mkfilmykolejowe: 111Arowz klimatyzacją
Witam wątek „rowerówkowy” ( 111Arow) tak mnie wkręcił że założyłem konto na INFOKOLEJ.
Tomasz B.
Słusznie zauważył że jest 5 grup wagonów określanych / oznaczanych jako 111Arow
Serie 111Arow-I i 111Arow-II powstałe dla PKP IC w wyniku przebudowy w Pesie w 2005roku kuszetek 110A ( nie wiem z którego podtypu 110Ab , 110Ac)
- I seria 20 sztuk 505184-78006 -025 ( 72 miejsca 1WC 6 wieszaków na rower) kwadratowe okna, klimatyzację nawiewną.
-II seria 10 sztuk 515184-70011 -020 wagony przystosowane do komunikacji RIC ( 72 miejsca, 2 kabiny WC 3-wieszaki na rowery) kwadratowe okna klimatyzacja nawiewna
Serię III i IV powstałe w Pesie w wyniku przebudowy głownie wagonów 111Ay i 111Ah 111Aw w odpowiednio 2008 i 2009 roku
-III seria 30 sztuk 505184-70023 -052 ( 72 miejsca 1WC 6 wieszaków na rowery) zaokrąglone okna
-IV seria 15 sztuk 505184-70053-067 (66 miejsc 1WC 12 wieszaków na rowery) zaokrąglone okna
Wagony z III i IV serii miały już o ile pamiętam granatową tapicerkę foteli
-V serią wagonów oznaczonych jako 111Arow są wagony powstałe dla PKP PR w Nowym Sączu, z wagonów 111Aw , 111As wagonów tych było najprawdopodobniej 12 sztuk w dwóch odmianach z jedno (5 sztuk) i wielo-napięciowej ( 7 sztuk)
505184-78001 -005 , 505184-70003 -009 ( 60miejsc, 2WC , 12 miejsc na rower) jedna para drzwi od strony rowerowej posiadała drzwi odskokowe.
Obecnie włączane do pociągów jako wagony rowerowe zamiennie za wagony 111Arow ( np.: TLK Karkonosze) są wagony 111A przystosowane do przewozu rowerów poprzez przebudowę jednego skrajnego przedziału i zamontowaniu tam 3 wieszaków na rowery .
Wagony te pochodzą z PKP PR i posiadają dość zawiłą numerację 505129-00xxx , 505129-08XXX, 505129-70XXX lub 505129-78XXX. Wagonów tych podobno dla PKP PR przebudowano ok. 100sztuk. z wagonów z ogrzewaniem konwekcyjnym ( piecyki elektryczne) 111Ah, 111Ap, 111As,
Pako, a masz może jakieś informacje na temat rowerówek powstałych z wagonów XB? Posiadam zapisaną informację, że przebudowano 4 sztuki XB oraz mam jeden numer 505184-70000-1. Numer nie pokrywa się z przedstawionymi powyżej, ale na pewno zakres numerów nie może być 000 do 003, bo 003 jest zajęty przez wagon ex-PR, ale za to 010 wydaje się być wolny.
Drugie ciekawe pytanie, jakie wagony zajmują zakres 84-70021 do 022?
Skoro już robimy podsumowanie rowerówek, to wspomnijmy jeszcze o wagonach 154A - B9mnopuvz. Posiadają one zakres numeracji od 615129-90001-0 do 012-7.
O ile dobrze kojarzę to XBrow było 3 ale w ŚK podawał chyba tylko że dwa
w/g mnie były to numery 515184-70000 do 002. niestety pewności nie mam.
Co do 111Arow w wersji kinowej to było tak oklejonych kilka wagonów 505184-70065-4, 066-2 i 067-0
Chcąc podsumować „rowerówki „ to oprócz wymienionych
111Arow,
154Arow,
XBrow
Powinno się pamiętać o dwóch
161A ( RegioEkspres) 755184-71001 – 002 (52 miejsca i 11-rowerów)
Oraz spotkałem również przebudowane 120A na rowerowe na „helskiej „
120A Bpv 505184-18001 -005 z Chojnic ( 72 miejsca i 14 na rowery)
Świat kolei (4/2012) podaje,że mamy 3 wagony, jednak numery zaczynają się na 50 a nie na 51.
Tak więc mamy wagony XB --> 50 51 84-70 000-002
Co do wagonów 154A i 154Aa to mamy łącznie 12 wagonów rowerowych. Siedem wagonów powstało z 154A, a pięć z 154Aa. Połowa wagonów posiada barwy BWE, reszta IC. Zakres numeracji: 61 51 29-90 001-012
Dodatkowo oprócz wymienionych wcześniej "rowerówek" mamy jeszcze przerobione wagony bagażowe, w których także są stojaki rowerowe. (Zdecydowana większość tych wagonów jest obecnie wyłączona z planowego ruchu)
Wracając jeszcze do wagonów 111Arow - to PIC starał się ostatnio o świadectwo dopuszczenia do ruchu dla 10 sztuk tych rowerówek przejętych od PR-ów, więc chyba powstało ich właśnie tyle 10 sztuk (a nie jak była mowa wcześniej 12). No chyba, że 2 egzemplarze nie były zakwalifikowane do przeprowadzenia rewizji. Mamy tu numery 50 51 84-78 ... (widziałem: 002, 004, 005) oraz 51 51 84-70 ... (widziałem 007, 009)
... no i na razie tyle z rowerówek. No to co Panowie jakie teraz wagony "bierzemy na warsztat"?
To jedziemy po niemieckich XB i Z2. To jest grupa wagonów jeszcze ciekawsza od Arow.
Powstały z nich ww rowerówki, z przedziałami menedżerskimi, dla niepełnosprawnych, dzieci oraz "częsciowobarowe". Do tego nie wiadomo, czy w ogóle ktoś wie, ile ich jeszcze jest, sporo z niezmodernizowanych ma być przebudowywane w ramach przetargu na 150 szt dla trasy Szczecin-Przemyśl.
Pytanie czy ciągnąc temat tu, czy założyć nowy?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum