W tym roku zamierzam się wybrać koleją do Bośni i Hercegowiny. Wiem że gdzieś opisywano ten kraj na forum FIP ale nie bardzo mogę znaleźć więc chyba przyda się wyraźny nowy wątek w tym temacie. Czy są bilety FIP na ten kraj? Jeśli tak to jak wygląda podróż pociągiem po tym kraju, dopłaty, miejscówki itp?
Nie ma, jest tylko ulga 50% na kartę zniżek FIP. Są dwa zarządy kolei - Koleje Republiki Serbskiej (ŻRS) i Koleje Federacji Bośni i Hercegowiny (ŻFBH). Jeden i drugi zarząd daje ulgę 50% na wszystkie pociągi, w żadnym nie ma obowiązkowych dopłat.
Aha, tak to wygląda. Ale ponoć bilety są na tyle tanie na terenie Bośni j Hercegowiny że można sobie nawet darować załatwianie kart zniżek. Nie rozumie tylko sprawy z Koleją Republiki Serbskiej. Kilka lat temu jechałem do Czarnogóry koleją i zarówna ja jak i moja rodzina dostaliśmy bilety FIP na Serbię i Czarnogórę. Chyba że chodzi o to że mimo iż sam zarząd Serbskich kolei daje FIPy to nie obowiązują one po prostu na terytorium BiH gdzie mimo innego państwa sięga tam władza tego Zarządu?
Co innego Serbia ( ze stolica w Belgradzie- czyli spadkobierczyni Jugosławii) , a co innego Republika Serbska będąca częścią Federacji Bośni i Hercegowiny. Na terenie Serbii istnieją Železnice Srbije które dają FIPki, zaś w Bośni i Hercegowinie istnieją dwa zarządy kolejowe ŽELJEZNICE FEDERACIJE BOSNE I HERCEGOVINE i Željznice Republike Srpske ( która nie ma nic wspólnego z Železnice Srbije z Belgradu) które dają 50% na karte zniżek. W praktyce kraj ( Bośnia i Hercegowina) jest podzielony na częśc Muzułmańsko-Chorwacką i Serbską.
Ależ to poplątane! Nie dziwię się że była tam wojna domowa.
Dzięki za wyjaśnienie tych kwestii. Wczoraj wpadł mi w ręce też stary numer Kuriera PKP (40/2007) i tam jest opisana podróż kolejowa do Bośni i Hercegowiny. Wygląda to dokładnie tak jak opisujecie. Piszą tam że bilety są dość tanie w BiH i można konduktorowi płacić również w euro ale w praktyce posiadaczom biletów FIP często wystarcza pokazanie konduktorowi biletu FIP np. na Koleje Serbskie lub w ogóle tylko samej książeczki biletowej bez pokazywania biletów i udaje się jeździć za darmo po BiH gdyż personel kolejowy tych krajów nie zna się na zniżkach FIP a kontrole rewizyjne raczej się nie zdarzają. Nie piszę tego po to żeby namawiać do darmowych podróży ale tylko cytuję jak tam napisano. Pociągi w BiH są ponoć dość punktualne chociaż wolne, niezbyt komfortowe z racji przestarzałego taboru (część jest zakupiona niegdyś z NRD) a dodatkowym problemem jest to że palenie papierosów jest dozwolone dosłownie wszędzie. W 2005 r. kolejom tym rząd Szwecji podarował używane wagony osobowe. Wagony te mają przestronne bezprzedziałowe wnętrza i są dość wygodne.
Tyle mniej więcej ciekawostek a jak będzie na miejscu to zweryfikuję i opiszę jak już tam się wybiorę i wrócę
Z tą punktualnością jest różnie. Ostatnio w zeszłym roku wsiadałem w Vinkovci do pociągu Sarajewo- Belgrad i niestety był opóźniony prawie dwie godziny.
No i wybrałem się do Bośni i Hercegowiny w zeszłym roku w paśdzierniku. Jak to wcześniej napisano, na terenie BiH funkcjonują 2 zarządy kolejowe. Na liniach zarządu ŻRS pokazanie fipki na Koleje Serbskie jest skuteczne, natomiast na liniach zarządu ŻFBH już raczej nie, lepiej kupować bilet. Warto kupić bilet tam i na powrót wtedy wychodzi o 20% taniej. Bilet na trasie Sarajewo-Mostar-Sarajewo kosztuje 15,90 KM (ok. 32 zł) a w jedną stronę 9,90 KM. Spóźnienia zwłaszcza na tej trasie to chyba norma, spóźnienia sięgają 1-1,5 godziny a może i więcej.
W tym roku zamierzam wybrać się do Kosowa i Macedonii.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum