Wysłany: 07-03-2013, 16:50 Pociągi EC a ulga studencka
Jak studentów przez lata z pieniędzy skubano - ulga studencka wkrótce w pociągach EuroCity!
Przez kilkanaście lat, odkąd kursują po Polsce pociągi EuroCity, studenci nie mogli w nich korzystać z ulg ustawowych. Jak się okazało - zupełnie niesłusznie! Błędna interpretacja ustawy przez PKP Intercity narażała przez lata tysiące studentów na straty finansowe. Kupowali bilety normalne, podczas gdy w świetle przepisów prawa mogli podróżować taniej na podstawie legitymacji.
Sytuacja studentów chcących podróżować pociągami EuroCity po Polsce dramatycznie zmieniła się po 1 stycznia 2013 r. Od tego dnia przewoźnik zlikwidował także popularną ulgę handlową MAX-26, dającą młodym osobom 26% zniżki we wszystkich swoich pociągach podczas przejazdów w komunikacji krajowej. Teraz uczniowie i studenci w pociągach EuroCity muszą płacić pełną kwotę (np. Warszawa-Katowice – aż 127 zł!).
Po głębokiej analizie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego zauważyliśmy istotne nieprawidłowości w jej praktycznym stosowaniu przez PKP Intercity.
Tu nie chodzi o przekonanie studentów by zamiast np. TLK jeździli EC, ale o zniesienie prawnego bubla, który od kilkunastu już lat istnieje. Gdy ja studiowałem (jeszcze z 5 lat temu) ulga ustawowa obejmowała tylko pociągi kategorii Ex, bez IC.Teraz, gdy ustawowa ulga dla studentów obowiązuje także w pociągach EIC (dawnych IC), nie widzę powodów by nie miała obowiązywać także w EC. Jeśli Intercity dąży do "uproszczenia ofert i taryf" to wprowadzenie w/w ulgi do EC jest jak najbardziej na miejscu. A studenci sami będą mogli wybrać - dopłacić do droższego EC, czy jechać np. TLK. Z tym, że teraz ta dopłata będzie odpowiednio niższa.
A jeśli już mówimy o konkretnych trasach, to sporo zyskają studenci z Górnego Śląska jadący do Warszawy: od marca na tej trasie większość połączeń (mowa o tych po CMK) to właśnie pociągi EuroCity.
„Przez kilkanaście lat, odkąd kursują po Polsce pociągi EuroCity, studenci nie mogli w nich korzystać z ulg ustawowych. Jak się okazało - zupełnie niesłusznie!” – pisze w liście do redakcji „Rynku Kolejowego” nasza Czytelniczka. Jak udało jej się dowieść, błędna interpretacja ustawy przez PKP Intercity narażała przez lata tysiące studentów na straty finansowe, gdyż w świetle prawa mogli podróżować taniej na podstawie legitymacji.
Idąc tym tokiem rozumowania nie tylko studenci ale dzieci i młodzież ,służba wojskowa,renciści(2 przejazdy w roku) i inne osoby ujęte ustawą miałyby też prawo do ulgi w EC w relacjach krajowych.
Powiem krótko: jak najbardziej trafne spostrzeżenie autorki listu i wg mnie trafna interpretacja! Skoro od paru lat w EIC (czyli stricte dawniej IC) "dało się" to EC to co to jest? KDP? To i to ekspres i taryfa ta sama, tylko EC jest międzynarodowy (choć korzystają z niego głównie podróżni na odcinkach krajowych). Oczywiście analogicznie jest dla uczniów, żołnierzy niezawodowych i emerytów/rencistów.
Kolejfan! Tak piszesz, jakby pociągi Ex/EIC/EC były "dla podróżnych z Gniezna do Poznania"! Wiadomo przecież, że im krótsza odległość tym mniej pasażerów (wcale) w tych kategoriach bo przejazd jest bardzo drogi wtedy (nawet z ulgą 51%). Z założenia te pociągi służą do podróży na długich trasach. To z Bielska do Katowic czy z Wrocławia do Opola też by mieli jeździć studenci, bo mają 51% zniżki mieć?
PKP Intercity rozpoczęło prace nad wdrożeniem do systemu sprzedaży możliwości wydawania biletów z ulgami ustawowymi na przejazdy pociągami EuroCity. Oznacza to, że już wkrótce np. studenci uprawnieni do ulgowych przejazdów, ze zniżki 51 proc. skorzystają również na odcinkach krajowych w pociągach EuroCity.
Zmiana możliwa jest dzięki wydanej przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wykładni przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego. Dotychczas PKP Intercity przy wydawaniu biletów z ulgami ustawowymi kierowała się następującym zakresem obowiązywania ulg:
1. przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego – stosuje się daną ulgę we wszystkich uruchamianych przez spółkę kategoriach pociągów (TLK, EIC, Ex, EC);
2. przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych, pospiesznych i ekspresowych – stosuje się daną ulgę:
- w pociągach pospiesznych - TLK
- w pociągach ekspresowych - EIC, EX.
Włączenie pociągów EuroCity do kategorii pociągów ekspresowych otwiera przewoźnikowi możliwość honorowania na odcinkach krajowych biletów z ulgami ustawowymi, obejmującymi przejazdy w pociągach ekspresowych oprócz EIC i Ex. Są to m.in. studenci czy młodzież szkolna.
PKP Intercity zakłada wdrożenie udogodnienia w kwietniu 2013 r.
Na tym przykładzie bardzo ładnie widać, że Rynek Kolejowy jest niezależny od PKP, a Kurier Kolejowy tańczy jak mu Grupa zagra - żeby się przypadkiem niczym nie narazić.
Teraz, jak już "gówno uderzyło w wentylator" - sprawy nie udało się wyciszyć, nagle Kurier Kolejowy publikuje grzeczne i uładzone oświadczenie przewoźnika (i to w dodatku z mylnym, wprowadzającym w błąd tytułem - co by to było, gdyby PKP raz w roku zrobiło coś porządnie i bez ustrerek...)
PKP Intercity wprowadziło ulgi ustawowe w pociągach EuroCity
22 marca PKP Intercity wdrożyło do systemu sprzedaży możliwości wydawania biletów z ulgami ustawowymi na przejazdy pociągami EuroCity – poinformował przewoźnik. Decyzja została wymuszona interwencją Czytelniczki „Rynku Kolejowego”, która udowodniła, że PKP Intercity niezgodnie z prawem nie uwzględniało 51-procentowej zniżki dla studentów i młodzieży szkolnej w pociągach międzynarodowych kursujących w komunikacji krajowej.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum