Wysłany: 04-08-2010, 17:23 [Kraków] Otwarcie odcinka nowej linii tramwajowej
Jak wyżej od dzisiaj można w Krakowie podróżować nową linią 20 po częściowo nowej trasie:
Bronowice - Dworzec Główny - Lubicz - Rondo Mogilskie - Rondo Grzegórzeckie - MOST KOTLARSKI - SZKLARSKA.
Nowy odcinek napisałem z Caps Lockiem dla odróżnienia dla osób nie znających krakowskiej komunikacji.
W/w odcinek ma długość ponad 1,6km. W przyszłym roku zostanie oddana dalsza część tej linii od przystanku SZKLARSKA do pętli Os. LIPSKA w Płaszowie. Nowy odcinek zasila tymczasowo podstacja "Dąbie" w związku z czym na razie na w/w nowym odcinku pomiędzy R. Grzegórzeckim, a Szklarską może znajdować się tylko jeden tramwaj. W przypadku opóźnień w ruchu motorowy przed wjazdem na nową trasę musi się kontaktować poprzez radio z dyspozytornią i pytać o zajętość tego odcinka. Przystanek "Szklarska" jest tylko jeden i tymczasowy (docelowo będzie się znajdował po drugiej stronie estakady). W związku z czym zamontowano rozjazd i tramwaj przyjeżdżający z miasta zjeżdża na drugi tor i wysadza pasażerów z lewej strony (patrząc w kierunku jazdy). Po czym motorowy przechodzi do drugiej kabiny, po drugiej stronie wozu wpuszcza kolejnych pasażerów, zmienia położenie rozjazdu (czy jak się ta czynność zwie poprawnie), zamyka drzwi i wraca. Na linii 20 są obecnie cztery brygady obsługiwane taborem dwukierunkowym. Do tego celu posłużyły wagony kupione w Duesseldorfie serii GT8S. Linię 20 obsługuje więc zajezdnia Podgórze, a to spowodowało, że dwie brygady linii 3 na powrót przeszły do Huty i nie wiem, czy jeszcze jakaś 5, 9 i/lub10 nie przeszła do TH. W tramwajach GT8S - standardowo - działa zapowiadanie głosowe. Jedynie zaprogramować trzeba dwa wyświetlacze KST na trasie 20, bo na razie zamiast powyższej linii to wyświetlają zlikwidowaną linię 79, która tędy nie jeździła.
To nie koniec nowości. Oprócz oddania w przyszłym roku reszty trasy na Płaszów ma ruszyć na jesieni budowa nowej linii tramwajowej od skrzyżowania Brożka/Kapelanka do Kampusu UJ przy ul. Czerwone Maki. Razem z nią ma być modernizowana ulica Rowa-Grodeckiego ( ). Oj nadchodzą jeszcze cięższe dni dla mieszkańców np. Ruczaju i osób spoza miasta ale dojeżdżających przez Ruczaj do innych dzielnic. Jednak ta inwestycja jest bardzo niezbędna.
Tak to są może małe kroki ale miło popatrzeć że się w końcu transport szynowy w Krakowie rozwija ...Łyżeczka dziegciu jest taka że mogli linie dociągnąć do samego placu na Rybitwach.Tam jest miejsce na bloki mieszkalne a i bez tego ludzie bez samochodów by mieli dobry dojazd na zakupy i powrót.Autobusów tam mało i stoją w korkach....
Pierwszy dzisiejszy uroczysty kurs do pętli Mały Płaszów nie dojechał - tu cytat z komunikatu motorniczego - "z powodu awarii na ul. Klimeckiego"; drugi także nie dojechał, podobnie jak trzeci i czwarty... Na kolejne już nie czekałem... Nawet ślepy by zauważył, że gonienie robotników z robotą "na złamanie karku" miało na celu wyłącznie otwarcie linii przed wyborami, żeby prezydent M. mógł pochwalić się jeszcze jednym sukcesem. A po wyborach pewnie zacznie się remont, naprawy niedociągnięć, itp. Normalnie jak w PRL-u
1,6 km otwarto "tymczasowo" w sierpniu. Dziś natomiast oddano ponad 4 km nowej linii i nową pętlę. Na trasie 7 par przystanków. Ponadto świetnie rozwiązana pętla, która umożliwia przesiadki autobus miejski-tramwaj i tramwaj-autobus miejski "drzwi w drzwi" (patrz: obrazek).
A czy wie ktoś może czy na liniach 20 nadal jeżdżą dwukierunki z Dusseldorfu czy może była jakaś zmiana?
Pułtuś -Usunięty- Gość
Wysłany: 18-11-2010, 18:19
Jeżdzą Dusseldorfy i najnowsze Bombardiery, wiem bo mieszkam w pierwszym bloku przy petli i polaczenie tramwajowe jest dla mnie i innych mieszkancow zbawieniem swietna sprawa z tym tramwajem.
@kamil_krk- dokladnie, slyszalem rozmowy robotnikow, oczywiscie calkowicie niecenzuralne, ale z przekazem, ze trzeba zapier***ć bo wybory. Pętla powstawała praktycznie na dniach, a niedorobek jest wszedzie pelno, jak i na calej trasie. Ale i tak jedzie sie szybko, popoludniu tramwaje jezdzily juz normalnie.
Strasznie jestem ciekawy czy zmienią tabor 11 odkąd zacznie jeździć na Płaszów. Jeśli zostawią te stare pudła to będzie porażka na całej linii eksploatowanie najgorszych składów na nowoczesnym torowisku.
Ja mam odmienne zdanie. Czuję jakiś sentyment do 105, natomiast Norynbergi mi się za bardzo nie podobają, ale to moja prywatna opinia.
Co do samej organizacjii to niepotrzebnie zostawili wszystkie linie autobusowe. Według mnie powinny zostać jedynie 125,(425) przez Dąbie i okrężna 127 po Płaszowie, a reszta powinna kończyć na pętli Mały Płaszów.
Dodatkowo tramwaj lini 14 powinien zostać przetrasowany w rel. Mistrzejowice-Mały Płaszów z częstotliwością co 20 minut bo teraz bezsensownie się dubluje z 20-tką co powoduje tramwajowy tłok w centrum miasta. Z kolei 20-tka, a nie 24 powinna być wydłużona do Bronowic Małych.
Dobrze by jeszcze było żeby 14 jeździła z Małego Płaszowa do Mistrzejowic przez Mogilską, a 9 z Bieżanowa do Mistrzejowic przez al. Pokoju wtedy by trasy byłyby dość sensowne.
@Adams: Zgodnie z postanowieniem prezydenta Krakowa (!) sprzed paru miesięcy od 1. grudnia br wraca na swoją trasę (Dworzec Towarowy - (Puszczamy) Pawia - Basztowa - Bronowice Małe) linia 12. W związku z tym z odcinka Bronowickiego ma wg obecnych planów ZiKiT-u organizującego komunikację w naszym mieście wylecieć linia 14. Tramwaj tej linii ma być skrócony do pętli Cmentarz Rakowicki w zamian za 11, która pojechała na Mały Płaszów. PRzetrasować 14 na Mały Płaszów jest bez sensu, bo odetniemy ludziom z okolic Alei Pokoju jedyny dojazd tramwajem do Ronda Mogilskiego, dworca, a także Bronowic. I tak, jeśli plany ZiKiTu się nie zmienią to Al. Pokoju stracą BEZPOŚREDNI dojazd do dworca, czy Bronowic. Jednakże z przystanku Lubicz bez problemu się przesiądą w 4, 10, 15, czy 20 i dojadą w "odcięte" miejsca. Twój pomysł by puścić coś z Małego Płaszowa w kierunku Huty jest dobry ale tutaj bym sugerował zupełnie nową linię.
Może masz i racje ale nie wiem czy jest jakakolwiek szansa na uruchomienie nowej lini tramwajowej podobno ze względu na brak taboru, choć połączenie Płaszowa z Hutą (najlepiej ul. Mogilską) byłoby wskazane.
Moim zdaniem trasa 11 jest trochę bez sensu bo jedzie do Łagiewnik bardzo okrężną trasą i zamiast Łagiewnik mogłaby być Huta. Mimo że mieszkam w Płaszowie a pracuję w okolicach Łagiewnik wolę korzystać z przesiadki na ul. Nowohuckiej na autobus 178. Mimo korków i tak jestem w Łagiewnikach szybciej niż 11-ką.
Według informacji zamieszczonej na stronie MPK od 1 grudnia ma zostać wznowione kursowanie lini 12 ale na zmienionej trasie Krowodrza Górka-Cichy Kącik, a 14-ka pozostaje na swojej trasie.
@Adams: No to powtórka z rozrywki. Wszystko było, tak jak pisałem, a na "ostatnią chwilę" przed wznowieniem 12....zmienili znowu. 12 na trasie Krowodrza Górka - Cichy Kącik...nie wróżę w tej relacji pasażerów. Ciąg KG - Dworzec Główny ma zapewnioną komunikację na kilka sposobów co najmniej z f-10 min/w DP. Od Dworca do Bageteli też tramwajów nie brakuje co kilka minut, a od Bagateli do Cichego nie potrzeba kolejnej linii. 15 wystarcza. Na odcinku od Bagateli do przystanku Cracovia dodatkowo mają jeszcze autobusy 124/424 i 152 i to z tych samych przystanków. Lepiej by zamiast tej 12 dali coś z Płaszowa na Hutę. Co do linii 11 do dobrym absurdem jest, że wszystkie brygady obsługuje Nowa Huta swoimi E1 solo. Tak jakby w Podgórzu nie mieli GT6 solo... Za lekko ponad rok ma ponoć ruszyć trasa na Kampus UJ na Ruczaju. Wtedy to potrzebna będzie zupełna "rewolucja" linii tramwajowych i autobusowych w mieście, bo inaczej będzie bardzo źle
Absolutnie się z Tobą zgadzam co do 12. Taka 12 powinna właśnie łączyć Płaszów z Hutą wtedy napewno cieszyłaby się większą popularnością niż na trasie KG-Cichy Kącik.
Pytanie tylko, czy na taką "rewolucję" ktokolwiek się odważy? Od lat wprowadza się tylko pojedyncze zmiany i to nazbyt często nietrafione, a potrzeba przeanalizować całość.
Absolutnie się z Tobą zgadzam co do 12. Taka 12 powinna właśnie łączyć Płaszów z Hutą wtedy napewno cieszyłaby się większą popularnością niż na trasie KG-Cichy Kącik.
Linia 12 łączyła kiedyś Bronowice z Cmentarzem Rakowickim. Teraz na Rakowicki dociera jedna linia, bodaj 2. To za mało.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum