Zarząd spółki Przewozy Regionalne podjął decyzję o likwidacji swojego zakładu na Śląsku - poinformowała we wtorek PAP rzeczniczka przewoźnika Katarzyna Mirowska. Jak wyjaśniła, Przewozy Regionalne będą realizowały przewozy w województwie do końca roku.
"Zarząd Województwa Śląskiego, który jest głównym organizatorem transportu publicznego na terenie województwa, a jednocześnie współwłaścicielem spółki Przewozy Regionalne, pozbawił bez procedury przetargowej dotychczasowego przewoźnika, czyli Przewozy Regionalne, obsługi połączeń w całym regionie. Wcześniej - na analogicznej zasadzie - Koleje Śląskie przejęły obsługę najbardziej dochodowych połączeń Częstochowa - Gliwice i Katowice - Wisła" - powiedziała PAP Mirowska i dodała, że w tej sytuacji dalsze funkcjonowanie zakładu spółki na terenie województwa śląskiego jest pozbawione ekonomicznego uzasadnienia.
Jak wyjaśniła rzeczniczka, to jest właśnie powodem zamknięcia śląskiego zakładu. "Jednocześnie zarząd Przewozów Regionalnych zaproponował podjęcie rozmów Śląskiemu Urzędowi Marszałkowskiemu na temat zatrudnienia przez Koleje Śląskie zwalnianych pracowników, którzy mają odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie" - wyjaśniła rzeczniczka. Zamknięciem śląskiego zakładu ma się zająć likwidator, który ma być powołany w najbliższym czasie.
Od 1 marca i od 1 czerwca tego roku w dwóch etapach wykreślono 100 z 480 pociągów przewoźnika codziennie kursujących w woj. śląskim. Spółka tłumaczyła wówczas, że ograniczenie kursów to efekt decyzji zarządu woj. śląskiego, dotyczącej wielkości dofinansowania przewozów. W kwietniu 2011 r. samorząd zamawiał na 2012 r. w Przewozach 480 pociągów, które zaczęły jeździć zgodnie z rozkładem obowiązującym od grudnia ub. roku. Spółka oczekiwała na ten cel blisko 150 mln zł dotacji. Samorząd początkowo zadeklarował 90 mln zł, ale w później poinformował o zwiększeniu tej kwoty do 120 mln zł. Samorządowcy przyznali jednocześnie, że taka kwota dotacji oznacza ograniczenie przewozów na najmniej obłożonych trasach.
Przewozy Regionalne to największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce. Spółka należy do samorządów 16 województw - w tym województwa śląskiego. Sytuację na rynku przewozów kolejowych w województwie zmieniło powołanie w ub. roku przez samorząd województwa spółki Koleje Śląskie, która od października przejęła obsługę niektórych tras. W styczniu w śląskim zakładzie przewoźnika ruszyła procedura zwolnień grupowych, obejmująca na razie 139 osób.
No i Matusiewicz dopiął swego, a o przetargu dalej cisza. Ja sobie nawet nie wyobrażam jak KŚ obsłuży siatkę połączeń na terenie Śląska i Zagłębia nie wspominąc o kursach do województw ościennych, taboru tyle co kot napłakał. To tylko działania na szkodę pasażerów.
A wytłumaczcie na chłopski rozum jedno: skoro województwo nadal ma udziały w PRach, to będzie się dokładać do spółki pomimo że ta nie jeździ u nich? Czy po prostu umywa ręce i niech sobie pozostali radzą?
Bo jeżeli dokłada to średnio ma to ekonomiczne uzasadnienie...
Tylko że teraz okazuje się KŚ jest droższe od PR, widzi ktoś tu logikę? Ja niespecjalne, naiwnym jest ten myśli że sytuacja połączeń się poprawi się na Śląsku i Zagłębiu. Nie poprawi się i już, i wiem co mówię.
Ostatnio zmieniony przez Gaguś86 dnia 26-06-2012, 20:50, w całości zmieniany 1 raz
bungi, każdy udziałowiec partycypuje w zyskach i stratach spółki, proporcjonalnie do posiadanych udziałów. Największym udziałowcem PR jest Mazowsze (13,5%), mimo iż tamtejszy samorząd nie zamawia żadnych usług w PR, bo ma własne KM i WKD.
Drugim po Mazowszu udziałowcem PR jest Śląsk (9,2%). Niepisana umowa zakłada, że Mazowsze wstawia swego człowieka do zarządu (jest nim Danuta Bodzek z PSL), a Śląsk ma swego przewodniczącego rady nadzorczej (aktualnie jest nim Krzysztof Dzierwa z PO).
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
No i Matusiewicz dopiął swego, a o przetargu dalej cisza. Ja sobie nawet nie wyobrażam jak KŚ obsłuży siatkę połączeń na terenie Śląska i Zagłębia nie wspominąc o kursach do województw ościennych, taboru tyle co kot napłakał. To tylko działania na szkodę pasażerów.
Chodzą plotki, że szykują się do wynajmu większej ilości szynobusów, od kogo i jakich - cisza (może dowiemy się na konferencji). Podobno nie planują cięć ilościowych, więc tych szynobusów musi być sporo żeby zastąpić ok. 100 kibli...
Na dzisiaj jest zaplanowana i miejmy nadzieję że odbędzie się konferencja prasowa marszałka Matusiewicza.
Możliwe że to na niej poznamy szczegóły współpracy PR z UMWŚ w nowej formule a także inne aspekty tego rozstania.
mk1992 -Usunięty- Gość
Wysłany: 27-06-2012, 08:47
O której jest ta konferencja? Nie orientujecie się czy będzie transmitowana w TV?
morpheo -Usunięty- Gość
Wysłany: 27-06-2012, 09:55
relacja RK z konferencji:
Matusiewicz: Koleje Śląskie dadzą 600 połączeń i kupią 10 pociągów
"W ciągu najbliższych kilkunastu dni podpisana zostanie umowa wieloletnia z Kolejami Śląskimi. Z punktu widzenia pasażerów, nowy rozkład przyniesie dużą zmianę. Dzięki większej pracy eksploatacyjnej, zamiast 500 w woj. śląskim będzie 600 pociągów dziennie. Przewoźnik kupi aż do 10 nowych pociągów, które będą jeździć na trasie Katowice - Bielsko - Żywiec - powiedział dziś w Katowicach marszałek Adam Matusiewicz.
- Bardzo często mówiliśmy o tym, że potrzebne są zmiany na kolei w naszym województwie. Jak wiadomo, od grudnia 2012 roku chcieliśmy, wzorem tego, co już się w wielu miejscach dzieje, przekazać część linii bezpośrednio Kolejom Śląskim, a część przekazać w postępowaniu przetargowym. Z punktu widzenia województwa, bezpieczniejsze byłoby przekazanie całości przewozów jednemu przewoźnikowi.
- Prace nad przetargiem prowadziliśmy od ubiegłego roku. Byliśmy blisko jego ogłoszenia, gdy pod koniec maja otrzymaliśmy stanowisko PKP PLK, którego długo nie mogliśmy zaakceptować. To prawdziwy ewenement, bo PLK zapowiedziała że do 20 czerwca musi zostać wybrany przewoźnik, bo inaczej zdublowane rozkłady zostaną odrzucony - mówił oburzony marszałek tłumacząc, że rozkłady na te same linie - czyli zdublowane - zostały złożone przez trzech przewoźników, którzy chcieli wystartować w przetargu.
- Kilka dni później prezes UTK podtrzymał w swoim liście stanowisko PKP PLK, co zmusiło nas do podjęcia przyspieszonej decyzji - tłumaczył marszałek. - W tej sytuacji wybraliśmy bez przetargu tę spółkę, która zaproponowała najkorzystniejszy dla pasażera rozkład jazdy. Były to Koleje Śląskie, które zaproponowały pracę przewozową na poziomie 9,5 mln pckm, podczas gdy obecny rozkład jazdy przewiduje pracę na poziomie 8 mln pckm. Tak więc jest to duże poszerzenie oferty - mówił marszałek.
Będzie umowa wieloletnia z KŚ
Matusiewicz zapowiedział, że w ciagu najbliższych kilkunastu dni podpisana zostanie umowa wieloletnia z Kolejami Śląskimi na przewozy, jak tylko skończą się prace wspólnego zespołu technicznego KŚ i strony społecznej. - Z punktu widzenia pasażerów, nowy rozkład przyniesie dużą zmianę. Dzięki większej pracy eksploatacyjnej, zamiast 500 w woj. śląskim będzie 600 pociągów. Druga sprawa to tabor. Kwestie taborowe są dopinane przez przewoźnika. Będą to pociągi nie nowe, ale młodsze od taboru Przewozów Regionalnych i o wyższym standardzie. Do tego dojdzie aż do 10 nowych pociągów, które będą jeździć na trasie Katowice - Bielsko - Żywiec - mówił Matusiewicz.
Wartość umowy będzie wynosić 156 mln złotych rocznie - To kwota tożsama z przekazywaną obecnie obu przewoźnikom w sumie - zapewnił marszałek dodając, że będzie ona podnoszona wraz z przewidywanym wzrostem kosztów dostępu do infrastruktury. Stwierdził on, że 1 pckm KŚ będzie kosztował województwo w formie dopłaty 14 złotych, podczas gdy Przewozy Regionalne będą droższe.
A można było wcześniej?
- Wczorajszą decyzję o likwidacji Śląskiego Zakładu PR uważam za słuszną i logiczną. Mam nadzieję, że opracujemy z zarządem Przewozów Regionalnych jak najlepszą procedurą przechodzenia pracowników z PR do KŚ. Chcemy tych pracowników przejąć. Liczymy też na współpracę w zakresie dzierżawy nieruchomości, takich jak zaplecza taborowe - mówił marszałek.
- Mam wyrzuty sumienia, że tę decyzję podjęliśmy dopiero teraz. Nasi prawnicy twierdzili, że nie jest to możliwe i dopiero teraz, gdy zostaliśmy postawieni pod ścianą, udało się to przeprowadzić. Widząc pozytywne zmiany, które będą się działy okazuje się, że było to najlepsze rozwiązanie i z każdym dniem nasz optymizm jest większy. Dla mnie motto tych zmian to: Koleje dla pasażerów, nie dla urzędników, które przeczytałem w pociągu - zakończył Matusiewicz."
"26/06/2012 23:07 Autor: do arka ---.adsl.inetia.pl
@Rak: podlewacze kwiatków w KŚ mają się znakomicie. Cóż, tak to jest, jak się nie przyjmuje do wiadomości niewygodnych faktów. Arku, naprawdę 99 % związkowej biurwy w ŚlZPR jest już dawno w KŚ. Wystarczy porównać listę płac z ŚlZPR sprzed powiedzmy trzech lat i obecną w KŚ. Ale po co dyskutować rzeczowo, po co oceniać obiektywnie, przecież to złe będą PRy, że zlikwidują Szyndzielnię z przyczyn obiektywnych (nie będzie z czym wyobiegować drużyn), a nie marszałek, który im ten brak możliwości obiegowania zafundował..."
"27/06/2012 01:24 Autor: do arka ---.adsl.inetia.pl
@Rak: proszę o fakty co do tej światłości. Pani W. (handlowa) - w PR naczelnik, w KŚ dyrektor. Pani Ł. (explo) - w PR naczelnik, w KŚ dyrektor. Znamienne jest, że diwe kluczowe figury w KŚ mają ze Śląskiem tyle wspólnego, co prezeska PR czyli nic. Tego oczywiście też nie widzisz w swoim zaślepieniu. Sto razy bardziej wolę Kujawsko-Pomorskie z konkretną polityką, z realizowanymi od lat i systematycznie zakupami, z otwartymi przetargami od Śląskiego, w którym nic nie potrafią zrobić od początku do końca. Pierwszy zakup taboru: po wielkich bólach, jak się podłączyli pod przetarg robiony przez (O BOŻE) Mazowsze. Kolejka do Tychów - najpierw urząd marszałkowski zlecił ekspertyzę (ciekawe, że ten sam człowiek, który za nią stoi teraz się świetnie odnajduje w KŚ), a potem wyparł się realizacji i gdyby nie prezydent Wrona to byłoby psinco. Potem zabawa w tabor - najpierw EN57, a teraz chcą długie jednostki, co pięknie podwyższy koszty (np. dodatkowe autoryzacje dla maszynistów). Ale tego lepiej nie widzieć. Wygodniej. Bo to jest sprzeczne z wyidealizowanym obrazem."
Nie jestem zwolenniczką samorządowych spółeczek kolejowych, bo w nich syf jest taki sam albo jeszcze gorszy niż w PR, tylko że w proporcjonalnie mniejszej skali. Jednak nie dziwię się władzom Śląska, że położyły lagę na PR i postawiły na własne KŚ. Związkowo-dyrektorski beton PR Katowice przez notoryczne olewanie pasażerów i granie w kulki z UMWŚ sam sobie jest winny, sam podciął gałąź, na której siedzi. Teraz zbierają tego owoce, w postaci ekspansji KŚ. Nie bez winy jest centrala PR, która biernie przyglądała się cyrkom w PR Katowice, szeroko opisywanym m.in. na tym forum.
W PR Wrocław, który swego czasu uchodził chyba za najgorszy zakład PR, wyciągnięto wnioski z powołania KD. Na forum Dolnoślązacy nie narzekają już na PR a klną na nieudolne KD, zarządzane notabene przez beton z PKP. To o czymś świadczy...
Wracając do Śląska... Obawiam się, że gdy KŚ zostaną monopolistą (a każdy monopol psuje rynek!) i gdy śląski marszałek pozwoli na taką hucpę jaka panuje w KD, to Ślązacy mogą jeszcze zatęsknić za PR. Bo nie oszukujmy się, taka samorządowa spółeczka to lodziarnia dla lokalnych kacyków partyjnych i ich pociotów (patrz KM, KD). I bez wątpienia dotacje na KŚ będą znacznie większe od dotacji jakie szły na PR Katowice.
Dziś wielu cieszy się z faktu, że PR na Śląsku padają, a na ich miejsce wjeżdżają KŚ. Jeszcze 3-4 lata temu na Dolnym Śląsku też przeklinano PR i cieszono się z faktu powołania KD. Co mamy po paru latach? Łączne zadłużenie wygenerowane przez KD na koniec 2010 roku wynosi ponad 9 mln zł. A nie znamy jeszcze wyników finansowych za ubiegły rok. Sądząc po zaplanowanych cięciach w rozkładzie jazdy na Dolnym Śląsku można spodziewać się kolejnej straty idącej w miliony. Pod rządami pani Ładniak administracja KD podwoiła się (trafiła tam grupa emerytów PKP)! Tylko liczba dyrektorów wzrosła o 400 proc. Na biura trzeba było wynająć jeszcze jedno piętro legnickiej kamienicy zajmowanej przez KD. To generuje gigantyczne koszty, które nie mają żadnego przełożenia na poprawę oferty przewozowej!
Ponadto władze KD zamiast zajmować się tym do czego zostały powołane, czyli pasażerem, przez ostatni rok walczyły z naszym forum przy wsparciu legnickiej prokuratury. Dopiero sąd, do którego administracja forum złożyła pismo procesowe, zakończył ten cyrk na niekorzyść zarządu KD i prokuratury. Tak wygląda to na Dolnym Śląsku i obawiam się, że za 2-3 lata podobnie albo jeszcze gorzej będzie na Śląsku. Obym nie była złym prorokiem...
W kwestii KŚ przestrzegam Ślązaków przed hurraoptymizmem!
Taka będzie nowa jakość na Śląsku od stycznia 2013 roku...może wymienię w punktach:
1)Koniec z uznawaniem jakichkolwiek biletów w KŚ (sieciowych, Regio karnetów itp...) poza własnymi.
2)Koniec pociągów Regio Katowice-Sędziszów,Częstochowa -Koluszki, Gliwice-Opole, Kraków-Katowice itp. Zostanie tylko trasa Gliwice-Częstochowa, Katowice-Wisła, Katowice-Zwardoń, Sosnowiec-Tychy. CZYTAJ ODCIĘCIE KOMUNIKACJI REGIO Z OŚCIENNYMI WOJEWÓDZTWAMI czytaj odcięcie wielu miejscowości od kolejowej komunikacji, tam gdzie tylko Regio się zatrzymywały.
3) PKP Inter City już zaciera ręce. Zlikwiduje Bilet Rewelacyjny na E-30 od 1 stycznia i będzie się płaciło o wiele więcej za dojazd do Krakowa czy też Opola plus oczywiście 5 zł miejscówka chocby na trasie Gliwice-Opole w TLK-a//stojąca..hehe., Na trasie Katowice-Kraków to będzie już szaleństwo. 30 zł z miejscówka za 2,5 h. pokonywanie odcinka 77 km TLK-ą....rucha...ni....e w d....pasażerów ciąg dalszy...
1 stycznia 2013 roku przesiadam się na samochód i samolot....
morpheo -Usunięty- Gość
Wysłany: 27-06-2012, 11:42
Tomek-Gliwice napisał/a:
CZYTAJ ODCIĘCIE KOMUNIKACJI REGIO Z OŚCIENNYMI WOJEWÓDZTWAMI
Pitolicie, Hipolicie. Wszystko to kwestia dogadania urzędów marszałkowskich.
Lubuskie płaci za pociągi KD Żary - Wrocław, i jakoś południe lubuskiego odcięte komunikacyjnie od Dolnego Śląska nie jest.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum