Wysłany: 26-10-2010, 17:45 Mieszkańcy Szczekocin walczą o powrót pociągów
Mieszkańcy Szczekocin walczą o kolejowe połączenie z Katowicami i Krakowem. Ostatnie pociągi zatrzymywały się tu ponad 10 lat temu, a z miejscowości trudno wydostać się dziś gdziekolwiek nawet autobusami, które kursują bardzo rzadko.
Na portalu Facebook pojawił się właśnie list zaadresowany m.in. do Przewozów Regionalnych PKP, lokalnych władz i Urzędu Marszałkowskiego. Akcję zgodnie popierają mieszkańcy, uczniowie miejscowego Zespołu Szkół oraz lokalne władze.
Twierdzą, że skoro udało się to we Włoszczowej, to czemu nie w Szczekocinach. Na razie kolej pozostaje jednak głucha na wszystkie argumenty, choć ostatecznie nie mówi nie.
- Jeśli ktoś wybiera na studia Warszawę, wtedy musi jechać do Zawiercia albo właśnie do Włoszczowej - podkreśla tegoroczna maturzystka z ZS w Szczekocinach, Barbara Tokarska. - Dużo osób z okolicy chodzi do szkół ponadgimnazjalnych i jeździ do pracy, np. w Krakowie. Część autobusów zlikwidowano i trzeba naprawdę się natrudzić, żeby stąd się wydostać - podkreśla Justyna Rogala.
- Pamiętam czasy, kiedy to u nas zatrzymywały się pociągi, a nie we Włoszczowej, gdzie później budowę dworca za punkt honoru postawił sobie śp. poseł Przemysław Gosiewski - mówi przewodniczący Rady Miasta i Gminy Zbigniew Pasierbiński. - We Włoszczowej same władze powiatu i gminy nie byłyby w stanie przekonać PKP. Przydałoby się nam mocne wsparcie np. z Ministerstwa Infrastruktury - mówi Stanisław Wójcik, burmistrz Szczekocin.
Podstawowym problemem jest nieczynny od 10 lat peron.
- Trzeba go budować od nowa. W planach modernizacji linii Kozłów-Koniecpol, po 2012 roku, rozważana jest też koncepcja przystanku i nowych peronów w Szczekocinach - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
- Ponowny postój pociągów w Szczekocinach jest uzależniony od dostosowania peronu przez zarządcę infrastruktury kolejowej. Potrzebna jest też analiza marketingowa, która określi, ile osób będzie z tego korzystać - tłumaczy Piotr Olszewski, rzecznik PKP Przewozy Regionalne.
Tu pociągi mają
W gminie Szczekociny mieszka ponad 8,5 tys. osób, a Włoszczowa w woj. świętokrzyskim ma
ponad 20 tys. mieszkańców. Przełomowym momentem było wybudowanie za 3 mln zł dworca Włoszczowa Północ. Dziś zatrzymują się tam pociągi InterRegio i TLK. Po-dobnie było z ekspresami z Warszawy do Krakowa. Od wiosny br., po zmianie rozkładu jazdy, mieszkańcy nie mają jednak co liczyć na to, że zatrzymają się one na peronie Włoszczowa Północ.
A co za problem zatrzymac pociągi na peronie który już jest?
Trzeba budowac nowy? a co to budynek jest że się zawali?
Beton...
_________________ Kocham wolność słowa. . .,czy się to komus podoba czy nie! W środowisku kolejowym są tacy ludzie, którzy wyznają zasadę "wiem ale nie powiem", i tych ludzi nienawidzę, pozdrawiam wszystkich forumowiczów i pracowników mojej spółki.
Problem żaden. Trzeba tylko zrobić badanie rynku, czy takie postoje byłyby opłacalne. Swego czasu o postoje pociągów walczył Miechów, wywalczyła swoje Włoszczowa. Tak patrzę na mapę i chyba postój na CMK w Opocznie też miałby sens...
Jak najbardziej popieram tą inicjatywę! Stacja w Szczekocinach ułatwi Szczekocinianom jak i mieszkańcom pobliskich miejscowości swobodny dojazd do Warszawy, czy Krakowa bez zmuszania ich do korzystania oddalonej o kilkadziesiąt kilometrów stacji Włoszczowa Północ. Tak tak. Niejednokrotnie widziałem mieszkańców Szczekocin jak i posiadaczy samochodów ze Śląskimi rejestracjami na włoszczowskim peronie. Samo odnowienie peronu nie powinno być drogie. W zasadzie myślę, że wiata, tablice kierunkowe z nazwą stacji jak i jakieś gabloty z rozkładem i informacjami wystarczą. Koszt raczej niewielki, choć obawiam się, że przy trwonieniu pieniędzy przez PKP na owe rzeczy wydadzą tyle, ile kosztowałoby zbudowanie od nowa pięknego peronu. Nie wiem jednak, czy technicznie jest to takie proste by zatrzymywały się w Szczekocinach pociągi. Za stroną http://semaforek.xt.pl/wiki/index.php/Szczekociny "Po likwidacji stacji, ponoć spowodowanej zniszczeniem nastawni (pożar przekaźnikowni), zlikwidowano sieć trakcyjną na torach dodatkowych (pozostawiono ją jedynie na przejściach zwrotnicowych i w torach głównych zasadniczych) oraz usunięto istniejącą sygnalizację."
Dodam też, że jeśli miałoby się coś w Szczekocinach zatrzymywać (TLK, IR), to niech posiadają one więcej, niż trzy wygony w których uwłaczające warunki niczym jak w konserwie odstraszą szybko potencjalnych pasażerów.
Wykaz pociągów, o które stara się akcja społeczna Przystanek Szczekociny. Wszystkie wymienione składy należą do Przewozów Regionalnych:
06:25* z Krakowa Głównego do Warszawy Wschodniej. Numer pociągu: 31120/31121
11:20* z Krakowa Głównego do Warszawy Wschodniej. Numer pociągu: IR 31122/ 31123
10:18* z Warszawy Wschodniej do Krakowa Głównego. Numer pociągu: IR 13122/ 13123
12:48* z Warszawy Wschodniej do Krakowa Głównego. Numer pociągu: IR 13126 /13127
15:23* z Krakowa Głównego do Warszawy Wschodniej. Numer pociągu: IR 31124/ 31125
15:18* z Warszawy Wschodniej do Rzeszów Główny. Numer pociągu: RE 13128/ 13129
17:58* z Warszawy Wschodniej do Krakowa Głównego. Numer pociągu: IR 13124 /13125
16:23* z Zakopanego do Warszawy Wschodniej. Numer pociągu: IR 31520/ 31521
*godzina odjazdu pociągu ze stacji początkowej.
linia kolejowa, przy której jest przystanek Szczekociny to pl/ad 106 (kozłów-wloszczowa płn) i plk 64 (kozłów-koniecpol)
ma może ktoś dostęp do tej pozycji??
Kotowska-Jelonek M., Dyr T., Mężyk A., Zagożdżon B., Kozubek P.: Studium Wykonalności modernizacji linii kolejowej PL/AD 106 ; połączenie VI i III korytarza transportowego na odcinku Psary-Kozłów-Kraków. Tom XII pt. "Analizy finansowe i ekonomiczne"; Projekt nr DC/PL/AD 106-PKK/05, Radom 2006-2007
ale jak?? ze jedzie do Szczekocin a potem znowu tą samą trasą wraca do Psa i jedzie do zawierciar?? lepiej by było katowice-zawiercie-szczekociny-kraków (wiem co powiedzie, że to do okoła świata itp ale co jeszcze mówi na nie temu pomysłowi)?? No i dlaczego nie Czewa-Koniecpol-Szczeko-Kraków??
[ Dodano: 02-11-2010, 17:53 ]
a i jeszcze jedno, Kielce-Szczekociny-Krakow-Katowice(i większość stacji pomiędzy). Ja pamietam z dzieciństwa pociag osobowy do Wrocławia
Virakocha -Usunięty- Gość
Wysłany: 02-11-2010, 18:15
Dla Szczekocin przydałoby się zatrzymać wszystkie IR do Krakowa, większość (albo i wszystkie TLK do Krakowa) oraz puścić ze dwie pary osobówek relacji Częstochowa Osobowa-Kraków Płaszów ( z czego jedną w C wydłużyć do Krynicy)
Darek -Usunięty- Gość
Wysłany: 02-11-2010, 18:17
Najlepiej by było Częstochowa-Kraków przez Koniecpol ze dwie pary połączeń puścić. Częstochowa z Krakowem ma bardzo mało połączeń.
Virakocha -Usunięty- Gość
Wysłany: 02-11-2010, 18:36
Wyglądałoby to tak
Częstochowa Osobowa 5:00, 7:00
Kusięta Nowe 5:15, 7:15
Kusięta 5:20, 7:20
Koniecpol Magdasz 6:20, 8:20
Koniecpol 6:25, 8:25
Szczekociny 6:45, 8:45
Kozłów 7:13, 9:13
Tunel 7:17, 9:17
Miechów 7:23, 9:23
Słomniki Miasto 7:36, 9:36
Kraków Batowice 7:54, 9:54
Kraków Główny 7:57, 9:57
Kraków Płaszów 8:00, 10:00
Kraków Bieżanów 8:10
Podłęże 8:20
Bochnia 8:50
Brzesko Okocim 9:20
Tarnów Mościce 10:00
Tarnów Główny 10:05
Tarnów Klikowa 11:00
Tuchów 11:30
Bobowa 12:00
Bobowa Miasto 12:05
Stróże 12:30
Grybów 12:40
Nowy Sącz Jamnica 13:10
Nowy Sącz 13:15
Nowy Sącz Miasto 13:20/25
Nowy Sącz Biegonice 13:35
Stary Sącz 13:40
Piwniczna Zdrój 14:05
Piwniczna 14:10
Łomnica Zdrój 14:15
Wierchomla Wielka 14:20
Żegiestów 14:25
Żegiestów Zdrój 14:30
Muszyna 15:00/10
Muszyna Zdrój 15:20
Powroźnik 15:25
Krynica 15:30
Do Krakowa Płaszowa codziennie, do Krynicy w ferie zimowe i wakacje codziennie,poza tym w C
Co wy na tę propozycję
Uwagi, pytania śmiało umieszczajcie
"Po likwidacji stacji, ponoć spowodowanej zniszczeniem nastawni (pożar przekaźnikowni), zlikwidowano sieć trakcyjną na torach dodatkowych (pozostawiono ją jedynie na przejściach zwrotnicowych i w torach głównych zasadniczych) oraz usunięto istniejącą sygnalizację."
zacytowalem posta Bouzera bo zastanawia mnie to czy ta sytuacja umozliwia zatrzymywanie sie czegokolwiek w szczekocinach Zna ktos odpowiedz na moja watpliwosc??
a co do waszych propozycji polaczen to sa swietne. Ja mam swoje ciche marzenie czyli powrot pociagu Giewont. Co do polaczenia do Czestochowy to zatrzymywanie sie ewentualnego skladu ma sens tylko pod dwoma warunkami:
1) Czas przejazdu spadnie do max 1h20min a cena wyniesie nie wiecej niz 5zl-6zl
2) Czestochowa nie bedzie stacja docelowa.
Cytat:
Dla Szczekocin przydałoby się zatrzymać wszystkie IR do Krakowa, większość (albo i wszystkie TLK do Krakowa) oraz puścić ze dwie pary osobówek relacji Częstochowa Osobowa-Kraków Płaszów ( z czego jedną w C wydłużyć do Krynicy)
Virakocha obawiam sie tylko tego ze przy takim polaczeniu z Krakowem moje miasteczko by sie moglo BARDZO wyludnic
[ Dodano: 03-11-2010, 00:21 ]
a co powiecie na polaczenie Szczekocin z:
Przemyslem
Warszawa Wsch
Poznaniem
Bialymstokiem
Rzeszowem
Krakowem
Nowym Saczem
Szczecinem
Olsztynem
no i oczywiscie paroma innymi stacjami/miastami pomiedzy??
Jeśli chodzi o zatrzymywanie pociągów w Szczekocinach to nie ma żadnych technicznych przeciwwskazań. To, że obecnie stacja jest nieczynna to o niczym nie świadczy. Pociągi się mogą zatrzymywać jak na zwykłym przystanku osobowym których w Polsce są setki.
A druga sprawa to oczywiście zatrzymanie pociągów IR i ewentualnie TLK Kraków-W-wa w Szczekocinach z pewnością przyniosłoby wiele korzyści zarówno mieszkańcom jak i przewoźnikom (nowi klienci), ale pomysły typu pociąg Katowice-Szczekociny-Kielce czy Kraków tylko świadczą o całkowitym braku znajomości lokalnej specyfiki. Szczekociny są co prawda malutką miejscowością, ale z racji braku w promieniu 20-30km większych miast stanowią swego rodzaju centrum dla okolicznych wiosek. Przez miasto przebiega droga krajowa nr 78 i zaczyna swój bieg DK46. DK 78 jest szczególnie uciążliwa dla mieszkańców, a obwodnica tego miasteczka to niestety póki co odległa jeszcze wizja. Jednakże dzięki temu miasto jest w miarę dobrze skomunikowane z Zawierciem, Kielcami oraz Częstochową. Kursują zarówno PKS-y lokalne i dalekobieżne oraz przelotowe jak również masa busów. Busy do Zawiercia kończą bieg przy dworcu PKP, więc pasażerowie od razu przesiadają się na pociąg w kierunku Górnego Śląska. Zresztą sam to widziałem i tak podróżowałem, więc wiem co pisze.
Z tego powodu uruchamianie pociągów do tych miejscowości jest z góry skazane na porażkę, bo oferta przewoźników drogowych jest naprawdę bogata, a ceny są niskie i co więcej w busach jest nawet zniżka szkolna. Inna sprawa to usytuowanie przystanku kolejowego w Szczekocinach. Z racji przebiegu linii kolejowej jest on dość oddalony od rynku (jakieś 30-35 minut piechotą) co także jest niestety wadą.
Jednakże zupełnie inaczej ma się sprawa w przypadku linii Warszawa-Kraków. Zarówno do jednej i drugiej miejscowości bezpośrednich połączeń nie ma, więc pociąg byłby w zasadzie bezkonkurencyjny zarówno czasem, ceną jak i wygodą podróży. Co więcej służyłby on głównie studentom, więc problem znacznego oddalenia stacji nie stanowiłby problemu, ponieważ takie osoby są i tak zwykle odwożone na stację kolejową samochodem. Po drugie być może wytworzyłyby się także jakieś potoki na odcinku Szczekociny-Włoszczowa, ponieważ przed 1975r. Szczekociny wchodziły w skład powiatu Włoszczowskiego i woj. kieleckiego, więc jakieś związki między tymi miejscowościami być może jeszcze są, a połączeń autobusowych jest tyle co kot napłakał.
Osobiście mam nadzieję, że inicjatywa młodych ludzi z tego sympatycznego miasteczka zakończy się sukcesem, i w Szczekocinach znów będzie można wsiąść do pociągu pasażerskiego.
wszystko co zostało napisane powyżej to święta prawda. Połączenia do Czestochowy czy tez Zawiercia nie maja większego sensu. Jedynym wyjątkiem od tego jest sytuacja w ktorej w/w stacje nie bedą ostatnimi a pociag bedzie jechac dalej np. do Wroclawia. Sprawdziłem stronę niemiecka i sie okazało ze połączenia obejmujące Wloszczowe Pln(kierunek Krakow), czyli tez Szczekociny przedstawia sie następująco:
Prawdopodobnie ten rozkład jazdy będzie obowiązywać od 12.12.2010.
Wa-wa wsch -Przemysl wyjazd z Wloszczowy płn 7:36 w Krakowie na 8:47
Poznań - Przemyśl wyjazd z Wloszczowy płn 9:36 w Krakowie na 10:45
Białsystok - Krakow Plaszow wyjazd z Wloszczowy płn 11:49 w Krakowie Plaszowie13:04
Olsztyn - Krakow wyjazd z Wloszczowy płn 15:51 w Krakowie na 17:03
Warszawa - Rzeszow wyjazd z Wloszczowy płn 17:20 w Krakowie na 18:30
Warszawa - Nowy Sacz wyjazd z Wloszczowy płn 19:34 w Krakowie na 20:53
Szczecin - Krakow Plaszow wyjazd z Wloszczowy płn 21:10 w Krakowie na 22:23
Krakow Plaszow - Szczecin wyjazd z Krakowa 5:15 we Wloszczowie Płn 6:42, w Szczecinie na 14:52
Nowy Sącz - Warszawa Wsch wyjazd z Nowego Sącza 5:54, w Krakowie 9:05, we Wloszczowie 10:16
Krakow - Olsztyn wyjazd z Krakowa 10:19, we Wloszczowie na 11:34, w Olsztynie na 17:16
Krakow - Bialystok wyjazd z Krakow Plaszow 14:45, Krakow Gl 15:05, Wloszczowa 16:18, w Bialymstoku na 20:41
Przemysl - Poznan wyjazd z Przemysla 11:51, Krakow Gl 16:15, we Wloszczowie 17:29, w Poznaniu 22:34
Przemyśl - Warszawa wyjazd z Przemysla 15:43, w Krakowie 20:05, we Wloszczowie 21:18, w Warszawie wsch 23:02
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum