Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
PKP PLK muszą zaciągnąć 1 mld euro kredytu
Autor Wiadomość

xzielak Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 27 Paź 2008

PostWysłany: 07-04-2011, 20:20   PKP PLK muszą zaciągnąć 1 mld euro kredytu Odpowiedz z cytatem

PKP Polskie Linie Kolejowe muszą zaciągnąć 1 mld euro kredytu na inwestycje zaplanowane przez resort infrastruktury. Wiceminister infrastruktury Andrzej Massel powiedział w czwartek dziennikarzom, że pierwsza transza kredytu może być wypłacona w grudniu br.

Przygotowany przez resort infrastruktury Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych na lata 2010-2013 zakłada, że w tym czasie na polskiej sieci kolejowej zrealizowane będą inwestycje o wartości 23,95 mld zł. W tym roku zostanie przeznaczone na nie 4,79 mld zł, w 2012 r. 8,08 mld zł, a w 2013 r. 8,61 mld zł.

Inwestycje te będą współfinansowane z funduszy europejskich. Z tego powodu zarządzająca torami spółka PKP PLK będzie musiała zaciągnąć w Europejskim Banku Inwestycyjnym 1 mld euro kredytu, który pokryje wkład własny do tych inwestycji. Kredyt ma być gwarantowany przez Skarb Państwa. Jak informuje resort, rozmowy między stroną polską a EBI w tej sprawie wciąż trwają. PKP PLK już ma w EBI dwa kredyty - w wysokości 300 mln euro i 400 mln euro.

Plan uwzględnia także rządową decyzję z początku roku, by zaoszczędzone przez kolejarzy na zakończonych przetargach pieniądze z funduszy unijnych przesunąć na inwestycje drogowe. Chodzi o 1,2 mld euro (4,8 mld zł), które zostaną przekazane na budowę dróg S3 i S17. Na przesunięcie tych pieniędzy musi się jeszcze zgodzić Komisja Europejska. Ministerstwo Infrastruktury opracowało program wieloletni przy założeniu, że KE taką zgodę wyda.

Massel nazwał program inwestycyjny "bardzo konkretnym i trzymającym się ziemi". Wyjaśnił, że w stosunku do wcześniejszych planów wykreślono cztery inwestycje, których realizacja byłaby zbyt kosztowna, albo stan realizacji był za mało zaawansowany. Inwestycje, które ujęto w programie, w 80 proc. mają decyzje środowiskowe, a w 30-40 proc. ostateczne decyzje lokalizacyjne, więc zdaniem przedstawicieli ministerstwa nie powinno być problemów z realizacją zadań.

"Patrząc na to, co wcześniej działo się z inwestycjami kolejowymi w Polsce, ten program pokazuje znaczny wzrost wydatkowanych każdego roku środków. W roku 2010 r. (...) to kwota ok. 2,5 mld zł. W tym roku będzie już ponad 4,4 mld, by w 2013 r. przekroczyć 8,5 mld zł" - powiedział.

Zdaniem wiceministra główną zaletą programu jest zebranie w jednym dokumencie inwestycji finansowanych z różnych źródeł. "Pozwala nam to ocenić, jaki będzie zbiorczy efekt tych różnych działań" - wyjaśnił. Zgodnie z programem, do 2013 r. o 1136 km zwiększy się długość torów, po których pociągi mogą jechać 160 km/godz., a na 595 km - 200 km/godz.

Resort infrastruktury liczy, że Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych 2010-2013 zostanie zaakceptowany przez rząd w maju. Program zakłada także, że co roku do końca maja minister infrastruktury będzie Radzie Ministrów zdawał sprawozdanie z realizacji programu.

Źródło: Wirtualny Nowy Przemysł


Panu Masselowi proponowałbym stronę www.dlugpubliczny.org.pl i na tym kończę.
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email

Brajdak Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 19 Sty 2009
Skąd: z Polski

PostWysłany: 08-04-2011, 06:49    Odpowiedz z cytatem

Czegoś tu nie rozumiem... Zabierają (rząd) prawie 5 mld zł. od PKP, a jednocześnie PLK musi brać kredyt i to w sumie taki sam jak zabrana kwota. Do tego SP chce udzielić gwarancji na tę kwotę.Znaczyć to może że to kolejna łata w dziurze budżetowej i chyba drogi także tej kasy nie ujrzą. Sad

_________________
W czasach zakłamania, mówienie prawdy, jest czynem rewolucyjnym - Orwell
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

pospieszny Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 21 Wrz 2008

PostWysłany: 09-11-2011, 23:54    Odpowiedz z cytatem

PKP PLK otrzymają z EBI pierwszą transzę kredytu wysokości 120 mln EUR (526 mln zł), na pokrycie części kosztów modernizacji linii E 59 na odcinku Wrocław – granica województwa dolnośląskiego. Decyzja o wypłacie transzy zapadła po przyjęciu przez rząd 7 listopada Wieloletniego Planu Inwestycji Kolejowych.

Przyjęcie WPIK pozwoliło resortowi finansów przyznać gwarancje spłaty dla zaciąganego przez PKP PLK w EBI kredytu. Zarządca infrastruktury ubiega się o kredyt od ponad 1,5 roku. Chodzi o pożyczkę wysokości 800 mln EUR (3,5 mld zł). Środki z kredytu mają zapewnić PLK wkład własny do realizacji inwestycji modernizacyjnych finansowanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Zarząd EBI podjął decyzję o wypłacie pierwszej transzy pożyczki już w maju tego roku. Aktualnie o możliwości wypłacenia przez EBI pierwszych 120 mln EUR poinformowała Komisja Europejska. Środki będą przeznaczone na pokrycie części kosztów trwającej modernizacji 58-km odcinka linii E 59 Wrocław – granica województwa. Linia E 59 prowadząca z Wrocławia do Poznania znajduje się w korytarzu transportowym Malmo – Ystad – Szczecin – Poznań – Wrocław – Chałupki – Ostrava.

Kredyt PKP PLK zacinięty w EBI będzie spłacany przez 30 lat z przychodów Funduszu Kolejowego. Ten mechanim finansowy wprowadziła ostatnia nowelizacja ustawy o FK.

źródło: KOW
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl