Przypominam, że trwają prace nad Kodeksem Etyki w grupie PKP. Mowa o tym była tutaj. Kodeks ma być wprowadzony w całej grupie PKP. Opinie, artykuły na ten temat proponuję umieszczać tutaj. Jeśli ktoś wie coś więcej, w jaki sposób trwają prace nad tym kodeksem, proszę pisać.
10 stycznia br. został zakończony ważny etap naszego wspólnego projektu Zareaguj, którego celem jest przygotowanie i wdrożenie w Grupie PKP, Kodeksu Etyki i procedur przeciwdziałania nadużyciom wewnętrznym. Przez prawie trzy tygodnie prowadzone były anonimowe wywiady i ankiety wśród pracowników Spółek wchodzących w skład Grupy PKP.
Zebrane wyniki pokazują, że aż 87 procent ankietowanych i rozmówców identyfikuje potrzebę wdrożenia Kodeksu Etyki, a przeważająca większość z nich zetknęła się z przypadkami zachowań nieetycznych i opowiedziała się za zwiększeniem kultury etycznej.
Z przeprowadzonych ankiet oraz wywiadów wynika, że dla pracowników Grupy PKP najważniejsze w pracy są dobre relacje pomiędzy pracownikami i pracodawcą, szacunek, uczciwość, lojalność, rzetelność oraz budowanie pozytywnego wizerunku Spółki i dbałość o jej interes.
Ankietowani oczekują, że Kodeks Etyki będzie zwięzły i precyzyjny oraz poparty konkretnymi przykładami codziennych zastosowań. Pracownicy dobrze rozumieją cele, dla których system zgłaszania nadużyć powinien być wprowadzony i odbierają go jako ułatwienie w zakresie swobodnego wypowiadania się na temat dostrzeżonych nieprawidłowości.
Osoby biorące udział w badaniu oczekują, że nadużycia i nieetyczne zachowania w pracy będzie można zgłaszać przy zachowaniu anonimowości „sygnalistów”, tak aby zapobiec ewentualnej negatywnej reakcji otoczenia lub przełożonych. Sygnalistą jest każda osoba, która będąc świadkiem niemoralnego, bezprawnego i nieetycznego działania, zabiega o jego wyeliminowanie, mając na uwadze dobro wspólne i wizerunek firmy.
Zebrane, dzięki przeprowadzonemu badaniu, informacje są punktem wyjścia do dalszych prac w projekcie Zareaguj, polegających na stworzeniu, wspólnego w ramach Grupy PKP, Kodeksu Etyki i procedur przeciwdziałania nadużyciom wewnętrznym. W najbliższych dniach projekty obu wymienionych dokumentów zostaną przekazane do konsultacji społecznych ze związkami zawodowymi.
Źródło: informacja przesyłana do pracowników grupy od PKP S.A.
Nie ma sensu regulowania czym kolwiek w kwestiach etycznych jeśli nie wprowadzi się dla pracowników (komórek organizacyjnych typu: kadry, księgowość, przetargi, kontrola wewnętrzna i audyt) następującej treści oświadczenia:
Ja niżej podpisany …………., zamieszkały w ………., legitymujący się dowodem osobistym serii … o numerze ……, wydanym przez ……….. w dniu …………..r.., świadomy odpowiedzialności karnej wynikającej z art. 233 § 1 kodeksu karnego przewidującego karę za składanie fałszywych zeznań
oświadczam, że:
- nie byłem skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo, lub za umyślne przestępstwo skarbowe,
- korzystam z pełni z praw publicznych i posiadam pełną zdolność do czynności prawnych,
Poznań, dn. …. …….. 2013r. (własnoręczny podpis)
Bez tego kodeks etyki będzie tylko koncertem życzeń. Element z PKP nie zostanie usunięty.
Takie oświadczenia są pobierane od wszystkich pracowników jednostek sektora finansów publicznych np. od urzędników. Gdyby takie oświadczenie zażądano od prezesa Kolei Śląskich to nie doszło by do chaosu i zmarnowania pieniędzy podatników. PKP ze względu na duże skupisko wszelkich złodziejaszków tym bardziej powinno stosować takie zabezpieczenie.
Narazie wystarczy ten pierwszy krok. To już by się okazał krokiem milowym w kierunku powrotu zachowań moralnych kolejarzy ze środowiska Grupy PKP.
Ale cóż nawet tego nie chce władza wprowadzić ponieważ zapewne wie z kim ma do czynienia. Władza woli pozorować działania w postaci drukowania kodeksu. Tylko jak te zapisy kodeksu będą egzekwowane.
Worms -Usunięty- Gość
Wysłany: 04-02-2013, 19:02
Grad, ...powrotu zachowań moralnych kolejarzy ze środowiska Grupy PKP...ale wszystkich kolejarzy?Nie uogólniasz za bardzo?W każdej grupie są czarne owieczki.Taki kodeks etyki przydałby się również dla niektórych pasażerów.Beatrycze, może jeszcze coroczny wyciąg z Urzędu Skarbowego informujący o nieopłaconych ewentualnych mandatach?Toć to wykroczenie.
Większość stanowią degeneraci. Coroczny wyciąg z Urzędu Skarbowego a właściwie zaświadczenie okazywane pracodawcy wyelininowałoby cwaniaków, którzy pracują nie na kolei, studiują zaocznie a mają ulgę kolejarską na przejazdy ze względu na to, że rodzic pracuje. Kiedyś rodzic - pracownik kolei składał oświadczenie, że dorosłe dziecko nie uzyskuje dochodu np. z pracy. Potem decydenci usunęli tą rubrykę z formularza. Warto by to przywrócić i przy okazji załącznikiem byłoby zaświadczenie z urzędu skarbowego., za rok bieżący z miesiąca grudnia.
Worms -Usunięty- Gość
Wysłany: 04-02-2013, 22:28
Grad, powątpiewam czy znasz znaczenie słowa degenerat.Odsyłam do źródła wiedzy http://portalwiedzy.onet.pl/44470,,,,degenerat,haslo.html i zalecam abyś ją uzupełnił chociaż o ten termin i nie obrażał na przyszłość.Co do reszty Twojego postu=
... Gdyby takie oświadczenie zażądano od prezesa Kolei Śląskich to nie doszło by do chaosu i zmarnowania pieniędzy podatników....
Takie lub podobne oświadzenie Worach złożył:
"...napisał oświadczenie, że nie toczy się przeciwko niemu żadne postępowanie karne..."
Cały tekst, GW.
więc
Cytat:
Grad, takie oświadczenie to za mało. Konieczny byłby załącznik w postaci zaświadczenia o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego.
...
Cytat:
...Beatrycze, może jeszcze coroczny wyciąg z Urzędu Skarbowego informujący o nieopłaconych ewentualnych mandatach?Toć to wykroczenie.
@Worms, w przypadku Kolei Śląskich Beatrycze zatem ma rację. Też jestem zdania, że ważne funkcje nadzorcze na szczeblu publicznym powinny być poprzedzone stosowną weryfikacją przeszłości potencjalnego kandydata. Nie posprzątaliśmy po komunistycznych gnidach w 1989 r. to mamy tego efekt i trzeba temu jakoś przeciwdziałać.
Wracając do Kodeksu Etyki, to sądzę, że nie ma to wiele wspólnego ze zniżkami pracowniczymi
@Grad. Na pierwszy rzut oka, wygląda mi to na próbę opracowania pewnego wzorca na podstawie rozwiniętej już kultury organizacyjnej. Ja się tylko zastanawiam,bo poza tym komunikatem nie wiadomo właściwie kto, gdzie, jak się tym zajmuje i w jaki sposób pracownik miałby dotrzeć do tej jednostki, aby przekazać swój głos na temat Kodeksu Etyki, czy samych spraw związanych z Etyką wewnątrzorganizacyjną. Dlatego, że bez sygnałów od pracowników, taki kodeks nigdy nie powstanie. Czy w ogóle istnieje faktyczny cel i dobra wola kogoś w tej sprawie? Dalej idąc posłużę się krótkim cytatem "...oby nie było to pustosłowie, a kodeks działał faktycznie".
Startują konsultacje władz PKP S.A. ze związkami zawodowymi na temat wprowadzenia w ośmiu spółkach Grupy PKP Kodeksu Etycznego, zawierającego politykę zgłaszania nadużyć przez pracowników. Konsultacje potrwają do 6 maja.
Wprowadzenie tego rodzaju rozwiązań jest powszechnie stosowanym elementem budowy ładu korporacyjnego przez firmy w Polsce i na świecie.
Przygotowanie Kodeksu Etycznego zostało poprzedzone badaniami wśród pracowników Grupy PKP. 78 proc. ankietowanych uważa, że potrzebny jest zbiór zasad i norm, którymi pracownicy powinni kierować się w codziennej pracy. Dokument przygotowała grupa robocza złożona z 25 pracowników Grupy PKP.
Wysłany: 20-04-2013, 00:05 W PKP kradzieże, nepotyzm i nieuczciwe przetargi
Działania nieuczciwych pracowników kosztowały PKP kilkadziesiąt milionów złotych. Przedsiębiorstwo odpowiada wnioskami do prokuratury i... kodeksem etycznym
Kolejny audyt w polskiej kolei przynosi niepokojące informacje. Po czwartkowym miażdżącym podsumowaniu działalności Kolei Śląskich, w piątek opublikowano informacje o nieprawidłowościach w całym PKP.
Według raportu, nieuczciwe działanie pracowników naraziło przedsiębiorstwo na straty rzędu kilkudziesięciu milionów złotych. W opracowaniu pojawiają się zarzuty o tolerowaniu nepotyzmu przy wynajmie powierzchni handlowych. W wyniku nieuczciwie rozpisanych przetargów, PKP poniosły straty w wysokości 25 mln zł.
Innym przypadkiem, wspomnianym w opracowaniu, są kradzieże. Jeden z pracowników pozbawił firmę aż 11 tys. litrów paliwa.
Zdaniem autorów raportu sam audyt nie był dotychczas skuteczny, ze względu na to, że podlegał władzom poszczególnych spółek. Teraz kontrola wewnętrzna ma zostać ujednolicona i będzie podlegać tylko centrali PKP.
Władze PKP poinformowały, że powstał projekt kodeksu etycznego, który ma obowiązywać wszystkich kolejarzy. Zakazuje on między innymi nepotyzmu. Niedopuszczalne będzie wpływanie też na losy przetargów.
W tej chwili kodeks etyki jest konsultowany ze związkami zawodowymi. Władze PKP zapowiedziały, że w sprawie osób, które dopuściły się nadużyć zostaną skierowane wnioski do prokuratury.
To są brednie! Niech prezes J. Karnowski powie konkretnie kto za co jest winien. Niech przedstawi dowody na nieuczciwość kolejarzy, która rzekomo kosztowała kilka milionów. W tak napisanym tekście odniosłem wrażenie, że te 11 tys. litrów paliwa ukradł człowiek, którego zatrudniono niedawno w PKP a poprzednio pracował w banku.
Następna sprawa to był audyt czy kontrola. Ja jestem przekonany, że to kontrola, którą ekipa J. Karnowskiego chciała zlikwidować.
Zdaniem autorów raportu sam audyt nie był dotychczas skuteczny, ze względu na to, że podlegał władzom poszczególnych spółek. Teraz kontrola wewnętrzna ma zostać ujednolicona i będzie podlegać tylko centrali PKP.
To w takim razie po co w każdej spółce z Grupy PKP jest etat dyrektora audytu/ kontroli ? Zlikwidować taki etat.
Czy trzeba tworzyć nowy "koncert życzeń". Przecież jest prawo na mocy którego za "ustawiane" przetargi trafia się do więzienia.
Jeśli ma być ten kodeks etyczny to egzekwowaniem go powinno zająć się np. Ministerstwo jako podmiot zewnętrzny może bardziej niezależny i obiektywny. Ale tam też ostatnio szef bardziej zainteresowany drogimi zegarkami niż koleją.
Wysłany: 25-04-2013, 08:21 Ruszają etyczne konsultacje w PKP
Będzie Kodeks Etyki w PKP PLK
Według informacji, do jakich dotarł „Rynek Kolejowy” zarządca infrastruktury PKP PLK chce wprowadzić dla pracowników Kodeks Etyki. W spółce powołany zostanie też specjalny rzecznik do spraw etyki. To część procesu, mającego usprawnić zarządzanie spółką.
Kodeks Etyki ma obowiązywać w spółkach Grupy PKP: PKP SA, PKP Intercity, PKP Cargo, PKP Energetyka, PKP LHS, PKP Informatyka, TK Telekom, oraz PKP SKM w Trójmieście.
Pytanie za 100 punktów: dlaczego w bieżących informacjach nie ma PLK?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum