Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Pociągi powrócą do Polanowa i Bobolic!
Autor Wiadomość

EU07-469 Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 29 Lip 2010
Skąd: Polanów

PostWysłany: 01-04-2016, 11:52   Pociągi powrócą do Polanowa i Bobolic! Odpowiedz z cytatem

Pociągi powracają do Polanowa i Bobolic!

Już niebawem, po wieloletniej przerwie, pociągi na nowo zawitają do miast na wschodnich obrzeżach województwa zachodniopomorskiego. Polanów i Bobolice mają być na nowo węzłami.

Szersza wąskotorówka do Bobolic

Na tej linii sprawa wyglądać ma dość prosto. Fragment linii istnieje do dziś, odcinek Koszalin Wąskotorowy - Manowo jest okazjonalnie wykorzystywany. Jednak aby nieco zwiększyć prędkości przejazdowe, postanowiono zmienić rozstaw szyn z 750 na 1000 mm. Na istniejącym odcinku rozstaw szyn zostanie zwiększony, na pozostałym tory zostaną zbudowane od podstaw na podkładach strunobetonowych. Zakupiony także zostanie nowy tabor. Najnowszym bowiem sprzętem na wąskotorówkach jest wyprodukowany ponad 30 lat temu rumuński wagon motorowy Mbxd2. Zadania wyprodukowania nowego taboru podjęły się bydgoskie zakłady Pesa. Wyglądowo nowe wagony silnikowe mają bazować na znanych z normalnotorowych linii szynobusach serii 214M. Zakupionych zostanie dziesięć wagonów silnikowych i 20 doczep aktywnych. Mają rozwijać prędkości do 80 km/h, na takie parametry bowiem zostanie odbudowana linia kolejowa. Pasażerowie do samych Bobolic mają dotrzeć za dokładnie dwa lata. Początkowo obsługa będzie z dworca wąskotorowego, ale z biegiem czasu ma zostać dobudowana łącznica do normalnotorowego dworca Koszalin, a stacja wąskotorowa ma być wykorzystywana do postoju składów. Na początku linią ma jeździć sześć par pociągów.

Zupełnie nowa linia do Polanowa

Trudniejsza będzie odbudowa połączeń z Polanowem, który dodatkowo ma ponownie stać się dużym węzłem, możliwe że większym niż przed wojną. Nie będzie już odgałęzienia z Manowa, jak przed 1939 rokiem. Zostanie wybudowana od podstaw zupełnie nowa linia, częściowo tylko bazująca na trasie starej wąskotorówki, dodatkowo całość będzie miała prześwit 1435 mm. Na linii kolejowej 202 w pobliżu miejscowości Kłos zostanie zlokalizowany posterunek odgałęźny, linia zostanie poprowadzona przez Sianów i Węgorzewo Koszalińskie, a dalej wzdłuż drogi wojewódzkiej 206. W Sianowie, Szczeglinie, Nacławiu i Jacinkach zostaną zbudowane mijanki. Powstaną także nowe przystanki: Węgorzewo Koszalińskie, Mokre, Kościernica Polanowska i Dadzewo. W Kościernicy przystanek nie będzie zlokalizowany w miejscu dawnej stacji Kościernica Wąskotorowa (daleko poza wsią, w pobliżu nadajnika), tylko bliżej miejscowości, gdzie tory przetną drogę gminną Kościernica - Krytno.
Najtrudniejsze logistycznie będzie wykonanie węzła w Polanowie. Stację ze względu na brak dostateczniej ilości miejsca postanowiono zaprojektować pod ziemią, w rejonie ulicy Bobolickiej. Także pod ziemią znajdą się: posterunek odgałęźny i przystanek Polanów Świerczewo (zlokalizowane w okolicy dawnej stacji Polanów Miasto) oraz zupełnie nowa stacja czołowa Polanów Miasto. Na powierzchni zostanie jedynie posterunek odgałęźny Polanów Zacisze, tuż przed stacją Polanów. Stacja Polanów będzie miała cztery kierunki wyjazdu: Grzmiąca, Jacinki, Rzeczyca Wielka oraz Biały Bór, dokąd zostanie przedłużona linia kolejowa kończąca się dawniej w Gołogórze. Za tą miejscowością powstaną nowe przystanki: Sępólno Wielkie i Biały Bór Miasto. W Jacinkach będzie jak dawniej rozwidlenie torów w kierunku Koszalina i Sławna, a w Rzeczycy wielkiej zostanie zlokalizowany nowy węzeł - oprócz dawnej linii kolejowej do Korzybia poprowadzony zostanie zupełnie nowy łącznik do linii kolejowej 405 z przystankiem w Rzeczycy Małej oraz posterunkiem odgałęźnym w pobliżu wsi Biała. W samym Polanowie zostanie ulokowana lokomotywownia. Remontowi zostanie poddany także słynny Czerwony Most. Torowisko zostanie ułożone na podkładach strunobetonowych i stalowych typu Y.
Początkowo linia kolejowa będzie obsługiwana wyłącznie przez pociągi spalinowe, jednak z czasem ma nastąpić elektryfikacja szlaku z Koszalina do Białego Boru oraz linii 405 na odcinku Szczecinek - Biały Bór. Pozwoli to pociągom jadącym z Koszalina w kierunku Szczecinka ominąć Białogard. Tabor spalinowy dostarczy bydgoska Pesa. Na nowej linii pojawią się składy z Koszalina do Szczecinka (przez Biały Bór) i Miastka, z Darłowa do Szczecinka (i przez Biały Bór, i przez Grzmiącą) i Miastka oraz z Polanowa Miasto do Koszalina, Darłowa, Słupska i Szczecinka (także w obu wariantach). Tabor na te trasy dostarczy ZNTK Mińsk Mazowiecki (szynobusy SA134 (5 szt) i SA135 (15 szt.)) i Pesa Bydgoszcz (doczepy SA123 (10 szt.) oraz 5 szynobusów SA139). Pociągi zaczną jeździć tam za trzy lata.

Koszty inwestycji

Koszt udrożnienia wszystkich wymienionych linii wyniesie ponad 3 mld złotych. Ponad połowę pochłonie sam węzeł polanowski. Koszt taboru to około pół miliarda złotych. Wszystkie pieniądze wyłożył prywatny inwestor, który chciał zachować anonimowość. Linie będą zarządzane przez Pol-Miedź-Trans Linie Kolejowe.

żródło: anonim

_________________
Gdyby cały beton PKP przerobić na podkłady, to można by zmodernizować wszystkie czynne szlaki Smile
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl