Wysłany: 12-05-2012, 09:26 Wagony 141a i 140a - komfort podróży
Od jakiegoś czasu na wielu Ex i niektórych TLK, można spotkać zmodernizowane wagony oznaczone 140/141a. Akurat nie miałem okazji jechać w takim wagonie, ale widuje często na pociągach typu Korfanty i Ślęża. Czy te wagony rzeczywiście oferują wysoki komfort podróży, wystarczający na kat. Ex czy raczej powinny być w pociągach TLK. Co sądzicie o tych seriach wagonów, są naprawde na wysokim poziomie czy tylko przeciętne i mają sporo minusów?
Jeśli chodzi o Wrocław to np. zmodernizowane wagony 141A spotkamy w składzie TLK Baczyński. Należą one do wagonowni Warszawa Grochów, która to zestawia ten skład. Niedawno miałem okazję jechać w jednym z nich i jak na TLK (porównując przeciętne zestawienie) prezentują wysoki standard. Wizualnie wyglądają bardzo dobrze, 6-miejscowe przedziały z indywidualnymi fotelami są bardzo wygodne (szczególnie można to docenić porównując z jazdą w przedziale 8-miejscowym z pełnym obłożeniem), a dodatkowo bajery w postaci gniazdek czy rolet okiennych w wersji nocnej i dziennej sprawiają dobre wrażenie. Dla TLK-i dają podwyższony komfort podróżowania, natomiast dla EX-ów jest to chyba średni standard.
Wagony 141A zostały także przydzielone ostatnio do st.Wrocław - planowo do obsługi właśnie Korfantego i Ślęży.
Swoją drogą to zobaczcie jak przez te modernizacje wagonów zaburzyły się klasy czyli jakość podróżowania. Kupujemy bilet na TLK Karkonosze w klasie 1 i podróżujemy np. z Wrocławia do Warszawy za 97 zł + miejscówka na "desce do prasowania" (Wagon typu 112At - standardowo kursujący na tym połączeniu). Wybierając TLK Baczyński i 2 klasę zapłacimy 61 zł, a w zamian otrzymamy krótszą podróż, wygodne siedzenia, prąd w gniazdkach w przedziale itd. (wagon 141A - standardowo na tym połączeniu).
Wie ktoś może ile pierwotnie wagonów typu 140A opuściło fabrykę w Poznaniu? (w 2000 roku czyli ok. 10 lat od momentu pojawienia się na sieci PKP ich ilostan wynosił 58 sztuk). Wagonów 141A na początku lat 90-tych wyprodukowano 200 sztuk, tu wszytko jest jasne.
Czyli seria 140/141a, idealnie by pasowała do takich relacji jak Kossak, Wołodyjowski, Przemyślanin. Jazda tyle km i udogodnienia typu gniazdka, rolety, wydaje odpowiednim miejscem dla takich wagonów. Poza Ex wagony 140/141 powinny być przeznaczone dla najdłuższych relacji TLK.
Problemem może być to że 141A zabiera na pokład o 20 pasażerów mniej co przy bardziej obłożonych trasach ludzie są strasznie stłoczeni i z całego wysokiego komfortu robi się jego brak (wiem bo w takim składzie jechałem).
W zmodernizowanym wagonie typu 141A, którym niedawno jechałem (TLK Baczyński) sytuacja wyglądała następująco:
- na korytarzu nie było rozkładanych siedzeń
- w przedziałach był elektroniczny panel regulujący temperaturę
- zapowiadane były stacje (na korytarzu chyba też było słychać komunikaty)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum