Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
Linia Stróże - Jasło
Autor Wiadomość

pospieszny Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 21 Wrz 2008

PostWysłany: 26-04-2012, 13:47    Odpowiedz z cytatem

Samorządy lokalne nie poddają się w walce o przywrócenie połączeń kolejowych na teren powiatu gorlickiego. Od grudnia 2011 roku, powiat został całkowicie pozbawiony komunikacji kolejowej. Zrezygnowano wtedy z zastępczej komunikacji autobusowej na trasie Stróże – Biecz.

Temat przywrócenia połączeń powrócił wraz z petycją, przygotowaną przez Marcina Kreisa, koordynatora internetowej akcji na rzecz reaktywacji pociągów Gorlice – Kraków. W piśmie wysłanym do PKP Intercity oraz posłów, senatorów jak i samorządowców z terenu Małopolski przedstawia pomysł uruchomienia łącznika do pociągu TLK ”Monciak - Krupówki” (od 1 czerwca „Nosal”) lub TLK „Regle” łączącego Gdynię z Jasłem. W trakcie sezonu skład miałby kursować codziennie, poza sezonem w weekendy. Trasa miałaby przebiegać przez Stróże, Gorlice – Zagórzany i Biecz.

Tanio i szybko
Akcję mocno wspiera starosta gorlicki. Za niezwykle cenne uważam praktyczne wskazówki zawarte w petycji koordynatora akcji Pana Marcina Kreisa. Wydają się one być sensowne i być może PKP Intercity zechce z tych rozwiązań skorzystać. Niestety dotychczasowe pomysły, łącznie z autobusową komunikacją zastępczą, okazały się nieskuteczne, bo nie spełniły oczekiwań podróżnych, którzy potrzebują połączeń tanich, szybkich i dobrze skomunikowanych – podkreśla Mirosław Wędrychowicz, starosta gorlicki.

Dla powiatu gorlickiego uruchomienie trasy łączącej Warszawę z Bieszczadami przez Gorlice i Biecz pozwoli na przyciągnięcie turystów. Wielu mieszkańców powiatu pamięta czasy, kiedy ze stacji Gorlice – Zagórzany można było dojechać do Warszawy, Kołobrzegu czy Krakowa i Katowic.

Dzisiaj, po zamknięciu ostatniej kursującej linii Stróże – Biecz, jedyne pociągi jakie przejeżdżają przez to pociągi towarowe. Ze swej strony, jako samorząd powiatowy, pomimo braku ustawowych narzędzi, będziemy nadal podejmować działania w celu przywrócenia połączeń kolejowych przez Gorlice z uwzględnieniem skomunikowania ich z trasami dalekobieżnymi. Dwa tygodnie temu rozmawialiśmy na ten temat w Nowym Sączu, więc nie odpuszczamy – podsumowuje starosta gorlicki.

Opuszczona stacja
Petycja ws. uruchomienia pociągów IC w Bieszczady trafiła do 16 samorządów z dwóch województw – małopolskiego i podkarpackiego. Wśród nich były Gorlice – miasto, które do niedawna miało czynną stację kolejową. Dzisiaj po stacji został budynek, tory kolejowe i wspomnienia.

- Dla Gorlic powrót pociągów wiązałby się z lepszym połączeniem kolejowym z Krakowem jak również przypływem turystów. Takie starania o reaktywację ruchu kolejowego w Gorlicach trwają na bieżąco. Jednak samorządy lokalne w tej sytuacji mogą występować jedynie w roli petenta. Każda uruchomiona linia ułatwi dostęp do miasta. Jest to na rękę mieszkańcom i turystom – wyjaśnia Jakub Krzyszycha, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Gorlicach.


źródło: Kurier Kolejowy
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

sheva17 Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 06 Kwi 2009

PostWysłany: 28-04-2012, 14:37    Odpowiedz z cytatem

Rychło wczas politycy z Gorlic się obudzili...Przyczyna upadku linii jest prosta, tragiczny stan infrastruktury i brak modernizacji przez lata.

_________________
TLK dla Pruszkowa i Grodziska!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

pp Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 28 Gru 2009
Skąd: Skądinąd

PostWysłany: 08-05-2012, 09:16    Odpowiedz z cytatem

Janosik napisał/a:
Bardi78 napisał/a:
A ja mam pytanie do mieszkańców Gorlic lub do osób które bywają na stacji i trochę znają okoliczną topografie zabudowań;
Czy były może plany lub czy jest możliwe poprowadzenie toru dalej powiedzmy na południowy zachód aby "wyjechać" z Gorlic i zbudować łącznice do stacji Moszczenica Małopolska? Załatwiło by to problem wjazdu do Gorlic i zmiany czoła co wiąże się także z zaoszczędzeniem czasu...Niestety na mapie satelitarnej(zdjęcie nie jest wyraźne) widać budynek zaraz za torowiskiem...dlatego pytam kogoś kto był tam osobiście


Obecnie nie ma żadnych możliwości zmiany przebiegu tej trasy gdyż z każdej strony jest bardzo duża zabudowa. Dawno temu (chyba ok. 100lat temu) planowano przedłużenie lini do Bardejova na Słowacji.


Na dobrą sprawę, to jeszcze 10-20 lat temu istniała taka możliwość: wyjście grupą torów towarowych (bocznica Matizol k. dworca autobusowego), potem przecięcie w poprzek ul. 11 Listopada i wyjście obok potoku Strózowianka. Po około 1 km. przecięcie Strózowskiej i dalej w stronę Woli Łużańskiej.
Teraz miasto zostało urbanistycznie i komunikacyjnie zniszczone przez kilku kretynów na eksponowanych stanowiskach i nic już mu nie pomoże. Rozsądni ludzie stamtąd uciekają. Zostaną emeryci, urzędnicy i przedszkolaki.

Projekt linii do Bardejova był (wyjście przez Blich - nawet podobno tam jset jakiś budynek który miał być stacją bliżej centrum miasta), mój dziadek wspominał o Austriakach robiących jakieś badania w okolicach Magury Małastowskiej. A potem była wojna i już nic nie zbudowano.

[ Dodano: 08-05-2012, 16:43 ]
sheva17 napisał/a:
Rychło wczas politycy z Gorlic się obudzili...Przyczyna upadku linii jest prosta, tragiczny stan infrastruktury i brak modernizacji przez lata.


Cóż, innych sukcesów nie mają, miasto zakorkowane na lata, i - jak pisałem - zniszczone komunikacyjnie i urbanistycznie. Trzeba się wykazać, więc się wykazują. Ale na lobbowanie w sprawie remontu linii 108 i 110 z Małopolskiego RPO, to już ich nie stać. Pisałem, mailowałem. Nic. Jak grochem o ścianę.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

sympatyk Płeć:Mężczyzna
Sponsor


Dołączył: 14 Lip 2008

PostWysłany: 03-03-2013, 23:50    Odpowiedz z cytatem

Starosta jasielski i gorlicki wspólnie w sprawie pociągów do Krakowa.

Starostowie powiatów jasielskiego i gorlickiego wysłali do samorządów woj. małopolskiego i podkarpackiego wspólne pismo w sprawie reaktywacji połączeń na linii Krakowa, przez Gorlice do Jasła. Obaj starostowie chcą zwrócić uwagę na konieczność wznowienia połączeń tej części województw z Krakowem. – Samorządy powiatów gorlickiego i jasielskiego zwracają się z prośbą o rozważenie kwestii przywrócenia kolejowej komunikacji pasażerskiej Kraków – Gorlice – Jasło – czytamy w liście.
Stosowne pismo na początku lutego zostało przekazane zarządom obu wspomnianych województw. To istotny krok w sprawie reaktywacji połączeń kolejowych w tej części Małopolski oraz później skomunikowaniu składów podkarpackiego oraz małopolskiego przewoźnika, bowiem brak połączeń Krakowa z tą częścią Małopolski oraz dalej Bieszczadami, według sporej liczby mieszkańców graniczy z absurdem. Akcja społeczna na rzecz reaktywacji połączeń nabiera tempa.
Pismo zostało wysłane przez starostę Mirosława Wędrychowicza oraz Adama Kmiecika. Jest skierowane do Samorządu Województwa Małopolskiego oraz Samorządu Województwa Podkarpackiego.

Pociąg nie musi być deficytowy.
Starosta gorlicki i jasielski wyrażają w liście poważne obawy związane z zaniechaniem komunikacji kolejowej w wspominanych regionach. – Trwałe wykluczenie z rozkładów jazdy połączeń kolejowych Jasła i Gorlic z Krakowem jest rozstrzygnięciem niekorzystnym przede wszystkim dla mieszkańców naszych powiatów – czytamy w piśmie. Starostowie zwracają również uwagę na istotny czynnik, jakim jest stan infrastruktury, który według nich jest wystarczający dla prowadzenia pociągów osobowym bowiem po linii kolejowej regularnie odbywa się ruch towarowy.
– W pełni dostrzegamy uwarunkowania finansowe Przewozów Regionalnych. Niemniej jednak wydaje się, że przy odpowiednim skorelowaniu rozkładów jazdy proponowane połączenie nie musi być z założenia deficytowe. Chociażby ponad tysięczna społeczność studentów korzystająca wyłącznie z komunikacji autobusowej lub transportu prywatnego. W większości są to osoby ustawowo uprawnione do ulg w przejazdach, co czyni połączenie kolejowe dodatkowo atrakcyjnym, pomimo obecnie dłuższego przejazdu w porównaniu z transportem samochodowym – piszą starostowie.

Niezrozumiały brak skomunikowania.
– Wręcz niezrozumiałym jest także brak kolejowego skomunikowania Bieszczad z Krakowem i dalej Śląskiem, Warszawą czy Pomorzem. Tak więc linia kolejowa Stróże – Jasło winna być także rozpatrywana jako ważny odcinek połączeń dalekobieżnych, komunikujących Śląsk, Polskę centralną oraz północną i wschodnią z Bieszczadami, Beskidem Niskim oraz uzdrowiskami południowej Polski – postulują starostowie.
W liście zawarta została również prośba o spotkanie w celu omówienia tematu.

Konsultacje społeczne.
Województwo małopolskie rozpoczęło prace związane z przygotowaniem nowego rozkładu jazdy pociągów, który zacznie obowiązywać od 15 grudnia 2013 roku. Zachęcamy mieszkańców Małopolski do udziału w konsultacjach społecznych dotyczących nowego rozkładu.
Za pomocą specjalnie opracowanego formularza można zgłaszać swoje uwagi i postulaty. Wypełnione formularze należy przesyłać pocztą elektroniczną na adres: rjp_malopolska@umwm.pl. Otrzymane zgłoszenia zostaną szczegółowo przeanalizowane pod kątem możliwości uwzględnienia zawartych w nich uwag i postulatów w nowym rozkładzie jazdy.

http://www.rynek-kolejowy.pl/40689/_Starosta_jasielski_igorlicki_wspolnie_wsprawie_pociagow_doKrakowa_.htm
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

walther Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 26 Lut 2006
Skąd: Warszawa/Sanok*

PostWysłany: 04-03-2013, 02:23    Odpowiedz z cytatem

Tylko jest pytanie, czy baranie łby "na górze" posiadają umiejętność czytania ze zrozumieniem

_________________
Ratujmy kolej na Podkarpaciu!!!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Woojtek Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 11 Gru 2008
Skąd: Tarnów/Kraków

PostWysłany: 04-03-2013, 12:57    Odpowiedz z cytatem

Za Rynkiem Kolejowym - Starosta jasielski i gorlicki wspólnie w sprawie pociągów do Krakowa
Starostowie powiatów jasielskiego i gorlickiego wysłali do samorządów woj. małopolskiego i podkarpackiego wspólne pismo w sprawie reaktywacji połączeń na linii Krakowa, przez Gorlice do Jasła. Obaj starostowie chcą zwrócić uwagę na konieczność wznowienia połączeń tej części województw z Krakowem. – Samorządy powiatów gorlickiego i jasielskiego zwracają się z prośbą o rozważenie kwestii przywrócenia kolejowej komunikacji pasażerskiej Kraków – Gorlice – Jasło – czytamy w liście.

link: http://www.rynek-kolejowy.pl/40689/Starosta_jasielski_i_gorlicki_wspolnie_w_sprawie_pociagow_do_Krakowa.htm
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Pułtuś
-Usunięty-
Gość

PostWysłany: 04-03-2013, 18:21   

Ewentualne wznowienie połączeń trafiłoby w najgorszy możliwy moment - wykopki na E30 i fatalny czas przejazdu, niekonkurencyjny wzgledem autobusow mknących po autostradzie. To mialo sens gdy autobus spod Tarnowa jechał do Krakowa 2 godziny , a pociag godzine, teraz jest .... odwrotnie. Przed modernizacja wiele osob z Jasla czy Biecza dojezdzalo do Tarnowa autobusami i do Krakowa podroz kontynuowalo pociagiem, oszczedzajac godzine. Teraz sie to nie opłaca.

Pociag z Gorlic do Krakowa jechałby w obecnych warunkach jakieś 4 godziny - to zbyt dużo.
Powrót do góry

pp Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 28 Gru 2009
Skąd: Skądinąd

PostWysłany: 05-03-2013, 14:59    Odpowiedz z cytatem

To fakt, dlatego teraz to by się przydała szybka modernizacja linii 108 i 110, tak, aby zgrać zakończenie robót na wszystkich odcinkach. I wtedy ma to sens.
Materiału staroużytecznego po Polsce plącze się dużo, bo modernziacji jest od groma. Zresztą jak to się robi, to daje dobry przykład ZLK w Lublinie. A tutaj? Nędza. I na torach i w głowach.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

sympatyk Płeć:Mężczyzna
Sponsor


Dołączył: 14 Lip 2008

PostWysłany: 15-05-2013, 23:23    Odpowiedz z cytatem

Małopolska nie planuje rozmów w sprawie połączeń Kraków – Jasło.

Województwo małopolskie nie planuje aktualnie podjęcia rozmów z województwem podkarpackim w kwestii ponownego uruchomienia połączenia stykowego na linii Stróże – Jasło i tym samym wznowienia bezpośrednich połączeń kolejowych Kraków – Gorlice – Jasło. Urząd marszałkowski nie uruchomi pociągów pomimo bardzo dużej ilości zgłoszeń w tej sprawie.
Przypomnijmy: w konsultacjach społecznych dotyczących nowego rozkładu jazdy pociągów regionalnych w województwie małopolskich, do Urzędu Marszałkowskiego w temacie przywrócenia pociągów Kraków – Gorlice – Kraków i dalej do Biecza i Jasła w województwie podkarpackim, wpłynęło ponad 150 zgłoszeń, co stanowiło około 40 procent wszystkich zgłoszeń.
Akcję społeczną na portalu Facebook popierało wówczas ponad pół tysiąca osób, pomysł poparli również starostowie gorlicki i jasielski. Pomimo tego Urząd Marszałkowski oświadczył, iż nie nastąpi przywrócenie pociągów na linii Kraków – Gorlice – Kraków.

http://www.rynek-kolejowy.pl/45183/_Malopolska_nie_planuje_rozmow_w%C2%A0sprawie_polaczen_Krakow_%E2%80%93_Jaslo_.htm
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

katowicer Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 30 Sty 2009
Skąd: Praha hl.n.

PostWysłany: 28-09-2013, 09:42    Odpowiedz z cytatem

Pociągów nie ma a remont będzie. W przyszłym roku PLK przeprowadzi remont toru, wymiany rozjazdów i inne roboty na odcinku Stroże - Skołyszyn. Zamknięcia planowane na sierpień i wrzesień.
Teraz niech podkarpackie ruszy 4 litery, wyremontuje Skołyszyn-Jasło.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

pp Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 28 Gru 2009
Skąd: Skądinąd

PostWysłany: 16-10-2013, 08:15    Odpowiedz z cytatem

Może juz za rok pojadą pociągi

Nowe drogi, nowoczesne linie kolejowe, szybki transport i łatwość przemieszczania się, o tym rozmawiano w starostwie powiatowym gdzie dyskutantów zaprosił senator Stanisław Kogut.

Na zaproszenie pana senatora do Gorlic przybyli, prezes zarządu Przewozów Regionalnych Ryszard Kuć i Andrzej Siemieński, PKP Intercity S.A. Janusz Wnęk, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego Jan Lech, radni Sejmiku Województwa Małopolskiego – Marta Mordarska, Paweł Śliwa i Jan Hamerski. Licznie stawili się również samorządowcy z powiatów gorlickiego i jasielskiego. Starostowie powiatów: jasielskiego Adam Kmiecik i gorlickiego Mirosław Wędrychowicz, burmistrzowie: Jasła Andrzej Czernecki i Gorlic Witold Kochan, wójtowie – gminy Gorlice Ryszard Guzik i gminy Moszczenica Jerzy Wałęga oraz reprezentanci gmin: Biecza – wiceburmistrz Janusz Gubernat, Łużnej - Wiesław Dusza, Sękowej - Zofia Rowińska, Ropy - Tomasz Zając i Andrzej Passoń.

Zgromadzeni w starostwie uczestnicy spotkania rozmawiali o dwóch bardzo istotnych z punktu widzenia mieszkańców naszego powiatu problemach transportowych. Pierwszy z nich to problem linii kolejowej łączącej Gorlice ze Stróżami i dalej z Tarnowem i Krakowem w jednym kierunku i z Jasłem w drugim.

Senator Stanisław Kogut zaapelował przede wszystkim o rewitalizację tej linii kolejowej. Zwrócił uwagę, że Polska ma ponad miliard zł unijnych pieniędzy na modernizację koleji i wszyscy odpowiedzialni z te zadania powinni pamiętać, że Polska nie kończy się na szybkich kolejach między metropoliami w centrum i na północy kraju. Senator wezwał obecnych na spotkaniu samorządowców z powiatu gorlickiego oraz z Podkarpacia do zdecydowanych nacisków na PKP i Ministerstwo Transportu o modernizację i przywrócenie przewozów pasażerskich na linii Stróże-Jasło.

Prezes spółki Przewozy regionalne pan Ryszard Kuć mówił o trudnościach finansowych spółki wynikających z trwających modernizacji np. na trasie Kraków-Tarnów, gdzie czynny jest tylko jeden tor i nie ma możliwości uruchomienia większej ilości pociągów. Podkreślił związany z tym stały odpływu pasażerów, którzy korzystają z konkurencyjnych usług firm przewozowych zapewniających krótszy czas przejazdu i niższe ceny.

Pewnym zaskoczeniem (bardzo miłym) dla wszystkich była bardzo ostrożna deklaracja Janusza Wnęka z PKP Intercity że pociągi na trasie Stóże-Jasło-Zagórz najwcześniej mogą się pojawić w rozkładzie jazdy na przełomie 2014/2015 rok. Jest to oczywiście w pełni uzależnione od prac remontowych jakie na tej trasie powinien wykonać podmiot zarządzający liniami kolejowymi czyli PKP Polskie Linie Kolejowe.

Sielską atmosferę zakłócił nieco przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego Jan Lech który stwierdził, że dla podkarpackiego istotne są dwie linie kolejowe, Rzeszów-Jasło i Jasło-Zagórz. Na obu wymienionych linia trwają prace modernizacyjne współfinansowane przez samorząd tego województwa, aczkolwiek jak zauważył ta modernizacja w zupełnie niezrozumiały sposób przyczynia się do natychmiastowego podnoszenia przez PKP cen za wykorzystanie torów co stawia pod dużym znakiem zapytania sens takich inwestycji.

Droga ekspresowa Kielce – Tarnów – Gorlice – Jasło – Krosno – Barwinek ma stanowić połączenie powiatu gorlickiego i południowo-wschodniej części Małopolski, południowej i zachodniej części Podkarpacia oraz południowej części województwa świętokrzyskiego z autostradą A4, centralną Polską oraz z południem Europy przez pełnotonażowe przejście graniczne w Barwinku. To szansa na rozwój dla całego obszaru leżącego na pograniczu trzech województw. Stąd tak ważna jest współpraca wszystkich zainteresowanych samorządów w zabiegach, aby ta budowa została wpisana do Planu Inwestycyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Wsparcia dla tych starań podczas spotkania udzieli radni Sejmiku Województwa Małopolskiego. Radna Marta Mordarska zasugerowała, aby podjąć w tej kwestii współpracę między Komisjami Infrastruktury sejmików Małopolski i Podkarpacia oraz wypracować wspólną strategię i porozumienie dla tych inwestycji. Starosta Mirosław Wędrychowicz podkreślił, że zarówno droga ekspresowa jak i modernizacja linii kolejowej Stróże-Gorlice-Jasło są od początku wspólną inicjatywą samorządów powiatu gorlickiego i jasielskiego, ale dla realizacji tych zadań niezbędna jest jednoznaczna współpraca między strukturami wojewódzkimi Małopolski i Podkarpacia, abyśmy mogli je realizować w perspektywie finansowej 2014-2020.

Tu znów mały kubeł zimnej wody na głowy dyskutantów wylał Jan Lech, bez ogródek i z pełnym przekonaniem stwierdził on, że dla Podkarpacia najistotniejsze jest połączenie drogowe S19 łączące Rzeszów z Barwinkiem.

Uczestnicy ustalili, że kolejne spotkanie z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Transportu oraz PKP w temacie modernizacji i rozbudowy transportu kolejowego oraz infrastruktury drogowej odbędzie się 4 listopada br. Postanowiono także podjąć działania w celu podpisania porozumienia między Małopolską a Podkarpaciem o współpracy w obszarze poprawy dostępności komunikacyjnej. Zobligowano także przedstawicieli kolei do podjęcia intensywnych starań o pozyskanie środków unijnych na rewitalizację linii kolejowej Stróże-Gorlice-Jasło.

W dniu dzisiejszym starosta Mirosław Wędrychowicz udał się z wizytą do Kielc, z wizytą, której celem jest zintensyfikowanie działań samorządu kieleckiego w kierunku wypracowania wspólnych możliwości lobbingu dla drogi łączącej Kielce z Barwinkiem.

BP

Halo Gorlice

[ Dodano: 17-10-2013, 14:04 ]
... ale to już było!
dodano: 2013-10-17,
przez: Jarosław Rozpłochowski

Osoby odpowiedzialne za transport kolejowy oraz przedstawiciele samorządów żywotnie zainteresowanych modernizacją linii kolejowych i przywróceniem połączeń pasażerskich od Stróż przez powiat gorlicki i jasielski w stronę Zagórza, a także budową drogi szybkiego ruchu łączącej pogranicze Małopolski i Podkarpacia z autostradą A4, centrum Polski i Słowacją wzięły udział w spotkaniu dotyczącym polityki transportowej w naszym regionie. Na wspólną debatę, której inicjatorem był senator Stanisław Kogut, do Starostwa Powiatowego w Gorlicach przybyło wiele ważnych osobistości.
Obecni byli: senator RP Stanisław Kogut, przedstawiciele: Przewozów Regionalnych prezes zarządu Ryszard Kuć i Andrzej Siemieński, PKP Intercity S.A. Janusz Wnęk, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego Jan Lech, radni Sejmiku Województwa Małopolskiego – Marta Mordarska, Paweł Śliwa i Jan Hamerski, starostowie powiatów: jasielskiego Adam Kmiecik i gorlickiego Mirosław Wędrychowicz, burmistrzowie: Jasła Andrzej Czernecki i Gorlic Witold Kochan, wójtowie – gminy Gorlice Ryszard Guzik i gminy Moszczenica Jerzy Wałęga oraz reprezentanci gmin: Biecza – wiceburmistrz Janusz Gubernat, Łużnej - Wiesław Dusza, Sękowej - Zofia Rowińska, Ropy - Tomasz Zając i Andrzej Passoń.

Rozpoczynając spotkanie senator Stanisław Kogut zaapelował przede wszystkim o rewitalizację linii kolejowej Stróże-Jasło i skomunikowania jej z jednej strony Krakowem i Warszawą, a z drugiej z Zagórzem i Rzeszowem. Zwrócił uwagę, że Polska ma ponad miliard zł unijnych pieniędzy na modernizację kolei i wszyscy odpowiedzialni z te zadania powinni pamiętać, że Polska nie kończy się na szybkich kolejach między metropoliami w centrum i na północy kraju. Senator wezwał obecnych na spotkaniu samorządowców z powiatu gorlickiego oraz z Podkarpacia do zdecydowanych nacisków na PKP i Ministerstwo Transportu o modernizację i przywrócenie przewozów pasażerskich na linii Stróże-Jasło.

Przedstawiciele kolei mówili o trudnościach finansowych spółek wynikających z trwających modernizacji np. na trasie Kraków-Tarnów, gdzie czynny jest tylko jeden tor i nie ma możliwości uruchomienia większej ilości pociągów. Podkreślali związany z tym stały odpływu pasażerów, którzy korzystają z konkurencyjnych usług firm przewozowych zapewniających krótszy czas przejazdu i niższe ceny. Janusz Wnęk ostrożnie zadeklarował, że pociągi na trasie Stróże- Jasło-Zagórz najwcześniej mogą się pojawić w rozkładzie jazdy na przełomie 2014/2015 rok.

Samorządowcy zwracali uwagę, że modernizacja i przywrócenie połączeń kolejowych dla powiatów gorlickiego i jasielskiego to w połączeniu z budową drogi szybkiego ruchu łączącej ten region z autostradą A4 i dalej centrum Polski najważniejszy cel strategiczny na najbliższe lata. Kolej może odciążyć drogi z samochodów ciężarowych (dla przykładu ok. 1 mln ton towarów wyjeżdża z Jasła tirami), a zapewniając komfort podróży, szybki przejazd i przystępną cenę ważną alternatywą dla podróżujących w kierunku Krakowa czy Rzeszowa uczniów, studentów, pracowników oraz turystów.

Droga ekspresowa Kielce – Tarnów – Gorlice – Jasło – Krosno – Barwinek ma stanowić połączenie powiatu gorlickiego i południowo-wschodniej części Małopolski, południowej i zachodniej części Podkarpacia oraz południowej części województwa świętokrzyskiego z autostradą A4, centralną Polską oraz z południem Europy przez pełnotonażowe przejście graniczne w Barwinku. To szansa na rozwój dla całego obszaru leżącego na pograniczu trzech województw. Stąd tak ważna jest współpraca wszystkich zainteresowanych samorządów w zabiegach, aby ta budowa została wpisana do Planu Inwestycyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Wsparcia dla tych starań podczas spotkania udzieli radni Sejmiku Województwa Małopolskiego. Radna Marta Mordarska zasugerowała, aby podjąć w tej kwestii współpracę między Komisjami Infrastruktury sejmików Małopolski i Podkarpacia oraz wypracować wspólną strategię i porozumienie dla tych inwestycji.

Starosta Mirosław Wędrychowicz podkreślił, że zarówno droga ekspresowa jak i modernizacja linii kolejowej Stróże-Gorlice-Jasło są od początku wspólną inicjatywą samorządów powiatu gorlickiego i jasielskiego, ale dla realizacji tych zadań niezbędna jest jednoznaczna współpraca między strukturami wojewódzkimi Małopolski i Podkarpacia, abyśmy mogli je realizować w perspektywie finansowej 2014-2020.

Uczestnicy ustalili, że:
- następne spotkanie odbędzie się w Starostwie w Gorlicach 4 listopada 2013 r. z udziałem przedstawicieli PLK (właściciel torów), Ministerstwa Transportu oraz PKP w celu omówienia możliwości i ustalenia harmonogramu modernizacji linii kolejowej Stróże-Gorlice-Jasło,
- należy podjąć działania w celu wypracowania wspólnej polityki transportowej oraz podpisania porozumienia między Małopolską, Podkarpaciem i województwem świętokrzyskim o współpracy w obszarze poprawy dostępności komunikacyjnej poprzez budowę drogi szybkiego ruchu łączącej północno-wschodni i centralny obszar Polski, przez Kielce, Tarnów, Gorlice, Jasło, Barwinek ze Słowacją i południem Europy, a także modernizację linii kolejowych, szczególnie na trasie Stróże-Gorlice-Jasło i skomunikowanie jej z Warszawą, Krakowem i Zagórzem.

Warto w tym miejscu zauważyć, że dokładnie 4 lata temu we wrześniu 2009 roku także z inicjatywy tegoż samego senatora Stanisława Koguta w tym samym miejscu odbyła się debata de facto na ten sam temat. Wtedy to już przewidywaliśmy, że poza wspólnym spędzeniem czasu i płomiennymi deklaracjami nic więcej ze spotkania nie wyniknie. Czas zweryfikował, że mieliśmy rację – kliknij i zobacz ARCHIWUM. Czy tym razem będzie podobnie? Czy zbieżność aktywności jednej z opcji politycznych jest przypadkowa z nadchodzącymi wyborami samorządowymi? Kolejny raz czas udzieli nam odpowiedzi na te tematy.

Dla jasności oczywiście nie negujemy potrzeby lepszego skomunikowania ziemi gorlickiej „z resztą świata”, jednak bardziej od kolejnych debat i spotkań interesują nas konkretne zadziałania w tym kierunku.


źródło informacji: Starostwo Powiatowe / własne

Gorlice24.pl

[ Dodano: 05-11-2013, 18:24 ]
Wsiąść do pociągu byle jakiego

Spora grupa samorządowców z dwóch województw, trzech powiatów i kilkunastu gmin przybyła do Gorlic, by się dowiedzieć, że nikłe są szanse uruchomienia w najbliższej przyszłości linii kolejowej Stróże-Jasło.
W roli gospodarza spotkania, które odbyło się w Dworze Karwacjanów wystąpił senator Stanisław Kogut, znany z tego, że los linii kolejowych leży mu na sercu. Co ciekawe, troska ta pogłębia się u senatora zwłaszcza w okresach przedwyborczych. W zasadzie nie ma w tym nic złego, oczywiście pod warunkiem, że spotkania i debaty przynoszą jakieś pozytywy.

Pan senator zaprosił na dzisiejsze spotkanie w roli prelegenta Marcina Machockiego, pełnomocnika ds. Strategii i Planowania PKP PLK. Z jego ust padły słowa, które dla nas, mieszkańców powiatu gorlickiego, nie są dobrą wróżbą, jeśli chodzi o linie kolejową. W najbliższej perspektywie finansowej nie ma w zasadzie żadnych szans na rewitalizację linii pomiędzy Stróżami a Jasłem. Brak możliwości sfinansowania remontu tej trasy z RPO (Regionalny Program Operacyjny) powoduje, że PKP PLK nie będzie prowadzić tu jakichkolwiek intensywnych prac.
PKP PLK, to jedna z tych firm córek PKP, która sama z siebie, niespecjalnie jest w stanie zrobić cokolwiek, co miało by dla nas pozytywny wydźwięk.
Linia kolejowa, o której mowa, od wielu lat jest wykorzystywana głównie jako kanał transportu towarowego dla jasielskiego LOTOSu. Z całej masy towarowej wytwarzanej w tym mieście, jedynie 5 procent, transportowane jest taborem kolejowym.
Województwo podkarpackie z własnych środków prowadzi prace remontowe na trasie kolejowej Rzeszów-Jasło.
W ambitnej strategii rozwoju transportu Małopolski do 2020 roku próżno szukać jakiejkolwiek wzmianki o linii kolejowej nr 108 - łączącej stację Stróże ze stacją Krościenko oraz z przejściem granicznym w tej miejscowości.
Linię tą zbudowano w XIX wieku z polecenia władz Cesarstwa Austriackiego. Łączyła ona Pierwszą Węgiersko-Galicyjską Kolej Żelazną z Linią Kolejową nr 96. 1 grudnia 1988 zelektryfikowano odcinek Stróże - Jasło. Ze względu na zły stan torowiska, na linii jest wiele odcinków z ograniczeniami szybkości. Średnia prędkość pociągów na całej trasie od Stróż do Krościenka wynosi ok. 30 km/h.

Obecna na spotkaniu Marta Mordarska, Radna Województwa Małopolskiego z Klubu radnych PiS, opowiedziała o inicjatywie radnych sejmiku, mówiącej o konieczności nawiązania ścisłej współpracy pomiędzy samorządami małopolski i Podkarpacia w celu wypracowania wspólnej strategii rozwoju linii komunikacyjnych.
Starosta powiatu gorlickiego, Mirosław Wędrychowicz również zabrał głos w tej sprawie, podkreślając, że zarówno linia kolejowa, jak i droga do Tarnowa, są dla nas strategicznymi projektami. Brak tych rozwiązań komunikacyjnych w najbliższych perspektywach finansowych, wynika z naszej słabości, która jest pokłosiem braku koordynacji działań samorządów wojewódzkich.
Na zakończenie spotkania senator Kogut stwierdził, że jeśli przegramy w tym momencie walkę o drogę i linię kolejową, to będziemy mogli powiedzieć, że nie odrobiliśmy lekcji.
Dzisiejsze spotkanie było kolejnym, na którym samorządowcy i politycy mówili długo i bardzo ładnie o potrzebie rozwoju naszego regionu oraz o jego wykluczeniu komunikacyjnym. Mówili, że to rzutuje bezpośrednio na rynek pracy. Za rok mamy wybory samorządowe, a samorządowcy będą zabierać głos coraz częściej, coraz ostrzej, coraz dobitniej. Będą głośno akcentować, jak to oni bardzo chcą ,tylko ktoś lub coś stoi na przeszkodzie i nie pozwala im skutecznie działać. Na koniec uznają, że zrobili wszystko, co do nich należało, a my zostaniemy z takimi drogami, jakie mamy i z takimi liniami kolejowymi, jakie są.
Wygaszanie ruchu pasażerskiego na linii Stróże Jasło zaczęło się w 2004 roku, 9 lat temu, w sumie są to dwie kadencje samorządów i 4 składy sejmu. Chyba było już dostatecznie dużo czasu, by krzyczeć i rozdzierać szaty. Budzenie się z ręką w nocniku, to niestety nasz narodowy sport. Oczywiście problem wykluczenia transportowego dotyczy samorządowców o tyle, o ile mogą na tym temacie „złapać” kilka głosów w wyborach. Na co dzień, z tym uciążliwym problemem borykają się przeciętni mieszkańcy i firmy działające na terenach, do których dojechać można, ale trwa to zadziwiająco długo i jest drogie niewspółmiernie do odległości.
Gdy patrzymy na nasz powiat, to i owszem buduje się drogi, to tu, to tam. Co i rusz jakiś kawałek nazywany jest obwodnicowym, jak choćby dziwaczna droga z Kobylanki do Sękowej. Swoje kosztowała, małą obwodnicą jest nazywana i właśnie nic, cicho tam i pustawo.

Lek

Halo Gorlice

[ Dodano: 07-11-2013, 08:50 ]
Nie ustajemy w staraniach
przez: Jarosław Rozpłochowski

Jedynie” 100 milionów wystarczy by powiat gorlicki ponownie mógł cieszyć się komunikacją kolejową. Taka konkluzja wypłynęła na kolejnym spotkaniu na temat komunikacji pasażerskiej w naszym regionie.
Połączenia drogowe i kolejowe to nasze być albo nie być dlatego nie ustajemy w staraniach o nie - mówili samorządowcy obecni na kolejnym spotkaniu na temat modernizacji i reaktywowania połączeń kolejowych Stróże-Gorlice-Jasło oraz budowy drogi szybkiego ruchu do autostrady A4. Robocze spotkanie z udziałem przedstawicieli Sejmiku Województwa Małopolskiego, samorządów powiatu gorlickiego i jasielskiego oraz kolei zorganizowali senator Stanisław Kogut i starosta Mirosław Wędrychowicz.

Już nikogo nie trzeba chyba przekonywać o znaczeniu linii kolejowej oraz drogi szybkiego ruchu dla rozwoju gospodarczego i turystycznego pogranicza Małopolski i Podkarpacia, powiatów gorlickiego i jasielskiego i dalej województwa świętokrzyskiego – mówił starosta Mirosław Wędrychowicz. Niezbędna jest jednak współpraca między regionami, a szczególnie między Małopolską i Podkarpaciem szczególnie w zakresie wspólnej polityki transportowej, dlatego cieszy inicjatywa radnej Sejmiku Marty Mordarskiej, aby na szczeblu samorządów wojewódzkich zawarte zostało porozumienie w tym zakresie, podobne do tego między Małopolską a Śląskiem. Bez tego przegramy wszyscy następną perspektywę środków unijnych. Starosta podkreślił, że to partnerstwo musimy zbudować jeszcze w listopadzie, aby można było właśnie we współpracy opracować zapisy Programów Rozwoju Regionalnego i skorygować Kontrakt Regionalny. Starosta po raz kolejny zaznaczył, że droga szybkiego ruchu Kielce-Tarnów-Gorlice-Jasło-Barwinek nie jest w opozycji do drogi Nowy Sącz – Brzesko, a nasze starania o nią, wspierane przez samorządy województwa świętokrzyskiego i podkarpackiego oraz Słowaków, pokazują, że jest to trasa niezwykle ważna dla ogromnego obszaru Polski.

Starosta poinformował zebranych, że droga ta została zgłoszona przez europarlamentarzystów do transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Pod europoprawką podpisało się 72 europarlametarzystów z Polski, Słowacji, Węgier i Bułgarii. Wnieśli oni o umieszczenie drogi ekspresowej Kielce – Tarnów – Gorlice – Jasło – Krosno – Barwinek na liście zadań programu TEN (Trans-European-Network). W zamierzeniu wnioskodawców projekt nowego korytarza drogowego miałby obejmować północny-wschód Polski oraz Polskę centralną i południowo-wschodnią i łączyć kraje nadbałtyckie (Litwa, Łotwa, Estonia) przez Białystok, Kielce, Tarnów, Gorlice, Jasło, Barwinek z południem Europy (Słowacja, Węgry, Bułgaria, Rumunia) i odwrotnie. Szacunkowy koszt budowy tej 200 km drogi może wynieść ok. 7,4 mld zł. Dopingujemy polskich europosłów, aby ten projekt został wpisany do programu pomocowego Unii Europejskiej TEN, funkcjonującego jako odrębna linia budżetowa w budżecie UE, gdzie wspierane są przede wszystkim projekty dotyczące rozwoju systemów transportowych składane przez więcej niż jeden kraj.

Obecna na spotkaniu radna wojewódzka M. Mardarska poinformowała, że podjęła wspólnie z radnym Janem Hamerskim intensywne działania na rzecz nawiązania współpracy z Komisją Infrastruktury sejmiku Podkarpacia, a następnie wypracowania wspólnej strategii komunikacyjnej. Złożyła także interpelację o podpisanie porozumienia między samorządami obu województw w zakresie wspólnych działań w obszarze modernizacji i rozwoju transportu kolejowego i drogowego na pograniczu Małopolski i Podkarpacia, podobnie jak to ma miejsce między Małopolska a Śląskiem. Zaznaczyła, że o tych ważnych tematach dla całego regionu będą chcieli rozmawiać w terenie, dlatego planowane jest wspólne posiedzenie Komisji Infrastruktury w Gorlicach.

Pełnomocnik ds. Strategii i Planowania PKP PLK Marcin Machocki poinformował, że podstawowym źródłem finansowania inwestycji dotyczących modernizacji i budowy linii kolejowych w latach 2014-2020 będą środki unijne. Prawdopodobnie pula dostępnych środków na ten cel wzrośnie o około 4 procent. Będą one rozdzielane w trzech programach: Programu TEBT, Funduszu Spójności oraz Regionalnego Programu Operacyjnego. Jeśli chodzi o linię nr 108, czyli Stróże-Gorlice-Jasło to jej modernizacja wpisuje się właśnie w RPO. Niestety ze względu na swoje położenie odcinek ten dzieli się na dwie części: małopolską i podkarpacką. W tym jest główny problem. Po stronie Podkarpacia są zapisy o zabezpieczeniu środków unijnych na dokończenie rozpoczętych i prowadzenie modernizacji linii kolejowych. Takich zabezpieczeń nie ma na szczeblu województwa małopolskiego, które nie przewidziało żadnych środków na infrastrukturę kolejową. Tym samym w tym momencie trudno mówić o planach modernizacyjnych linii Stróże-Gorlice-Jasło, bo żeby nasze działania miały sens muszą być równocześnie przeprowadzone na terenie obu województw. Marcin Mochacki zasugerował, że teraz jest ostatni etap tworzenia Regionalnych Programów Operacyjnych, a tym samym ostatnia szansa, aby wpisać do niego środki na kolej. Podkreślił, że województwa mają pełne prawo do inwestowania w linie kolejowe PLK, a rewitalizacja odcinka Stróże-Gorlice do granicy Małopolski to koszt około 100 mln zł możliwy do pokrycia w ramach RPO.

Wsparcia dla starań o budowę drogi szybkiego ruchu oraz modernizację linii kolejowej Stróże-Gorlice-Jasło i przywrócenia połączeń pasażerskich udzielił obecny na spotkaniu burmistrz Jasła Andrzej Czarnecki. Zaznaczył, że słowne deklaracje musimy zamienić na konkretne zapisy o wspólnej polityce transportowej. Dobry dostęp komunikacyjny drogowy i kolejowy to dla naszego regionu być albo nie być.

Podsumowując spotkanie senator Stanisław Kogut zadeklarował, ze w najbliższych dniach uda się do Marszałka Małopolski Marka Sowy, aby wsparł starania samorządów lokalnych i wojewódzkich Podkarpacia i świętokrzyskiego dla rewitalizacji linii kolejowej oraz budowy drogi szybkiego ruchu. Zaznaczył, że jeśli teraz przegramy linię kolejową Stróże-Gorlice-Jasło i drogę w kierunku autostrady, to przegramy całkiem gospodarczo i turystycznie.

źródło informacji: Starostwo Powiatowe w Gorlicach

Gorlice24.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

sympatyk Płeć:Mężczyzna
Sponsor


Dołączył: 14 Lip 2008

PostWysłany: 15-05-2014, 14:15    Odpowiedz z cytatem

Bez pociągów do Stróż.

Sejmik Województwa Podkarpackiego przyjął „Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego” stanowiącego akt prawa miejscowego. Zgodnie z nim planowane jest zwiększenie liczby uruchamianych pociągów w dobie na ww. liniach. Jak zaznacza Tomasz Leyko, powyższe uzależnione jednak będzie m.in. od rzeczywistego zapotrzebowania społecznego na kolejowe przewozy pasażerskie oraz dostępnych środków finansowych.
Do połowy kwietnia przewoźnicy pasażerscy mieli czas na składanie wniosków do rocznego rozkładu jazdy. Obecnie ma miejsce analiza tych wniosków przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Projekt rozkładu zarządca infrastruktury ma przekazać do połowy lipca. Już wiadomo, że Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego nie planuje wznowienia połączeń kolejowych w relacji Jasło – Stróże – Jasło.

Więcej:

http://www.rynek-kolejowy.pl/52316/podkarpackie_od_grudnia_regularne_polaczenia_do_jasla_i_zagorza.html
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Zouave Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 10 Lis 2012
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: 15-05-2014, 15:20    Odpowiedz z cytatem

Na terenie województwa podkarpackiego znajduje się aż 10 km odcinka Jasło-Stróże. Pozostałe 35 to domena "stolicy".
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

b182 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 25 Sie 2007

PostWysłany: 19-05-2014, 07:55    Odpowiedz z cytatem

Śmiech na sali.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Woojtek Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 11 Gru 2008
Skąd: Tarnów/Kraków

PostWysłany: 21-05-2014, 11:31    Odpowiedz z cytatem

Gadanie, gadanie p. Koguta jeszcze niczego nie załatwiło.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 4 z 5 Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl