Jest szansa na reaktywowanie połączenia kolejowego Tychy – Oświęcim. W tej sprawie rozmawiali prezydenci Tychów, Oświęcimia, burmistrz Bierunia Starego oraz przedstawiciele Polskich Linii Kolejowych.
- Realizacja tego przedsięwzięcia jest możliwa, jednak rozmowy są na wstępnym etapie – mówi Grażyna Piechota, rzecznik UM Tychy. – Nie ma na razie żadnych ustaleń dotyczących kosztów inwestycji, nie określono też, w jakim stopniu strony zaangażowały by się finansowo w przedsięwzięcie. Wkrótce ma nastąpić podpisanie listu intencyjnego, planowane jest także spotkanie z przedstawicielami Kompanii Węglowej, która wstępnie wyraziła zainteresowanie uczestnictwem w projekcie.
To zainteresowanie Kompani Węglowej, a właściwie powołanej w sierpniu br. spółki RWE Elektrownia Czeczott, związane jest budową w Woli elektrowni i koniecznością dostaw odpowiedniej ilości węgla właśnie koleją. Jak stwierdził podczas ostatniej sesji RM prezydent Andrzej Dziuba, największym problemem będzie uzupełnienie 1,5-kilometrowego odcinka torów, które kiedyś zostały rozebrane. Trasa dostaw węgla obejmuje właśnie brakujący fragment torowiska.
Pomysł podoba mi się. Podobnie jak podobają mi się działania władz Tychów. Bo właśnie tak trzeba: mocno lobbować na rzecz transportu szynowego. A za reaktywacją -w dodatku z prywatnym przewoźnikiem- jestem całym sobą!
Każdy metr reaktywacji jest na wagę złota ! Orientuje się ktoś ile wyniósłby czas jazdy z Katowic do Oświęciami via Tychy ?? Byłby konkurencyjny do obecnego połączenia??
Krzysztof21 -Usunięty- Gość
Wysłany: 18-11-2009, 18:15
Tychy: Jest szansa na nowe połączenie kolejowe
Wraca pomysł stworzenia połączenia kolejowego Tychy-Bieruń Stary-Bieruń Nowy-Oświęcim. Aby było ono możliwe, należy odnowić niewielki, mierzący zaledwie dwa kilometry odcinek torowiska w okolicach kopalni Piast w Bieruniu Nowym.
Tychy, jeżeli chodzi o kolej, to miasto szczególne. Przez jego środek biegnie wykop, a na jego dnie szlak kolejowy. Ruch pociągów zamarł na nim jeszcze w latach 90. Wznowiono go hucznie rok temu uruchamiając połączenie Tychy-Katowice obsługiwane przez nowoczesne Flirty. Jednak w przeciwnym kierunku, na wschód, w stronę Bierunia i Oświęcimia można udać się tylko autobusami lub koleją z przesiadkami. Podróż zajmuje nawet dwie godziny, podczas gdy w linii prostej między Tychami a Oświęcimiem jest zaledwie 25 km. - Liczymy, że za unijne pieniądze uda się to połączenie otworzyć - mówi Karol Trzoński, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Katowicach nie ukrywając, że samej kolei na to nie stać i że pomysł wyszedł od samorządowców.
Trasa wiodłaby ze stacji Tychy Miasto przez Tychy Urbanowice, Bieruń Stary, Bieruń Nowy do Oświęcimia.
Pomysłodawcy liczą na zaangażowanie się w sprawę biznesu energetycznego. Otwarcie nowego szlaku kolejowego ułatwiłoby transport węgla do elektrowni w Woli w gminie Miedźna.
Jej budowa zaplanowana jest do roku 2015. Na razie trudno powiedzieć, czy powołana do tego celu spółka RWE Elektrownia Czeczott przyłączy się do pomysłu, bo nikt w firmie nie chciał komentować sprawy. Podobnie jak rzecznik Kompanii Węglowej.
W ciągu miesiąca ma być podpisany list intencyjny. Datę uruchomienia połączenia trudno jednak określić.
Źródło: POLSKA Dziennik Zachodni
Darek -Usunięty- Gość
Wysłany: 19-11-2009, 10:45
Świetny pomysł i oby się udało doprowadzić do jego realizacji. Przy okazji nasuwa się taka myśl: najpierw nie remontuje się linii, doprowadza do jej degradacji, likwiduje się połączenia, a potem za wielka kasę trzeba ją przywracać do życia. Teraz tez degraduje się niektóre linie, a za kilka lat będzie się na ich reaktywacje wydawać grube miliony. Chyba lepiej dbać mniejszym kosztem o to co jest.
Krzysztof21 -Usunięty- Gość
Wysłany: 19-11-2009, 11:36
Wrzucam poniższy tekst tutaj, bo w sumie traktuje on przede wszystkim o reaktywacji trasy Tychy-Oświęcim.
Kolejowe (dobre) wieści
Sukces Szybkiej Kolei Miejskiej z Katowic do Tychów wywołał szereg dyskusji i pomysłów na temat rozwoju transportu kolejowego w regionie. Jednym z takich pomysłów jest reaktywacja połączenia kolejowego Tychów z Oświęcimiem. Inne zmiany w najbliższej przyszłości to nowy rozkład jazdy.
Rozkład ma zostać wprowadzony 13 grudnia. Osobom zaznajomionym z charakterem zmian serwowanych przez kolej radzę zapoznawać się z nowym rozkładem na siedząco, istnieje bowiem możliwość silnego szoku. Według wszelakich doniesień PKP po raz pierwszy nie zamierza ciąć połączeń. Mało tego, zamierza zwiększyć ich ilość, rozreklamować nowy rozkład jazdy, a na niektórych liniach możemy spodziewać się wprowadzenia stałego taktu. Być może trudno w to uwierzyć, jednak skąd takie radykalne zmiany? Nie chcę wskazywać jednoznacznie, ale PKP Przewozy Regionalne w Katowicach od kilku tygodni mają nowego dyrektora. Jest nim Przemysław Gardoń. Nieoficjalnie mówi się, że może on, jeśli nie doprowadzić kolej do normalności, to przynajmniej powstrzymać jej zjazd po równi pochyłej.
W ramach ogólnej euforii pojawił się pomysł reaktywacji połączenia Tychów przez Bieruń z Oświęcimiem. Tego typu połączenia między aglomeracją a miastami peryferyjnymi uznaję za dobry pomysł, gdyż niejako wyznaczają ich kierunek ciążenia. Definiują, że to właśnie Katowice i Metropolia Śląska, a nie np. Kraków, mogą być najlepszym partnerem. Że to właśnie z Pyrzowic, po budowie planowanego połączenia kolejowego, będzie można najłatwiej dostać się do Oświęcimia. Wbrew pozorom jest to spory rynek, gdyż byłe hitlerowskie obozy Auschwitz i Birkenau są odwiedzane rocznie przez ponad milion osób.
Na omawianej trasie kolejowej pomiędzy Tychami i Oświęcimiem brakuje, bagatela, 1,5 km torów, a istniejące są wykorzystywane w ruchu towarowym. Wbrew pozorom nie jest to problem nie do przejścia. Już wkrótce Kompania Węglowa planuje otwarcie nowej elektrowni. Aby zrealizować dostawy z Kopalni Piast, firma zamierza dobudować brakujący odcinek torowiska.
Czyżbyśmy byli świadkami wiekopomnej chwili, kiedy to PKP, zamiast zajmować się zbywaniem swojego majątku, zaczęło realizować swoje ustawowo przewidziane zadanie, czyli przewozy kolejowe? Czy wreszcie zamiast sabotowania samej siebie firma prężnie wkroczy na rynek i zawalczy o nowych klientów, którzy ciągle się proszą o dogodne połączenia kolejowe? Pewnie nie, ale liczę chociaż na mały kroczek, jeden z wielu, które przybliżą kolej do normalności.
Prawie pewne jest przyspieszenie wyborów parlamentarnych z powodu UE-prezydencji. Mamy więc przed sobą całe półtora roku samych dobrych wiadomości w ilościach dowolnych
Oj tak zgadzam się. Ponoć i w Małopolsce ciąć nie będą. Apropos Oświecimia to utracili Skalnicę, może dostaną Tychy.
_________________ Walka o pociągi w Malopolsce trwa i trwać będzie. 4 czewca czarny dzień dla Kryniczanki i rekord Białej:(
Pozdrawiam rufio198
Przejechane km 62000 rok 2009 i 44420 w 2010
Na przełomie lat 80/90 z Tych kursowały pociągi osobowe tą trasą do kopalni Piast w Bieruniu ( przez Tychy Miasto - Bieruń Stary ).Dalej w kierunku Bierunia Nowego i Oświęcimia linia była wykorzystywana w ruchu towarowym.
Krzysztof21 -Usunięty- Gość
Wysłany: 07-02-2010, 11:16
Tychy chcą reaktywować szlak kolejowy do Oświęcimia
Nadarzyła się do tego świetna okazja, bo niedaleko ma powstać elektrownia. Aby nie zabrakło jej paliwa, Kompania Węglowa musi odbudować 1,5 km brakujących torów. - Chcemy to wykorzystać - przyznają tyscy samorządowcy.
Do rozwijania komunikacji kolejowej władze Tychów przekonał ubiegłoroczny sukces - flirty, które kursują pomiędzy Katowicami a Tychami, przewiozły aż 1,2 mln pasażerów. Miasto zamierza pójść za ciosem i reaktywować szlak kolejowy do Oświęcimia przez Bieruń. Pociągi kursowały tędy od 1958 roku, ale pod koniec lat 90. połączenie zlikwidowano, bo kolei się nie opłacało. Teraz w tyskim magistracie chętnie by je ponownie uruchomiono. - Wielu mieszkańców Oświęcimia pracuje bądź uczy się w Tychach i na odwrót, więc z pewnością znaleźliby się pasażerowie chętni podróżować na tej trasie - zapewnia Grażyna Piechota, rzeczniczka tyskiego magistratu, i dodaje, że dzięki reaktywacji linii Tychy zyskałyby też szansę na bezpośrednie połączenie z Krakowem, co ucieszyłoby pewnie nie tylko studentów.
Na przeszkodzie do wznowienia połączenia stanęli złodzieje, bo skradli 1,5 kilometra torów, ale być może wkrótce ten problem zostanie rozwiązany. Nadzieja w planach Kompanii Węglowej oraz koncernu energetycznego RWE, które na terenie dawnej kopalni Czeczott chcą wybudować elektrownię o mocy 800 megawatów. Zakład ma zużywać rocznie 2,5 mln ton węgla dostarczanego wyłącznie przez dwie wchodzące w skład Kompanii kopalnie: Piast i Ziemowit. Ale żeby było to możliwe, Kompania musi odbudować brakujący kawałek torów kolejowych. Gdyby do tego doszło, szlak Tychy - Bieruń - Oświęcim znów byłby przejezdny! - I tak na biznesowym przedsięwzięciu skorzystaliby nasi mieszkańcy - mówi Piechota.
Prezydent Tychów wysłał już do władz Oświęcimia i Kompanii Węglowej listy z propozycją współpracy. Tychy są gotowe dołożyć się do reaktywacji linii i posprzątać zniszczone przystanki na swoim terenie. Wstępne "tak" powiedziały też władze Oświęcimia. Trudniejsza sprawa może być z Bieruniem, bo oba miasta znów zaczęły kłócić się o tereny, na których leży fabryka Fiata, ale spór zdaniem samorządowców nie przysłoni prac nad reaktywacją linii z Oświęcimia.
Karol Trzoński, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Katowicach i mieszkaniec Bierunia, obiema rękami podpisuje się pod pomysłem reaktywacji trasy. - Z własnego doświadczenia wiem, że pociągami jeździłoby sporo pasażerów - zapewnia Trzoński, ale zastrzega, że bez pomocy miast i Kompanii powrót pociągów do Oświęcimia jest niemożliwy. PLK nie są w stanie same sfinansować tego przedsięwzięcia.
- To świetny pomysł, pod warunkiem że na tej trasie będą kursowały małe szynobusy, a nie duże składy, takie jak flirty - przekonuje Krzysztof Kuś, społeczny rzecznik pasażera kolei i przypomina, że z pociągów mogliby też korzystać pracownicy tyskiego Fiata, bo linia biegnie niedaleko fabryki.
Tymczasem losy trasy właśnie się decydują. Jak poinformował portal wnp.pl, kończą się prace nad projektem nowego bloku energetycznego w pobliżu kopalni Czeczott. Niebawem RWE podejmie ostateczną decyzję w sprawie budowy elektrowni.
Na przeszkodzie do wznowienia połączenia stanęli złodzieje, bo skradli 1,5 kilometra torów
Ciekawe, co to za złodzieje...
Pewnie ci sami co trakcję zakosili używając do tego celu pociągu sieciowego.
Swego czasu widziałem jak całkiem niedawno (dosłownie kilka lat temu) zdejmowano trakcję w okolicach Urbanowic i właśnie zapamiętałem ten pociąg sieciowy.
A z tymi 1,5km to wydaje mi się, że przesadzają i na dzień dzisiejszy to trasa w całości jest przejezdna - jedynie w ok. Ścierniach skład musiałby zmieniać czoło, gdyż brakuje łącznika bezpośrednio Bieruń Stary - Bieruń Nowy. Łącznik rozebrano, został tylko ślad po nim.
Darek -Usunięty- Gość
Wysłany: 18-11-2010, 13:27
I co z tą reaktywacją? Nic nie słychać mimo, że wybory idą? Ma ktoś jakieś informacje?
Ostatnio były prowadzone rozmowy w tej kwestii i podobno wszystko zmierza ku dobremu. Tyle udało mi się wyniuchać od ludzi którzy w tych dyskusjach biorą udział. Mam na myśli oczywiście władze IZ Katowice.
_________________ PKP PLK - SWOJE KADRY BETONUJEMY PROFESJONALNIE
Panowie!!!
W koncu zadyma w rzádzie w sprawie PKP!!!
Prezesi po premii okolo 30tys zl,minister infrastruktury Grabarczyk(nota bene mozna mówic na podstawie jego wiedzy co sie dzieje na koleji w Polsce-grabarz polskich koleji bo za jego kandencji kolej jest w najwiékszym dolku w historii) na dywaniku u Donalda i nie wiadomo czy nie przyplaci tego stanowiskiem:),prasa huczy od wczoraj w kazdych wiadomosciach i to jest czas dla nas!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Trábic gloscno i czésto o tym co sie dzieje w zarzádach jak niszczona jest polska kolej i jakie waly sie tam kréci!!!!!!!!!
Ja tylko czekam az bedzie prezydent w moim miescie(wiadomo co sie stalo w Oswiécimiu) i ide walczyc w sprawie poláczen do Katowic i Tychów!!!
Z racji rangi wydarzenia pozwole zamiescic sobie ten post w paru interesujácych mnie tematach.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum