Wysłany: 29-09-2011, 18:49 Centralnemu wciąż grozi paraliż
3 miesiące temu awaria zasilania na Dworcu Centralnym sparaliżowała ruch pasażerski w centrum stolicy. Czy kolejarze wyciągnęli wnioski z problemów, z jakimi nie mogli sobie poradzić na remontowanym dworcu?
Jak informuje "Gazeta Wyborcza", wciąż nie ma urządzeń oddymiających, przy hydrantach brakuje węży, prądownic, nie działa awaryjne oświetlenie ewakuacyjne i nie ma dźwiękowego systemu ostrzegawczego.
Kolejarze od lat byli ostrzegani, że zabezpieczenia na Dworcu Centralnym są nijakie. Według Ireneusza Kopczyńskiego - Naczelnika Prewencji warszawskiej Straży Pożarnej, od 1996 roku nie było żadnej poprawy: - Nieprawidłowości, które stwierdzaliśmy podczas tych pierwszych kontroli, w kolejnych latach tylko potwierdzaliśmy. Sytuacja w ogóle się nie zmieniała - powiedział dla radia RMF FM naczelnik.
Potrzeba ok. 20 mln zł na instalację oddymiającą, a wciąż nie wiadomo, czy dworzec nie będzie zburzony. - Zamontowaliśmy zasilanie peronów w wodę, a także specjalną sygnalizację mówiącą o zagrożeniu, przeprojektowaliśmy cały system nagłośnienia, tak by znajdowało się także poza budynkiem dworca, kupiliśmy latarki, "szczekaczki" i kamizelki odblaskowe dla pracowników z napisem "PKP" - zaznacza Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP SA.
W zeszłym tygodniu miał być gotowy raport Urzędu Transportu Kolejowego w związku z awarią, ale nie trafił jeszcze do wicepremiera Waldemara Pawlaka.
Odpowiedź PKP SA na zarzuty straży pożarnej
Po awarii w dostawach prądu do Dworca Centralnego, która 3 miesiące temu sparaliżowała ruch pasażerski w centrum stolicy, straż pożarna skontrolowała obiekt i dopatrzyła się wielu uchybień. PKP SA odpowiedziało na zarzuty straży.
Poniżej prezentujemy pełną treść odpowiedzi PKP SA na zarzuty straży pożarnej:
AD. 1
* brak wyposażenia tunelu peronów oraz dróg ewakuacyjnych dworca w urządzenia służące do usuwania zadymienia
Zainstalowanie urządzeń oddymiania na Dworcu Centralnym wiąże się z kosztem rzędu 20 mln złotych. W tunelu urządzenia te będą montowane wraz z remontem linii średnicowej.
AD. 2
* brak wyposażenia hydrantów posadzkowych w węże i prądownice
W 2008 roku PKP S.A. Oddział Dworce Kolejowe zamówił w firmie POMIFER UPS - usługi projektowe sanitarne, projekt budowlany „Wymiany wodociągu głównego i instalacji hydrantowej na Dworcu Centralnym”. Projekt został uzgodniony w dniu 26 marca 2008 roku przez rzeczoznawcę ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych posiadającego uprawnienia KG PSP, który stwierdził zgodność projektu z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej. Projekt został zrealizowany w 2009 roku znacznym nakładem środków finansowych. Nie przewidywał on odtworzenia hydrantów posadzkowych zastosowanych podczas budowy dworca w 1975 roku i tym samym konieczności wyposażania ich w węże i prądownice. Zostały zastosowane inne rozwiązania w zakresie możliwości zaopatrzenia w wodę na peronach.
AD. 3
* brak zapewnienia sprawności technicznej instalacji sygnalizacji pożarowej
Obecnie na Dworcu Centralnym instalowany jest system sygnalizacji pożaru (SSP) najnowszej generacji firmy SHRACK SECONET. Ponadto na dworcu zainstalowane są SSP systemu Panasonic EBL 512 i TELSAP3, na bieżąco konserwowane przez specjalistyczną, koncesjonowaną firmę.
AD. 4
* brak zapewnienia sprawności technicznej instalacji wodociągowej przeciwpożarowej z hydrantami wewnętrznymi oraz dostosowaniu ich do wymagań stawianych im przepisami
Protokół przeglądu i konserwacji hydrantów i zaworów hydrantowych na Dworcu Centralnym z dnia 18 października 2010 roku potwierdza, że instalacja wodociągowa przeciwpożarowa spełnia wymagania w zakresie parametrów technicznych wydajności oraz ciśnienia statycznego i dynamicznego.
AD. 5
* brak wyposażenia obiektu w przeciwpożarowy wyłącznik prądu
Dworzec rzeczywiście nie posiada przeciwpożarowego wyłącznika prądu jaki przewiduje § 183.2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. nr 75, poz. 690 z późn. zm.). Obiekt jest zasilany poprzez układ rozdzielczy SN 15 kV. Znajduje się tam również sieć trakcyjna zasilana napięciem 3 kV z ośmiu kierunków zasilania.
W celu wyłączenia napięcia nie tylko na terenie obiektu ale również zasilania sieci trakcyjnej dla pociągów, opracowano „Procedurę określającej sposób wyłączenia energii elektrycznej na Dworcu PKP Warszawa Centralna w wypadku pożaru i konieczności prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych…………” co podyktowane zostało wymaganiami Państwowej Straży Pożarnej.
AD. 6
* brak wykonania przeglądu technicznego i czynności konserwacyjnych stałych urządzeń gaśniczych służących do ochrony przestrzeni transformatorowych zlokalizowanych w części technicznej
Na przełomie kwietnia/maja 2011 roku, PKP Energetyka zleciła specjalistycznej firmie wykonanie przeglądu SUG (stałych urządzeń gaśniczych) zainstalowanych w pomieszczeniach technicznych na Dworcu Centralnym w Warszawie, będących w utrzymaniu tejże spółki. W protokole z przeglądu rzeczoznawca ppoż. uznał urządzenia SUG za wyeksploatowane i niesprawne. Jednocześnie wnioskował o wymianę istniejących urządzeń SUG zainstalowanych w latach siedemdziesiątych XX wieku na nowe.
W związku z tym, zlecony został projekt modernizacji rozdzielni z uwzględnieniem wymiany urządzeń gaśniczych wraz z uzgodnieniem go w tym zakresie z rzeczoznawcą ppoż. Nowe urządzenia mają zostać włączone do nowego systemu przeciwpożarowego realizowanego obecnie przez PKP S.A..
PKP Energetyka planuje wymianę urządzeń gaśniczych w dzierżawionych pomieszczeniach i włączenie do wspólnego systemu monitoringu do końca I kwartału 2012 roku.
AD. 7
* brak przeprowadzenia praktycznego sprawdzenia organizacji oraz warunków ewakuacji
Przeprowadzenie praktycznego sprawdzenia organizacji i warunków ewakuacji wymaga wyłączenia z eksploatacji całego obiektu.
AD. 8
* brak wyposażenia obiektu w instalację dźwiękowego systemu ostrzegawczego
Podczas prowadzonego remontu zainstalowano dźwiękowy system ostrzegawczy (DSO), na podstawie projektu uzgodnionego przez rzeczoznawcę ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych. System jest aktualnie konfigurowany do potrzeb dworca.
AD. 9
* brak zapewnienia sprawności technicznej awaryjnego oświetlenia ewakuacyjnego
Brak awaryjnego oświetlenia ewakuacyjnego podczas awarii zasilania podstawowego wynikał z szeregu czynników:
- awaria techniczna urządzeń zasilania Dworca Centralnego spowodowała rozładowanie baterii centralnej zasilającej oświetlenie awaryjne,
- prowadzonych prac remontowych przy oświetleniu podstawowym i awaryjnym,
- konieczności wyłączenia obwodów zasilających w częściach remontowanych.
W wyremontowanych częściach obiektu zainstalowane oświetlenie ewakuacyjne kierunkowe zasilane z wewnętrznych baterii podczas awarii zasilania było sprawne.
Według raportu Urzędu Transportu Kolejowego na większości skontrolowanych dworców awaryjne zasilanie było sprawne.
Na biurko Ministra Gospodarki Waldemara Pawlaka, dotarł raport informujący szczegółowo o przyczynach awarii zasilania na Dworcu Warszawa Centralna oraz o podjętych działaniach naprawczych. Z raportu wynika, że to splot kilku niekorzystnych zdarzeń sprawił, że 22 czerwca 2011 r. przez kilka godzin Dworzec Centralny i sąsiedni Dworzec Śródmieście w Warszawie pogrążone były w ciemnościach.
Kontrola przeprowadzona przez Urząd Transportu Kolejowego i Urząd Regulacji Energetyki wykazała, że bezpośrednią przyczyną awarii było uszkodzenie wyłącznika w obwodzie ładowania centralnej baterii akumulatorów. W efekcie doszło do automatycznego wyłączenia mocy w rozdzielni średniego napięcia. Doprowadziło to do całkowitego braku zasilania dworców Warszawa Centralna i Warszawa Śródmieście. Niestety, nie włączył się automatycznie agregat awaryjnego, gdyż zapowietrzony był jego układ paliwowy. Nawet gdyby bateria była sprawna, to w związku z remontem Dworca Centralnego obwody zasilania awaryjnego nie zostały do niej podłączone. Na domiar złego brak było awaryjnego zasilania dla urządzeń łączności i radiołączności w nastawni sterowania ruchem kolejowym Warszawa Centralna.
Zgodnie z zaleceniami pokontrolnymi wydanymi zarządcom infrastruktury obecnie obwody posiadają własne niezależne zasilanie. Wszystkie urządzenia łączności przewodowej i radiołączności nastawni sterowania ruchem kolejowym Warszawa Centralna są dodatkowo zasilane z agregatu prądotwórczego oraz zostały wyposażone w baterie UPS.
Wydarzenie to, stwarzające niewątpliwie sytuację niebezpieczną dla ruchu pasażerskiego w Warszawie oraz prowadzące do opóźnień w przejazdach pociągów na terenie całego kraju było jednak wyjątkiem. Potwierdziły to wyrywkowe inspekcji wykonane przez Oddziały Terenowe UTK na dworcach i stacjach kolejowych prowadzących duży ruch pociągów i odprawiających znaczne ilości pasażerów. Ocenie podlegały m.in. stan i przebieg konserwacji podstawowych instalacji energetycznych oraz instalacji do zasilania awaryjnego i przeciwpożarowego, oświetlenie awaryjne, urządzenie sterowania ruchem kolejowym oraz łączności.
W czasie wizytowania szesnastu obiektów na terenie kraju, w tym czterech tylko w Warszawie pracownicy UTK wykryli nieprawidłowości zaledwie w dwóch przypadkach. Na dworcu w Krakowie zarządca zdołał usunąć przed wszczęciem kontroli podjętej w związku z wynikami inspekcji. Tylko na dworcu w Legnicy nie zdołano wymienić niesprawnego agregatu awaryjnego. Zgodnie z zaleceniem zarządca obiektu dokona tego do końca października.
źródło: UTK / KOW
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
- Splot kilku niekorzystnych zdarzeń sprawił, że 22 czerwca 2011 r. przez kilka godzin Dworzec Centralny i sąsiedni Dworzec Śródmieście w Warszawie pogrążone były w ciemnościach - pisze Urząd Transportu Kolejowego.
W piątek na biurko Ministra Gospodarki Waldemara Pawlaka dotarł raport informujący szczegółowo o przyczynach awarii zasilania na Dworcu Warszawa Centralna oraz o podjętych działaniach naprawczych. Z raportu wynika, że to splot kilku niekorzystnych zdarzeń sprawił, że 22 czerwca 2011 r. przez kilka godzin Dworzec Centralny i sąsiedni Dworzec Śródmieście w Warszawie pogrążone były w ciemnościach - pisze UTK.
Kontrola przeprowadzona przez Urząd Transportu Kolejowego i Urząd Regulacji Energetyki wykazała, że bezpośrednią przyczyną awarii było uszkodzenie wyłącznika w obwodzie ładowania centralnej baterii akumulatorów. W efekcie doszło do automatycznego wyłączenia mocy w rozdzielni średniego napięcia. Doprowadziło to do całkowitego braku zasilania dworców Warszawa Centralna i Warszawa Śródmieście. Niestety, nie włączył się automatycznie agregat awaryjnego, gdyż zapowietrzony był jego układ paliwowy. Nawet gdyby bateria była sprawna, to w związku z remontem Dworca Centralnego obwody zasilania awaryjnego nie zostały do niej podłączone. Na domiar złego brak było awaryjnego zasilania dla urządzeń łączności i radiołączności w nastawni sterowania ruchem kolejowym Warszawa Centralna.
Zgodnie z zaleceniami pokontrolnymi wydanymi zarządcom infrastruktury obecnie obwody posiadają własne niezależne zasilanie. Wszystkie urządzenia łączności przewodowej i radiołączności nastawni sterowania ruchem kolejowym Warszawa Centralna są dodatkowo zasilane z agregatu prądotwórczego oraz zostały wyposażone w baterie UPS - zaznaczył Urząd Transportu Kolejowego.
Wydarzenie to, stwarzające niewątpliwie sytuację niebezpieczną dla ruchu pasażerskiego w Warszawie oraz prowadzące do opóźnień w przejazdach pociągów na terenie całego kraju było jednak wyjątkiem. Potwierdziły to wyrywkowe inspekcji wykonane przez Oddziały Terenowe UTK na dworcach i stacjach kolejowych prowadzących duży ruch pociągów i odprawiających znaczne ilości pasażerów. Ocenie podlegały m.in. stan i przebieg konserwacji podstawowych instalacji energetycznych oraz instalacji do zasilania awaryjnego i przeciwpożarowego, oświetlenie awaryjne, urządzenie sterowania ruchem kolejowym oraz łączności.
W czasie wizytowania szesnastu obiektów na terenie kraju, w tym czterech tylko w Warszawie pracownicy UTK wykryli nieprawidłowości zaledwie w dwóch przypadkach. Na dworcu w Krakowie zarządca zdołał usunąć przed wszczęciem kontroli podjętej w związku z wynikami inspekcji. Tylko na dworcu w Legnicy nie zdołano wymienić niesprawnego agregatu awaryjnego. Zgodnie z zaleceniem zarządca obiektu dokona tego do końca października - zapewnił UTK.
źródło: UTK / Rynek Kolejowy
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum