Wysłany: 14-10-2010, 18:11 Chełm będzie wielkim węzłem kolejowym?!
Będziemy wielkim węzłem kolejowym?
14.10.2010.
Czy Chełm tak jak przed kilkudziesięciu laty ma szansę stać się wielkim węzłem kolejowym z tysiącami podróżnych? Władze miasta twierdzą, że staje się to coraz bardziej realne.
Gdy w latach 20-tych ubiegłego stulecia decydowano o lokalizacji w Chełmie przeznaczonej dla 50 tysięcy mieszkańców dzielnicy kolejowej, wpływ na to miało centralne położenia miasta w ówczesnej Polsce, duża rola kolei w transporcie osobowym i towarowym, oraz jak twierdzą niektórzy historycy, decyzja samego Marszałka Józefa Piłsudskiego. Wybuch II wojny światowej przekreślił te plany. Dzielnicy nigdy nie ukończono, a zmieniona granica Polski zostawiła Chełm na peryferiach, pozbawiając tym samym miasta szansy na status ośrodka o strategicznym znaczeniu w transporcie kolejowym. Przez kilka kolejnych dekad kolej traciła na znaczeniu. Rozwój transportu samochodowego i lotniczego, konkurencja prywatnych firm transportowych i związane z tym liczne problemy finansowe PKP, ograniczały możliwość rozwoju kolei zwłaszcza pod względem transportu pasażerskiego. Kilka lat temu, pomimo licznych protestów, zlikwidowano połączenie Chełma z Włodawą. Przed rokiem PKP zamknęło dworzec w Zamościu wycofując wszystkie pociągi pasażerskie jeżdżące do tego miasta. W Chełmie pomimo wprowadzanych zmian w rozkładach jazdy i ograniczania połączeń z innymi ośrodkami, nadal funkcjonuje transport osobowy. Jak twierdzą władze miasta, za pewien czas możemy spodziewać się dużych zmian, i to zmian na lepsze.
Sprawa dotyczy kolei szerokotorowej, która znajduje się praktycznie we wszystkich krajach położonych na wschód od Polski. Prowadzone z zachodu Europy transporty kolejowe, wjeżdżając na Ukrainę lub do Białorusi są każdorazowo przerabiane - całe składy muszą być dostosowywane do szerokiego rozstawu torów. Jest to proces kosztowny i pracochłonny. Tu właśnie, w opinii chełmskich włodarzy, pojawia się szansa dla naszego miasta.
- Chyba niewiele osób wie, iż szeroki tor prowadzi z Ukrainy aż do naszego miasta – mówi prezydent Agata Fisz – Tym samym transporty kolejowe z Chełma bez potrzeby przerabiania wagonów mogą podróżować po Ukrainie a nawet po całym terytorium dawnego ZSRR. Chcemy to wykorzystać.
Szansą na rozwój kolei ma być uruchomienie specjalnych połączeń pasażerskich z Chełma do Kowla, Kijowa a nawet do Moskwy i innych odległych miast. Chełm byłby węzłem, do którego docieraliby pasażerowie z całej Polski oraz innych państw Europy, a następnie po przesiadce do pociągów szerokotorowych kontynuowali podróż na wschód. Powinno to zdaniem pomysłodawców zaoszczędzić czas „przezbrajania” pociągów i obniżyć związane z tym koszty. Pierwsze spotkanie w tej sprawie odbyło się przed kilkoma dniami w chełmskim magistracie.
- Wiemy, że tematem są już zainteresowane ukraińskie firmy dzierżawiącej kolej szerokotorową. Pomysł spodobał się także polskim kolejarzom, przez co coraz bardziej realną staje się szansa odbudowy chełmskiego węzła – zapewnia prezydent Fisz.
Pierwsze szerokotorowe pociągi z Chełma miałby odjeżdżać do Kowla, czym również zainteresowane są władze tego ukraińskiego miasta. To jednak nie koniec planów rozwoju kolei tworzonych w chełmskim magistracie.
- Prowadzimy również rozmowy na temat możliwości poprowadzenia do Chełma kolei szerokotorowej z Białorusi. Zainteresowane są tym zarówno polskie powiaty i gminy leżące na planowanej trasie jak i władze samorządowe z Białorusi. Taki tor byłby naprawdę dużą szansą na rozwój Chełma – dodaje Agata Fisz.
W utworzeniu węzła kolejowego, władze miasta widzą dużo korzyści.
- Dodatkowe miejsca pracy związane z obsługą zwiększonego ruchu pociągów, rozbudowa infrastruktury kolejowej, nowe podmioty gospodarcze obsługujące podróżnych, prestiż miasta – wylicza prezydent Fisz – Utworzenie tak dużego węzła i wprowadzenie do Chełma kolei szerokotorowej z Białorusi jeszcze bardziej poprawi naszą atrakcyjność pod względem zlokalizowania w Chełmie dużego centrum logistycznego, a w konsekwencji utworzenia dodatkowych setek miejsc pracy. Prowadzimy już rozmowy z pierwszymi zainteresowanymi inwestowaniem w naszym mieście.
Tymczasem władze Chełma przygotowują się do kolejnego spotkania w sprawie uruchomienia połączeń szerokotorowych. Tym razem do Chełma przyjadą już przedstawiciele ukraińskiej kolei i przedsiębiorstw dzierżawiących od Ukrainy tory kolejowe. Z polskiej strony oprócz władz miasta uczestniczyć będą również kolejarze. Najbliższe robocze już spotkanie odbędzie się za kilka tygodni.
Nie rozumiem portal echelm pisze ,iż ruch przygraniczny będzie wznowiony a Rynek Kolejowy twierdzi ,że reaktywacji nie będzie. Komu wierzyć?
Swoją drogą to by było piękne ,tłumy podróżnych przesiadających się do pociągów na naszej stacji.
No cóż , radziłbym pani prezydent zająć się ruchem krajowym (regionalnym i międzywojewódzkim) bo na tym naprawdę skorzystają chełmianie.
_kamil_, z artykułu z echelm.pl wynika, że to Koleje Ukraińskie będą obsługiwać te linie po szerokim torze, natomiast Rynek Kolejowy pisze iż Przewozy Regionalne chcą ale Minister Infrastruktury już nie :)
_________________ W pociągu:
2010 rok - 1570 km
2011 rok - 4681 km
A jaki jest teraz ruch na wschód tym torem? I jakie tory z Chełmna ida w kierunku zachodniej Polski ?Bo w artykule jest więcej o wschodzie. Chodzi mi o to jakie mogły by być prowadzone połączenia po przesiadce w głąb Polski czy jeszcze dalej na zachód ?
Szerokim torem obecnie kursują tylko pociągi towarowe, natomiast jeżeli chodzi o tory na zachód to są to już te "normalne". Połączenia na zachód? - Proszę bardzo linia nr 7 Dorohusk-Chełm-Lublin-Warszawa czeka na takie połączenia. A i przez Chełm przebiega linia Kijów-Warszawa-Berlin :)
_________________ W pociągu:
2010 rok - 1570 km
2011 rok - 4681 km
pawelW, z CHEŁMA, nie Chełmna, bo to dwa różne miasta w dwóch różnych województwach.
Na zachód to tylko D29-7 do Warszawy. Oczywiście 1435 mm. Szerokim torem tylko do Naftobazy w Zawadówce
Ruch to w zasadzie tylko do Dorohuska pasażerski i bodajże dwie pary międzynarodowe pośpiechów. To na wschód. Oprócz tego brutta ale co po czym i jak dokładnie nie wiem. Nie moje rejony :)
Na zachód to tylko do Lublina, oczywiście REGIO.
Najlepiej zajrzeć: TU i TU
A i jeszcze Włodawa by została, ale to tylko brutta obecnie.
Virakocha -Usunięty- Gość
Wysłany: 15-10-2010, 14:50
Szerokie tory nie idą tylko do Chełma ale do stacji Zawadówka Naftobaza, ale szlakowa nie jest zbyt zachęcająca to raptem 30 km/h, więc jakim cudem chcą tam puścić ruch pasażerski
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum