Udział województwa mazowieckiego może być zastanawiający, biorąc pod uwagę, że przez ostatnie lata przewozy regionalne wykonywane były na jego terenie przez samorządowe Koleje Mazowieckie.
Też się temu dziwię. Przecież Mazowsze już się uwłaszczyło na majątku byłego Mazowieckiego Zakładu Przewozów Regionalnych.
Jak juz wspominalem sprzedaz EZT Kolejom Mazowieckim byl bezsensowny, poniewaz moze dojsc do tego ze przy pozniejszym podziale spolki samorzadowej PR woj Mazowieckie zazada oddanie czesci parku EZT z innych wojewodztw. Brawo ! Pogratulowac glupoty
Wysłany: 13-03-2008, 16:13 Dialog społeczny na kolei
„Należy prowadzić dialog społeczny na kolei i przekształcenia w taki sposób, aby wykorzystać dobrą koniunkturę w gospodarce, a przedsiębiorstwa kolejowe przygotować do konkurowania na rynku międzynarodowym” – powiedział Wiceprezes Rady Ministrów i Minister Gospodarki Waldemar Pawlak do uczestników posiedzenia Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa, które odbyło się 12 marca br. w Warszawie.
Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk poinformował zebranych, że Marszałek Sejmu skierował do pierwszego czytania w Komisji Infrastruktury III projekt nowelizacji ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe, która powoli na oddłużenie spółki PKP Przewozy Regionalne. Ponadto ustawa określa zasady przeniesienia udziałów tej firmy do samorządów województw. „Strategia dla transportu kolejowego do roku 2013” przynosi już pierwsze efekty. Potwierdzeniem tego jest dodatni wynik finansowy Grupy PKP osiągnięty w ubiegłym roku” – stwierdził Minister Cezary Grabarczyk.
Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego i Wiceprzewodniczący Zespołu Roboczego Konwentu Marszałków ds. Usamorządowienia PKP PR Wojciech Jankowiak potwierdził determinację samorządów województw, aby rozwijać przewozy regionalne poprzez zwiększenie oferty przewozowej i podnoszenie jakości. „Wszystkie województwa określiły, że transport kolejowy jest priorytetowym środkiem transportu. System komunikacji w regionach bez kolei nie może istnieć. Pokazuje to, że kierunek przyjęty przez rząd związany z usamorządowieniem kolei jest właściwy” - stwierdził Wicemarszałek W. Jankowiak.
Najważniejszym punktem obrad Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa było powołanie specjalnego podzespołu do spraw „Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013”, który będzie monitorował i omawiał wdrażanie „Strategii…”.
Uzgodniono również, że pracodawcy kolejowi i związki zawodowe będą prowadzić dalsze negocjacje na temat uregulowania wzrostu wynagrodzeń w latach 2009 i 2010.
- W tym tygodniu odbyło się spotkanie, które można uznać za pierwszy krok do usamorządowienia SKM i Pomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych - mówi Mieczysław Struk, wicemarszałek woj. pomorskiego. Z samorządowcem rozmawiał Paweł Rydzyński.
Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego: W tym tygodniu odbyło się spotkanie, które można uznać za pierwszy krok do usamorządowienia SKM i Pomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Miało ono miejsce w poniedziałek. Najpierw spotkaliśmy się z parlamentarzystami z regionu, z którymi dyskutowaliśmy o różnych projektach transportowych, w tym kolejowych, które mają być finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego oraz „Infrastruktury i Środowisko”. Później odbyło się kolejne spotkanie, z udziałem marszałka województwa Jana Kozłowskiego, wiceministra infrastruktury prof. Juliusza Engelhardta, prezesa PKP SA Andrzeja Wacha, członka zarządu PKP PLK Zbigniewa Zarychty oraz prezesa SKM Andrzeja Osipówa. Określiliśmy zasady przejęcia linii 250 Gdańsk Główny - Rumia, czyli oddzielenie linii i przystanków SKM od operatora. Ale jesteśmy gotowi, by spółka SKM nadal tą linią zarządzała. Kiedy nastąpi przejęcie, nie jestem w stanie powiedzieć, bo panowie Engelhardt i Wach skłaniają się ku rozwiązaniu, by SKM usamorządowić "w pakiecie" z przekazaniem samorządowi Pomorskiego Zakładu PKP Przewozy Regionalne.
Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy: Kiedy to nastąpi?
M.S.: Wszystko zależy od Grupy PKP, która podkreśla, że przekazanie obu spółek powinno odbyć się za jednym zamachem. Ważne jest jednak, że panowie Wach i Engelhardt zgadzają się na ten proces. My jesteśmy gotowi, by stało się to jak najszybciej. W każdym razie w budżecie województwa na 2008 rok jest przeznaczone kilka milionów złotych na wdrożenie tego procesu. Mamy deklaracje samorządów od Tczewa po Wejherowo, czyli podmiotów wchodzących w skład Metropolitalnego Związku Komunikacji Zatoki Gdańskiej. Poruszyłem także w rozmowie z naszymi gośćmi sprawę przejmowania mienia PKP. Nie będę ukrywał, że chodzi nam przede wszystkim o węzeł w Chojnicach.
P.R.: Wracając do SKM. Powiedział Pan o kroku ku przejęciu linii 250. A co z przystankami?
M.S.: Jeśli chodzi o przystanki, z których korzysta tylko SKM, jak Wzgórze Św. Maksymiliana, Kamienny Potok czy Żabianka, to także zostaną przejęte. Co innego w sytuacji gdy rzecz dotyczy stacji, z których korzysta zarówno SKM, jak i pociągi kursujące po torach dalekobieżnych. Tu na razie jest znak zapytania, trzeba będzie znaleźć jakieś rozwiązania. Na razie jednak nie wchodzimy w takie szczegóły. Minister Engelhardt oglądał też projekty budowy Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej. Bardzo mu się podobały. Lobbujemy na temat tego projektu, całym sercem popierają go marszałek województwa oraz prezydenci Gdańska, Sopotu i Gdyni. Na TKM potrzeba ok. 170 mln euro, województwo deklaruje połowę. W tym roku powinno powstać studium wykonalności.
Tak sobie myślę, że z tym usamorządowieniem PR mogą jeszcze wyjść cyrki.
Projekt zakłada, że każde województwo będzie mogło zbyć swoje udziały w spółce PR, natomiast prawo pierwokupu udziałów będzie mieć Skarb Państwa.
Załóżmy hipotetycznie, że wszystkie samorządy zbywają swoje udziały i w ten sposób państwo znów staje się właścicielem PR, natomiast samorządy zarabiają na zbytych udziałach i środki pozyskane w ten sposób mogą zainwestować we własną spółkę samorządową, np. w Koleje Dolnośląskie.
Najmniejszym udziałowcom (np. Podlaskie, Opolskie) bardziej będzie się kalkulowało rozpisać przetargi na przewozy regionalne niż trzymać te mikroskopijne 3-4% udziałów w betonowym molochu jakim jest i zapewne będzie spółka PR.
_________________ Bądź szczery, a wyzwą cię od chamów i prostaków.
Milczeniem pomija się fakt, że przejęcie przez PKP IC (podmiot komercyjny) zmodernizowanych i zakupionych dla PKP PR (podmiot niekomercyjny) wagonów/lokomotyw/ED74 (SPOT) skutkuje koniecznością zwrotu przez PKP pozyskanych na ten cel unijnych środków. Jest to skandal i dziwię się, że nikt o tym głośno nie mówi!
_________________ Bądź szczery, a wyzwą cię od chamów i prostaków.
Dokładnie, poza tym, co ze środkami unijnymi na zakup ED74.
Ogólnie dziwię się że Pan poseł Piechociński nie wyraża swojej opinii w tym temacie. Cała operacja wydaje się już na pierwszy rzut oka niejasna (wykorzystanie środków publicznych, a w szczególności naruszenie art. 87 Traktatu Wspólnot Europejskich - PKP działają na rynku wspólnotowym).
Boję się że cała sprawa skończy się jak Rospuda - przed Trybunałem Europejskim, za naruszenie pomocy publicznej - nie mówiąc o zwrocie środków wspólnotowych.
Panie pośle prosimy o interpelacje w tym zakresie.
Definicja regionalnego transportu kolejowego też jest grubymi nićmi szyta pod PKP IC.
Postawiłbym daleko idącą tezę, że wniesienie taboru z PR do IC (IR to tylko przykrywka) jest dziką prywatyzacją. Można się spodziewać że w przyszłości spółka IC będzie prywatna, podmiot IR będzie zależny od IC, więc do czego zmierzam:
- IC dostanie (za darmo?) 69 lokomotyw serii EP07 z Przewozów Regionalnych po naprawach (w większości głównych), tak więc można zauważyć, że zrobiono dla IC doskonały prezent za pieniądze, które mogłyby zostać wykorzystane np na zwiększenie połączeń regionalnych/kupno nowych EZT zamiast na kupno i naprawy lokomotyw.
- ED74 + wagony SPOT jw
- IC dostanie od Cargo najnowszy sprzęt PKP czyli lokomotywy EP09 V=160km/h dla szybkich połączeń Ex/IC/EC
- pociągi międzywojewódzkie będą dotowane z MI
A końcowym argumentem jest to, że w przypadku prywatyzacji nowy właściciel będzie miał wszystko to co najlepsze/najszybsze/najnowsze, wisienkę z samej góry ciasteczka i to bez dodatkowych kosztów.
W myśl przedstawionej przez Mamińskiego i samorządowców propozycji alokacji maszynistów w ilości 3000 PR + 1000 IC zastanawiam się co z pozostałymi?
Ciekawe jakie będzie stanowisko związków i jak długo je utrzymają?
Obawiam się, że bez zwolnień się nie obędzie ale może nie dosłownie bo zawsze można przedstawić propozycję nie do odrzucenia w postaci dojazdu do pracy na odległość np. 200 km!
Brakuje mi w tym wszystkim stanowiska "Cargo" bo to w końcu z tej firmy będzie alokacja.
Kto będzie typował do przejścia - no chyba nie związkowcy?
A może "kupcy" postawia warunki i wezmą najlepszych albo chociaż tych co chcą?
_________________ "Płynie się zawsze do źródeł pod prąd, z prądem płyną śmiecie"
Zbigniew Herbert
Milczeniem pomija się fakt, że przejęcie przez PKP IC (podmiot komercyjny) zmodernizowanych i zakupionych dla PKP PR (podmiot niekomercyjny) wagonów/lokomotyw/ED74 (SPOT) skutkuje koniecznością zwrotu przez PKP pozyskanych na ten cel unijnych środków. Jest to skandal i dziwię się, że nikt o tym głośno nie mówi!
zyrafa napisał/a:
Ogólnie dziwię się że Pan poseł Piechociński nie wyraża swojej opinii w tym temacie.
A ja się nie dziwę. Przecież to POLITYK. Będzie śpiewał tak jak mu koledzy z zarządów spółek PKP zagrają.
_________________ Bądź szczery, a wyzwą cię od chamów i prostaków.
Trwają negocjacje samorządów województw z Ministerstwem Infrastruktury
W Warszawie Zespół Roboczy ds. Usamorządowienia PKP Przewozy Regionalne spotkał się z Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Juliuszem Engelhardtem oraz Prezesem PKP S.A. Andrzejem Wachem. Dyskusja dotyczyła zasad przejęcia przez samorządy województw udziałów PKP Przewozy Regionalne. Ma to na celu skupienie, na poziomie samorządu, wszystkich podstawowych funkcji związanych z realizacją zadań przewozowych, tj. organizatora przewozów, wykonawcy i dofinansującego przewozy o charakterze publicznym. Procesy zmian własnościowych mają zostać zakończone 1 grudnia 2008 roku.
Podczas spotkania Ministerstwo Infrastruktury przyznało, że samorządy nie mogą ponosić kosztów wynikających z zadłużenia Przewozów Regionalnych, których skala przekracza wartość majątku spółki. Wielkość zobowiązań na koniec roku 2006 wynosi ponad 2 mld zł. Należy także doposażyć spółki regionalne w nieruchomości i mienie. Ministerstwo skrytykowało pomysły spółki PKP dotyczące przekazania wyeksploatowanego i zużytego taboru. Gospodarowanie taborem należy bowiem do zadań przewoźnika. Samorząd może jedynie udzielić dotacji spółce przewozowej na jego modernizację. Ministerstwo proponuje, aby tabor przejęty przez spółki regionalne był w pełni sprawny technicznie.
W trakcie przygotowań do przejęcia udziałów samorządy województw domagają się szeregu precyzyjnych wyjaśnień oraz analiz związanych z kondycją PKP Przewozy Regionalne. Dotyczą one m.in. przeprowadzenia audytu spółki, prognozy oceny rentowności kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich po wyłączeniu ze spółki przewozów międzywojewódzkich oraz międzynarodowych. Marszałkowie wnioskują także o analizę zatrudnienia oraz ocenę posiadanego taboru.
Dyskusję wywołał projekt wyodrębnienia z PKP PR działalności polegającej na organizacji przewozów międzywojewódzkich oraz międzynarodowych. Zakłada się, że te kompetencje przejmie PKP Intercity S.A.. Planuje się także utworzenie spółki odpowiedzialnej za sprzedaż biletów kolejowych w ramach Intrercity. Zdaniem marszałków te rozwiązania powinny być w gestii samorządów. Może ułatwić to pozyskiwanie dotacji z budżetu państwa do regionów. Tymczasem przyjęcie niekorzystnego scenariusza zmniejszy oddziaływanie samorządów na organizację przewozów pasażerskich.
Zdaniem uczestniczącego w obradach Piotra Spyry, członka Zarządu Województwa Śląskiego, bardzo ważne jest wypracowanie spójnej postawy gospodarzy regionów w negocjacjach z rządem dotyczących wielkości udziałów oraz zasad przekazania infrastruktury i taboru. Od 2009 roku środki na organizację regionalnych przewozów pasażerskich stanowić będą znaczną część budżetów województw. Ze względu na brak dokładnych informacji oraz propozycji ze strony PKP Przewozy Regionalne nie została jeszcze oszacowana wysokość przyszłego obciążenia dla budżetu Województwa Śląskiego.
Przypomnijmy - W kwietniu ubiegłego roku Rada Ministrów przyjęła „Strategię dla transportu kolejowego do roku 2013”. Jednym z jej głównych celów jest usamorządowienie spółki przy uprzednim jej oddłużeniu. Obecny stan zadłużenia spółki PKP Przewozy Regionalne w skali kraju jest rezultatem utrzymania przez nią nierentownych połączeń regionalnych przy jednoczesnym braku dofinansowania na odpowiednim poziomie.
Pierwszym krokiem w kierunku usamorządowienia PKP Przewozy Regionalne będzie przyjęcie Ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP. Najprawdopodobniej nastąpi to w maju bieżącego roku. Miesiąc później planowane jest przyjęcie przez Radę Ministrów rozporządzenia określającego liczbę udziałów w kapitale zakładowym PKP Koleje Regionalne. Do 30 września br. przekazana zostanie przez Skarb Państwa pożyczka w kwocie 1 mld 383 mln zł. To ostatni etap usamorządowienia. W konsekwencji samorządy województw powinny objąć udziały w PKP Przewozy Regionalne 1 grudnia 2008 roku.
Ja też się nie dziwię... Polityk to raz a dwa - łatwiej stac z boku i grac role eksperta niż wziąść odpowiedzialnośc i próbować coś zmienić. Tymm bardziej, że publicznie się twierdzi iż wiadomo jak to zrobić.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum