Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Białostocki węzeł kolejowy
Autor Wiadomość

siwiutki91 Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 11 Sty 2009

PostWysłany: 01-04-2011, 13:47   Białostocki węzeł kolejowy Odpowiedz z cytatem

I. Stan infrastruktury kolejowej na terenie białostockiego węzła kolejowego.
Infrastrukturą kolejową na terenie województwa podlaskiego zarządzana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Zakład Linii Kolejowych w Białymstoku (IZ Białystok).
Podstawowe dane:
· długość torów głównych zasadniczych linii normalno i szeroko torowych – 897,959 km,
· długość torów na stacjach – 311,874 km,
· ilość rozjazdów – 1027 sztuk.
Ocena stanu technicznego torów na stacji Białystok przedstawia się następująco:
· tory przyjazdowo – odjazdowe (główne zasadnicze i dodatkowe) dla pociągów pasażerskich i towarowych – stan techniczny dobry,
· tory przyjazdowo – odjazdowe (główne dodatkowe) dla pociągów towarowych – stan techniczny dostateczny,
· tory boczne – stan techniczny dostateczny.
Utrzymaniem sprawności technicznej infrastruktury kolejowej zajmują się zespoły diagnostyczne i zespoły utrzymaniowe. Na terenie węzła Białystok całodobowo pracuje zespół do szybkiego usuwania usterek i awarii. W stałej dyspozycji jest zespół kolejowego ratownictwa technicznego.

II. Utrzymanie i eksploatacja infrastruktury kolejowej w obrębie węzła białostockiego
Stacja Białystok, skupia w swym zasięgu trzy ważne linie:

* nr 6 Zielonka – Kuźnica Białostocka,
* nr 32 Czeremcha – Białystok,
* nr 38 Białystok – Bartoszyce

spełniające dla komunikacji kolejowej bardzo ważną rolę.

W związku ze skutkami wypadku z listopada 2010 roku został wyłączony z ruchu kolejowego okręg nastawczy Błl co spowodowało, iż pociągi towarowe z kierunków: Czeremcha, Warszawa, Ełk nie mogą zostać bezpośrednio przyjęte na grupę torów towarowych. Wjazd, w chwili obecnej, odbywa się przez głowicę wschodnią.

Pociągi towarowe o długości do 300 m kierowane są poprzez okręgi nastawcze Błd, Bł7 i Bł8, a pociągi dłuższe przejeżdżają stację Białystok do stacji Wasilków, celem zmiany kierunku jazdy. Przejazdy te, prowadzone są systemem manewrowym.
Obecnie realizowana jest pełna oferta kolejowych przewoźników towarowych, natomiast ruch pociągów z towarami niebezpiecznymi odbywa się wyłącznie w porze nocnej od godziny 21:00 do godziny 5:00 rano. Ruch pasażerski odbywa się bez zakłóceń.
Aktualnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozważają trzy warianty odbudowy zniszczonej infrastruktury kolejowej w obrębie węzła Białystok:
A. Odbudowa w układzie torowym sprzed incydentu – obejmowałaby odbudowę układu torowego i sieci trakcyjnej nad układem torowym oraz spalonego budynku nastawni. Jednakże, z uwagi na brak możliwości zabudowy mechanicznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, których obecnie już się nie produkuje, konieczne jest zabudowanie elektrycznych urządzeń srk.
W miejscu spalonego budynku nastawni należałoby zbudować nowy budynek przystosowany dla potrzeb obsługi i nowych urządzeń. Przy tej dobudowie wskazana byłaby likwidacja posterunku Bł11, zabudowa semaforów świetlnych przy każdym torze szlakowym, elektrycznych napędów zwrotnicowych oraz TVU (telewizja użytkowa) do stwierdzania sygnałów końca pociągów.
B. Odbudowa w zmienionym układzie torowym – obejmowałaby uproszczenie układu torowego w rejonie byłej nastawni Błl, tak aby można go było dostosować do rozwiązania zawartego w opracowaniu „Modernizacja linii kolejowej E-75 na odcinku Warszawa – Białystok”.
C. Odbudowa w zmienionym układzie torowym – sterowanie z nastawni dysponującej, który należałoby uprościć i dostosować do rozwiązania zawartego w opracowaniu „Modernizacja linii kolejowej E-75 na odcinku Warszawa – Białystok”. W proponowanym wariancie zostałyby tylko rozjazdy pojedyncze. Były okręg nastawczy Bł1 i okręg Bł11 zostałby włączony do okręgu nastawni dysponującej Błd.
W likwidowanych okręgach nastawczych należałoby zabudować sygnalizację świetlną, elektryczne napędy zwrotnicowe, licznikowe obwody kontroli niezajętości torów i rozjazdów.
Do wyżej wymienionych robót można by przystąpić po wykonaniu rekultywacji skażonego terenu.

III. Ochrona środowiska.
Na zlecenie Zakładu Linii Kolejowych w Białymstoku, spółka PROTE Technologie dla Środowiska sp. z o.o. opracowała „Projekt działań naprawczych środowiska gruntowo-wodnego, zanieczyszczonego na skutek katastrofy kolejowej”, na podstawie którego do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku został złożony wniosek o uzgodnienie działań naprawczych. Według Ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 roku o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz. U. z 2007r. Nr 75, poz. 493 z późn. zm.) działania naprawcze można podejmować po uzyskaniu prawomocnej decyzji uzgadniającej warunki prowadzenia działań naprawczych.
Decyzja Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku Nr WSI.511.1.2011.JŁ wpłynęła w dniu 14.03.2011 roku. Zgodnie z przedmiotową decyzją działania naprawcze należy przeprowadzić w II niezależnych etapach, które można prowadzić współbieżnie:

ETAP I

1. Zabezpieczenieśrodowiska przed rozprzestrzenianiem się zanieczyszczeń:

· instalacja dynamicznej bariery biologicznej;
· instalacja systemu oczyszczania wód gruntowych.

2. Metoda Ex-situ – wymiana zanieczyszczonej substancjami ropopochodnymi warstwy podtorowej, tj. tłucznia.

ETAP II
Metoda In-situ – oczyszczanie środowiska gruntowo-wodnego z wykorzystaniem biopreparatów bakteryjnych.

Dla określenia postępu rekultywacji prowadzone mają być prace monitoringowe.
Zakłada się, iż działania naprawcze mogą być prowadzone do dnia 30 czerwca 2017 roku.
Uchwałą Zarządu PKP PLK S.A. z dnia 24 stycznia 2011 roku na powyższe działania zabezpieczone zostały odpowiednie środki finansowe.

IV. Zasady organizacji procesu przewozowego i procedur w PKP PLK S.A. związane z przewozem materiałów niebezpiecznych (TWR).
Bezpieczeństwo i rozwój transportu kolejowego na terenie województwa podlaskiego, regulują zasady organizacji procesu przewozowego i procedury przyjęte w PKP PLK S.A. związane z przewozem towarów niebezpiecznych a szczególnie towarów wysokiego ryzyka (TWR):

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest jednym z uczestników przewozu koleją towarów niebezpiecznych i zadania określone dla zarządcy infrastruktury kolejowej zapewniające bezpieczeństwo w tych przewozach całkowicie realizuje między innymi w oparciu o:

* ustawę z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
* ustawę z dnia 31 marca 2004 r. o przewozie koleją towarów niebezpiecznych,
* przepisy wykonawcze do wyżej wymienionych ustaw,
* regulamin dla międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID),
* załącznik 2 „Przepisy o przewozie towarów niebezpiecznych” do SMGS.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. udostępnia trasy pociągów dla licencjonowanych przewoźników kolejowych i prowadzi ruch tych pociągów na zarządzanych liniach kolejowych na podstawie umowy zawartej z przewoźnikami. Wszystkie trasy między innymi wyznaczone do prowadzenia ruchu pociągów towarowych na terenie województwa podlaskiego, są przeznaczone do przewozu materiałów i przedmiotów z materiałami niebezpiecznymi.

Wymienione ustawy określają ogólne wymagania w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa, natomiast przewozy koleją towarów niebezpiecznych są prowadzone w oparciu o przepisy szczegółowe wydane do tych ustaw między innymi – Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 roku w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, Regulamin dla międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID), Załącznik 2 SMGS oraz instrukcje wewnętrzne PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (zaakceptowane przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego sprawującego ustawowy nadzór nad bezpieczeństwem tych przewozów).

Mając na uwadze obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa w przewozach koleją towarów niebezpiecznych, Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dniem 13 grudnia 2009 roku wprowadził „Instrukcję o postępowaniu przy przewozie koleją towarów niebezpiecznych” (Ir-16), w której określono dodatkowo, poza ogólnymi zasadami, szczegółowe regulacje dotyczące między innymi:

* warunków technicznych dla torów do awaryjnego odstawiania wagonów z towarami niebezpiecznymi na wyznaczonych stacjach,
* zasad techniki manewrowej dla cystern kolei 1520/1524 oznaczonych kolorowymi pasami wzdłuż części cylindrycznej zbiornika,
* zasad powiadamiania zarządcy infrastruktury o zestawieniu pojazdów kolejowych w składzie pociągu,
* specjalne procedury określone w § 17 Instrukcji, dotyczące śledzenia i nadzoru przewozu towarów niebezpiecznych wysokiego ryzyka (TWR).

W § 12 omawianej Instrukcji wprowadzono dla przewoźników kolejowych obowiązek pozostawiania u dyżurnego ruchu na stacji początkowej, stacji granicznej lub stacji zmiany zestawienia pociągu wykazu pojazdów kolejowych w składzie pociągu. W wykazie tym muszą być zawarte informacje dotyczące zestawienia pojazdów w pociągu, masy ładunku w poszczególnych wagonach i rodzaju towaru niebezpiecznego. Obowiązek ten wynika bezpośrednio z postanowień Regulaminu RID zobowiązującego zarządcę infrastruktury kolejowej do pozyskiwania od przewoźników i ujawniana informacji z wykazu pojazdów kolejowych w składzie pociągu tylko służbom ratowniczym w sytuacjach awaryjnych.

Zasady określone w Instrukcji Ir-16 obowiązują w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz wszystkich przewoźników kolejowych przewożących towary niebezpieczne po torach zarządzanych przez PKP PLK S.A.
Przestrzeganie przez wszystkich uczestników przewozu koleją towarów niebezpiecznych obecnie obowiązujących regulacji prawnych, w tym zapewnienia właściwego stanu technicznego taboru i infrastruktury, poza wypadkami losowymi, zapewni bezpieczeństwo przewozu tych towarów.


(Opracowano na podstawie materiałów PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.)

http://www.mi.gov.pl/2-482b057d85677-1793878-p_1.htm

_________________
w pociągu:
2010-2012=14439km
2013-49706km
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

IC_prukfa Płeć:Kobieta
Użytkownik


Dołączyła: 06 Lis 2009

PostWysłany: 01-04-2011, 20:50    Odpowiedz z cytatem

Jaki jest sens kopiowania tego co jest dostępne na stronie MI ?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl