Wysłany: 16-02-2010, 11:11 Nowy układ zbiorowy pracy w PKP IC
Powstał już projekt zakładowego układu zbiorowego IC. Jutro go opublikuję bo kto jak kto ale przecież pracownicy IC są stroną w tych zapisach.
Źle wróży obecność po stronie pracodawcy Pana Mamińskiego a i skłócenie związków i związeczków w negocjacjach odbije się chyba Nam czkawką. Przy okazji pozdrawiam serdecznie tzw. "stare" związki IC które były w zakładzie przed podziałem 23.1
Projekt podejścia do zmian w IC przypomina jak żywo próbę "uzdrowienia" zapisów układu w "Cargo" co powinno odpowiednio "nastroić" czujność związkowców biorących udział w tym projekcie.
Ciekawym ilu to pracowników o tym projekcie wie i na czym mają polegać konsultacje związkowców z załogą?
Kolejny przykład w stylu - " My najlepiej wiemy co mamy wynegocjować i nie zamierzamy się nikogo pytać ani z nikim konsultować"?
_________________ "Płynie się zawsze do źródeł pod prąd, z prądem płyną śmiecie"
Zbigniew Herbert
Gumis pozwolisz, że ja tylko ad vocem zacytuje ciekawy post z jednego z forum:
Cytat:
Czytajcie to Kolejarska Brać !
Z końcem listopa 2009r., zgodnie z art. 241.-8 kodeksu pracy dotychczasowe ZUZP dla osób przejetych przez PKP Intercity straciły ważność ! Od tego momentu tzw. "przejętych" z mocy prawa obowiązuje ZUZP, który jest w PKP Intercity S.A. PKP Intercity celowo zwleka z wprowadzeniem nowego ZUZP robiąc sobie bezprawnie oszczędności. Za okres od grudnia 2009r. pracownicy powinni otrzymać wyrównanie -rekompensatę. W Porozumieniu z 2008r. pracodawcy pisemnie zobowiązali się do NIEZWŁOCZNEGO podjęcia negocjacji w sprawie jednolitego ZUZP. Niezwłocznie oznacza dzisiaj lub najpóźniej jutro, czyli w kilka dni po przejeciu pracowników. A my dowiadujemy się po ponad roku, że negocjacje dopiero rozpoczęły się ! Wprawdzie w porozumieniu jest zapis, że w przypadku nie zawarcia porozumienia ze związkami zawod. w sprawie nowego ZUZP, będzie obowiązywał dotychczasowy ZUZP do 24 miesięcy, jednak zapis ten jest nieważny z mocy prawa. Dlatego, że żaden akt prawny niżej rangi niż kodeks pracy a jest nim to "Porozumienie" nie może być mniej korzystny niż akt wyższej rangi. To, że związkowcy podpisali jakiś papierek nie stanowi przeszkody do wystąpienia wobec pracodawcy o wypłatę odszkodowania równego poniesionej stracie wynikającej z ZUZP dla pracowników PKP Intercity.
A więc poszkodowani powinni składać pozwy do sądu pracy. Maksymalny czas na złożenie do 3 lat od momentu wyrządzenia szkody pracownikowi. To, że niektórych związkowców w PKP robi się w balona, to wiadomo od kilku lat. Tylko dlaczego za ich decyzje mają cierpieć pracownicy
Z tego wynika, że szykuje się fala pozwów sądowych. Ano pożyjemy zobaczymy. Narazie chyba nikt przed orkiestrę nie wyskoczy. Mają ludzie czas
Nie wiem kto jest autorem tej "odezwy" ale mam przypuszczenia, że po pierwsze nie do końca zrozumiał treść art. 241 a po drugie bez analizy prawnej próbuje doprowadzić do "niepokojów społecznych" czyli zadymy skierowanej nie do tych co trzeba czyli pracowników!
Żadna wykładnia art.241 nie mówi o obowiązku nie respektowania porozumienia zawartego w momencie przejścia pracowników w myśl 23.1 - zwanego paktem gwarancji.
Rozszerza on bowiem stosowanie dotychczasowego układu zbiorowego tj. "Cargo" na okres dłuższy czyli do 31.12.2010.
Okres 1 roku nie jest więc naruszony lecz przedłużony i mam obawy, że zgodnie z prawem.
Pisałem o tym wcześniej - skoro jednak w pakcie zapisane są warunki podjęcia rozmów i negocjacji o nowym układzie zbiorowym i nie były one respektowane zarówno przez pracodawcę jak i związki zawodowe to jedynym wyjściem było wypowiedzenie paktu i równoczesne wypowiedzenie warunków układu zbiorowego.
Dlaczego tego nie uczyniono? Zapytajcie bossów związkowych!
Dotychczasowa bierność pseudo działaczy znających KP tylko z okładki widzianej w związkowej biblioteczce jest niestety niewystarczająca.
Zresztą o co oni mają się bić skoro ich status quo jest nienaruszalne bez względu na to co się stanie z pracownikami i firmą.
Gdy to pisałem to post wyżej był dla mnie nie widoczny - potwierdzeniem obaw na złamanie monopolu związkowego jest zapis , że na wniosek związkowców do negocjacji dopuszczeni są tylko oni!
Wobec tego pytam publicznie tych rozgarniętych ze strony społecznej - z kim konsultowano projekty zapisów w ZUZP? Z pracownikami ? Czy aby nie w zaciszu gabinetów związkowych?!
Zapytajcie "szarego" pracownika IC czy gdziekolwiek w formie przyjętej jako dyskusja pytano Nas co chcemy aby było zapisane!
To się nazywają konsultacje na wzór białoruski.
Pozdrawiam negocjatorów i życzę owocnej biesiady z władzą.
_________________ "Płynie się zawsze do źródeł pod prąd, z prądem płyną śmiecie"
Zbigniew Herbert
Żadna wykładnia art.241 nie mówi o obowiązku nie respektowania porozumienia zawartego w momencie przejścia pracowników w myśl 23.1 - zwanego paktem gwarancji.
Żadna wykładnia nie mówi aby stosować go dłużej niż 1 rok.
[ Dodano: 2010-02-16, 22:30 ]
Cytat:
Okres 1 roku nie jest więc naruszony lecz przedłużony i mam obawy, że zgodnie z prawem.
Co ty za bzdury piszesz
I to pisze ktoś kto działał w związkach zawodowych ? Nawet stażysta z działu kadr ma lepsze pojęcie od ciebie.
[ Dodano: 2010-02-16, 22:32 ]
Cytat:
Rozszerza on bowiem stosowanie dotychczasowego układu zbiorowego tj. "Cargo" na okres dłuższy czyli do 31.12.2010.
Jesteś w błędzie. To w takim razie mam pytanie czy mozna wydłużyć ten okres do 31.12.2020r.
1.Okres rozliczeniowy nie może przekraczać 4 miesięcy. W jednostce organizacyjnej mogą być stosowane różne okresy rozliczeniowe dla rożnych grup pracowniczych.
1.Liczba godzin nadliczbowych dla poszczególnego pracownika nie może przekroczyć 8 godzin
w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy. Roczny limit godzin nadliczbowych wynosi 400 godzin.
Przy takich zapisach to nie dość, że za grosze to jeszcze do upadłego w sezonie przyjdzie pracować.
Co do zapisu o tym "nieszczęśliwym" 1 roku - najlepiej iść do dobrego prawnika i uzyskać opinię prawną. Chyba ZZM stać na to?
_________________ "Płynie się zawsze do źródeł pod prąd, z prądem płyną śmiecie"
Zbigniew Herbert
Akt prawny niższej rangi nie może być mniej korzystny niż akt wyższej rangi !
W polskim systemie prawnym istnieje następująca hierarchia źródeł prawa pracy:
1. Konstytucja RP.
2. Ustawy (Kodeks pracy, Karta Nauczyciela).
3. Akty wykonawcze do ustaw (rozporządzenia Rady Ministrów i poszczególnych ministrów).
i dopiero potem:
4. Układy zbiorowe pracy.
5. Regulaminy i statuty określające prawa i obowiązki stron stosunku pracy (regulaminy pracy i regulaminy wynagrodzeń).
6. Umowa o pracę.
[ Dodano: 2010-02-16, 22:43 ]
Cytat:
Przy takich zapisach to nie dość, że za grosze to jeszcze do upadłego w sezonie przyjdzie pracować.
ale ty ciągle o sobie - maszynistach. A ja wiem z tego co wróbelki ćwierkają na grójeckiej w stolicy, że dla pracowników biurowych jest korzystniej jeśli przyjęty zostanie dla wszystkich ZUZP PKP Intercity.
[ Dodano: 2010-02-16, 22:50 ]
Cytat:
Co do zapisu o tym "nieszczęśliwym" 1 roku - najlepiej iść do dobrego prawnika i uzyskać opinię prawną. Chyba ZZM stać na to?
To jest elementarna wiedza. Prawnik jeśli zerknie na "Porozumienie" i dowie się, że jeszcze nie obowiązuje jednolity ZUZP uśmiechnie się do radzących się frajerów - związkowców. Tylko, że nie tacy oni frajerzy jeśli aby dla niektórych grup zawodowych było korzystnie celowo opóźniają negocjacje.
Prawdopodobnie nowy ZUZP będzie wdrożony pod koniec 2010r. wraz z końcem 2 letniej ochronki. Wtedy pracodawca zaproponuje to na co będzie miał kaprys. Jeśli pracownik nie zgodzi się to zostanie zwolniony. Tak właśnie są pomocni liderzy związkowi
Grad ja nie będę "szastał" tu wiedzą tajemną ale..... drobna konsultacja Tobie się jednak przyda.
Może trochę długi ale wymowny komentarz do zapisów KP.
Komentarz zaczerpnięty z KP Komentarz Franciszek Małysz - Biblioteka Pracownicza Warszawa 2004
Pytanie zadane do zapisu art. 23.1.
"Jaka jest sytuacja pracowników przejętego zakładu pracy, w którym obowiązywał układ zbiorowy pracy?
Szczególne uregulowania odnoszą się do pracowników przejętych zakładów pracy, w których obowiązywał układ zbiorowy pracy. Zgodnie z art.241.8 par 1 K.P. postanowienia układu zbiorowego pracy stosuje się przez okres jednego roku od dnia przejścia zakładu pracy lub jego części na nowego pracodawcę, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej. Postanowienia tego układu stosuje się w brzmieniu obowiązującym w dniu przejścia zakładu pracy lub jego części na nowego pracodawcę.Nie ma tu więc znaczenia okoliczność, czy u poprzedniego pracodawcy układ ten przestał obowiązywać wskutek jego rozwiązania w drodze wypowiedzenia lub porozumienia, albo został zmieniony. Nowy pracodawca może jednak stosować do przejętych pracowników korzystniejsze warunki niż wynikające z tego układu zbiorowego.Nie jest natomiast dopuszczalne wypowiedzenie zmieniające oraz porozumienie stron, pogarszające w tym czasie warunki umów o pracę. Po upływie tego okresu stosowania dotychczasowego układu zbiorowego, wynikające z tego układu warunki umów o pracę stosuje się do upływu czasu wypowiedzenia tych warunków, przy czym przy wypowiedzeniu nie maja zastosowania przepisy ograniczające dopuszczalność wypowiadania umów o pracę ( art. 241.8 par 2 K.P.)
Pogrubienie własne.
Chyba jaśniej nie można!
Dupy dały związki zawodowe, które mając zapis o negocjacjach z pracodawcą dotyczących zapisów o negocjacjach w sprawie ujednolicenia i wprowadzenia nowego UZP nie potrafiły ( może nie chciały ) wymóc na pracodawcy podjęcia tych negocjacji a w razie nie podjęcia rozmów powołania się na art.241.8 i skrócenia okresu działania paktu do okresu jednego roku tj. do 01.09.2009!!!
Przecież proponowane zapisy projektu ZUZP są mniej korzystne od zapisów "Cargo" więc gdzie tu ryzyko??
Tak ale do tego potrzebna jest wiedza lub jej brak.
Nie wiem na ile to były i są działania celowe a na ile zaniedbania a może nawet dyletanctwo? Czas pokaże.
Co do maszynistów - to jest taka sama grupa zawodowa jak każda inna i jako, że jestem maszynistą to znając charakter pracy w temacie się wypowiadam.
Nie mi oceniać zapisy dotyczące innych zawodów i stanowisk w IC ale kilka korekt by się na pewno przydało.
Do administracji forum: Mogę podesłać mailem tekst projektu w celu opublikowania czy wkleić go w imageshacku? Na prośby o wysłanie mailem forumowiczom z wiadomych względów muszę odmówić.
_________________ "Płynie się zawsze do źródeł pod prąd, z prądem płyną śmiecie"
Zbigniew Herbert
do Gumis:
To tobie drobna konsultacja przyda się a nie mnie. Piszesz aby pisać. Tak jak związkowcy mówią aby tylko mówić próbując wywrzeć realizację swoich roszczeń nie mających żadnego prawnego uzasadnienia o racjonalności nie piszę. Nic nowego nie wniosłeś wklejając do tematu coś co powszechnie wiadomo i nie odnosi się do sedna sprawy.
Nie wszystko co zawarte w internecie z zakresu prawa pracy można zastosować do danej sytuacji na zasadzie kopiuj wklej. Wtedy prawnicy byliby zbędni. Pamiętaj, że w sprawach nieuregulowanych przepisami prawa pracy do stosunku pracy stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu cywilnego.
Twój lament, że związki nie potrafiły negocjować dla sądu jest mało istotny.
Ty ciągle dbasz tylko o swoje cztery litery. Może dla maszynistów nowy ZUZP jest mniej korzystny ale dla pozostałych zawodów ZUZP IC jest bardziej korzystny. W sytuacji gdy pracodawca zaniechał zastosowanie jednolitego ZUZP dla wszystkich pracowników naraził się wobec większości „przejętych” na zarzut dyskryminacji w wynagradzaniu. Pracując na takim samym stanowisku „starzy pracownicy IC” otrzymują większą premię (będącą stałym elementem wynagrodzenia – tzw. nie uznaniową) niż „nowi – przejęci”. Zgodnie z kp pracodawca zobowiązany jest stosować jednolite zasady wynagradzania.
„Stary” ZUZP mógł obowiązywać „pracowników przejętych” tylko przez 1 rok, sam o tym wspomniałeś. Podobna sytuacja dotyczy "przejętych" przez Przewozy Regionalne spółka z o.o. I na koniec, oczekiwałbym więcej logiki z twojej strony a mniej insynuacji i emocji w formułowanych wypowiedziach.
To nie pozostaje Tobie nic innego tylko zgłosić do PIP naruszenie przepisów prawa pracy i czekać na ich interpretacje. Gdy uzyskasz od nich odpowiedź to wklej ją na forum i jak werdykt jest dla Ciebie korzystny - idź z tym do sądu.
Może i emocjonalnie reaguję na sytuację, w końcu te zapisy będą określały "ramy" mojej pracy więc to chyba zrozumiałe.
Co na ten temat sądzą inni? Po wpisach widać, że "emocjonuje" to tylko Nas trzech.
To znaczy, że inni już się pogodzili z tym, że to co zapiszą to "święte" i niezmienne?
Rozrzut ogromny!
Z tego co wiem to większość mieści się w przedziale 1.400 do 1.600 to jak ma wyglądać te 3.750.
Kto ma "szansę" na tą górkę?
Jaki ma być schemat awansu?
_________________ "Płynie się zawsze do źródeł pod prąd, z prądem płyną śmiecie"
Zbigniew Herbert
Panowie Gumis, Grad
23.02.2010. o godzinie 11,00 w siedzibie spółki PKP IC ul. Grójecka 17 rozpoczynają się rozmowy w sprawie ZUZP w który będą uczestniczyli związki zawodowe:
Kto złapie się za łby, będą chcieli wyeliminować mniejsze związki, ale myślę, że się nie dadzą molochom.
Związek Maszynistów już atakuje, chce jak najwięcej dla maszynistów, Podpowiedź dla związku drużyn konduktorskich bierzcie to samo co mają maszyniści.
23.02.2010. o godzinie 11,00 w siedzibie spółki PKP IC ul. Grójecka 17 rozpoczynają się rozmowy w sprawie ZUZP w który będą uczestniczyli związki zawodowe:
Kto złapie się za łby, będą chcieli wyeliminować mniejsze związki, ale myślę, że się nie dadzą molochom.
Związek Maszynistów już atakuje, chce jak najwięcej dla maszynistów, Podpowiedź dla związku drużyn konduktorskich bierzcie to samo co mają maszyniści.
czarna1, a dlaczego korzyści mają płynąć tylko dla maszynistów i drużyn konduktorskich .
Czy w Spółce "IC" inne zawody nie pracują, jak chociażby zespół rewizji technicznej, zespół manewrowych, zaplecza technicznego itd .
Moim zdaniem każdy zespół należy traktować równo w myśl Art. 18.3a, 3b, 3c, 3d K.P.
czarna1 jestem dobrej myśli, że "molochy" związkowe nie będą w stanie wyeliminować mniejsze organizacje związkowe, które chcą jak najlepiej dla pracownika - zaznaczam każdego .
... a dlaczego korzyści mają płynąć tylko dla maszynistów i drużyn konduktorskich .
Czy w Spółce "IC" inne zawody nie pracują, jak chociażby zespół rewizji technicznej, zespół manewrowych, zaplecza technicznego itd .
Moim zdaniem każdy zespół należy traktować równo w myśl Art. 18.3a, 3b, 3c, 3d K.P.
Przeanalizuj "stary" układ i porównaj z "nowym" - kto najwięcej straci na nowych zapisach?
Pracownik biurowy?
Zaplecze techniczne?
Najwięcej stracą tzw. pracownicy liniowi czyli właśnie drużyny pociągowe.
Nie ma co drzeć szat - po jutrzejszej "kawie" z władzą będziemy wiedzieli więcej na temat nowego układu.
_________________ "Płynie się zawsze do źródeł pod prąd, z prądem płyną śmiecie"
Zbigniew Herbert
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum