Wysłany: 13-03-2012, 13:27 Remont dworca w Nowym Sączu
Zabytkowy dworzec kolejowy zostanie wyremontowany do końca 2012 roku kosztem 12 mln zł. Zachowany zostanie zabytkowy peron z żeliwnymi podporami, ale usunięta będzie antresola z lat 70.
Na początku września 2011 roku, w wyniku przetargu, wyłoniono wykonawcę opracowania dokumentacji projektowej na przebudowę dworca kolejowego. Wykonawcą zostało konsorcjum firm Sudop Polska (brała udział w projektowaniu m.in. stacji Warszawa Okęcie) i Sudop Praha. Ich działanie wspierać ma Agencja Architektoniczna „Centrum” z Krakowa, która uczestniczyła w remoncie obiektów dworcowych m.in. w Krakowie i Stróżach.
Dawny blask
- Zgodnie z zatwierdzonym przez wojewódzkiego konserwatora zabytków w Krakowie projektem, mamy zlikwidować powstałą przy poprzednim remoncie antresolę i przywrócić pierwotny wygląd wnętrzom dworca. Zachowane zostaną detale architektoniczne i zabytkowy peron pierwszy z żeliwnymi podporami – informuje Aleksandra Koniak, dyrektor PKP S.A. Oddział Dworce Kolejowe, Rejon Dworców Kolejowych w Krakowie.
Projekt zakłada też m.in. dostosowanie dworca dla potrzeb osób niepełnosprawnych, wymianę pokrycia dachowego, odwodnienie pomieszczeń piwnicznych i renowację elewacji zewnętrznej.
Spółka ma zagwarantowanych 12 mln zł na przeprowadzenie remontu. Z uwagi na fakt, że obiekt jest wpisany do rejestru zabytków, prace będą prowadzone pod nadzorem służb konserwatorskich. Zgodnie z przyjętym harmonogramem prace powinny się rozpocząć jeszcze w marcu, a zakończyć do 31 grudnia bieżącego roku.
Historyczna linia
Warto przypomnieć, że budynek dworca PKP w Nowym Sączu liczy sobie 103 lata. Wybudowany został jako kolejny obiekt stacyjny przy powstałej i otwartej kilkanaście lat wcześniej (bo 18 sierpnia 1876 roku, w dniu urodzin i imienin Franciszka Józefa II, cesarza Austro – Węgier) mającej blisko 150 km długości kolei Tarnowsko – Leluchowskiej. Ta linia, zgodnie z założeniami, miała za zadanie połączyć teren wschodniej Galicji z istniejącą po stronie węgierskiej linią kolejową z Orlov do Preszowa i dalej przez Budapeszt na Bałkany.
Budynek dworca powstał w stylu secesyjnym, zgodnie z ujednoliconym projektem ówczesnych władz kolejowych w Wiedniu i składa się z trzech piętrowych pawilonów, z czego środkowy, stanowi główne wejście do obiektu i przejście na perony. I choć bryła dworca zachowała pierwotny wygląd, to przeprowadzony remont i adaptacja jego wnętrza na przełomie lat 70. i 80. poprzedniego stulecia, zmieniła nieco hol dworca, dodając do niego antresolę.
Piękny dworzec cieszę się, że wreszcie doczekał się remontu. Pozdrawiam
Pułtuś -Usunięty- Gość
Wysłany: 14-03-2012, 23:37
pospieszny napisał/a:
Dokładnie tak, bo i temat tu o tym
Jestes wyznawcą zasady "daj mi człowieka to paragraf sie znajdzie", albo "nie kijem, to pałką". Dalej nie mozesz mi popuscic mojego braku akceptacji dla tłoku w Dunajcu Skoro uwazasz ze zasadny jest remont dworca kosztujacy kilkanascie milionow z wymiana pasazerska na poziomie Sterkowca to spoko.
Powstała dokumentacja projektowa na przebudowę zabytkowego dworca kolejowego w Nowym Sączu. Trwają jeszcze ostatnie uzgodnienia z Wojewódzkim Inspektoratem Nadzoru Budowlanego. Dworzec miał być wyremontowany w tym roku, ale już wiadomo, że inwestycja się opóźni.
Jak informowaliśmy, spółka Sudop Polska wykonała dokumentację projektową na przebudowę zabytkowego, liczącego ponad 103 lata dworca kolejowego w Nowym Sączu. Projekt uwzględnia zalecenia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Krakowie. Prace budowlane jeszcze się nie rozpoczęły, nie wybrano jeszcze ich wykonawcy.
Z racji tego, że projekt dotyczy przebudowy tzw. terenu zamkniętego (takiego, do którego jest ograniczony dostęp – przyp. red.), trwają jeszcze ostatnie uzgodnienia z pracownikami Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego – informuje Beata Ratuska, naczelnik wydziału realizacji inwestycji w PKP S.A., Oddział Dworce Kolejowe w Warszawie.
Projekt zakłada likwidację antresoli, powstałej w końcu lat 70. poprzedniego stulecia, podczas ostatniego remontu. Antresola była niewykorzystywana i szpeci wnętrze dworca.
Teren wokół budynku, w tym perony, należą z kolei do PKP PLK, dlatego zakres prac remontowych, uwzględniający m.in. naprawę dachu i żeliwnych podpór na pierwszym peronie, odwodnienia piwnic budynku czy jego elewacji, musiał zostać uzgodniony z jej kierownictwem. Projekt remontu dworca uwzględnia również zalecenia dotyczące dostosowania obiektu dla potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Będziemy chcieli wkrótce rozpisać przetarg na wykonanie prac budowlanych. Ponieważ projekt jest dobrze wykonany, nie ma w nim niejasności, mamy nadzieję, że uda się przetarg szybko rozstrzygnąć i rozpocząć zaplanowaną przebudowę. Liczymy, że do grudnia 2013 powinna się ona zakończyć – uzupełniła naczelnik Ratuska.
Pieniądze na sfinansowanie przebudowy będą pochodziły z budżetu PKP S.A. oraz budżetu państwa.
Będąc we wrześniu w Nowym Sączu zauważyłem, że pojawiło się ogrodzenie wokół dworca. Wszystko wskazuje na to, że chyba niebawem ruszy remont tego pięknego obiektu
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum