Samorządowe koleje debiutują już w środę w Lesznie. Ale wciąż nie można kupić biletów na ich pociągi, a część podróżnych w ogóle nie słyszała o nowym przewoźniku.
Koleje Wielkopolskie to spółka utworzona przez samorząd. Ma uruchamiać pociągi regionalne w województwie, stopniowo przejmując obsługę poszczególnych linii od Przewozów Regionalnych (które jeżdżą po nich obecnie). Debiut wyznaczono na 1 czerwca. Początkowo Koleje Wielkopolskie miały jeździć od razu na wszystkich liniach spalinowych w regionie - także z Poznania do Wągrowca i Wolsztyna. Jednak na obydwu liniach będą trwały remonty. Dlatego przez najbliższe pół roku Koleje Wielkopolskie będą jeździć tylko na południu województwa: z Leszna do Zbąszynka, Jarocina i Ostrowa Wlkp.
Czy wiedzą o tym sami pasażerowie? Okazuje się, że niekoniecznie. Halina Komisarek z Leszna: - Koleje Wielkopolskie? Pierwsze słyszę. Od pana się dowiaduję o tych zmianach.
Jej znajoma Zofia Ulrych pyta zaniepokojona: - Ale to szynobus będzie jeździć? Tak jak do tej pory?
Jolanta George (pracuje w Lesznie, dojeżdża z Gostynia): - Też nic nie słyszałam. Żeby tylko dobrze się spisywał ten nowy przewoźnik. Bo dojazdy koleją wychodzą mi taniej niż autobusem.
Organizacyjnie również daleko do ideału. Na dworcu w Lesznie dopiero wczoraj rano zawisły kartki z rozkładem jazdy Kolei Wielkopolskich, w dodatku w mało widocznym miejscu. Zdecydowanie bardziej rzucają się w oczy informacje o czerwcowych zmianach w rozkładzie dwóch pozostałych przewoźników - Przewozów Regionalnych i PKP Intercity.
Na pomoc kasjerek podróżni też nie mogą liczyć. Próbowaliśmy kupić bilet z Leszna do Jarocina na przyszły czwartek. - To już będzie chyba ten nowy przewoźnik, Koleje Wielkopolskie? - zapytaliśmy.
- Wie pan co, ja nie wiem, czy to wejdzie od 1 czerwca. Tak konkretnie to jeszcze nie ma żadnych informacji. Lepiej niech sobie pan kupi bilet w tym dniu, w którym pan będzie jechał. Bo była też wersja, że to w lipcu miało wejść... - usłyszeliśmy w odpowiedzi. Biletu nie dostaliśmy.
Dlaczego pracownicy Przewozów Regionalnych są niedoinformowani? Bo obaj przewoźnicy wciąż nie uzgodnili szczegółów współpracy. - Dostaną wytyczne dopiero wtedy, gdy będziemy mieli podpisaną umowę. Nie chcemy wprowadzać zamieszania, dopóki wszystkiego nie uzgodnimy - mówi Krzysztof Pawlak, wicedyrektor wielkopolskiego zakładu Przewozów Regionalnych.
Za to prezes Kolei Wielkopolskich Włodzimierz Wilkanowicz przyznaje: biletów na pociągi Kolei Wielkopolskich pasażerowie na razie nie mogą kupić. Będą w kasach dopiero od 1 czerwca. - Tak niestety skonstruowany jest system sprzedaży biletów, z którego korzystamy. Żeby nie robić problemów pasażerom, przez kilka pierwszych dni będziemy w naszych pociągach honorować bilety Przewozów Regionalnych - uspokaja Wilkanowicz.
Co z podróżnymi, którzy np. kupili bilet miesięczny na pociągi Przewozów Regionalnych? Będą musieli zwrócić go w kasach (dostaną z powrotem niewykorzystaną część pieniędzy) i kupić nowy, tym razem już na pociągi Kolei Wielkopolskich. Bilety okresowe trzeba będzie wymienić między 1 a 5 czerwca. Oczywiście dotyczy to tylko linii, na których będą jeździć Koleje Wielkopolskie.
Wilkanowicz zapewnia, że do środy na wszystkich stacjach pojawią się rozkłady i plakaty z mapą połączeń Kolei Wielkopolskich. Będą też odczytywane komunikaty o zmianie przewoźnika. Już dziś informacje można też znaleźć na stronie przewoźnika: www.koleje-wielkopolskie.com.pl
Ceny biletów pozostaną bez zmian. - Koleje Wielkopolskie przejęły praktycznie całą naszą taryfę, z wyjątkiem niektórych promocji - mówi Krzysztof Pawlak. Dlatego podróżni jeżdżący pociągami Kolei Wielkopolskich nadal będą mogli skorzystać z RegioKarty. Ale np. z "połączeń w dobrej cenie" już nie.
W grudniu Koleje Wielkopolskie mają przejąć od Przewozów Regionalnych połączenia na niektórych liniach z Poznania: do Wolsztyna, Wągrowca i Gniezna.
Koleje Wielkopolskie będą honorowały ragio karnety i regio karty. Natomiast bilety jednorazowe nie będą wzajemnie honorowane. Czyli za podroż pociągami dwóch przewoźników PR i KW będziemy musieli kupić 2 osobne bilety, a co za tym idzie zapłacimy drożej niż do tej pory.
Na dolnym śląsku też był z tym problem. Lecz wszystko szybko się wyjaśniło. Bilet kupiony w kasie biletowej będzie honorowany przez obu przewoźników, a więc:
- jadąc z Rawicza do Wschowy z przesiadką w Lesznie na pociąg KW jedziemy na jednym bilecie
Wyjątkiem może być zakup biletu z pociągu. Konduktor z KW może wystawić bilet z opcją "dalej" i w pociągu PR dopłacamy za bilet w dalszą stronę.
Bynajmniej tak jest w Kolejach Dolnośląskich....
...pozdrawiam kolegów z Wielkopolski
_________________ 2012/18- 205 476 km
2019- 69 888 km
2020- 50 138 km
2021- 50 251 km
2022- 18 455 km
2023 -27 051
2024 -25 164
Nowy przewoźnik wchodzący do gry powinien z urzędu honorować bilety przewoźników już prowadzących przewozy. Bo to przewoźnicy są dla pasażerów, a nie odwrotnie. A jeśli nie - to won. Niestety, w KW pasażer jest produktem ubocznym, jak widać. Jeśli kolej na powitanie wycina promocje i promuje drożyznę (podwójne bilety) co dla klienta jest niekorzystne, to taka firma nadaje się jedynie do kasacji. Prezes W. pokazał gównianą klasę jeśli chodzi o dbałość o kieszenie klientów. No, ale to nie jego firma. A deficyt i tak pokryje marszałek, więc po co się wysilać?
syrenka, taaa. Ciekawe, czy będą wiedzieć w kasie, kiedy przyjdę po bilet. Swoją drogą - traci pasażer, bo bilety staną się droższe, traci podatnik, no bo nikt mnie nie przekona, że utrzymywanie dwóch podmiotów, zamiast jednego jest tańsze, to dqn pokażcie mi tych, którzy na tym zarabiają.
Wprawdzie KW zaczną jeździć dopiero od jutra, ale jak na razie jest nieciekawie. Na dworcu w Lesznie totalna dezinformacja. Kasjerki w kasach IC odsyłają do okienek PR, a panie w kasach PR mówią, że "wszystko w najbliższych dniach się okaże, bo one na razie nic nie wiedzą." Na dworcu znajdziemy AŻ trzy kartki w formacie A4 z rozkładem jazdy i informację, że KW przejmują niektóre relacje od PR. Czcionka tak mała, że osoby starsze w ogóle nie mogły tego odczytać.
Na razie tyle, ale założę się, że już niedługo pasażerowie narobią w mediach niezłego rabanu. Nie można sobie tak olewać klientów.
Za godzinkę zaczynamy zabawę w kolej po wielkopolsku!
5 minut temu dojechał do Krotoszyna ostatni pociąg PR na linii Leszno-Ostrów. Jutro do Leszna wróci jako skład KW.
Natomiast 20 minut temu dojechał ostatni pociąg PR z Leszna do Wolsztyna. Zbliża się wiekopomna chwila zabawy UMWW w kolej.
audrin-nie macie źle. We Wolsztynie ani na żadnych innech przystankach na linii Leszno-Zbąszyń nie ma zadnej informacji o KW. Rozkład się diametralnie nie zmienił więc zamieszania się uniknie.
Ciekawi mnie tylko sytuacja z pociągami prowadzonymi przez parowóz. Czy będą jeździły one pod banderą KW czy PR, wszakże WZPR ma umowę na prowadzenie ruchu trakcją parową!
Kursy pod banderą KW, ale będą wykonywane przez PR Poznań. Zapewne pozostanie parowóz + oliwkowa bipa, a później WZPR po prostu wystawi za usługi ładny rachunek.
Pasażerowie oburzają się nie o rozkład, ale o sprawę biletów miesięcznych, bo z tego co wiem, będą je musieli je zwrócić na początku czerwca.
Wstępnie do 30 czerwca 2011 r. Koleje Wielkopolskie zobowiązały się honorować bilety kupione z zastosowaniem promocji taryfowych Przewozów Regionalnych: REGIOkarta, REGIOkarnet, REGIOpiątka, Bilet turystyczny, bilet sieciowy, bilet odcinkowy z ulgami handlowymi: 33%, 50% i 70%, a także bilet z ulgą 50% do Legitymacji seniora. Dotyczy to zarówno biletów ważnych na przejazdy tylko pociągami REGIO, jak i na wszystkie pociągi PR (czyli włącznie z interREGIO i REGIOekspres), ale w obu przypadkach dotyczy tylko i wyłącznie biletów kupionych przed 1 czerwca 2011 r.
Od 1 do 5 czerwca 2011 r. Koleje Wielkopolskie zobowiązały się honorować bilety jednorazowe na przejazdy pociągami REGIO trasami przejmowanymi od Przewozów Regionalnych, tj.: Leszno - Krotoszyn - Ostrów Wlkp., Leszno - Jarocin oraz Leszno - Wolsztyn - Zbąszynek.
Opłatę za przejazd częściowo pociągiem REGIO i częściowo pociągiem osobowym Kolei Wielkopolskich (lub odwrotnie) ustala się za łączną odległość taryfową całej drogi według Taryfy przewozowej PR. Takiego obliczania opłaty nie stosuje się w przypadku częściowego korzystania z pociągów interREGIO i REGIOekspres.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz załączać pliki na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum