Wysłany: 17-10-2015, 01:00 Program "Zrównoważony Transport" partii Razem
Witam,
jako inicjator i główny współautor przedstawiam Wam program "Zrównoważony Transport" partii Razem, za zgodą administracji Infokolei. Jest to jedyny tak kompleksowy program wyborczy dotyczący transportu w ogóle, a kolei w szczególności, wśród wszystkich ugrupowań biorących udział w wyborach. Program jest w załączniku.
W kwestiach kolejowych, które oczywiście tu wszystkich najbardziej interesują (i które zajmują najwięcej miejsca), zapewne najważniejsze są cztery wątki:
1) Zdecydowana zmiana priorytetów finansowych państwa na rzecz kolei. Popieramy proporcję 60/40 na korzyść kolei zalecaną przez Komisję Europejską i co więcej, chcemy ją do odwołania (tj. do momentu przywrócenia kolei do zadowalającego stanu) utrzymać także w ogóle wydatków państwa na kolej i GDDKiA. Jest to naszym zdaniem najważniejszy krok ku naprawie kolei, bez którego wszystkie inne są bezskuteczne.
2) W związku z powyższym chcemy odwrócić proporcję utrzymywania torów przez państwo i pasażerów, a docelowo utrzymywać je w całości przez państwo (likwidacja stawek dostępu). Wyjątkiem byłyby przewozy towarowe oraz pasażerskie komercyjne (jednak także one, zwłaszcza te pierwsze, korzystałyby z niższych stawek dostępu).
3) Chcemy odbudować i rozwijać sieć kolejową, także budując nowe linie. Priorytetem jest dla nas kolej regionalna i aglomeracyjna, KDP (linia "Y") popieramy, lecz jest ona dla nas projektem drugiej kategorii.
4) Chcemy przywrócić funkcję narodowego przewoźnika kolejowego przez reintegrację PR z PKP i stworzenie na bazie PR i IC spółki PKP Przewozy Pasażerskie (PKP PP). Teraz, gdy PR przejęło z powrotem państwo (ARP), powstała patologiczna sytuacja, w której trzej kluczowi przewoźnicy (wliczając PKP SKM) należą do państwa, jednak nie są w żaden sposób zintegrowani decyzyjnie, taryfowo itp. Będziemy także negocjować z samorządami włączenie spółek samorządowych do PKP PP.
Zapraszam do dyskusji. Postaram się odpowiedzieć na każdą merytoryczną uwagę, choć z uwagi na szalenie trudny okres przedwyborczy zapewne będą to odpowiedzi dość lakoniczne. Domyślam się, że projekt zbierze także solidną krytykę. Proszę tylko pamiętać o dwóch rzeczach. To jest projekt partii lewicowej i stąd pewne naturalne dla lewicy postulaty, jak choćby narodowy przewoźnik (choć zwróćmy uwagę, że w innych częściach programu zaskakująco często pojawia się wsparcie wolnej konkurencji). Po drugie, pomimo wszelkich Waszych zastrzeżeń, nie można zaprzeczyć, że jest to - jak pisałem - jedyny taki program partyjny, inne ugrupowania kolej traktują w 1-2 zdaniach, o ile w ogóle. Zwolennicy większej roli liberalizmu gospodarczego powinni mieć na uwadze, że wybrane przez nich partie może bardziej odpowiadają im jeśli chodzi o ogólny program, ale nie mają prawie niczego do powiedzenia o kolei.
pozdrawiam wszystkich użytkowników,
dr Tomasz Larczyński
partia Razem, lista gdańsko-tczewska
(uwaga techniczna: aby zmieścić się w limicie forum, przekonwertowałem plik z pdf do doc, przez co mogła uciec część formatowania zwłaszcza jeśli chodzi o czcionkę)
4) Chcemy przywrócić funkcję narodowego przewoźnika kolejowego przez reintegrację PR z PKP i stworzenie na bazie PR i IC spółki PKP Przewozy Pasażerskie (PKP PP). Teraz, gdy PR przejęło z powrotem państwo (ARP), powstała patologiczna sytuacja, w której trzej kluczowi przewoźnicy (wliczając PKP SKM) należą do państwa, jednak nie są w żaden sposób zintegrowani decyzyjnie, taryfowo itp. Będziemy także negocjować z samorządami włączenie spółek samorządowych do PKP PP.
Aby zintegrować taryfowo przewoźników pasażerskich, nie trzeba ich łączyć w jedną spółkę. Byłby to powrót do monopolu na rynku kolejowym. A każdy monopol jest szkodliwy! Zwłaszcza monopol PKP. Aczkolwiek przyznaję, że sytuacja jest patologiczna - spółek kolejowych jest za dużo!
Co mogłoby uzdrowić tę sytuację? KONKURENCJA! Przede wszystkim konkurencja prywatna. W Polsce, jeśli chodzi o przewozy pasażerskie, nie ma ani jednego prywatnego przewoźnika kolejowego (nawet Arriva RP należy do niemieckiej państwowej spółki Deutsche Bahn). Prywatna konkurencja jest w Czechach i na Słowacji (LEO Express). O Niemczech czy Szwajcarii nawet nie wspominam. Gdy czeski LEO Express chciał wjechać do Polski, połączone siły betonu PKP, UTK i Ministerstwa Infrastruktury zrobiły wszystko, żeby prywatną konkurencję zablokować. A byłby to kubeł zimnej wody dla naszego monopolisty - PKP Intercity. Z korzyścią dla pasażerów. A tak co mamy? Wielkie g... Nawet interREGIO udupili.
_________________ "Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
Faktem jest, że rozważaliśmy wariant "rządzenia" przez UTK, co mogłoby istotnie dać integrację taryfową. Jak już pisałem, nie jestem to w stanie przytoczyć wszystkich argumentów za narodowym przewoźnikiem pasażerskim z uwagi na ich obszerność, ale najistotniejszym była racjonalna gospodarka taborowa (zakupy i modernizacje). Teraz państwo polskie (+samorządy) jest klientem detalicznym w sklepiku osiedlowym - osobno kupują poszczególne spółki, osobno marszałkowie, i do tego krzyk rozpaczy w postaci grup zakupowych. Tu 10 SZT, tu 5 EZT, tu modernizacja 7 kibelków. Pomyśl, jakie korzyści cenowe uzyskalibyśmy składając zamówienia takiego rzędu wielkości, jak PRLowskie PKP na EN57 i pochodne, zajmując całe linie produkcyjne producenta X (nie chcę tu wymieniać konkretnego) na wiele lat. Wtedy bylibyśmy jak dyskont wobec dostawcy. Na "konkurencję" po prostu marnujemy olbrzymie środki publiczne. Inne argumenty to łatwość pozyskiwania taboru zastępczego w razie awarii (sama doskonale wiesz, jak to jest w KD, ale przecież nawet IC ma z tym wielkie problemy np. w Rzeszowie) czy możliwość uzyskania efektu skali przy stosowaniu promocji handlowych (własnych przewoźnika) - ogólnokrajowe kampanie, które obserwowałem z bliska w Republice Czeskiej. No i kadry: aferę z Kolejami Śląskimi i ich "wesołym inaczej" dyrektorem doskonale znasz. W spółce o skali PKP PP to by chyba jednak nie przeszło. Wiadomo, że Platformianych Mietków zawsze można poupychać na stanowisku Dyrektorów ds Ścierek, ale już mówiąc mocno cynicznie: jedno PKP PP będzie miało do obsłużenia potrzeby kadrowe jednej Grupy Trzymającej Władzę, a nie 17 (rząd + województwa) jak teraz. Przepraszam, że nie mogę tego bardziej rozwinąć. Zwróć jednak uwagę, że dopuszczamy bez ograniczeń konkurencję w przewozach komercyjnych pasażerskich (i oczywiście wszystkich towarowych), nawet, uwaga nie postulujemy okresu przejściowego w związku z IV pakietem kolejowym!
_________________ Polska - kraj, w którym samochód jest bogiem
Na głowę upadłeś? RAZEM to partia lewicowa, a więc jak każde lewactwo zapewne chce ściągnąć hordy muzułmanów do Polski, których będziemy musieli utrzymywać z naszych podatków. Bo przecież lewicowi działacze nielegalnych imigrantów do swych domów nie zaproszą. Mojego głosu nie mają!
Działaczom partii RAZEM nie podoba się coroczny Marsz Patriotów we Wrocławiu, który odbywa się w Święto Niepodległości 11 listopada. Apelują do władz miasta o jego zablokowanie:
Faktem jest, że rozważaliśmy wariant "rządzenia" przez UTK, co mogłoby istotnie dać integrację taryfową.
Szkoda waszego czasu na te rozważania, albowiem sondażowe poparcie dla partii "Razem" oscyluje na granicy błędu statystycznego (ok. 1%). Na jakiekolwiek rządzenie czy nawet współrządzenie macie zerowe szanse. Lewica w Polsce skapitulowała! Ostał się tylko postkomunistyczny beton SLD, z którym skumał się Palikot tworząc tzw. ZLew. Wasza partia to ostatnie podrygi lewackiej młodzieżówki. Nikt tego nie kupi, zwłaszcza po reklamie w dzisiejszych "Wiadomościach", w których jeden z waszych działaczy nawoływał do przyjmowania w Polsce muzułmanów, którzy mieliby wzbogacać naszą kulturę. Działaczom partii "Razem" proponuję emigrację do jednego z krajów arabskich i wzbogacanie tamtejszej kultury tęczowymi paradami LGBTQWERTY. Będzie kolorowo i wesoło...
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Pirat, wiedzę o tej partii czerpiesz wyłącznie z Wiadomości? Tak się składa, że gdybyś poszperał głębiej to byś się dowiedział, że mają bardzo zdroworozsądkowe podejście do przyjmowania uchodźców. Ja rozumiem, że masz swoje preferencje, ale byłoby fajnie gdybyś merytorycznie odpisał na ciekawy post na temat kolei zamiast we wszystkim doszukiwać się proislamskich spisków. Jak na jednego z adminów forum dajesz słaby przykład jakości dyskusji.
Ja mam np poglądy uważane powszechnie za "lewicowe" i jak zauważyłeś chętnie udzielam się na tym forum, mimo że dominują tu osoby o poglądach prawicowych. Tak się składa, że wydaje mi się że wiele nas łączy, szczególnie w kwestiach związanych z transportem publicznym, a także przekrętami, banksterami i dziką prywatyzacją.
MK_Wro, na forum wypowiadam się jako osoba prywatna a nie jako administracja forum. Prezentuję wyłącznie swoje zdanie, jak każdy inny użytkownik tego forum. Program partii "Razem" w ogóle mnie nie interesuje, bo lewica to nie moja bajka, więc nie będę tracił czasu na jego czytanie.
W związku z mikroskopijnym poparciem w sondażach deliberowanie o ich programie wyborczym uważam za pozbawione sensu. Mogę zainteresować się programem ugrupowania, które ma realną szansę na przekroczenie progu wyborczego i współrządzenie z PiSem.
Jako admin i jednocześnie osoba o prawicowych poglądach nikomu nie bronię na forum przedstawiać swoich lewicowych programów czy opinii. Mimo iż mam alergię na czerwone i tęczowe. I żeby nie było wątpliwości, PiS też uważam za (gospodarczą) lewicę.
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Pirat, rozumiem i szanuję Twoje poglądy. Moim zdaniem dyskusja w tym wątku niepotrzebnie zeszła na kwestie światopoglądowe, w których się najtrudniej zgodzić. W kwestiach gospodarczych partii Razem jest znacznie bliżej do PISu niż do innych partii (tak jak zauważyłeś gospodarczo PIS jest raczej lewicowy, poza odłamem Gowinowców, któremu raczej bliżej do Balcerowicza). Co do sondaży - ta partia jest nowa i po raz pierwszy startuje w wyborach. Nie ma celebrytów ani możnych sponsorów. W naszych "wolnych", "publicznych" mediach dostaje sekundowe przebitki. Ale podoba mi się, że jest to ruch oddolny i prawdziwie lewicowy (w odróżnieniu od farbowanej lewicy spod bandery SLD i teraz ZLewu).
MK_Wro, na program wyborczy partii aspirującej do Sejmu trzeba patrzyć całościowo, a nie tylko przez pryzmat pomysłów na uzdrowienie kolei.
Ale żeby nie było... Przeleciałem pobieżnie "Program Zrównoważony Transport", niektóre postulaty są słuszne, inne nie, ale zabrakło mi najbardziej istotnej sprawy: źródła finansowania. I tu przypomniałem sobie materiał z dzisiejszych "Wiadomości" TVP, w których zapodano program partii "Razem" dotyczący podatków. Zaskoczenia nie ma: wzrost podatków, w tym 75% dla najbogatszych. Bogaty nie jestem, biedny też nie (najbiedniejsi mieliby nie płacić podatków), ale każdy kto chce jeszcze bardziej drenować moją kieszeń, jest moim ideologicznym wrogiem.
Problem z lewicą polega na tym, że zawsze kończą im się cudze pieniądze! Stąd pomysły socjalistów na nieustanne podwyższanie podatków. W ultra socjalistycznej Szwecji tamtejsze lewactwo tak się kiedyś zapędziło, że ustanowili podatek dla najbogatszych na poziomie 102%. Jedną z osób, która odczuła na własnej skórze ten podatek, była Astrid Lindgren, słynna autorka książek dla dzieci.
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Pirat, no tak, to jest często powtarzany mit na temat gospodarek rynkowych z dużą rolą państwa i mocną progresją podatkową (nota bene te gospodarki są najsilniejsze w Europie i właśnie do tych "ultrasocjalistycznych" krajów Polacy najchętniej emigrują) ale wiesz, bez tych "cudzych" pieniędzy możesz zapomnieć o takich fajnych rzeczach jak transport publiczny (w tym kolej), darmowa edukacja czy służba zdrowia... No i jeśli Ty byś się załapał na wyższy podatek przy postulatach partii Razem, to mogę tylko pogratulować soczystych dochodów Jest proste wyliczenie dostępne w sieci, które pokazuje, że 90% społeczeństwa skorzystałoby na ich propozycjach podatkowych.
MK_Wro, po pierwsze, nie ma darmowej edukacji i darmowej służby zdrowia. Nauczyciele nie uczą za darmo, a lekarze nie leczą za darmo.
Po drugie, skoro 90% społeczeństwa zyskałoby na ich propozycjach podatkowych to program partii "Razem" jest oderwany od rzeczywistości. No chyba, że zakładają możliwość drukowania pieniędzy na finansowanie swoich postulatów socjalnych? Sorry, ale ekonomia jest bezwzględna.
Podatki trzeba obniżać i wydatki państwa też trzeba obniżać. Socjaliści robią odwrotnie: podwyższają podatki i zwiększają wydatki państwa. I dochodzi do absurdu, w którym moje pieniądze na moje potrzeby dystrybuuje władza ludowa (część kradnie i trwoni po drodze), uszczęśliwiając mnie na siłę.
Strachliwy nie jestem, ale bałbym się rządów lewicy takiej jak partia "Razem". Na szczęście Polsce to nie grozi.
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Samorządy nadal będą miały kluczowy głos przy konstruowaniu rozkładów jazdy kolei regionalnej, jednak przy określeniu przez rząd minimalnych parametrów pasażerskich przewozów regionalnych w oparciu o bazowy takt dwugodzinny, oraz zobowiązaniu samorządów do zawierania długoterminowych umów na przewozy (przynajmniej 5-letnich).
To w dalszym ciągu brzmi dla mnie niepokojąco. Z jednej wiemy, że sytuacja, gdy koleją pasażerską zarządza banda 17orga (16 marszałków + MIR), generuje mnóstwo patologii, ale żeby coś zmieniło się na lepsze, musi się zmienić podejście samych urzędników samorządowych do kwestii transportu. W przeciwnym wypadków zamiast zapewnić choćby minimalny rozkład 6 par z taktem 2godzinnym na bocznych liniach będą woleli całkowicie zawiesić tam ruch, ba, będą się jeszcze mieli za wielkich racjonalizatorów i dobrych gospodarzy.
_________________ W ŚWIECIE IMITACJI DOSKONAŁYCH SZTUKA RODZI SIĘ Z PRZEKŁAMAŃ W KOPIOWANIU.
Strachliwy nie jestem, ale bałbym się rządów lewicy takiej jak partia "Razem". Na szczęście Polsce to nie grozi.
Mają szanse na przekroczenie progu wyborczego, pod warunkiem, że pijany Tusk przejedzie Michnika w sutannie na trzeciej linii warszawskiego metra.
_________________ ⚠ Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum