Wysłany: 22-10-2011, 11:51 Pociąg Berlin - Piła wrócił po 150 latach
Pociąg Berlin - Piła wrócił po 150 latach
Bezpośredni pociąg z Poczdamu do Piły wjechał w piątek na pilski dworzec kolejowy po... ponad 150 latach. Przejazd, którego inicjatorem było Europejskie Ugrupowanie Interesów Gospodarczych, miał udowodnić, że przywrócenie historycznego połączenia Piły z Berlinem jest realne.
- Pomysł jest bardzo dobry - przyznaje Piotr Głowski, prezydent Piły. - W dodatku można go realizować praktycznie od ręki. Wystarczy znaleźć na to pieniądze i zadbać o dobrą promocję.
Jacek Jeremicz, prokurent Europejskiego Ugrupowania Interesów Gospodarczych, przekonuje jednak, że pieniądze uda się znaleźć. Jak?
- W ramach współpracy polskiej i niemieckiej kolei - odpowiada. - Jest jeszcze kilka kwestii, które musimy rozwiązać, ale robimy to. Jestem przekonany, że jeszcze przed Euro 2012 takie połączenie na stałe uda się uruchomić - dodaje.
Oznacza to, że już niedługo na trasie z Piły do Berlina można będzie podróżować szybkim, wygodnym szynobusem. Już dziś na wielu odcinkach tej linii pociągi mogą jechać z prędkością 120 km/h. Planowane są kolejne remonty na tej trasie.
- Niemiecki szynobus, którym przyjechaliśmy, otrzymał homologację na jazdę po polskich torach. Pokazujemy dziś, że można to zrobić - mówi Jacek Jeremicz.
źródło:Głos Wielkopolski
_________________ Stoi na stacji lokomotywa, pełna miedzi i stali...I przyszli żule i ją zaje.ali!
- Niemiecki szynobus, którym przyjechaliśmy, otrzymał homologację na jazdę po polskich torach. Pokazujemy dziś, że można to zrobić - mówi Jacek Jeremicz.
Czyżby NEB miał wydłużyć przebieg? Bilet z Berlina do Gorzowa Wlkp. już dawno mają w swoje taryfie (właściwie VBB), ale z obowiązkową przesiadką na REGIO...
wafel napisał/a:
Planowane są kolejne remonty na tej trasie.
E, no to klops. PLK wszystko zabije na tej trasie swoimi "remontami" przez najbliższe 10 lat, a jak skończą to trzeba będzie zacząć remont od nowa...
Jako dodatkową informację podam,że pasjonaci kolei z innych krajów chcą też zająć się pilską parowozownią.
Oby ten pociąg pojawił się jak najszybciej,bo transport kolejowy w Pile podupada w bardzo szybkim tempie.
Myślenie krótkodystansowe. Mogą jechać z Berlina do Kostrzyna, Gorzowa, Krzyża czy do Piły. Wątpię żeby tłumy ludzi grzały koniecznie do Piły... Wydłużenie do Bydzi i Tczewa by było dobrym pomysłem, rozdzielić w Pile właśnie. Dodatkowo na całym odcinku tj Berlin - Ostbahn - Tczew i Piła - Bydgoszcz prędkość powinna być w przedziale 100 do 120 km/h. Obecnie są odcinki gdzie prędkość jest niższa niż 100 km/h.
No i żeby było taniej niż PR/ IC to będzie można jeździć Niemcem...
_________________ Pokuccy kopciarze - łączcie się !
W Kostrzynie nad Odrą odbyła się polsko- niemiecka regionalna konferencja podsumowująca kooperację transgraniczną na przykładzie kolei wschodniej Ostbahn 2013. Uczestniczący w niej dr Andrzej Kunt, burmistrz Kostrzyna nad Odrą oraz Jörg Schröder, burmistrz Seelow zgodnie scharakteryzowali kolej wschodnią i jej rozwój, jako istotny element współpracy międzyregionalnej otwierającej możliwości na różnych płaszczyznach.
Ostbahn (kolej wschodnia) to nazwa Pruskiej Kolei Wschodniej łączącej Berlin z Królewcem, którą wybudowano w XIX wieku. W Polsce biegnie ona przez Kostrzyn nad Odrą, Gorzów Wlkp., Piłę, Chojnice, Tczew, Malbork i Braniewo. W ostatnich latach nastąpiła reaktywacji linii. Przywrócono połączenie z Gorzowa Wielkopolskiego i Kostrzyna z Berlinem.
Na trasie dawnej kolei wschodniej znajdują się miasta, które ostatnio bardzo rozwinęły się gospodarczo. Jednym z nich jest właśnie Kostrzyn. Przykładowo, codziennie z Kostrzyna do Berlina odjeżdża 17 pociągów. Ludzie jadą głównie do pracy w Niemczech. Pozostałymi miastami, które zyskują na tym połączeniu jest Witnica oraz Gorzów Wielkopolski.
W rozwój kolei wschodniej włączyło się też Europejskie Ugrupowanie Interesów Gospodarczych (EUIG), którego celem jest rozwój regionów transgranicznych w oparciu o transport szynowy.
- Na najbliższe lata postawiliśmy sobie ambitne cele – powiedział w rozmowie z telewizją regionalną TVP Gorzów Wielkopolski, Karl Heinz – Bossan, dyrektor EUIG. - Najważniejszym z nich, nad którym pracujemy właściwie od samego początku istnienia EUIG jest wprowadzenie bezpośrednich połączeń z Krzyża i Piły do Berlina. Ten postulat nie jest tylko marzeniem. Jednak do tej pory różnego rodzaju przeszkody nam to uniemożliwiały.
Dodaje on, że nowe przetargi na realizacje kolejowych przewozów pasażerskich po niemieckiej stronie wskazują, że już w latach 2015-2016 mogą pojawić się bezpośrednie pociągi do stolicy Niemiec.
Ugrupowanie oprócz utworzenia kolei regionalnej dąży również do przyspieszenia rozwoju w pasie okalającym linię kolejową poprzez promocję turystyki oraz wspieranie inwestycji infrastrukturalnych.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz załączać pliki na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum