Wysłany: 22-02-2012, 17:00 Rzeź połączeń Kolei Wielkopolskich
1 marca oferta Kolei Wielkopolskich zostanie znacznie okrojona. Zlikwidowane zostaną linie do Rogoźna i do Gostynia, a na innych trasach zmniejszy się liczba pociągów. Przewoźnik tłumaczy decyzję znacznym spadkiem wsparcia finansowego ze strony województwa.
Tylko do końca lutego wojewódzki przewoźnik będzie prowadził komunikację na trasach z Wągrowca do Rogoźna i z Leszna do Gostynia. Zlikwidowane zostaną też niektóre kursy z Leszna do Ostrowa Wielkopolskiego przez Krotoszyn i do Zbąszynka przez Wolsztyn. – Głównym kryterium wyboru przy podejmowaniu decyzji o zawieszeniu danego kursu była ilość osób korzystających z tych połączeń – powiedział nam Krzysztof Ryfa, dyrektor Pionu Finansowo-Handlowego KW.
Samorządowy przewoźnik otrzyma w tym roku mniejszą dotację, niż zakładano przy konstrukcji rozkładu jazdy. – 13 lutego Departament Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego poinformował nas, że ze względu na trudną sytuację budżetu województwa zmuszony jest do zmniejszenia kwoty rekompensaty dla spółki Koleje Wielkopolskie na rok 2012 o 2 mln 400 tys. zł – mówi Ryfa. – W związku z powyższym UMWW przedłożył nam propozycje ograniczenia przewozów. Zaproponowano zawieszenia tych połączeń, na których liczba pasażerów wahała się najczęściej od kilku do kilkunastu osób – dodaje.
Spółka spodziewa się spadku liczby pasażerów na liniach z Leszna do Ostrowa i do Zbąszynka, na których zmniejszy się liczba kursów. – Zakładamy jednak, że nie będzie to spadek drastyczny – twierdzi Ryfa. – Ograniczenia przewozów wprowadzane są na połączeniach o najmniejszych potokach podróżnych i nie obejmują tras Poznań – Wolsztyn i Poznań – Wągrowiec (na tych dwóch liniach przewozimy najwięcej osób spośród wszystkich przez nas obsługiwanych) oraz połączeń, którymi młodzież dojeżdża do i ze szkoły.
Część likwidowanych kursów jest obsługiwana zastępczymi autobusami. Koleje Wielkopolskie twierdzą bowiem, że mają zbyt mało sprawnego taboru, by obsłużyć wszystkie trasy szynobusami. Sytuacja ta ma się zmienić po wprowadzeniu w życie marcowych ograniczeń. – Wszystkie połączenia będziemy realizować autobusami szynowymi – deklaruje Ryfa. – Niemniej jednak jeszcze przez kilka miesięcy nie będziemy posiadali takiej rezerwy taborowej, aby dać stuprocentową gwarancję, że w sytuacjach awaryjnych nie pojawią się pojedyncze kursy komunikacji zastępczej – zaznacza.
Nadchodzące cięcia w sieci obsługiwanej przez Koleje Wielkopolskie są kolejnymi wprowadzanymi przez tego przewoźnika po grudniowej likwidacji kursów z Jarocina do Gostynia. Czy należy spodziewać się kolejnych ograniczeń? – Na dzisiaj nie prowadzimy żadnych rozmów z UMWW na temat kolejnych ograniczeń oferty – usłyszeliśmy w KW.
W związku z wydatkowaniem funduszy publicznych na worek bez z dna "KiW" i "PR Ruch Palikota Poznań" zarządzam co następuja:
1) kupic *każdemu skuter i roczny talon na paliwo, a żebyśmy dojeżdżali do pracy na czas. A nie ku*** stali jak jeb*** osły na pier**** rozpadających się dworcach.
2) żebym więcej się nie wku***** patrz pkt. 1
3) wysłac do UM Wielkopolskie **prośbę o zakup w/w w związku z marnowaniem publicznych pieniędzy
*) każdy pasażer który okaże się biletem miesięcznym, rocznym na jeb*** "KiW" lub "PRRPP".
**) forma prośby dowolna z zachowaniem gramatyki, znaków interpunkcyjnych itp.. model skutera także do wyboru.
Na dzisiaj nie prowadzimy żadnych rozmów z UMWW na temat kolejnych ograniczeń oferty – usłyszeliśmy w KW.
Hmm... ciekawe co oni chcą jeszcze ograniczać, skoro już nic nie zostało?
Obrzydlistwo. Nie mogę znieść takiego niszczenia kolei w Polsce. Jak bym doszedł do jakiejkolwiek władzy, to bym tam raban zrobił! Od razu połowa urzędników i dyrektorów na bezrobocie, dotacje do kolei, dobrze ułożone rozkłady jazdy, dłuższe relacje, promocje, młodzi, kompetentni ludzie (starzy też mogą być, jeśli są kompetentni). Po prostu szlag trafia.
I jeszcze taka ściema. Kolej uruchomi specjalne pociąg dla kibiców, bla bla bla... ale o tym, że lokalne linie się zamyka, już się nie mówi. Propaganda!!!
Zostało jak najbardziej - na cios łaski czeka Gniezno-Jarocin oraz Leszno-Zbąszynek. Także Piła-Stargard jest zagrożone /przynajmniej do Kalisza Pom./.
Jak widać lobby drogowe ma się świetnie i dalej kreuje politykę likwidacji kolei w Polsce.Na zachodzie Europy robili to 30 lat temu i niemal osiągnęli swój cel,tylko tam po zapchaniu się dróg kołowych przypomniano sobie o dobrych stronach transportu szynowego i kolej przeżywa renesans,więc drogowi lobbyści ruszyli na wschód.Ciekaw jestem,czy będzie musiało upłynąć 20 lat by polscy politycy odpowiedzialni za transport zrozumieli,że kolej regionalna jest potrzebna?
Ograniczenia przewozów wprowadzane są na połączeniach o najmniejszych potokach podróżnych i nie obejmują tras Poznań – Wolsztyn i Poznań – Wągrowiec (na tych dwóch liniach przewozimy najwięcej osób spośród wszystkich przez nas obsługiwanych)
To co?
Tort zdżarty, wisienki zostały...
Znaczy: tniemyy stawkę za poc-km., czy tak?
Wszak, o ile mię czerep nie zwodzi, wysoka była ze względu na utrzymywanie najmniej rentownych relacyj, właśnie.
Samorządy protestują przeciwko likwidacji kursów do Rogoźna
1 marca zlikwidowane zostanie połączenie Wągrowca z Rogoźnem Wielkopolskim. Przeciwko zawieszeniu kursów protestują lokalne samorządy, które dofinansowały remont torów przed reaktywacją lokalnej trasy.
29 lutego po raz ostatni wyruszą w drogę autobusy komunikacji zastępczej z Wągrowca do Rogoźna Wielkopolskiego. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, nie oznacza to jednak przywrócenia kursów szynobusów Kolei Wielkopolskich, ale całkowitą likwidację połączenia. Przewoźnik tłumaczy decyzję znacznym ograniczeniem dotacji z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.
Z decyzją o zawieszeniu przewozów na tej linii nie zgadzają się samorządy lokalne, które dofinansowały remont torów przed reaktywacją kursów w czerwcu ubiegłego roku przekazując na ten cel łącznie około 500 tys. zł. Stowarzyszenie Jednostek Samorządu Terytorialnego „Komunikacja”, które skupia wielkopolskie gminy i powiaty, między innymi powiat wągrowiecki, gminę Wągrowiec oraz gminę Rogoźno Wielkopolskie, skierowało do marszałka województwa wielkopolskiego, Marka Woźniaka, pismo z prośbą o przywrócenie kursów.
Samorządowcy zaznaczają, że choć dofinansowany z budżetu gmin i powiatów położonych wzdłuż trasy Wągrowiec – Rogoźno remont był związany z koniecznością wyłączenia z ruchu linii z Wągrowca do Poznania przez Skoki, połączenie miało zostać utrzymane także po zakończeniu modernizacji torów do stolicy Wielkopolski. – W podpisanym w dniu 20 stycznia 2010 r. porozumieniu wszystkie strony wyraziły wolę podjęcia działań mających na celu uruchomienie regularnych połączeń pasażerskich na odcinku Wągrowiec – Rogoźno również po zakończeniu modernizacji linii Poznań Wschód – Wągrowiec – czytamy w piśmie SJST „K”.
Stowarzyszenie zauważa, że niska rentowność kursów mogła mieć związek z długotrwałym utrzymywaniem zastępczej komunikacji autobusowej. – Związane z tym wydłużenie czasu przejazdu doprowadziło zapewne do spadku zainteresowania mieszkańców z korzystania z oferty spółki Koleje Wielkopolskie. Sytuacja niestety przypomina „wygaszanie” połączeń kolejowych z lat 90-tych, o których mówił w Wągrowcu Prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański podczas uroczystego otwarcia modernizowanej linii Poznań Wschód – Wągrowiec – konstatuje starosta wągrowiecki, Michał Piechocki, prezes SJST „K”.
Stowarzyszenie zamierza rozmawiać z województwem o możliwości przywrócenia połączenia. – Sprawa ta będzie omawiana podczas najbliższego Zarządu Stowarzyszenia Komunikacja, na które zaproszony został Dyrektor Departamentu Transportu UMWW – powiedział nam Radosław Kubisz z Wydziału Europejskiego i Rozwoju powiatu wągrowieckiego.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz załączać pliki na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum