W tym roku wybieram się do Norwegii, oczywiście korzystając z biletów i zniżek FIP.
Mam informację sprzed kilku lat, że Koleje Norweskie w niektóre dni tygodnia nie honorują biletów FIP (a może i zniżek?) w wybranych, bardziej obciążonych pociągach. Poza tym bilety i zniżki FIP nie były honorowane na słynnej kolejce Myrdal-Flam.
Czy ktoś ma na ten temat aktualne informacje? Jak te sprawy wyglądają obecnie?
Z góry dziękuję za odpowiedź i za wszelkie przydatne informacje o podróżowaniu z FIP-em po Norwegii i do Norwegii (przez Niemcy i Danię).
Kajetan.
Byłem w Norwegii w 2005r. Płynąłem promami "Color Line" na trasach Hirtshals - Kristiansand i Larvik- Frederikshavn. Dojazd do Hirtshals z Hjorring koleją prywatną Nordjyske Jernbaner. W Norwegii wszystkie pociągi Exprestog i Regiontog są z obowiązkową rezerwacją, w Danii nie ma dopłat.
Bilet Flam-Myrdal kosztował 250 NOK w obie strony.
Nie miałem problemów z jakimiś ograniczeniami, ale znalazłem taką informację na:
http://cdvraz.hyperlink.cz/fip.html
W Norwegii bilet FIP jest nieważny na linii Mydral - Flam i na trasie Oslo - Lotnisko. W Danii obowiązkowe dopłaty są do EuroCity relacji Kopenhaga - Hamburg - Kopenhaga (tylko na terenie Danii).
Właśnie wróciłem z Norwegii.
Dziękuję za przekazane informacje.
Nie sprawdziłem, czy ograniczenia opisane na podanej stronie czeskiej w dalszym ciągu obowiązują.
W rozkładach jazdy dla wielu pociągów dalekobieżnych podana jest informacja „rezerwacja fakultatywna”, ale w praktyce trzeba rezerwować miejsca. Przy zakupie biletu zniżkowego FIP automatycznie rezerwowane jest miejsce (cena globalna), a do bilettu bezpłatnego FIP wykupienie miejscówki kosztuje 50 koron. Uwaga! Te 50 koron to cena wszystkich rezerwacji na trasie, na którą kupujemy bilet; może więc obejmować jedną, ale czasem dwie lub trzy miejscówki!
Bilety ze zniżką FIP podobno mogą być wykupywane tylko w kasach biletowych. Nie próbowałem kupować takiego biletu w pociągu. Kupowałem natomiast w automatach (gdy kasa była nieczynna lub w ogóle nie było jej na stacji) bilety zniżkowe 50 % emeryckie („honnor”) lub „militar 50 %”. Konduktorzy honorowali te bilety w połączeniu z legitymacją FIP.
Dowiedziałem się o interesujących biletach „minipris”. Są one dostępne tylko w przedsprzedaży (najpóźniej w dniu poprzedzającym wyjazd) w internecie. Można je kupić także w automatach i w kasach biletowych, ale wtedy dochodzi dopłata 50 koron. Cena takiego biletu wynosi 199 lub 299 koron niezależnie od odległości. Pula biletów „minipris” jest ograniczona; najpierw sprzedawana jest wersja tańsza, a po wyczerpaniu jej limitu - wersja droższa. W praktyce obie wersje są wyprzedane na wiele dni naprzód. Jeśli jednak ktoś z wyprzedzeniem zna dokładnie terminy swoich podróży, może kupić takie bilety również z Polski (internet + karta kredytowa). Bilety „minipris” na długich trasach są opłacalne nawet dla posiadaczy zniżek 50 %.
Pozdrawia Kajetan.
Widziałem listę ograniczeń na 2007r w NSB. Nie ma tam nic o ograniczeniach w określone dni tygodnia. Jest tylko informacja że FIP jest nieważny na trasie Oslo-Lotnisko, Flamsbana i jakieś pociągi do Szwecjii.
Wróciłem właśnie z Norwegii. Miałem tam FIPa i podróżowałem na trasie Stavanger-Oslo-Stavanger. Wszystko się zgadza co napisano powyżej o kolejach NSB. Ja mogę dodać tylko tyle, że pytając o dopłatę na nocny pociąg do Oslo i dzienny powrotny z Oslo powiedziano mi na dworcu w Stavanger że dopłata jest nie obowiązkowa ale zalecano jedynie mi bym ją zrobił gdyż w piątki wieczorem pociąg może być pełny. W rzeczywistości nie był aż tak pełny. W wagonie siedzącym 2 klasy do Oslo w nocnym pociągu na każdym siedzeniu znajdował się nocny zestaw "wypoczynkowy" zawierający kocyk do przykrycia się, dmuchaną poduszeczkę, maseczkę "ściamniająca" na oczy oraz zatyczki do uszu. Kocyk teraz będzie służył w domu . Oprócz rezerwacji za 50 NOK można zrobić sobie rezerwację w klasie Komfort za 75 NOK, wtedy możemy do oporu pić kawę i herbatę - woda i kawa są przygotowane w termosach w specjalnym przedziale. A oto strona kolei Myrdal-Flam: www.flaamsbana.no na której jak wcześniej napisano nie obowiązuje FIP.
trafiłam tutaj przy okazji szukajac informacji dotyczacej norweskiej linii kolejowej NSB.Wybieram sie ze znajoma zupelnie na polnoc Norwegii w sierpniu. Ladujemy w Oslo Torp Sandenfjord.Nastepnie z Oslo Sandefjord pociagiem NSB jedziemy do Bodo. Czy orientujecie sie jak odleglosciami z lotniska na stacje kolejowa? Czy jest jakis tranport besposredni i niedrogi?
Ponadto w jaki sposob sie rezerwuje te bilety na stronie? Weszlam tam, wybralam polaczenia tam i z powrotem i nie wiem jak dalej sie poruszac? Wydaje sie to skomplikowane
Z lotniska Torp do stacji kolejowej Torp kursuje bezpłatny autobus co godzine, jedzie jakies 8-10 min. stamtąd pociag do Oslo 1godz 50 min. bez rezerwacji. A dalej to juz cyba wiesz, jak jechac
Witam!
Byłem w Norwegii z biletem FIP na przełomie czerwca i lipca 2009 więc napiszę tutaj kilka informacji które mogą się przydać następnym potencjalnym podróżnikom:).
Biorąc pod uwagę, że Norwegia jest jednym z najbogatszych krajów ich kolej nie powala na kolana:). Niektóre składy są dość mocno wysłużone, pociągi nie osiągają dużych prędkości i czasem opóźniają się. Na 10 pociągów którymi jechałem połowa miała lekkie opóźnienia (w tym jeden 3godz.). Z pewnością wiąże się to z trudnym, górzystym terenem całego kraju czego wynikiem jest słabo rozwinięta sieć kolejowa. Połączeń jest dość mało trzeba więc najpierw dokładnie sprawdzić kiedy i gdzie chcemy jechać. Poza tymi drobnymi uwagami ogólnie jest super. Wszyscy Norwegowie mówią biegle po angielsku nie ma więc problemów z dogadaniem się w kasie czy tez pociągu. Na trasie z Oslo do Bergen może zabraknąć wolnych miejsc w pociągu. Bardzo miłą rzeczą są gratisowe nocne zestawy wypoczynkowe o których pisał przedmówca. O tym, że to wyjątkowo drogi kraj chyba nie trzeba pisać
Do informacji napisanych powyżej mogę dodać, że rezerwacja w klasie komfort kosztuje teraz 90 koron, klasa standard bez zmian. Praktycznie wszystkie pociągi wymagają rezerwacji miejsc. Za każdym razem dokonywałem tego w kasach na dworcach.
Z tras którymi podróżowałem polecam:
Oslo-Trondheim-Bodo. Podróż długa ale piękna widokowo. Góry, doliny, wodospady i dzikie pustkowie przez większą część trasy. Na trasie pociąg pokonuje mnóstwo tuneli. Dużą atrakcją jest to, że znajdziemy się za kołem polarnym. Warto jest tam się wybrać pod koniec czerwca ponieważ w Bodø panuje wtedy dzień polarny.
Dombass-Andalsnes. Rauma Line – rewelacyjna trasa widokowa co ważne honorują bilety FIP:). Przyjemny klimatyzowany szynobus z głosem lektora pokonuje trasę z Dombas (659m n.p.m.) do Andalsnes (4m n.p.m.). Główną atrakcja trasy jest przejazd koło słynnej Ściany Trolli uważanej za największą ścianę wspinaczkową Europy. Wodospady, mosty i cudowne widoki.
Oslo-Bergen. Duża część trasy biegnie przez dzikie góry. W pewnym momencie pociąg wznosi się na wys. 1300m n.p.m. a z okien widać jęzory lodowca. Mnóstwo tuneli i wodospadów. Jeden z tuneli ma bodajże 12km długości.
Pozdrawiam!
Czy ktoś wie jak jest z tym przejazdem na lotnisko Gardermoen? Normalnie bilety FIP nie obowiązują ale jak to jest właściwie skoro stacja Oslo Lufthavn Gardermoen leży na trasie do Trondheim do którego to na FIPa możemy przecież jechać. Liczę na szybką odpowiedź bo wyjeżdżam pojutrze do Norwegii.
Aha, czyli kursują tam specjalne pociągi na których FIP jest nie honorowany a jeśli jedzie się "normalnym" pociągiem czyli Region Tog to spokojnie na FIPa można na to lotnisko zajechać. Dzięki za informacje, uspokoiło mnie to;)
[ Dodano: 10-06-2010, 14:38 ]
Wróciłem z Norwegii:). Udało się zaliczyć niemal wszystkie linie kolejowe w tydzień (oprócz tej do Stavanger bo ją już kiedyś przemierzałem). W zasadzie tam po staremu tyle że np. miejscówka w klasie Comfort kosztuje nie 75 NOK a 90 NOK. W pociągach jest coraz więcej automatów w których można kupić napoje czy jakieś przekąski. Ponadto jechałem Flamsbaną z Myrdal do Flam. Spróbowałem zapytać o jakąś zniżkę na FIPa no i udało się. Konduktor skasował mi FIPa i sprzedał mi bilet z 30% zniżką czyli zamiast płacić 240 NOK, płaciłem 170 NOK. Wiem że nawet zniżka się nie należy nam na Flamsbanę ale jak widać warto spróbować zapytać. Po zjeździe Flamsbaną do Flam, polecam wykupić sobie za 255 NOK rejs po fjordzie na trasie Flam - Gudvangen (2 godz.). Widoki i wrażenia niesamowite! Po przypłynięciu do Gudvangen można autobusem (1 godz.) dojechać na stację kolejową do Voss - autobus 80 NOK.
[ Dodano: 29-09-2010, 13:24 ]
Fipowiec napisał/a:
Aha, czyli kursują tam specjalne pociągi na których FIP jest nie honorowany a jeśli jedzie się "normalnym" pociągiem czyli Region Tog to spokojnie na FIPa można na to lotnisko zajechać. Dzięki za informacje, uspokoiło mnie to;)
[ Dodano: 10-06-2010, 14:38 ]
Wróciłem z Norwegii:). Udało się zaliczyć niemal wszystkie linie kolejowe w tydzień (oprócz tej do Stavanger bo ją już kiedyś przemierzałem). W zasadzie tam po staremu tyle że np. miejscówka w klasie Comfort kosztuje nie 75 NOK a 90 NOK. W pociągach jest coraz więcej automatów w których można kupić napoje czy jakieś przekąski. Ponadto jechałem Flamsbaną z Myrdal do Flam. Spróbowałem zapytać o jakąś zniżkę na FIPa no i udało się. Konduktor skasował mi FIPa i sprzedał mi bilet z 30% zniżką czyli zamiast płacić 240 NOK, płaciłem 170 NOK. Wiem że nawet zniżka się nie należy nam na Flamsbanę ale jak widać warto spróbować zapytać. Po zjeździe Flamsbaną do Flam, polecam wykupić sobie za 255 NOK rejs po fjordzie na trasie Flam - Gudvangen (2 godz.). Widoki i wrażenia niesamowite! Po przypłynięciu do Gudvangen można autobusem (1 godz.) dojechać na stację kolejową do Voss - autobus 80 NOK. Z Voss można wybrać się jeszcze do Bergen, zobaczyć miasto i spokojnie zdążyć na nocny pociąg do Oslo
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum