Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Bariery rozwoju kolei pasażerskiej na Śląsku
Autor Wiadomość

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 04-05-2011, 19:27   Bariery rozwoju kolei pasażerskiej na Śląsku Odpowiedz z cytatem

„Bariery transportu pasażerskiego na terenie województwa śląskiego” – to temat wystąpienia Przemysława Gardonia, dyrektora PR Katowice, jakie miało miejsce w ubiegły piątek podczas zorganizowanej przez UMWŚ debaty poświęconej rozwojowi kolei w regionie.

Co jest największą bolączką przewozów pasażerskich w woj. śląskim? Przede wszystkim niskie prędkości handlowe pociągów, mała atrakcyjność lokalizacji przystanków oraz konkurowanie komunikacji autobusowej z koleją. Jak podkreślił dyrektor Gardoń, dla pasażera istotny jest czas podróży. Zły stan infrastruktury sprawia jednak, że nie jest on zbyt atrakcyjny.

Średnia prędkość handlowa pociągów w woj. śląskim to 41,77 km/h. Najniższe prędkości handlowe występują na odcinkach PODG Bieniowiec – Skoczów (20,40 km/h), Tarnowskie Góry – Bytom (26,10 km/h), Wodzisław Śląski – Chałupki (26,80 km/h) oraz Zebrzydowice – Cieszyn (28,90 km/h). Na najważniejszych relacjach prędkości handlowe kształtują się następująco: Katowice – Żywiec (39,70 km/h), Katowice – Rybnik (41,90 km/h), Katowice – Wisła Głębce (37,40 km/h) oraz Gliwice – Częstochowa (49,10 km/h).

Oprócz niskich prędkości na liniach, dużym problemem jest także niekorzystne usytuowanie wielu stacji i przystanków kolejowych z dala od osiedli mieszkalnych oraz centrów handlowych. Jako przykład dyrektor Gardoń wskazał główną stację w Dąbrowie Górniczej – jest ona położona 0,5 km od centrum miasta.

Bardzo ciekawym punktem wystąpienia było wskazanie na konkurencyjne wobec przewozów kolejowych połączenia autobusowe realizowane przez KZK GOP. Zdaniem dyrektora Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Katowicach, są to głównie autobusy linii przyśpieszonych (np. 801, 807, 820, 830, 840).

Co więc należy zrobić, aby transport publiczny w woj. śląskim wyszedł na prostą? Zdaniem Przemysława Gardonia konieczna jest przede wszystkim modernizacja infrastruktury kolejowej – remont najbardziej zdegradowanych odcinków, dostosowanie lokalizacji przystanków na głównej linii aglomeracyjnej do miejsc generujących duże potoki podróżnych oraz lepsza korelacja z transportem indywidualnym.

W prezentacji wskazano także na konieczność tworzenia węzłów przesiadkowych (zaplecze parkingowe, dogodne skomunikowanie z komunikacją autobusową i tramwajową) oraz opracowanie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego. Jak podkreślono w zakończeniu, rozważana jest również zmiana sposobu odprawy podróżnych – wprowadzenie kontroli biletów na wzór tych, które są stosowane w komunikacji autobusowej.

Zobacz prezentację

źródło: Rynek Kolejowy

_________________
Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl