Wysłany: 22-10-2010, 01:58 SKM i Koleje Beskidzkie...
szukając czegoś o SKM Warszawa natknąłem się na ciekawy artukuł, dość świerzutki bym powiedział
Planowane jest uruchomienie nowych połączeń kolejowych w euroregionie Beskidy. Poniżej szczegółowy projekt ze strony Fundacji Rozwoju Bielska Białej który nosi nazwę:
PRZYSTANEK: EUROREGION BESKIDY
Ma on realizować ideę tworzenia wspólnego polsko-słowackiego przedsięwzięcia komunikacyjnego zdolnego integrować społeczności i podmioty gospodarcze miejscowości nadgranicznych Polski i Słowacji, które łączy szlak kolejowy. Szybkie połączenie Martina na Słowacji z Bielskiem w Polsce autobusami szynowymi ułatwi przejazd turystom, ludziom do pracy i młodzieży. Opracowany program zmian technicznego i gospodarczego wykorzystania peronów, dworców i obszarów przydworcowych ma zapewnić obecnym i przyszłym pasażerom bezpieczeństwo i komfort.
Realizacja naszej inicjatywy nie jest łatwa, bowiem wymaga od Fundacji zdobycia akceptacji szerokiego audytorium, do którego należą władze miejscowości i obszarów administracji terenowej, instytucje kolejowe, potencjalni uczestnicy techniczni i finansowi. Jest to warunek podstawowy, którego spełnienie wymaga każdy fundusz pomocowy czy angażujący się w projekt operator finansowy. Fundacja od ponad roku angażuje swoje zatrudnienie, zasoby oraz środki dla zdobycia jak najszerszego poparcia dla tej publicznej i transgranicznej inicjatywy.
Przygotowany projekt idei stałego połączenia szynobusowego polsko-słowackiego był przez Fundację konsultowany z przedstawicielami międzynarodowych banków i operatorów technicznych specjalizujących się w przygotowaniu i obsłudze dużych, międzynarodowych projektów technicznych a zwłaszcza projektów komunikacyjnych. Był konsultowany z ekspertami od transportu kolejowego, przewozów pasażerskich, z przedstawicielami firm, biur i instytucji współpracujących z koleją.
Fundacja przygotowuje i realizuje całą obsługę projektu na jego obecnym etapie wdrażania. Przedstawiciele Fundacji odwiedzili wszystkie miejscowości znajdujące się na szlaku kolejowym pomiędzy Martinem i Bielskiem Białą.
Projekt, jego cele i spodziewane efekty były prezentowane przedstawicielom instytucji kolejowych Polski i Słowacji, władzom terenowym i miejskim, organizacjom lokalnym, przedstawicielom polskiego parlamentu, Europarlamentu, zagranicznym firmom i instytucjom kolejowym.
Idea zorganizowania stałego połączenia szynobusowego i sieci zmodernizowanych, multifunkcjonalnych przystanków kolejowych wraz ze wstępnymi założeniami projektu zostały przyjęte z entuzjazmem przez przyszłych jego uczestników. Uzyskały wstępną przychylność Polskich Kolei Państwowych. Projekt ma poparcie Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego oraz zdecydowane wsparcie Słowackich Kolei. Słowacka kolej wydelegowała swojego przedstawiciela do współpracy z Fundacją z liczącymi się kompetencjami dla szybkiego zrealizowania I etapu projektu.
Deklarację uczestnictwa i pomocy złożyli posłowie do Europarlamentu regionu Podbeskidzia, oraz posłowie Sejmu RP, starostowie powiatów, prezydenci miast, burmistrzowie i wójtowie większości miejscowości leżących na szlaku kolejowym. Realizacją projektu w obszarze przygranicznym Polski i Czech zainteresowana jest również strona czeska.
W efekcie prowadzonych rozmów, wykonanych spotkań i prezentacji publicznych Fundacja podpisała Listy Intencyjne i Oświadczenia poparcia oraz udziału z miejscowościami:
• Powiat Bielski
• Powiat Żywiecki
• Gmina Czechowice Dziedzice
• Gmina Wilkowice-Bystra
• Gmina Węgierska Górka
• Gmina Radziechowy-Wieprz
• Miasto Ćadca
• Obec Ośćadnica
• Miasto Kysucke Nove Mesto
• Miasto Martin
Trwają rozmowy z Źyliną i Skalitem a w najbliższym czasie podjęte zostaną rozmowy z Milówką.
Deklaracji wsparcia udzielili:
• Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
• Unia Miast Słowackich
• Euroregion Beskidy
• PKP S.A. Centrala - Zakład Gospodarowania Nieruchomościami
Projekt prezentowany i konsultowany był ponadto z:
• Scott Wilson Kirkpatrick & Co.Ltd
• Europejskim Bankiem Odbudowy I Rozwoju (EBOR)
• Usedomer Baederbahn GmbH ( Uznamską Koleją Uzdrowiskową)
• Deutsche Bahn
• Euroregion Beskidy
• Ambasada RP w Bratysławie
• Konferencja w Bratysławie „Polsko-Slovenske Dopravne Vztachy a ich Rozvoj”
• PKP Przewozy Regionalne
• Rada Programowa FRMBB
Przystąpienie Słowacji i Polski do Unii Europejskiej powoduje zniesienie dotychczasowych utrudnień dla budowy wzajemnych kontaktów pomiędzy mieszkańcami terenów przygranicznych. Powstają na Słowacji wielkie inwestycje motoryzacyjne oraz budowane są zakłady kooperujące z tymi inwestycjami. Istnieje wielkie zapotrzebowanie na kooperację z małymi i średnimi firmami oraz zakładami branży technicznej z obszaru Podbeskidzia i Śląska.
Poszukując powodów do zacieśniania współpracy pomiędzy gminami słowackimi, czeskimi i polskimi nie możemy zapomnieć o budowaniu i rozwijaniu wygodnych połączeń komunikacyjnych, dzięki którym ludzie, ich potencjał i pomysły będą mogły być przenoszone z miejsca na miejsce.
Nie możemy zapominać o miejscach, które obsługiwać będą wzmożony ruch pasażerski pomiędzy pozbawionymi granic regionami.
Lokalne społeczności, firmy i instytucje będą chciały poszukiwać partnerów dla realizacji ciekawych pomysłów gospodarczych.
Wzajemna ciekawość, budowa atrakcyjnego zaplecza gospodarczego, handlowego, turystycznego i kulturalnego generować będą stale rosnącą potrzebę przemieszczania się mieszkańców miejscowości, które połączone zostaną siecią sprawnej, funkcjonalnej komunikacji zbiorowej.
Zbytnie zapatrzenie się w układy komunikacji drogowej i wiara w skuteczność realizowania jedynie takich; drogowych połączeń pomiędzy obszarami nadgranicznymi Euroregionu Beskidy może okazać się krótkowzroczne i niewystarczające dla intensyfikacji współpracy gospodarczej, turystycznej wymiany osobowej i towarowej.
Czas na połączenia kolejowe
Kolej jest „sztywnym” a przez to uniwersalnym układem komunikacyjnym, który w sposób sprawny, szybki i nieszkodliwy dla środowiska naturalnego może spełnić funkcję integracyjną.
Zorganizowana sieć małych i szybkich szynobusów, zdolnych do przewozu niewielkiej liczby pasażerów w odpowiedniej do potrzeb częstotliwości umożliwi łatwy i bezpieczny dojazd do nowych miejsc pracy mieszkańcom Euroregionu Beskidy.
Przygotowanie zwartego, logicznie spójnego układu obiektów usługowych i zarządczych organizujących i obsługujących sieć pasażerskich połączeń komunikacyjnych w układzie lokalnym i ponad regionalnym w jednym miejscu, który posiada odpowiedni potencjał terenu i właściwe skomunikowanie z otoczeniem nie tylko odpowie na przyszłe potrzeby chcącej się integrować społeczności regionu, ale przede wszystkim tą potrzebę wyzwoli i podpowie.
Projektowane przedsięwzięcie ma na celu „skonsumowanie” znanego już medialnie faktu, jakim jest budowa w Źilinie na Słowacji fabryki Hyundai KIA Motor oraz nowych inwestycji motoryzacyjnych w Martinie, Kysuckim Novym Mescie.
Potrzeba zatrudnienia bardzo wielu pracowników, robotników, specjalistów oraz poszukiwania opłacalnych kooperacji spowoduje konieczność poszukiwania i korzystania przez koncerny samochodowe z ofert, jakie winny przygotować wcześniej sąsiednie obszary euroregionu.
Podpisanie dokumentów uwiarygodniło Fundację w kontaktach z potencjalnymi partnerami tego przedsięwzięcia oraz pozwoliło na zebranie potrzebnych informacji i deklaracji, dzięki którym Fundacja spodziewa się otrzymać dla planowanych projektów wsparcie europejskich instytucji pomocowych.
Idea ta wykorzystuje wszelkie preferowane i oczekiwane przez struktury UE kierunki współpracy i projekty przemian oraz rozwoju zaplecza infrastrukturalnego euroregionów.
Jest to z pewnością okazja do opracowania szeregu innych, kompatybilnych z opisanym zamierzeniem projektów typu MODAL SPLIT, które będą stanowić dla gmin i miejscowości położonych przy szlaku kolejowym powód dla ożywienia i podtrzymania współpracy gospodarczej, inicjowania przedsiębiorczości, rewitalizowania zasobów materialnych powiatu i całego obszaru nadgranicznego po stronie Polski i Słowacji.
spis planowanych połączeń:
Bielsko Biała Główna - Martin (ok.8 kursów na dobę)
Bielsko Biała Główna - Zilina (ok.2 kursy na dobę)
Bielsko Biała Główna - Ostrava Svinov (ok.1 kurs na dobę)
Bielsko Biała Główna - Frydek Mistek (ok.9 kursów na dobę)
uruchomienie pociągu o nazwie EUROREGION BESKIDY który połączyłby całe Beskidy:
Bielsko Biała - Żywiec - Sucha Beskidzka - Chabówka - Nowy Sącz
zakup taboru:
VT 646 - 2 sztuki
FLIRT - 2 sztuki
SA 134 - 6 sztuk
dodatkowo porozumienie i podpisanie umowy z PLK w sprawie wyremontowania odcinka Bielsko Biała Główna - Bielsko Biała Wapienica w celu zwiększenia prędkości na odcinku.
1. Idea nie jest nowa, oni o tym od lat gadają.
2. Śmiechu warty artykuł. Ładny spis pobożnych życzeń ubrany w śliczne słowa. Ktoś tylko zapomniał, że już 2 lata nie istnieje przedsiębiorstwo o nazwie PKP PR (to już wskazuje datę świeżości artykułu).
3. Po cholerę taka dywersyfikacja taboru, zamiast unifikacji? Przecież w zasadzie VT646 w założeniu jest tym samym co SA134... widać, jak ktoś kto to przygotowywał zna się na kolei...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum