Wysłany: 02-10-2011, 17:03 Warszawska SKM przebuduje swoje 14WE
Warszawska SKM przebuduje swoje 14WE
Osiem pojazdów typu 14WE, zbudowanych częściowo na bazie złomowanych EN57, to pierwszy i najstarszy tabor warszawskiej SKM. Miejska spółka ma dość problemów z przestarzałym układem napędowym jednostek.
- Chcemy modernizować pociągi 14WE. Ale nie do standardu AKM, to by była pomyłka. Zamontowanie w obudowie wózków EN57 silników asynchronicznych powoduje, że układ hamulcowy i przekładnia pozostają stare. A te elementy są źródłem awarii, szczególnie w warunkach zimowych - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" prezes SKM Leszek Walczak.
AKM to oznaczenie pociągów typu EN57 Kolei Mazowieckich, w których zamontowano silniki asynchroniczne, o lepszych parametrach niż standardowe silniki EN57. Pozwala to EN57AKM na osiągnięcie lepszego przyspieszenia i prędkości maksymalnej bez konieczności kosztownej wymiany całego układu napędowego. Co to ma wspólnego z 14WE - pierwszymi pojazdami SKM, których nowoczesny wygląd i klimatyzacja zachwyciły warszawiaków? Wszystko - cały układ napędowy 14WE jest wspólny z EN57 - pozwoliło to firmie Newag szybko i dość tanio zbudować pociągi i dostarczyć SKM. Ale jest to rozwiązanie awaryjne.
- Potrzebne jest całkowicie nowe zawieszenie i wózki. Przebudowa będzie kompletna, po to by zrobić z 14WE pojazd całkowicie nowoczesny - deklaruje Leszek Walczak. Wszystkie elementy pojazdów 14WE pozostałe z typu EN57 zostaną zatem wymienione.
Prezes Szybkiej Kolei Miejskiej jest bardzo zadowolony z bezawaryjności drugiego typu pociągu od Newagu - 19WE - który wydają się omijać "choroby wieku dziecięcego". - Byliśmy aż zaskoczeni, że tak dobrze to wygląda - przyznał Leszek Walczak. Trochę gorzej jest z najnowszymi pojazdami Elf bydgoskiej PESY, których siedem kursuje już w barwach SKM - Między 19WE a Elfem jest pewna różnica. To jest tak, jak swego czasu było na rynku lotniczym pomiędzy Boeingiem a Airbusem. Airbus był pierwszym samolotem z systemem "fly-by-wire", bez mechanicznych systemów sterowania. Wszystko przejęły sterowniki i komputery. Tak samo jest z Elfem. Te problemy polegają na zestrojeniu oprogramowania i sterowników. Ale najczęściej awarie dotykają drzwi - wyjaśnił prezes SKM.
Tylko komu opchnąć? Wszyscy mają świadomość parametrów i awaryjności. A 19WE nie można tak sobie kupić z wolnej ręki, a przy przetargu może być bardzo różnie. Kto wie, a nóż po małych zmianach podpasują wózki z 19WE i mogą wyjść ciekawe pojazdy. Jednak znamy trochę za mało szczegółów. Bo chyba nie ma wątpliwości, że ewentualną przebudową zajmie się producent 14WE czyli Newag.
PS. Proszę któregoś z modów o poprawę linku w źródle bo niestety już nie mogę edytować.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum