Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony 1, 2  Następny
Nowe szkoły dla przyszłych maszynistów
Autor Wiadomość

syrenka Płeć:Kobieta
Przyjaciel


Dołączyła: 30 Sie 2008
Skąd: Wielka Polska

PostWysłany: 26-06-2011, 23:09   Nowe szkoły dla przyszłych maszynistów Odpowiedz z cytatem

Stoi na stacji lokomotywa, bo nie ma maszynistów

Zespół Szkół Komunikacji w Poznaniu chce na nowo otworzyć klasę dla przyszłych kolejarzy. Pracy dla nich nie zabraknie, bo na kolei już teraz jest za mało ludzi.

- Wśród kolejarzy jest ogromna dziura pokoleniowa. Od lat nie kształcono na tym kierunku i nagle okazało się, że nie mamy ludzi - mówi odpowiedzialny za kolej wicemarszałek Wojciech Jankowiak.

Boleśnie przekonał się o tym Włodzimierz Wilkanowicz, szef nowej spółki Koleje Wielkopolskie. Od początku roku próbował znaleźć kilkudziesięciu maszynistów. Udało mu się zatrudnić... trzech. - Dopływu maszynistów nie ma od wielu lat - przyznaje. Urzędnicy marszałka szukali kolejarzy nawet wśród bezrobotnych zarejestrowanych w urzędach pracy, ale też niewiele wskórali. Efekt? Koleje Wielkopolskie muszą wynajmować pracowników (także konduktorów) od spółki Przewozy Regionalne. Co oczywiście więcej kosztuje.

Średnia wieku maszynistów w Polsce przekroczyła już 50 lat. Starsi odchodzą na emeryturę, młodych nie ma. - Sytuacja jest katastrofalna. Jeśli nic się nie zmieni, w najbliższych latach będą wielkie kłopoty ze znalezieniem maszynistów. Wkrótce za sterami lokomotyw zaczną siadać ludzie, którzy nie mają zielonego pojęcia o tej pracy - alarmuje Leszek Miętek, szef Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych.

Kolejarzy brakuje, bo nie ma mają gdzie się uczyć zawodu. W Poznaniu nie ma żadnej takiej szkoły. Dlatego w niedawnej rozmowie z "Gazetą" Jankowiak zasugerował: - Może dałoby się stworzyć taką klasę w Zespole Szkół Komunikacji? Przecież dawniej było tam technikum kolejowe.

Klasę dla kolejarzy zlikwidowano w 2005 r., bo akurat restrukturyzowano kolej i dla absolwentów... brakowało pracy. Teraz dyrektor szkoły Ryszard Pyssa myśli o tym, by ją reaktywować: - Mam sygnały od spółek kolejowych, że potrzebują pracowników. To byłaby normalna, dwuletnia klasa policealna. Tylko z przedmiotami zawodowymi, takimi jak drogi kolejowe, tabor szynowy czy urządzenia elektryczne. Na pewno część dawnych programów trzeba by zmienić, w końcu nie chcemy uczyć staroci.

Nauka odbywałaby się nie tylko w szkole. - To powinno działać na zasadzie klas patronackich, takich, jakie w szkole samochodowej mają Toyota czy Volkswagen. Uczniowie są wysyłani na praktyki do firmy, która dzięki temu ma później pracowników - zaznacza Pyssa.

Prezes Wilkanowicz z Kolei Wielkopolskich: - Na pewno będziemy tym zainteresowani. Możemy przyjmować uczniów na praktyki.

Tak zrobiono w Warszawie, gdzie Koleje Mazowieckie objęły patronatem jedną z klas w Zespole Szkół im. Wysockiego. Uczniowie przychodzą na praktyki, a po ukończeniu szkoły zdają egzamin na pomocnika maszynisty. Podobne plany mają nowo utworzone Koleje Śląskie.

W Poznaniu młodzi maszyniści mogliby zasilać szeregi nie tylko Kolei Wielkopolskich, ale też innych przewoźników, którym brak ludzi. W zeszłym roku w PKP Intercity na emeryturę przeszło 150 maszynistów, a w Przewozach Regionalnych - 35. W obydwu firmach pracownicy muszą wyrabiać nadgodziny.

Urzędnicy z wydziału oświaty pozytywnie podchodzą do pomysłu dyrektora Pyssy. - Idea jest dobra i warta przemyślenia. Czekamy na konkrety - mówi Andrzej Tomczak, dyrektor wydziału. - Chętni do nauki powinni się znaleźć, w końcu to jedna z najlepszych szkół zawodowych. No i ma duże tradycje.

Kiedy klasa dla kolejarzy mogłaby ruszyć? Rekrutacja na najbliższy rok szkolny już trwa. Dlatego kandydaci na maszynistów mogliby rozpocząć naukę w ZSK najwcześniej od 2012 r.

Samorząd chce też zorganizować osobne szkolenia dla maszynistów. - Mają je prowadzić powiatowe urzędy pracy. Chcemy na to przeznaczyć po 200-300 tys. zł w poszczególnych powiatach. Pieniądze będą pochodziły z funduszu pracy - zapowiada wicemarszałek Jankowiak.

Źródło: Gazeta Wyborcza Poznań

_________________
Póki co tańczmy w rytmie karmanioli
Nim mały Jarek obwoła się Cesarzem!
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Rademenes Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 30 Mar 2011
Skąd: Śląsk

PostWysłany: 27-06-2011, 09:25    Odpowiedz z cytatem

Nie tylko maszynistów, nie tylko. Dziura pokoleniowa jest na wszystkich stanowiskach lub prawie wszystkich w ruchu.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

syrenka Płeć:Kobieta
Przyjaciel


Dołączyła: 30 Sie 2008
Skąd: Wielka Polska

PostWysłany: 27-06-2011, 11:06    Odpowiedz z cytatem

Zgadza się, jednak zdecydowanie najtrudniej wyszkolić maszynistę.

_________________
Póki co tańczmy w rytmie karmanioli
Nim mały Jarek obwoła się Cesarzem!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Rademenes Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 30 Mar 2011
Skąd: Śląsk

PostWysłany: 27-06-2011, 19:37    Odpowiedz z cytatem

To wiem @Syrenko. To akurat wiem.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Jerry Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 07 Lut 2009
Skąd: Lubin

PostWysłany: 27-06-2011, 19:55    Odpowiedz z cytatem

W Lubinie spółka Pol Miedź Trans otworzyła swoje kolejowe kierunki kształcenia

Lubin. Kolejna lubińska placówka podpisała porozumienie z dużym pracodawcą na kształcenie zawodowe pod jego potrzeby. Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Lubinie będzie kształcił kolejarzy. Przypomnijmy, że pod potrzeby KGHM górników kształci już Zespół Szkół nr 1.

Współpraca ma polegać na utworzeniu dwóch nowych kierunków nauczania. Mają to być technik elektroenergetyk transportu szynowego oraz mechanik-monter maszyn i urządzeń. Pol-Miedź Trans i Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących podpisały w tej sprawie porozumienie. - Chcemy reagować na zapotrzebowanie rynku pracy - mówi Beata Grzelińska dyrektor ZSZiO
w Lubinie. - Dlatego wprowadzamy kształcenie w dwóch nowych zawodach związanych z koleją. Nowe klasy będą prowadzone pod patronatem transportowej spółki.

Nawiązanie współpracy z zależnym od KGHM Pol-Miedź Transem, który jest jednym największych w kraju niepublicznych przewoźników kolejowych, pokazuje niedobór określonych zawodów na kolei. Prezes spółki Janusz Cendrowski przekonuje, że firma rozwija się, przybywa w niej taboru. Ma już 50 lokomotyw i ponad tysiąc wagonów. - Rynek transportu kolejowego został uwolniony. Jeździmy po całej Polsce, ale potrzebna jest do tego kadra. W ocenie prezesa samodzielne doszkalanie pracowników nie rozwiązuje problemu braku kolejarzy. - Najlepszym sposobem jest przygotowanie ich w najstarszy z możliwych sposobów, czyli przez szkołę.

Uczniowie, którzy rozpoczną naukę na nowych kierunkach będą mieli zagwarantowane praktyki, które są podstawą do zdobycia właściwego wykształcenia. Cendrowski zapowiada, że najlepsi absolwenci znajdą zatrudnienie w PMT. Niewątpliwym plusem porozumienia będzie uruchomienie nowej pracowni przygotowującej do wykonywania zawodów na kolejarskich kierunkach, a także gwarancja praktyk.

[ Dodano: 27-06-2011, 20:56 ]
REPORTAŻ:

_________________
2012/17- 149 556 km
2018- 55 920 km
2019- 69 888 km
2020- 50 138km
2021- 50 251km
2022- 18 455
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email

Szymek Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 07 Gru 2007
Skąd: IC: Zakład Zachodni

PostWysłany: 27-06-2011, 20:23    Odpowiedz z cytatem

Haha Smile Tak czy siak polecam ZSK Poznań Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

maszynista Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 19 Cze 2010
Skąd: Dolnyśląsk

PostWysłany: 28-06-2011, 16:35    Odpowiedz z cytatem

Wreszcie ktoś przyszedł po rozum do głowy i na nowo uda się przywrucić przynajmniej w jakimś stopniu szkolnictwo kolejowe.

Ale chciał bym tu ostudzić zapały panów prezesów kolejowych spółek samorządowych (jak wiemy są to zazwyczaj ludzie z aparatu partyjnego i nie mieli wcześniej do czynienia z koleją) - otóż to że delikwent który ukończy taką szkołe NIE oznacza że będzie mógł legalnie zasiąść za stery szynobusu czy EZT. Przepisy UTK i ustawy o trnasporcie kolejowym dokładnie regulują jakie warunki musi spełnić kandydat na pomocnika i maszyniste pojazdów trakcyjnych. Otóż pierwsza rzecz (pomijając już badania lekarskie i psychotechniczne) to przeszkolenie na warsztacie przy naprawie taboru (przynajmniej pół roku). Następnie kurs lub egzamin eksternistyczny na Pomocnika maszynisty pojazdów trakcyjnych i dalej przynajmniej rok udokumentowanej pracy na tym stanowisku. A dopiero po tym roku możliwość przystąpienia do kursu lub egzaminu eksternistycznego na maszynistę pojazdów trakcyjnych (trakcji spalinowej lub elektrycznej). Także niech panowie prezesi nie myślą że w miesiąc wyszkolą łebka po szkole bo od szkoły to droga jeszcze przez dwa lata do samodzielnego kierowania pojazdem trakcyjnym. Już słyszałem nie jedno powiedzenie z ust władzy przewoźnika kolejowego że on znajdzie maszynistów pod Biedronką. Życzę powodzenia Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Pimp_my_EN71 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 29 Cze 2011

PostWysłany: 29-06-2011, 11:13    Odpowiedz z cytatem

Przydaly by sie takie szkoly, bo jako pasazer za nie dlugo bede sie bal wsiasc do pociagu widzac jakie dziadki i pruchna prowadza pociagi, bez urazy oczywiscie
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

mk1992
-Usunięty-
Gość

PostWysłany: 29-06-2011, 11:44   

Z drugiej strony, jako pasażer bałbym się wsiąść do pociągu, który prowadzi 23-latek świeżo po kursie i egzaminie. Młodzi ludzie z reguły się bez wyobraźni. Wystarczy spojrzeć, jak szarżują na torach tramwajowych młodzi motorowi (mowa o Śląsku). Czasem aż chciałoby się uciec z tego tramwaju. Co prawda pociąg to nie tramwaj, no ale jednak... Wink

Niemniej jednak cieszy mnie, że coraz częściej dostrzegany jest problem dziury pokoleniowej wśród kolejarzy. Dobrze, że powstają szkoły, które będą kształcić młodych ludzi na kierunkach kolejowych. Teraz widać, że niepotrzebnie zamykano na masową skalę technika kolejowe...
Powrót do góry

Pimp_my_EN71 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 29 Cze 2011

PostWysłany: 29-06-2011, 13:23    Odpowiedz z cytatem

Polacy sa zawsze madrzy po szkodzie, a najmadrzejszy jak ktos im zaproponuje pieniazki, za nic
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

thomas Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 07 Paź 2006
Skąd: Poznań

PostWysłany: 29-06-2011, 18:05    Odpowiedz z cytatem

Co z tego że szkoła powstanie jakaś,nikt nie będzie wykonywał tego zawodu bez odpowiedniego wynagrodzenia. Sam straciłem 15 lat pracując jako maszynista,od roku pracuje poza koleją i jestem zadowolony!Nowy pracodawca docenia moje poświęcenie i odpowiednio motywuje.Odradzam prace na kolei, choć sam byłem fanatykiem Śmiech
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

syrenka Płeć:Kobieta
Przyjaciel


Dołączyła: 30 Sie 2008
Skąd: Wielka Polska

PostWysłany: 02-08-2011, 19:15    Odpowiedz z cytatem

Maszyniści pilnie poszukiwani! W spółkach kolejowych wciąż brakuje osób z odpowiednim wykształceniem i przygotowaniem. W Poznaniu w zawodzie maszynisty i budowniczego dróg i mostów kolejowych chce się kształcić dokładnie... pięć osób. Specjalne klasy dla dorosłych utworzono w Zespole Szkół Komunikacji.

Po dwóch latach nauki w trybie wieczorowym, można zostać maszynistą kolejowym lub technikiem budowy dróg i mostów. Rekrutacja do szkoły właśnie się rozpoczęła, ale jak na razie zainteresowanie jest niewielkie.

- Jestem zaskoczony ponieważ zarobki w zawodach kolejowych są całkiem przyzwoite, a na rynku brakuje wykształconych pracowników. Perspektywy dla potencjalnych absolwentów są bardzo duże - powiedział Radiu Merkury dyrektor Zespołu Szkół Komunikacyjnych Ryszard Pyssa.

Dyrektor szkoły dodaje, że jeżeli w tym roku nie uda mu się zebrać wystarczającej liczby uczniów, to nowe kierunki wystartują za rok. Rekrutacja na maszynistów kolejowych będzie trwać do końca sierpnia.


radiomerkury.pl

_________________
Póki co tańczmy w rytmie karmanioli
Nim mały Jarek obwoła się Cesarzem!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

ep09043 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 02 Sie 2011
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: 02-08-2011, 21:51    Odpowiedz z cytatem

Teraz niech mnie pocałują! Chciałem się kształcić, miałem ogromne chęci, nawet kurs byłem gotów zrobić, to NIE, bo nie potrzebują. Otworzyłem oczy na inne kierunki i udało się, a MK zostanę do śmierci, bo uwielbiam jeździć pociągami Smile

_________________
Kierpoć - Kierownik Pociągu
PKP - Popamiętasz Każdą Podróż
TLK - Twój Letni Koszmar
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Artur Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 22 Wrz 2007
Skąd: Opole

PostWysłany: 03-08-2011, 01:02    Odpowiedz z cytatem

syrenka napisał/a:
jednak zdecydowanie najtrudniej wyszkolić maszynistę.

Z tym się nie zgodzę niestety, jeśli dana osoba ma chęci i kocha ten zawód to jazde i idealne manewry opanuje dość szybko.

_________________
TOZK nadal walczy!!!
POZDRAWIAM KOLEJOWO Z OPOLA!
*ARTUR*
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email

Szymek Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 07 Gru 2007
Skąd: IC: Zakład Zachodni

PostWysłany: 03-08-2011, 10:28    Odpowiedz z cytatem

Wczoraj w gablotce na sekcji widziałem ogłoszenie że ZSK Poznań, otworzy (zaocznie)bezpłatnie chyba dwa kierunki kolejowe! (ciekawe czy zaocznie mundurki też będą wymagane) RazzP
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 2 Idź do strony 1, 2  Następny
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl