Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony 1, 2, 3 ... 14, 15, 16  Następny
Łódzka Kolej Aglomeracyjna
Autor Wiadomość

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 30-06-2010, 07:54   Łódzka Kolej Aglomeracyjna Odpowiedz z cytatem

Powstanie Łódzka Kolej Aglomeracyjna

Włodzimierz Fisiak, marszałek województwa łódzkiego, wicemarszałek Witold Stępień, oraz pełniący obowiązki prezydenta Łodzi Tomasz Sadzyński we wtorek w Urzędzie Marszałkowskim podpisali porozumienie z prezydentami i burmistrzami 11 miast (Głowna, Kutna, Pabianic, Ozorkowa, Strykowa, Łowicza, Zduńskiej Woli, Łęczycy, Łodzi, Zgierza, Łasku i Koluszek) w sprawie uruchomienia Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna jest inwestycją województwa łódzkiego dofinansowywaną w 50% z Unii Europejskiej, przewidzianą do realizacji w latach 2011-2013. 18 szynobusów zakupionych w ramach projektu ma obsługiwać trasy: Łódź - Kutno, Łowicz, Koluszki, Zduńska Wola oraz linię Widzew - Łódź Kaliska. Uruchomienie połączeń przewiduje się w 2013 r. Wartość projektu wynosi 72 miliony euro.

źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego

_________________
Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

sopek Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 24 Lut 2007

PostWysłany: 30-06-2010, 12:00    Odpowiedz z cytatem

Wszystko ładnie, pięknie tylko znowu kolejny raz o Tomaszowie Mazowieckim cisza.
65 tys. mieszkańców, spora cześć jeździ do Łodzi - alternatywnie do pociągu.

Kolej Aglomeracyjna mogłaby i to miasto sięgnąć.

_________________
https://kolejowyportal.pl
https://www.facebook.com/kolejowyportal
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Pabianiczanin Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 24 Paź 2008
Skąd: Pabianice

PostWysłany: 30-06-2010, 12:34    Odpowiedz z cytatem

A jak mają szynobusy jeździć do 100km/H jak np:Trasa z Łodzi do Zduńskiej Woli pociągi jadą 80km/H???.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

EU07 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 16 Maj 2008
Skąd: Łódź

PostWysłany: 01-07-2010, 11:22    Odpowiedz z cytatem

Jeśli chodzi o prędkość to ma ona wynosić około 90-100 km/h.
Zanim ruszą pierwsze pociągi, PKP zdąży wyremontować linię 15 na odcinku Bednary - Zgierz, oraz na linii 16 odcinek Kutno - Zgierz (wiem, że tu mają być dwa etapy Zgierz - Ozorków i Ozorków - Kutno). Zostanie dokończony remont na linii 540 Łódź Widzew - Łódź Chojny oraz na linii 25 odcinek Łódź Chojny - Łódź Kaliska. Powstanie również odnoga od linii 14 do Portu Lotniczego im. Władysława Reymonta.
Wyremontowana będzie również linia 17 oraz powstanie tunel do ruchu regionalnego pomiędzy obecnymi stacjami Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska -(tu zdania są podzielone że tunel oddany będzie w 2015 r, gdyż jak dotąd ogłoszono przetarg na schowanie torów i podziemną stację Łódź Fabryczna).
Dla potrzeb ŁKA wybudowane lub wyremontowane zostanie 21 przystanków. Tu z ciekawostek na trasie tunelu powstaną stację Łódź Kopcińskiego (pod ulicą o tej samej nazwie), Łódź Fabryczna, Łódź Centrum (pod Al. Kościuszki), Łódź Polesie (pod Pl. Hallera). Powstaną między innymi stacje Łódź Zarzew, Łódź Dąbrowa, Łódź Pabianicka, Łódź Rokicie i Łódź Retkinia (obie w okolicy ulicy Obywatelskiej) , Łódź Zdrowie, Łódź Koziny, Łódź Radogoszcz Zach, Łódź Olechów Zach. Otwarta zostanie ponownie stacja Łódź Chojny, Łódź Olechów, Łódź Janów.
Nic nie słychać o tym aby w planach był odcinek Zgierz - Łódź Widzew linii 16 o którym tak głośno było w czasie pomysłu Łódzkiej SKM-ki.

Tak czy inaczej jeśli wierzyć daleko posuniętym planom to Łódź będzie miała komunikację z prawdziwego zdarzenia i zacznie się w końcu liczyć się na mapie polskich linii kolejowych.

Odbiegając troszkę od tematu dopowiem, że Łódź otrzymała również pieniądze na remont linii tramwajowej Widzew - Retkinia oraz przedłużenie linii do fabryki Della ulicą Rokicińską i Hetmańską.


PABIANICZANIN

Pamiętaj, że lekkie szynobusy mają zezwolenie na troszkę wyższą prędkość szlakową.

_________________
Naczelnik Wydziału Spraw Zbędnych i Niepotrzebnych
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Dominik Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 21 Lip 2007
Skąd: Polska

PostWysłany: 08-07-2010, 10:47    Odpowiedz z cytatem

Ma być szybciej, taniej i nowocześniej. W 2013 roku między Łodzią, Łaskiem i Zduńską Wolą będą pędziły szynobusy z prędkością 100 kilometrów na godzinę.

Urząd Marszałkowski w Łodzi przy wsparciu pieniędzy z unijnego funduszu zamierza na nie wydać 72 mln euro. Nowoczesne pociągi nie dotrą jednak do Sieradza, bo to miasto nie mieści się w pojęciu "Aglomeracja Łódzka". To niejedyna łyżka dziegciu w komunikacyjnym projekcie godnym XXI wieku. Kolejną jest to, że przez pierwsze 5 lat działania Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, samorządy, które zaprosił do współpracy Urząd Marszałkowski, będą musiały do niej dokładać po kilkaset, a nawet po ponad milion złotych rocznie.

W zeszłym tygodniu w Urzędzie Marszałkowskim prezydent Zduńskiej Woli Piotr Niedźwiecki i burmistrz Łasku Gabriel Szkudlarek podpisali list intencyjny i zadeklarowali udział w projekcie budowy systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Obok nich takie listy podpisali m.in. prezydenci i burmistrzowie Łowicza, Głowna czy Łęczycy. Zabrakło jednak Sieradza. Prezydent tego miasta Jacek Walczak jest tym zdziwiony. Tym bardziej, że Zduńską Wolę od Sieradza dzieli zaledwie 15 kilometrów.

- Nikt do nas z projektem się nie zgłaszał. Gdy słyszałem o nim myślałem, że aglomeracja łódzka zamyka się w obrębie 30 kilometrów - mówi prezydent Walczak. - Na razie jestem zaskoczony. Nie przewiduję jednak żadnych nerwowych ruchów. Muszę najpierw zapoznać się z projektem, zanim zacznę rozmowy na temat włączenia do niego Sieradza.

W Urzędzie Marszałkowskim mówią wprost, że o Sieradzu nie pomyślano, bo jest zbyt daleko od Łodzi. - Przyjęliśmy zasadę, że pociąg będzie obsługiwał powiaty najbliżej Łodzi. Łowicz włączyliśmy tylko dlatego, że tam kolej praktycznie nie jeździ. Zduńską Wolę, bo jeszcze na nią udało się rozciągnąć pojęcie aglomeracji łódzkiej - wyjaśnia Jacek Grabarski z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego. - Ale po roku 2018 jest założenie, że jeśli będzie wola Sieradza i będzie mu na tym zależało, to projekt można rozszerzyć.

Prezydent Zduńskiej Woli Piotr Niedźwiecki jest zachwycony wizją szybkiej kolei. Już buduje w głowie wizję ścisłej współpracy z Łodzią, na przykład przy Festiwalu Czterech Kultur, czy innych przedsięwzięciach kulturalnych oraz gospodarczych. W szyno-busach widzi też szansę dla młodych ludzi.

- Jeśli do Łodzi będziemy ze Zduńskiej Woli dojeżdżać w mniej niż pół godziny, to na pewno więcej młodych ludzi zdecyduje się na studia w Łodzi i nie będą się tam przeprowadzali. Podobnie z tymi, którzy w Łodzi pracują, czy będą pracowali. Zmniejszy się dystans między naszymi miastami - rozumuje prezydent Niedźwiecki.

Na razie nie wiadomo jednak, ile będą kosztowały bilety. W Urzędzie Marszałkowskim przekonują, że na pewno będą tańsze od kolejowych. Wiadomo za to, że w latach 2013-2018 miasta, przez które przebiegać będzie Łódzka Kolej Aglomeracyjna, czeka niemały wydatek. Wyliczono bowiem, że będą dokładały do funkcjonowania tego rodzaju komunikacji procentowo, w zależności od liczby mieszkańców. Na razie wyliczono szacunkowo, że na Zduńską Wolę przypadnie od 1,2 mln zł w 2013 roku do ponad 500 tys. zł w roku 2018. Łask będzie musiał wyłożyć natomiast od 520 tys. zł w 2013 roku do ponad 200 tys. zł w roku 2018. Wśród zduńskowolskich radnych, którzy są opozycyjni w stosunku do prezydenta Niedźwieckiego już słychać głosy, że Zduńskiej Woli nie stać na takie wydatki. Niewykluczone, że temat podniosą podczas najbliższej, lipcowej sesji.

W Urzędzie Marszałkowskim roztaczają jednak wizje nie tylko szybkiej i nowoczesnej kolei, ale i wyremontowanych torów oraz dworców. Na remont infrastruktury spółka Polskie Linie Kolejowe dostała pieniądze z Unii Europejskiej. Jak je inwestuje, widać w Borszewicach pod Łaskiem, gdzie już z myślą o szynobusach wszystko zostało wymienione.

- Do 2013 roku PKL ma wyremontować wszystkie torowiska na trasie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej - zapowiada Jacek Grabarski.

Źródło:Dziennik Łódzki
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

EU07 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 16 Maj 2008
Skąd: Łódź

PostWysłany: 15-07-2010, 15:25    Odpowiedz z cytatem

Łódź ubiega się o 230 mln zł na budowę multimodalnego węzła komunikacyjnego

7 lipca rozpoczęły się konsultacje społeczne zaktualizowanej listy projektów rezerwowych POIiŚ. Miasto Łódź ubiega się o 230 mln zł dofinansowania na Węzeł Multimodalny przy Dworcu Łódź Fabryczna. Wartość całego projektu szacowana jest na prawie 600 mln zł.
Wizualizacja: PKP SA

- Projekt swym zakresem obejmuje priorytetowy obszar w mieście zarówno z punktu widzenia problematyki rewitalizacji jak i rozwoju gospodarczego. Jest objęty Programem Nowe Centrum Łodzi przyjętym przez Radę Miejską w Łodzi. Jednym z celów rewitalizacji obszaru Centrum Łodzi jest utworzenie multimodalnego węzła komunikacyjnego i przesiadkowego pomiędzy różnymi rodzajami transportu publicznego wraz z infrastrukturą towarzyszącą powiedziała - Rynkowi Kolejowemu - Magdalena Sosnowska, z-ca rzecznika prasowego Prezydenta Łodzi.

Planowane przedsięwzięcie wiąże się ze zmianą zagospodarowania terenów dworca Łódź Fabryczna wraz z przylegającym terenem, który w założeniach będzie częścią Nowego Centrum Łodzi. Przedsięwzięcie zakłada rozbudowę metropolitalnej infrastruktury transportowej ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb transportu publicznego i polega na stworzeniu w obrębie dworca kolejowego Łódź Fabryczna multimodalnego węzła transportowego łączącego linie kolejowe z siecią transportu miejskiego, podmiejskiego oraz regionalnego, oferując podróżnym pełny zakres usług transportowych w ruchu lokalnym i regionalnym.

Inwestycja obejmuje budowę Węzła Multimodalnego w skład którego wchodzą:
Budowa i przebudowa linii tramwajowych wraz z budową przystanków tramwajowych
nowa trasa tramwajowa od ul. Kilińskiego wzdłuż ul. Składowej i Węglowej przy północnej fasadzie budynku dworca wraz z łącznikiem na ul. POW, dwa zestawy przystanków na ul. Składowej i ul. Węglowej przy Targowej, przystosowanie układu drogowego, przebudowa trasy tramwajowej na ul. Kilińskiego wraz z budową zestawu przystanków i przystosowaniem układu drogowego.
Budowa stanowisk autobusowych przystanek autobusowy linii miejskich o charakterze przelotowym a nie końcowym (bez pętli), podziemny przystanek autobusowy linii regionalnych i dalekobieżnych.
Parkingi:
system parkingów dla samochodów - Parkuj i Jedź - Park & Ride oraz dla rowerów Bike & Ride
strefa postoju krótkoterminowego dla samochodów przyjeżdżających i odbierających podróżnych.
Budowa systemu zjazdów i ramp dojazdowych do Węzła.
Ze względu na lokalizację Węzła w centrum niezbędna jest przebudowa istniejącego układu dla zapewnienia obsługi komunikacyjnej. Zapewnienie systemu zjazdów jest kwestią kluczową, gdyż bez dojazdu do punktów przesiadkowych węzeł nie będzie spełniać swojej funkcji. W zakres rzeczowy projektu wchodzą te odcinki dróg, w których projektuje się systemy zjazdów i ramp stanowiących dojazd dla autobusów zamiejskich, miejskich, taksówek i samochodów indywidualnych do obiektów projektowanego Węzła. Układ drogowy jest zintegrowany z systemem dojazdów podziemnych do obiektów dworca i stanowi warunek sine qua non efektywności całego systemu.
o odziemny układ dróg dojazdowych do części podziemnej przystanku autobusów regionalnych i dalekobieżnych dojazd i wyjazd odbywa się przez rampy umieszczone od wschodniej i północnej części dworca kolejowego.
o Dojazd do części parkingowej - podziemnej odbywa się od:
ul. Węglowej od zachodu
ul. Nowowęglową od wschodu
ul. Nowotargowej po północnej i południowej stronie dworca.


Inwestycja zrealizowana będzie w rejonie ulic: Kilińskiego, Narutowicza, Składowej i Węglowej oraz na terenie obecnego Dworca Łódź Fabryczna i terenów bezpośrednio przyległych.

Gruntowna rewitalizacja oraz przekształcenie obszarów Dworca Łódź Fabryczna w przyszłości pozwoli na włączenie go do obsługi linii średnicowej oraz kolei dużych prędkości. Zagłębienie czołowej stacji Łódź Fabryczna oraz tunelowe przebicie pod miastem w kierunku stacji Łódź Kaliska stanowi istotny etap połączenia głównych linii kolejowych w obszarze miasta Łódź tworząc centralny węzeł kolejowy dla planowanej sieci kolei dużych prędkości zwanej Warszawa - Łódź - Poznań, Warszawa - Łódź - Wrocław).

Źródło: Rynek Kolejowy

_________________
Naczelnik Wydziału Spraw Zbędnych i Niepotrzebnych
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Obleśny Szczur Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 09 Cze 2010
Skąd: Łódź

PostWysłany: 18-07-2010, 21:11    Odpowiedz z cytatem

@EU07 - wymieniasz, że powstanie tak dużo nowych "stacji", to chyba raczej będą tylko zwykłe przystanki osobowe (peron i wiata razy dwa). Bo jakoś nie wyobrażam sobie stacji co kilometr.

_________________
Pozdrawiam, Jakub Rakus

Nic na siłę, weź większy młotek!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora

EU07 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 16 Maj 2008
Skąd: Łódź

PostWysłany: 19-07-2010, 11:05    Odpowiedz z cytatem

Tak jeśli chodzi o uściślenie to w większości powstaną przystanki osobowe.

_________________
Naczelnik Wydziału Spraw Zbędnych i Niepotrzebnych
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

pospieszny Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 21 Wrz 2008

PostWysłany: 06-10-2010, 12:37    Odpowiedz z cytatem

Łódzkie szykuje się do sprzedaży udziałów w PR?

Kolejnych dziewięć starych pociągów kupił zarząd województwa łódzkiego. Cztery z nich po modernizacjach wjedzie na tory już w przyszłym roku.
W łódzkim sejmiku już krąży plotka, że zarząd szykuje się do sprzedaży swych udziałów w spółce Przewozy Regionalne (ma tam 5,7 proc.). Skąd te plotki? Bo zarząd mocno ostatnio w kolej inwestuje. Przypomnijmy: w lipcu województwo wydało ponad 23 mln zł na modernizację trzech starych pociągów, które wyjadą jeszcze w tym roku. To ma być nowa jakość: prędkość do 120 km. na godz., klimatyzacja itd. Teraz kupił kolejnych dziewięć za 12 mln zł (modernizacja jednego to około 7 mln zł).

Oprócz tego już za trzy lata po aglomeracji zaczną jeździć pierwsze szynobusy (docelowo ma ich być 20), a województwo zawiązało spółkę Łódzka Kolej Aglomeracyjna. To nie wszystko, bo na Widzewie powstać ma baza remontowa dla taboru. Tymczasem do zapewnienia mieszkańcom komunikacji wystarczy 40 składów.

Według lewicowego radnego Krzysztofa Makowskiego zakupy i plany inwestycyjne to zapowiedź wycofania się z PR, a o sprzedaży udziałów przebąkiwał także na sesji radny PO Marek Cieślak. Tym bardziej, że sytuacja spółki kolorowa nie jest. PR mają 450 mln zł długu i stratę, która w tym roku sięgnąć może 200 mln zł.

Tymczasem wicemarszałek Witold Stępień (PO) twierdzi , że polityka zarządu idzie w kierunku uniezależnienia się od jednego przewoźnika i wyrobienia lepszej pozycji do negocjacji przy przetargach na transport publiczny dla mieszkańców województwa.

W Łódzkim zakładzie Przewozów Regionalnych pracuje około 900 osób. Zarząd województwa rocznie wydaje na obsługę połączeń i remonty taboru 54 mln zł.


źródło: Dziennik Łódzki
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Damian Łódź Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 11 Lut 2009
Skąd: Łódź

PostWysłany: 06-10-2010, 12:41    Odpowiedz z cytatem

To ja proszę o papier z pieczątkami odpowiednich osób, na których jest napisane i potwierdzone informacje o kwocie finansowania napraw taboru. Ale, powiem Wam, że nie ma takiego papieru jak i finansowania napraw, z resztą tabor który śmiga w Łódzkiem nie jest nasz, kible są z Bydgoszczy,Poznania,Katowic, gdzie są nasze to nie wiem, więc niech nie pierniczą że finansują łódzki PRowski tabor.

_________________
Kocham wolność słowa. . .,czy się to komus podoba czy nie! W środowisku kolejowym są tacy ludzie, którzy wyznają zasadę "wiem ale nie powiem", i tych ludzi nienawidzę, pozdrawiam wszystkich forumowiczów i pracowników mojej spółki.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

rysio Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 25 Kwi 2009

PostWysłany: 06-10-2010, 15:38    Odpowiedz z cytatem

Chyba nie ma takiego czegoś jak kwota finansowania napraw, Jest ogólna kwota dotacji i tyle. Jasne, ze w tej kwocie jest eksploatacja i naprawy. Chyba ze łódzkie pociągi się w ogóle nie psuja , bo jak piszesz jest ich mało.To rozumiem ze jeżeli pociąg jest np z Bydgoszczy to naprawia się je na koszt woj kuj. pom.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Damian Łódź Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 11 Lut 2009
Skąd: Łódź

PostWysłany: 06-10-2010, 15:44    Odpowiedz z cytatem

No tak, jesli EZT jest z Bydgoszczy to chyba oni ponoszą koszty eksploatacji i napraw,tak mi się zdaje.
Apropo łódzkich jednostek nie widziałem żadnej od roku, bynajmniej w woj.łódzkim.

_________________
Kocham wolność słowa. . .,czy się to komus podoba czy nie! W środowisku kolejowym są tacy ludzie, którzy wyznają zasadę "wiem ale nie powiem", i tych ludzi nienawidzę, pozdrawiam wszystkich forumowiczów i pracowników mojej spółki.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

sopek Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 24 Lut 2007

PostWysłany: 06-10-2010, 22:13    Odpowiedz z cytatem

Tego nie da się czytać! Co za idioci w UW Łódź pracują?

Stary kibel za 1,33 mln + 7 mln za "nową jakość", i to jest inwestycja?

Jest taka firma NEWAG się nazywa i z chęcia na niewiele większe pieniądze mogłaby wybudować nowe, dobre składy.

_________________
https://kolejowyportal.pl
https://www.facebook.com/kolejowyportal
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Obleśny Szczur Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 09 Cze 2010
Skąd: Łódź

PostWysłany: 09-10-2010, 19:22    Odpowiedz z cytatem

Bo zanim się pozbędą udziałów w PR-ach najpierw muszą się nachapać premii i nagród za przeprowadzenie tej jakże "słusznej i wspaniałej" inwestycji.

_________________
Pozdrawiam, Jakub Rakus

Nic na siłę, weź większy młotek!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora

Pabianiczanin Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 24 Paź 2008
Skąd: Pabianice

PostWysłany: 18-11-2010, 18:41    Odpowiedz z cytatem

http://www.zyciepabianic.pl/wydarzenia/miasto/nasze-sprawy/nowoczesny-szynobus-na-pabianickim-dworcu.html

Taki oto pojazd szynowy zagościł dziś na dworcu PKP w Pabianicach
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 16 Idź do strony 1, 2, 3 ... 14, 15, 16  Następny
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl