Lokomotywa – urządzenie zaprojektowane do ciągnięcia lub pchania wagonów kolejowych. Prawidłowo zbudowana lokomotywa składa się z kół, sprzęgów (czyli tego, czym pijani manewrowi zaczepiają wagony) oraz maszynisty. Lokomotywy zwykle stacjonują w krzakach przy lokomotywowni (zwanej szopą). Lokomotywy dzielimy na parowozy, spalinowozy i elektrowozy.
Parowozy – rok po wyprodukowaniu lokomotywa zaczyna przeciekać i jest złomowana.
Spalinowozy – zwykle miesiąc po wyprodukowaniu psuje się agregat spalinowy i lokomotywa idzie do kasacji. Lokomotywy spalinowe napędzane są silnikami elektrycznymi. Lokomotywy te pełnią także dodatkową funkcję- są obwoźnymi elektrowniami wykorzystującymi jako paliwo ropę. Głównym przeznaczeniem tychże elektrowni jest ogrzewanie i oświetlanie wagonów, a także napędzanie silników elektrycznych odpowiedzialnych za jazdę pociągu.
Elektrowozy – złomowane są od razu po wyprodukowaniu.
Wyróżniamy następujący podział lokomotyw:
uniwersalne – jak sama nazwa wskazuje, nie nadają się do niczego i stoją w krzakach.
pasażerskie – za słabe, aby ciągnąc pociągi towarowe. Większość tych lokomotyw i tak stoi w krzakach.
towarowe – zgodnie ze swoją nazwą prowadzą pociągi pasażerskie, zwłaszcza w zimie, ponieważ nie mają możliwości ogrzewania wagonów.
manewrowe – za słabe, by przesunąć choć jeden wagon, lecz z racji braku innych lokomotyw ciągną nawet expres Szczecin – Pekin. Charakteryzują się beznadziejną widocznością z kabiny.
Dobre! :-D Sprobuj znalezc tez cos o zespolach trakcyjnych i wagonach silnikowych. Bo na szynobusy- zwlaszcza firmy Kolzam- definicja jest prosta:
Szynobus- pojazd szynowy przyczyniajacy sie do wzrostu czestotliwosci kursowania komunikacji zastepczej (Kompromitujacych Kolej Autobusow) i 30% spadku ilosci podroznych na liniach przez nie obslugiwanych. Najbardziej zasluzone w dazeniu do tego celu sa szynobusy obslugiwane przez Koleje Dolnoslaskie.
_________________ Gdyby cały beton PKP przerobić na podkłady, to można by zmodernizować wszystkie czynne szlaki
Ale z tymi manewrowymi to prawda. Ciągną nawet dalekobieżne, ale dłuższa trasa pokonywana SM42 to dla maszynisty katorga, kto siedział w środku ten wie o czym piszę.
Po co dluzsza trasa? Wystarczy przejechac sie polsatem po kudowiance. :-D Identyczna widocznosc jest z SP32, tyle ze warunki pracy nieco lepsze (dwa pulpity). Nieco lepsza widocznosc jest z kabiny uziemionych na Franowie EM10, z manewrowek to chyba najlepsza lokomotywa pod wzgledem komfortu jazdy.
_________________ Gdyby cały beton PKP przerobić na podkłady, to można by zmodernizować wszystkie czynne szlaki
Kudowianka to niecale 50 km. A tam jezdzila moze nie stricto manewrowka, ale woz, ktory tak naprawde jest manewrowka z agregatem do ogrzewania (polsat=stonka z grzaniem wagonow).
_________________ Gdyby cały beton PKP przerobić na podkłady, to można by zmodernizować wszystkie czynne szlaki
Widoczność z kabiny, ilość pulpitów i generowane wibracje są identyczne w SM42 i SU42, więc pod względem komfortu pracy maszynisty niczym się one nie różnią .
Z ciekawości :
ile spalają paliwa lokomotywy SM42,SU45,SP32?
Ktoś wie?
_________________ Kocham wolność słowa. . .,czy się to komus podoba czy nie! W środowisku kolejowym są tacy ludzie, którzy wyznają zasadę "wiem ale nie powiem", i tych ludzi nienawidzę, pozdrawiam wszystkich forumowiczów i pracowników mojej spółki.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum