Wysłany: 07-09-2010, 20:50 Świętokrzyskie zadowolone z PR
Jakiś czas temu informowaliśmy na łamach InfoRail o zakupieniu przez województwo świętokrzyskie czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych. O szczegółach transakcji oraz relacji na linii Urząd Marszałkowski – Przewozy Regionalne rozmawiamy z Iwoną Sinkiewicz.
Karol Wach (InfoRail): Czy wiadomo już na jakich trasach kursować będą nowe pociągi?
Iwona Sinkiewicz (rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego): Zakupione przez Świętokrzyski Urząd Marszałkowski cztery dwuczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne (ezt), zostaną przekazane do eksploatacji na przełomie października i listopada 2011 roku. Zgodnie z wcześniejszymi planami zostaną skierowane do obsługi linii Kielce – Włoszczowa i Kielce – Sędziszów po jednej sztuce oraz na linię Kielce –Skarżysko Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski dwie sztuki. Istnieje możliwość przemieszczania pojazdów w zależności od potrzeb na terenie województwa.
KW: Czy operatorem będą Przewozy Regionalne?
IS: W wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego, które było podzielone na cztery zadania, został wyłoniony tylko jeden Wykonawca - Przewozy Regionalne spółka z o.o w Warszawie, w celu świadczenia usług publicznych na terenie województwa świętokrzyskiego w okresie od 01 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2012 r.W związku z powyższym operatorem do momentu rozstrzygnięcia kolejnego przetargu będą Przewozy Regionalne.
KW: Jak obecnie układa się współpraca na linii województwo – Przewozy Regionalne?
IS: Relacje na linii województwo – Przewozy Regionalne są pozytywne. Współpracujemy na bieżąco z lokalnym Zakładem Przewozów Regionalnych w Kielcach, zgodnie z obowiązującą umową.
KW: Są województwa, które powołują swoje spółki kolejowe, chociażby z powodu niezadowolenia z usług Przewozów Regionalnych. Czy świętokrzyskie ma takie plany?
IS: Przejęcie udziałów spółki Przewozy Regionalne przez samorządy oznacza przejęcie całkowitej odpowiedzialności za organizowanie i wykonywanie przewozów regionalnych w województwie zgodnie z polityką Unii Europejskiej, kładącą nacisk na decentralizację i wzmacnianie władzy w regionach. Obecnie nie planujemy powoływania własnej spółki przewozowej, która wymaga większego zaangażowania ze strony Samorządu i zwiększonych środków finansowych, których obecnie nie posiadamy. Jednocześnie oceniamy, że województwo świętokrzyskie jest małe pod względem zakresu świadczenia usług, aby podjąć decyzję o powołaniu własnej spółki przewozowej.
KW: Czy w najbliższym czasie planowany jest zakup kolejnych pociągów (ezt, szynobusy) do obsługi świętokrzyskich tras?
IS: Kolejne ezt planujemy zakupić w momencie pozyskania środków z rezerwy celowej i Funduszu Kolejowego w latach 2012 –2015.
KW: Jak z punktu widzenia województwa świętokrzyskiego oceniany jest wybór Pani Małgorzaty Kuczewskiej-Łaski na szefa Przewozów Regionalnych. Czy zmiana na stanowisku prezesa przewoźnika może jakoś wpłynąć na współpracę na linii województwo – Przewozy Regionalne?
IS: Wybór Pani Małgorzaty Kuczewskiej-Łaski na szefa Przewozów Regionalnych uważamy za właściwy. Pani Prezes przez kilka ostatnich lat pełniła funkcję Członka Zarządu Dyrektora ds. Finansowych w Przewozach Regionalnych. Jesteśmy przekonani, że wykorzysta swoją dotychczasową wiedzę i doświadczenie zawodowe, a także sprosta nowym wyzwaniom, które stoją przed spółką. Dotychczas nasza współpraca z Zarządem spółki układała się bardzo dobrze i mamy nadzieję, że tak pozostanie w przyszłości.
Nie będzie kar za brud i spóźnienia, ale list pochwalny za czystość i porządek. Kończą się kontrole pociągów Przewozów Regionalnych w naszym województwie.
Od poniedziałku kontrolerzy z urzędu marszałkowskiego sprawdzili 28 składów pociągów Przewozów Regionalnych odjeżdżających ze stacji Kielce, Skarżysko, Włoszczowa i Staszów. Kontrola wypadła bardzo dobrze. - Na szczęście nie znaleźliśmy żadnych niepokojących sygnałów - mówi Mariusz Brzeziński z urzędu marszałkowskiego. I wylicza: - Łazienki perfekcyjne, czyste, pachnące. Praktycznie bez spóźnień, jakieś 3 minuty, bo pociąg musiał poczekać przed stacją na towarowy, to wszystko. Nie będzie kar, za to wyślemy do przewoźników list pochwalny - dodaje Brzeziński.
Urzędnicy kontrolują pociągi przewozów regionalnych, bo dofinansowuje je marszałek. Dotychczas było już 200 kontroli. - Myślę, że wyrywkowe kontrole cały czas będą robione, na pewno nie odpuścimy, nie siądziemy na laurach - dodaje Brzeziński.
W sumie takich pociągów jeździ 78, średnio jednym składem jedzie 50 pasażerów.
Widzę, że niewiele postów w dziale woj. świętokrzyskiego, lecz od siebie mogę tylko dodać, że właściwie nie mam zastrzeżeń co do czystości oraz reszty. Jedyne co mogę zarzucić to lekka niekompetencja załogi konduktorskiej, ale da się przeżyć.
Nie ograniczamy pieniędzy na działalność spółki w naszym regionie, a wręcz przeciwnie. Dostrzegają to nasi pasażerowie i mam podstawy sądzić, że wielu z nich przesiadło się z busów i innych środków transportu do naszych pociągów – twierdzi Jan Maćkowiak, członek zarządu województwa.
O kondycji Świętokrzyskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, planach związanych z zakupem nowego taboru oraz zwiększeniu liczby połączeń, mówiono podczas spotkania władz samorządowych województwa i kierownictwa ŚZPR w Kielcach, z dziennikarzami lokalnych mediów. Była to też okazja, by zdementować krążące pogłoski, że samorząd ogranicza dotacje na działalność Zakładu Przewozów Regionalnych w świętokrzyskim.
- Współpraca województwa z przewoźnikiem jest jak najbardziej poprawna. Zwiększyliśmy pracę eksploatacyjną, także liczba pasażerów korzystających z usług spółki zwiększyła się znacznie. W minionym roku zakupiliśmy tabor w postaci czterech ELF-ów na łączną kwotę 46 mln zł. Na rok bieżący w budżecie województwa, na realizację umów przez Przewozy Regionalne mamy zapisaną kwotę 22,16 mln zł. Fakty te mówią jasno, że nie ograniczamy finansów, a wręcz przeciwnie – mówi Jan Maćkowiak, członek zarządu województwa odpowiedzialny m.in. za przewozy kolejowe.
Maćkowiak dodaje, że planowane jest też zwiększenie liczby połączeń w regionie. - O dwie pary pociągów z Ostrowca Świętokrzyskiego do Kielc i trzy pary z Kielc do Skarżyska Kamiennej. Te działania dostrzegają też nasi pasażerowie i mam podstawy sądzić, że wielu z nich przesiadło się z busów i innych środków transportu do naszych pociągów – dodał Maćkowiak.
Opinie te potwierdza Robert Zaborski, dyrektor świętokrzyskiego Zakładu Przewozów regionalnych. Dodaje, że spółka planuje długofalowe przedsięwzięcia.
- Chcemy rozwinąć nasz wiodący produkt, jakim jest Bilet Świętokrzyski. Już 1 marca uruchomimy dodatkowe połączenia w relacji z Kielc do Ostrowca Świętokrzyskiego. Poza tym planujemy kolejne działania, które pozwolą nie tylko zwiększyć przychody firmy, ale też atrakcyjność oferty przewozów kolejowych skierowanej do mieszkańców naszego województwa oraz coraz liczniej odwiedzających nasz region turystów – stwierdził dyrektor Zaborski.
W jego opinii rozwój i systematyczne poszerzanie oferty usług pozwoli spółce sprostać wymogom coraz bardziej wymagającego rynku.
Zakład Przewozów Regionalnych w Kielcach zachęca do korzystania ze swoich usług, przekonując pasażerów nowoczesnym taborem oraz niższymi - w porównaniu do transportu autobusowego - cenami biletów.
„Nie 6 a 4,5 zł za podróż z Kielc do Suchedniowa” - To jeden z przykładowych argumentów, mających zachęcić do zmiany przewoźnika, z drogowego, na kolejowego. Ale cena to nie jedyny wyznacznik, który sprawia, że coraz częściej pasażerowie decydują się na korzystanie z pociągów samorządowego przewoźnika.
- To przede wszystkim czas, komfort, wygoda i bezpieczeństwo, jakie oferują usługi świadczone taborem ŚZPR. Z uwagi na ubiegłoroczne zakupy czterech nowoczesnych, dwuczłonowych zestawów trakcyjnych poprawia się też statystyka przewozów – uważa Jan Maćkowiak, członek zarządu województwa, nadzorujący m.in. przewozy kolejowe.
W 2010 roku zakład PR w Kielcach przewiózł 1,3 mln pasażerów, w 2011 r. około 1,8 mln, a na rok bieżący przedstawiciele przewoźnika zakładają ponad 1,9 mln pasażerów.
Przyciągnięciu pasażerów pomagają nie tylko zakupy nowego taboru. PR planują też zwiększyć liczbę połączeń z Kielc do Skarżyska – Kamiennej, Starachowic i Ostrowca Świętokrzyskiego.
Mieszkańcy Włoszczowy i powiatu włoszczowskiego mogą od 1 stycznia korzystać z Biletu świętokrzyskiego. Obowiązuje on na przejazdy pociągami REGIO między Żelisławicami a Jędrzejowem oraz między Żelisławicami a Ostrowcem Św.
Bilet świętokrzyski to specjalny program promocyjny dla pasażerów kolei wprowadzony przez Świętokrzyski Zakład Przewozów Regionalnych (ŚZPR).
Oferta ta jest tak skonstruowana, że cena biletu jest średnio o 40 proc. niższa niż w taryfie standardowej, określonej przez spółkę Przewozy Regionalne. Różnicę ceny dopłaca samorząd województwa. Dlatego właśnie oferta ta jest tak atrakcyjna dla podróżnego i popularna wśród mieszkańców województwa.
Do końca 2012 r. mogli z niej skorzystać podróżni jadący pociągami REGIO wyłącznie między stacjami Jędrzejów – Kielce – Skarżysko – Kamienna i Ostrowiec Św. Od 1 stycznia tego roku zakres oferty został rozszerzony do stacji Żelisławice. I tak Bilet świętokrzyski to tańszy przejazd pociągami REGIO (w obie strony) między stacjami Żelisławice – Jędrzejów, Jędrzejów- Ostrowiec Św. i Żelisławice – Ostrowiec Św.
Dla przykładu bilet normalny z Jędrzejowa do Żelisławic (104 km) wg taryfy REGIO to wydatek 22 zł (wg taryfy Bilet świętokrzyski - 12 zł.). Identyczna kalkulacja obowiązuje na przejazd między stacjami Żelisławice i Ostrowiec Św.
- Do końca marca chcemy zmienić konstrukcję tego produktu i objąć nim całe województwo czyli całe 265. kilometrów połączeń. Tak więc od 1. kwietnia „bilet” zostanie rozszerzony do stacji Sędziszów – dodał Robert Zaborski, dyrektor ŚZPR w Skarżysku – Kamiennej.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum