Zgadza się, że chodziło o dowcip. Przytoczę kanoniczną wersję dowcipu, bo mi się podoba. ;-)
"Otóż przyszli kiedyś do batiuszki cara urzędnicy, powiedzieli, że będą pociąg budować i zapytali, jakie tory mają kłaść. "U nas wszystko większe niż w reszcie świata, to i może tory szersze?" - zaproponowali. "Na ch ... mamy szersze budować " - zdziwił się car. Urzędnicy uznali to za rozkaz i zbudowali tory "na ch... szersze". A że, jak to urzędnicy, tego akurat nie mieli większego niż reszta świata, to zbudowali tory szersze o niecałych 10 centymetrów."
Pierwotnie każda kompania kolejowa w USA używała swojego rozstawu. W trakcie wojny secesyjnej rząd centralny zauważył żę sprawia to duże trudności przy transporcie strategicznym i w 1863 roku "wymusił" ujednolicenie rozstawu aby w razie czego łatwo można było przenosić wagony między torami rożnych kompanii oraz nakazał budowę linii transkontynetalnych w tym rozstawie.
Rozstaw 1435mm to zasługa anglika, Georga Stephensona, który był konstruktorem pierwszej lokomotywy i pionierem budowy dróg żelaznych. Według niego taki rozstaw kół miały rzymskie kwadrygi, dwukołowe wozy ciągnięte przez cztery konie.
Stany Zjednoczone to dawna kolonia Wielkiej Brytanii. Amerykanie czerpali z doświadczeń i wiedzy swoich Brytyjskich przodków.
_________________ Manipulacja w najczystszej postaci
Voyager1231 jesteś najbliżej odpowiedzi bo chodziło mi o konie z starożytnym Rzymie a dokładniej ich zady, bo obecny rozstaw szyn wynosi tyle ile wynoszą 2 końskie zady.
Zadajesz a zainteresowanych dlaczego tak odsyłam do poszukania.
_________________ Ja też nie jechałem pociągiem z Warszawy do Łodzi przez Skierniewice, zawsze jechałem przez Radom.
Na stacji Wrocław Świebodzki, przy zlikwidowanej nastawni WŚ1 znajduje się ciekawy typ rozjazdu. Jaką ma nazwę oraz co jest w nim takiego wyjątkowego?
_________________ Manipulacja w najczystszej postaci
LoloPendolo -Usunięty- Gość
Wysłany: 07-03-2015, 23:22
Rozjazd krzyżowy podwójny systemu Baeselera
[ Dodano: 07-03-2015, 23:23 ]
Cytat: pozwalał na jazdę na bok z większą prędkością niż zwykły (dzięki większemu promieniowi łuku zwrotnego przy tej samej długości rozjazdu)
Jedna seria powojennych parowozów mimo iż oznaczona jako towarowe, były używane głównie do prowadzenia pociągów pasażerskich, zwłaszcza w górach. O jaki parowóz chodzi?
_________________ Gdyby cały beton PKP przerobić na podkłady, to można by zmodernizować wszystkie czynne szlaki
Jeśli chodzi o Polskę, jest to linia kolejowa nr 4 Grodzisk Mazowiecki - Zawiercie, długości 223,859 km. Prędkość handlowa wynosi 200 km/h, choć nie jestem pewien, czy na całej długości.
_________________ Gdyby cały beton PKP przerobić na podkłady, to można by zmodernizować wszystkie czynne szlaki
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum