Bełchatów jak Bełchatów, miasto nigdy nie było, że tak powiem, kolejowe, natomiast ten pomysł z linią z Wielunia do Siemkowic przecież głupi nie jest; każdy, kto choć trochę zna wizje inż. Nowkuńskiego to wie, że to tak naprawdę stacja Wieluń Dąbrowa miała pełnić rolę, która później przypadła Zduńskiej Woli - Karsznicom.
No ale marzenia nie kosztują. W obecnej sytuacji na żadne inwestycje nie ma szans. Mimo faktu, że połączenie z Wrocławia do Warszafki przez Wieluń - Siemkowice - Koluszki byłoby najszybsze i najkrótsze, to w Polsce, w ramach przewozów krajoznawczych lepiej uruchamiać pociągi z Wrocławia przez Opole, Katowice i CMK niż wreszcie pomyśleć i rozwiązać tą kwestię tak, jak to powinno być.
15 kwietnia 2011 roku kibel EN 57-842 stacja Tarnowskie Góry pociąg do Kępna.
Frekwa 70% spokojnie. Ruszamy planowo przy czym największa wymiana pasażerów to Strzebiń ok.30 osób i Boronów ok.25 osób wysiadających. Był nawet człowiek z kurami. Herby Nowe już tylko 6 osób.
Dalej już słabiej najlepiej Jaworzno k.Wielunia gdzie wysiadło 5 osób, ale frekwę nabiła rodzina z niemowlęciem na wózku /notabene dobrze że od maleńkości przyzwyczajają dziecko do kontaktu z pociągiem, kto wie może to przyszły MK /.
Do Wielunia /obie stacje/ dociera 8 osób, tyle samo do Wieruszowa /też obie stacje/ z tego dwie jadące z Wielunia.
W Kępnie 7 osób łącznie ze mną z czego jedna z Wieruszowa.
Mając na uwadze rozkład jazdy na odcinku Kępno-Wieluń Dąbrowa czyli 1 /słownie jedna/ para na dobę uważam to za dobry wynik. Na marginesie na wszystkich stacjach był ten rozkład zawieszony śmiesznie wyglądający taki malutki. Stan peronów bardzo dobry co wydaje się dziwne przy takim ruchu.
Teraz rzut oka na mapę. Wieluń /25 tys. mieszkańców/ i Wieruszów /8.700 osób/ leżą w województwie łódzkim. Nawet gdybyś ktoś z tych ludzi uparł się dotrzeć do Łodzi Kaliskiej koleją czyli przez Kępno-Ostrów nie ma na to oczywiście szans. Do Poznania identycznie, do Wrocławia to samo /przez Ostrów of course/.
Zaskakująca jest prędkość na tej linii wręcz świetna w porównaniu do wielu innych choćby Kluczbork-Lubliniec. Ponadto pamiętajmy, że linia Ostrów-Wrocław i Ostrów-Łódź i nawet w końcu Kępno-Poznań doczekają się remontów jako ważniejsze magistrale.
Reasumując bezwzględnie wydłużyć bieg wszystkich pociągów kończących/zaczynających w Wieluniu Dąbrowie do Kępna i skomunikować z Ostrowem Wlkp. Stamtąd zaś na Łódź, Poznań, Wrocław.
Dalej wyłącznie EN 81 oraz szynobusy spalinowe na Wieluń-Oleśnica-Wrocław. Przywrócić choćby weekendowo jedną parę TLK. Sukces więcej niż prawdopodobny.
Region który ma potencjalnie tak dobre połączenie z kilkoma największymi miastami w kraju jest kolejowym trójkątem bermudzkim.
Ps. EN 57-842 nocował w Kępnie i obsługiwał pierwszy ranny kurs Kępno-Poznań. Notabene kurs o 6.50 do Tarnowskich Gór w dniu 16 kwietnia obsługiwała także jednostka wielkopolska.
W sobotę 17 września 2011 r., po raz drugi wyruszy pociąg nadzwyczajny linii kolejowej 181, łączącej węzeł kolejowy w Herbach Nowych (powiat lubliniecki w województwie śląskim) z Oleśnicą przez Wieluń i Kępno.
Tym razem pojedziemy z Wrocławia przez Oleśnicę, Syców, Kępno do Wielunia i z powrotem.
W przedsięwzięcie o tak szerokim zasięgu, zainicjowane przez Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu, włączyły się powiaty: oleśnicki, kępiński, wieruszowski i wieluński, a celem przewodnim jest rewitalizacja odcinka i przywrócenie publicznej komunikacji kolejowej na trasie Wrocław – Wieluń Dąbrowa.
Przypomnijmy. W 2002 r. zawieszony został ruch pasażerski na odcinku Kępno – Oleśnica i do dziś linia ta jest nieczynna. Na odcinku Kępno –Wieluń Dąbrowa ruch pasażerski zawieszony został w grudniu 2006 r. przywrócony w czerwcu 2007 r. Na odcinku Herby Nowe – Wieluń Dąbrowa ruchu pasażerskiego nie zawieszono nigdy.
Organizatorzy w ten sposób pragną zwrócić uwagę na potrzebę wznowienia stałych przejazdów, jako olbrzymiej szansy rozwojowej regionu dolnośląskiego, wielkopolskiego i łódzkiego. Otwarcie linii 181 byłoby znakomitą alternatywą dla przeciążonej od dawna krajowej ósemki, zapewniłoby szybszy i bezpieczniejszy środek transportu dla mieszkańców okolicznych miejscowości, ułatwiło dostęp do wrocławskich ośrodków akademickich oraz rynku pracy. Nieocenione byłoby również w związku ze zbliżającymi się rozgrywkami Euro 2012.
Pociąg, który wyruszy 17 września składał się będzie z lokomotywy spalinowej i wagonów osobowych - 2 wagony osobowe konstrukcji współczesnej na 160 miejsc siedzących, 3 wagony osobowe historyczne na 130 miejsc siedzących (razem 290 miejsc). W skład wejdą także wagony towarowe, a w nich przewidziano wystawy okolicznościowe.
Kilka zdjęć odtworzonego szlaku kolejowego w załączniku.
Wrocław Mikołajów o 8:01
Wrocław Nadodrze p 8:08 o 8:10
Długołęka p 8:29 o 8:32
Oleśnica p 9:00 o 9:25
Poniatowice p 10:01 o 10:03
Syców p 10:49 o 11:04
Perzów p 11:26 o 11:31
Bralin p 11:52 o 11:54
Kępno p 12:40 o 12:50
Wieruszów Miasto p 13:07 o 13:22
Czastary p 13:38 o 13:40
Wieluń Dąbrowa p 14:00 o 15:00
----------------------------------------------------
Czastary p 15:20 o 15:22
Wieruszów Miasto p 15:38 o 15:40
Kępno p 15:57 o 16:02
Bralin p 16:26 o 16:28
Perzów p 16:49 o 16:51
Syców p 17:13 o 17:15
Poniatowice p 18:01 o 18:03
Oleśnica p 18:39 o 19:00
Długołęka p 19:21 o 19:23
Wrocław Nadodrze p 19:41 o 19:43
Wrocław Mikołajów p 19:52
(Start i powrót - stacja Wrocław Mikołajów przez wzgląd na remont Dworca Głównego we Wrocławiu.)
Organizatorzy serdecznie zapraszają wszystkich zainteresowanych przywróceniem połączenia Wieluń Dąbrowa - Wrocław.
Biletami w głównej mierze dysponować będą samorządy.
Zastanawia mnie, czy ta linia na odcinku Kępno - Oleśnica jest w tak fatalnym stanie, że przejazd z Wielunia do Wrocławia zajmuje prawie 5 godzin, czy to tylko ten przejazd jest tak długi? Bo jeśli pociągi miałyby pokonywać odcinek Wieluń - Wrocław w niecałe 5 godzin, to nie wiem czy jest sens reaktywacji tych połączeń, PKS pokonuje tą trasę w 2h 40min.
PS. Nie wiem czy nie warto by było zrobić odpowiedniego wątku na ten temat w dziale dolnośląskim, w końcu to połączenie będzie przebiegać głównie przez woj. dolnośląskie.
Oczywiscie ze nie jest w takim stanie. Chodzi tu o fotostopy i o postoje na stacjach. Tam byla szlakowa 80 km/h , ale zdaje sie ze pozniej chyna obnizyli ją... Ale sadze ze 60 powinno byc...
Pomiędzy Kępnem, a Oleśnicą szlakowa 60km/h? To pozytywne zaskoczenie, wydawało mi się że tamta linia jest w gorszym stanie, tym bardziej, że podobno zamknęli ją dla ruchu pasażerskiego właśnie ze względu na zły stan torów i niską szlakową?
[ Dodano: 18-09-2011, 15:17 ]
Cytat:
[SIZE="4"]Retro pociąg pokonał trasę z Wrocławia do Wielunia[/SIZE]
Naszemiasto.pl Zbyszek Rybczyński
Sobotnia wizyta składu z historycznymi wagonami przyciągnęła na perony w Wieruszowie i Wieluniu-Dąbrowie mieszkańców, a także przedstawicieli lokalnych władz.
Historyczne były nie tylko wagony, ale w ogóle samo wydarzenie. Po raz pierwszy od niepamiętnych lat pociąg pokonał trasę z Dolnego Śląska do Wielunia. Organizatorzy przejazdu postanowili pokazać, że reaktywacja ruchu pasażerskiego na całej długości linii nr 181 (Herby Nowe-Oleśnica) jest jak najbardziej realna. Po oczyszczeniu toru, przede wszystkim na odcinku Kępno-Cieśle, skład ciągnięty przez nowoczesną lokomotywę pokonał trasę bez większych problemów.
- Jest możliwy przejazd z Wrocławia do Wielunia. Póki co tylko pociągu specjalnego, ale trzeba zrobić wszystko, aby były także kursy rejsowe na tej trasie. Mieszkańcy tego oczekują - mówił na stacji Wieluń-Dąbrowa Stanisław Kokot z kolejowej "Solidarności".
Szczególnie uroczyście witano pociąg na stacjach w Kępnie i Wieruszowie. Były nawet orkiestry dęte. Na stacji Wieluń-Dąbrowa, gdzie pociąg miał godzinny postój, czekało na jego przyjazd kilkudziesięciu mieszkańców. W trakcie postoju dojeżdżali kolejni chętni do zwiedzenia zabytkowych wagonów. Przybyłym organizatorzy rozdawali przygotowany specjalnie na tę okazję Biuletyn Pokładowy, w którym opisano historię linii nr 181. Chętni mogli wybrać się w podróż.
W przedsięwzięcie, którego inicjatorem był wrocławski Klub Sympatyków Kolei, zaangażowali się przedstawiciele lokalnych władz, szczególnie z powiatów kępińskiego i oleśnickiego. Na stacji w Kępnie z pociągu wysiadł wicemarszałek dolnośląski. Od przychylności urzędów marszałkowskich we Wrocławiu, Poznaniu i Łodzi w dużej mierze zależy powodzenie wznowienia połączeń. Na pokładzie były też władze spółki Frightliner PL. Przewoźnik ten jest zainteresowany obsługą ewentualnych połączeń z Wrocławia. Był też prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański.
Przyznam, że przewoźnik który miałby realizować to połączenie, czyli Frightliner PL to dla mnie ogromna niespodzianka, spodziewałem się raczej Kolei Dolnośląskich lub Przewozów Regionalnych. Tym bardziej, że Frightliner nie ma swoich wagonów pasażerskich, przynajmniej nie w Polsce.
Złoczew: List intencyjny w sprawie linii kolejowej.
Samorządowcy z południowo-zachodniej części województwa łódzkiego chcą, by projektowane przedłużenie linii kolejowej nr 24 z Rogowca do Złoczewa posłużyło do połączenia Łodzi z Wieluniem. W czwartek 22 sierpnia w Złoczewie ma zostać podpisany list intencyjny w tej sprawie.
Projekt budowy odcinka Rogowiec – Złoczew ma związek z planami Kopalni Węgla Brunatnego w Bełchatowie, która przymierza się do eksploatacji złoża „Złoczew”. – Podniesienie efektywności systemu transportowego z wykorzystaniem kolei jest konieczne do wykorzystania potencjału, tworzonego przez wejście kopalni na nasz teren – powiedziała burmistrz Złoczewa Jadwiga Sobańska w wywiadzie dla lokalnego Radia Ziemi Wieluńskiej.
Sygnatariusze porozumienia (przedstawiciele 13 jednostek samorządu terytorialnego) chcą, by trasa linia nie kończyła się w Złoczewie, lecz została przedłużona do Wielunia, gdzie łączyłaby się z linią nr 181 Herby Nowe – Oleśnica. Linia wytrasowana w układzie kierunkowym Rogowiec – Rusiec – Złoczew mogłaby być wykorzystywana do transportu zarówno towarów, jak i osób (w liście znalazła się propozycja uruchomienia pociągów Łódź – Wieluń przez Zduńską Wolę i Złoczew).
Według samorządowców, takie rozwiązanie znacząco poprawiłoby efektywność systemu transportowego województwa. Argumentem na jego rzecz ma być także lepsza obsługa projektowanej Multimodalnej Platformy Transportowej Zduńska Wola Karsznice (kolejowo-samochodowy port przeładunkowy) oraz poprawa wykorzystania linii nr 24 Piotrków Trybunalski – Rogowiec.
List intencyjny ma zostać przekazany ministrowi transportu Sławomirowi Nowakowi oraz marszałkowi województwa łódzkiego Witoldowi Stępniowi. Koordynacją działań podejmowanych w ramach porozumienia zajmie się Urząd Gminy Złoczew. Oprócz niego, podpisanie listu zadeklarowali przedstawiciele miast: Zduńskiej Woli i Wielunia, powiatów: sieradzkiego i wieluńskiego oraz gmin: Brąszewice, Brzeźnio, Burzenin, Kleszczów, Klonowa, Ostrówek, Sędziejowice i Widawa.
Spojrzałem na mapkę, żeby zorientować się gdzie jest Bełchatów, Złoczew, Wieluń, Zduńska Wola. Poszukałem też informacji gdzie jest planowana ta odkrywka i jest to na południe od Złoczewa i na północ od Wielunia.
Szczerze powiedziawszy nie wiem gdzie miałaby biec ta linia, ale domyślam, że na południe od złoża, bliżej Wielunia. Tymczasem z tego co widzę na mapie może po prostu warto puścić linię z Sieradza przez Złoczew do Wieruszowa, z jakąś bocznicą do kopalni i już. Swoją drogą to jakby ktoś wcześniej pomyślał to można by przy budowie drogi S8 wykupić więcej gruntów i puścić w tym samym pasie równolegle do ekspresówki linię kolejową. Ciekaw jestem czy rzeczywiście jej budowa byłaby dużo wolniejsza.
Natomiast odnośnie linii z Piotrkowa to ma ona sens do Wielunia. Jednakże dla pociągów Wieluń - Łódź to będzie gorsze rozwiązanie. Tak samo odkrywka Złoczew też jest ciut dalej, więc trzeba puścić dużo dłuższą bocznicę.
Rozumiem, że chodzi o transport węgla do elektrowni. Poniżej podaję proponowany przebieg linii z elektrowni do Złoczewa. Jak widać ma ona się lekko odchylać na północ, czyli oddalać od Wielunia.
Niestety to wszystko razem jak dla mnie się kupy nie trzyma, bo ta linia musiałaby być bardzo pokręcona. Jazda z Bęłchatowa przez Złoczew do Wielunia to nie jest super pomysł. Może faktycznie warto dogadać z kopalnią, z marszałkiem województwa i zrobić jakieś porządne połączenie, co by miało ręce i nogi.
To już puszczenie linii przez Chorzew Siemkowice miałoby większy sens dla Wielunia. Połączenie z Częstochową i z Piotrkowem. Niestety te wszystkie koncepcje są ze sobą sprzeczne. No chyba że zignoruje się Wieluń i zbuduje się linię Sieradz - Wieruszów, wraz z linia Złoczew - Bełchatów dla potrzeb kopalni.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum