Wysłany: 17-01-2007, 08:09 Co z lubelskimi szynobusami?
Kolejarzy nie stać na oszczędności
Lubelska kolej, choć ma kilka najtańszych w eksploatacji szynobusów, prawie z nich nie korzysta - ustalił niezależny ośrodek badawczy. Jednocześnie kolejarze walczą o zwiększenie dotacji z budżetu województwa.
Zestawienie, które przygotowało Centrum Zrównoważonego Transportu, objęło wszystkie województwa. Wynika z niego, że tanie autobusy szynowe rzadziej niż na Lubelszczyźnie jeżdżą tylko w województwie mazowieckim. A pokonanie przez nie jednego kilometra jest o ok. 4 zł tańsze niż przez tradycyjny tabor.
- To oczywisty paradoks, że Lubelski Zakład Przewozów Regionalnych, który w porównaniu z innymi zakładami dysponuje stosunkowo dużą liczbą szynobusów, jest na szarym końcu tej listy. Tym bardziej, że ciągle szuka oszczędności - mówi Jakub Majewski, specjalista z Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei.
Tymczasem właśnie toczą się negocjacje pomiędzy LZPR i władzami samorządu województwa w sprawie wysokości dofinansowania przewozów. Rozmowy (mediatorem jest w nich Jakub Majewski) zaczęły się po tym, jak dyrekcja LZPR zapowiedziała, że w nowym rozkładzie jazdy zawieszonych zostanie 17 kursów. Na wieść o tym związkowcy zagrozili blokadą torów, ale po rozpoczęciu rozmów o kwocie dofinansowania odłożyli decyzję w sprawie akcji protestacyjnej do końca stycznia.
W projekcie budżetu województwa (przygotowanym przez poprzednią ekipę) na dofinansowanie przewozów jest 25 mln zł, a kolej obliczyła, że potrzebuje ponad 31. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, w projekcie umowy, która może zostać podpisana w styczniu, znajdzie się kompromisowa suma 27,5 mln. Wtedy zawieszone zostałyby cztery kursy, a w przypadku ośmiu połączeń przejazdy byłyby rzadsze.
Majewski potwierdza, że podczas negocjacji zasugerowano kolei, by dwu- lub trzykrotnie zwiększyła codzienne przebiegi autobusów szynowych.
Według dyrektora LZPR Lecha Ogórkiewicza zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów to ostateczność: - Teraz szynobusy jeżdżą tylko w kierunku Rozwadowa i poza godzinami szczytu. Te autobusy są za małe i często się psują. Jeśli zmuszą nas do tego oszczędności, wprowadzimy je na nowych trasach, ale to będzie niekorzystne dla pasażerów, którzy mogą nie zmieścić się w pociągu.
Czy lubelskie autobusy psują się częściej niż inne? - Te najnowsze są już dość dobre. Są jednak małe, więc jeżdżą na krótkich odcinkach i przez to lądujemy na końcu listy. Gdy Urząd Marszałkowski ogłosił ostatni przetarg na trzy autobusy, zasugerowaliśmy, żeby kupiono dwa większe. Stało się jednak inaczej - mówi Lech Ogórkiewicz.
Tomasz Makowski z biura prasowego UM: - Z tego, co mi wiadomo, kolejarze nie składali żadnych oficjalnych zamówień. Być może pojawiły się jakieś wskazówki, które na pewno zostały uwzględnione.
Sugestie instytutu nie pozostaną jednak bez odpowiedzi. W czerwcu wraz z nowym rozkładem LZPR spróbuje wprowadzić szynobusy na odcinkach między Puławami, Lublinem, a Trawnikami (poza szczytem) i jeszcze raz przeanalizuje, ilu pasażerów wsiada i wysiada na poszczególnych stacjach.
Może wrócą pociągi do Lubartowa i Włodawy? Najważniejsze, ażeby zatrzymał się proces degradacji kolei w Polsce. Lubelszczyzna nie ma aż tak wielkiej sieci lini kolejowych. Powinno się więc wznowić ruch na zamkniętych i oczywiście nie zamykać n o w y c h !
Cóż przywrócenie pociągów do Włodawy jest mało realne na dzień dzisiejszy jak i najbliższą przyszłość.Sam stan torowiska jest w cieniutkim stanie aby można było tam się poruszać z przyzwoitymi prędkościami.Natomiast z drugiej strony to położenie stacji w Orchówku z dala od centrum Włodawy też jest kolejną przyczyną gdyż PKS dojeżdża do samej Włodawy i nie trzeba organizować przesiadki by dalej dojechać.Jedyna szansa w budowie przejścia granicznego we Włodawie które mogło by ożywić ruch kolei na tej trasie.Takie moje zdanie Pozdrawiam
Awarie SA107 podobno były spowodowane niedopatrzeniem kolejarzy na służbie,kilka lat temu
Nie jest też do końca tak jak mówisz. SA107 dosyć często się psują z tego powodu że raz było coś zepsute i niewłaściwi ludzie z PESY zostali dopuszczeni do naprawiania tych szynobusów i co raz się coś w nich psuje.
Yhy. Się psują same się. Sławtenej daty, czekałem na dworcu w Lublinie parę lat temu około 2 godzin, ponieważ szynobus się "zepsuł". Okazało się, jak dowiedziałem się od znajomego Kolejarza, że doporowadzono do startu szynobusa bez smarowania i silnik się trochę zatarł. Pdstawili wtedy wagon w zamian.
Się psują. Same.o
Nawet Dziennik Wschodni o tym pisał, czy Kurier. Obiecywali, że pracownicy, którzy spuścili olej odpowiedzą za to.
Lublin: Będziemy podróżować nowym i tanim szynobusem
Pięć nowych szynobusów kupi samorząd województwa lubelskiego. Marszałek ogłosił już przetarg na dostawę pojazdów.
Trafią m.in. na linię do Kraśnika, do lotniska w Świdniku, mogą też pojechać do Lubartowa i zastąpić część nieekonomicznych starych pociągów na trasach lokalnych.
W tej chwili samorząd województwa ma pięć autobusów szynowych. Można je spotkać na linii kolejowej prowadzącej do Stalowej Woli, bo nie jest ona zelektryfikowana i zwykłe pociągi osobowe napędzane prądem nie mogą się po niej poruszać.
Nowe szynobusy będą o wiele nowocześniejsze od już wykorzystywanych. – Na pewno będą lepsze jeżeli chodzi o ekologiczne rozwiązania silnika – zapowiada Sylwester Dziadosz z Urzędu Marszałkowskiego. – Będą też mieć prawie dwa razy więcej miejsc niż największe z tych, które teraz są w użyciu – dodaje.
Teraz jednoczłonowe szynobusy mają ok. 150 miejsc. W wymogach, które urzędnicy postawili zainteresowanym dostawcom znalazł się zapis, że pojazd musi mieć 250 miejsc lub więcej. Dlatego niemal pewne jest, że nowe pojazdy będą dwuczłonowe. Szynobusy będą dostępne dla osób niepełnosprawnych, możliwa ma być podróż nimi z rowerem.
Pod koniec października wiadomo już będzie, którzy producenci chcą nam sprzedać swoje pojazdy. Przy ocenie ofert najważniejsza będzie cena, ale liczyć ma się również okres gwarancji na szynobus.
To samorząd województwa będzie decydować, po których liniach poruszać się będą nowe pojazdy. Możliwości jest wiele.
– Na pewno jeden z nich będzie kursować na lotnisko. Chcielibyśmy je wykorzystać także do obsługi trasy z Lublina do Lubartowa, o ile linia kolejowa zostanie zmodernizowana. Będziemy nimi mogli też zastąpić część starych ezetów (elektryczne zespoły trakcyjne – najczęściej spotykane pociągi osobowe – red.) na już istniejących trasach lokalnych, bo ich eksploatacja jest o 20 proc. tańsza – wylicza Dziadosz.
Nie wiadomo tylko, kto będzie nas tymi szynobusami wozić. Firma, która na zlecenie samorządu będzie wykonywać kursy nowymi pojazdami zostanie wybrana w drodze przetargu. Nie jest pewne, że nadal będą to Przewozy Regionalne. W woj. kujawsko-pomorskim przetarg na obsługę połączeń regionalnych wygrała polsko-niemiecko-brytyjska spółka Arriva PCC, która swoim zasięgiem obejmuje też część woj. pomorskiego.
Pierwsze dwa szynobusy z nowej dostawy powinny trafić na Lubelszczyznę w przyszłym roku, a trzy pozostałe w 2011 r.
Źródło: Dziennik Wschodni
_________________ Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Arclight, A coś może o 002 wiesz? Widziałem ją ostatnio odkurzoną ze śniegu ale gdzieś znikła...
[ Dodano: 25-06-2010, 18:44 ]
Przy okazji znalazłem taki tekst:
Cytat:
Nowe pojazdy będą włączane sukcesywnie do obsługi linii kolejowych w ramach obecnego rozkładu jazdy tj. linii nr 68 (odcinek Lublin-Stalowa Wola), nr 7 (odcinek Dorohusk-Dęblin), nr 26 (odcinek Dęblin-Łuków) i nr 2(odcinek Łuków-Terespol). Docelowo będą obsługiwać nowe odcinki takie jak Lublin-Lubartów (Parczew), Lublin-Port Lotniczy w Świdniku, Lublin-Zamość (Bełżec). Aktualnie trwają uzgodnienia dotyczące rozkładu jazdy pociągów edycji 2010/2011 (do wdrożenia od 12 grudnia 2010 r.).
Źródło: UM WL
jest więc szansa, że pojedziemy na Rozttocze pociągiem. Szkoda, ze dopiero po prawie dwóch latach...
Szynobus NIE JEST alternatywą dla EZT! Szynobus NIE MA PRAWA jeździć na odcinku będącym w całości pod drutem! Dopuszczenie do tego będzie oznaczać gigantyczną kompromitację na międzynarodową skalę a ten kto do tego dopuści zbłaźni się. Szynobusy kupuje się po to, żeby jeździły po liniach niezelektryfikowanych zamiast pociągów spalinowych bo palą 2 razy mniej i mają mniejszy nacisk na oś. Drut robi się po to, żeby pojazdy szynowe nie truły spalinami tam gdzie nie muszą. Toż to oczywiste oczywistości są...
Do Świdnika może nie pojedzie, bo do pewnych pustych łbów w PLK i UM zaczyna docierać że ten odcinek na lotnisko musi być zelektryfikowany bo spalinowe w żaden sposób nie wjedzie do wnętrza terminalu tak jak tego mocno chcą pomysłodawcy budowy lotniska. Jeden ma jeździć na 68, dwa na Lubartów i może dalej (ktoś słusznie na innym forum uwagę zwrócił, że to ma mały nacisk na oś i może jeździć szybciej niż wskazują obecne limity prędkości) a dwa na Zamość/Bełżec. Taki rozkład wydaje się optymalny. Dzięki temu w zasadzie nie byłoby już składów wagonowych na spalinowych liniach.
Niestety puszczanie szynobusów pod drutem staje się coraz częstsze, np. w Podlaskim coraz rzadziej można spotkać poczciwego kibla, bo jedzie pesobus, upychają je gdzie tylko się da Żeby tak u nas nie było
_________________ 2012 - 16464 km
2013 - 25289 km
2014 - 03715 km
Pele, pendolino, pragnę zauważyć, że pomimo wciąż drożejącej energii elektrycznej poczciwy kibel jest tańszy w eksploatacji niż SZT czy SA. Nie mówiąc już o lokomotywie + wagoniki. Poza tym PR czy inny przewoźnik płaci za dostęp do trakcji elektrycznej czy z niej korzysta, czy nie. Tak więc puszczanie SZT czy SA w takim wypadku to na prawdę głupota.
Nie wiem czy pamiętacie, ale kilka lat temu jedna para pociągów Lublin - Dęblin była właśnie obsługiwana SA103-005 i 007. Na szczęście ktoś wpadł na pomysł, żeby stamtąd je zabrać.
Problem w tym że najpierw trzeba zakupić SZT bo te pojadą wszędzie. Puszczanie spalinowozów pod drutem jest niekiedy koniecznością wynikającą z obiegów taboru i jeśli n\będzie występowaćwg rozsądku to nie będzie w tym czegoś nadzwyczaj złego.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum